Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4554
Hei!

Har over de siste månedene (fra Januar) fått overført i underkant av 15k til konto, fikk nylig et spørreskjema fra banken ang. bruk av egen konto og det fikk meg til å lese litt på nettet.

Viser seg at dette mest sannsynlig ikke er innafor, så jeg lurer egentlig på om noen har noen mening om hvor ille jeg har dritti meg ut nå? Får AAP og har gjort det det siste året.

Pengene kommer fra et selskap hvor jeg har arbeidet som moderator for tjenestene deres, så det er ikke ''ulovlige'' penger - men til ettertanke så føles det ikke helt lovlig heller.

På grunn av spørreskjemaet så tok jeg en ganske dårlig avgjørelse hvor jeg overførte under 3k (fra en ny Bitsafe-konto) til noe som heter ''LUNAR'' (mobilbank-app) og det har nå gått tre dager uten noe tegn til pengene.

Er jeg fucked? Hvordan kan jeg eventuelt rette feilen før det blir fattet mistanke? Må helt ærlig si at jeg ikke hadde som intensjon å gjøre noe ulovlig, så det stresser meg.

Har ikke rulleblad eller noen tidligere reaksjoner, og selv om det er vanskelig å svare på så lurer jeg rett og slett på om noen kan fortelle meg hvor ille jeg ligger an nå?

Burde også lagt til at pengene kommer fra utlandet.
Sist endret av motgift; 4. september 2021 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor i tenker du at ulovligheten ligger?
Du kan tjene penger ved siden av AAP, men det skal jo føres opp på meldekortet.
Om det ikke er gjort så ser de nok ikke så mildt på det.

Du vil mest sannsynlig bli skyldig mellomlegget.
I verstefall også politi anmeldt.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 17:32.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor i tenker du at ulovligheten ligger?
Du kan tjene penger ved siden av AAP, men det skal jo føres opp på meldekortet.
Om det ikke er gjort så ser de nok ikke så mildt på det.

Du vil mest sannsynlig bli skyldig mellomlegget.
I verstefall også politi anmeldt.
Vis hele sitatet...
Ulovlighetene ligger vel i at de pengene ikke skattes av, i og med at de er fra utlandet og heller ikke ført i meldekort. Vet du noe om hvor lang tid en får på seg for å betale det? Og risikerer man fengsel for 15k?
Kan ikke tenke meg at det vil resultere i fengsel, men anmeldelse er ikke utenkelig.
Vanskelig å si sikkert føler jeg, for det virker som at hvordan regler følges er veldig hips om haps i NAV.
At det avhenger av kontoret du tilhører og saksbehandler.

Angående tilbakebetaling er det mulig de betaler ut mindre de neste mnd i stede.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan ikke tenke meg at det vil resultere i fengsel, men anmeldelse er ikke utenkelig.
Vanskelig å si sikkert føler jeg, for det virker som at hvordan regler følges er veldig hips om haps i NAV.
At det avhenger av kontoret du tilhører og saksbehandler.
Vis hele sitatet...
Litt spent på å se hvordan det her går, for det ble gjort fordi det har vært en pågående krise-situasjon med tilbakebetaling.

Det er jo ikke noen unnskyldning eller grunn til å gjøre det, men det er seriøst ingenting å ta av hvis det blir snakk om bøter ol. - ender det opp med å bli hjemløs liksom?
Sitat av motgift Vis innlegg
Litt spent på å se hvordan det her går, for det ble gjort fordi det har vært en pågående krise-situasjon med tilbakebetaling.

Det er jo ikke noen unnskyldning eller grunn til å gjøre det, men det er seriøst ingenting å ta av hvis det blir snakk om bøter ol. - ender det opp med å bli hjemløs liksom?
Vis hele sitatet...
Tviler på det.
Som jeg sa så vil tilbakebetaling kunne skje ved at du får mindre utbetalt de neste månedene.
Men ikke mindre en livsopphold.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tviler på det.
Som jeg sa så vil tilbakebetaling kunne skje ved at du får mindre utbetalt de neste månedene.
Men ikke mindre en livsopphold.
Vis hele sitatet...
Okei! Takk for svar, det høres jo egentlig greit ut det her da. Skulle ønske jeg ikke gjorde meg til en kjeltring for under femten tusen kroner men jeg er tydeligvis tilbakestående.
Skjemaet du måtte fylle ut var kanskje det om hvitvaskingsloven? Med spørsmål om transaksjoner og land du ventet å overføre til eller fra? Fikk det samme etter å ha tjent ca 10k på nettet
Tror det bare er en prosedyre de er pålagt og ikke noe som betyr du har gjort noe ulovlig
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Skjemaet du måtte fylle ut var kanskje det om hvitvaskingsloven? Med spørsmål om transaksjoner og land du ventet å overføre til eller fra? Fikk det samme etter å ha tjent ca 10k på nettet
Tror det bare er en prosedyre de er pålagt og ikke noe som betyr du har gjort noe ulovlig
Vis hele sitatet...
Stemmer! Fikk det skjemaet og siden har jeg på en måte mista nattesøvn og prøvd å planlagt hvor mye jeg kan tilbakebetale i mellomtiden.

Så vidt jeg forstår så er de pålagt og gjøre det ja, og det kom faktisk etter 10k som du sa. Håper du har rett, men mottar du også ytelser fra det offentlige eller? For det er vel der jeg har dritti meg mest ut vil jeg tro?
Det er ikke sånn at banken ringer NAV for å si at du har fått 15K inn på kontoen med spørsmål om du kanskje har jobbet eller ei. Alle kunder i alle banker i dette land må på et eller annet tidspunkt fylle ut det skjema du fikk. Senk skuldrene, er ikke noe mer å tenke på eller styre med!
Sitat av eXplode Vis innlegg
Det er ikke sånn at banken ringer NAV for å si at du har fått 15K inn på kontoen med spørsmål om du kanskje har jobbet eller ei. Alle kunder i alle banker i dette land må på et eller annet tidspunkt fylle ut det skjema du fikk. Senk skuldrene, er ikke noe mer å tenke på eller styre med!
Vis hele sitatet...
Håper du har rett! Setter pris på svarene, og kommer til å oppdatere om det eventuelt skulle skjedd noe. Forhåpentligvis ingenting.
Du fører dette som inntekt annen næring på selvangivelsen. Du melder også på forhånd inn hvor mye du anslår å tjene på dette, så får du kvartalmessige fakturaer på forhåndsinnbetaling av skatt.
Sitat av motgift Vis innlegg
Håper du har rett! Setter pris på svarene, og kommer til å oppdatere om det eventuelt skulle skjedd noe. Forhåpentligvis ingenting.
Vis hele sitatet...
Haha. Må si at denne tråden er litt morsom men jeg forstår deg og det er bra du er forsiktig . Men du kan slette anmeldelse fra hode ditt med en gang , så lenge du ligger under 50k i året så vil hverken nav eller skatt bruke tid på deg . Det sagt , så ligger transaksjonene fra Bitsafe til bank kontoen din i valuta registeret og andre systemer så det er enkelt og se overførslene , men dem kan jo ikke vite om det er gave , lån eller rett og slett skattefri gevinst ? Du skal ikke føre lån/gave på meldekort og på skatten skal du kun føre på lån / gevinst , ikke gave .

Du er derfor helt trygg , men ikke begynn å bruk flere ledd som lunar osv for da vekker du hvitvasking mistanke bare , ingenting godt kommer ut av det. I fremtiden så kan du jo få betalingen fra chatjobb inn på paypal konto med fiktiv e-post og adresse / fødselsdato og vpn, bare sørg for at navnet stemmer med jobbkonto . Deretter kan du veksle til krypto og selge for cash feks om du er ekstra paranoid


EDIT: Du er også pliktig å opplyse utenlandske kort / kontoer på selvangivelse . Men du blir ikke anmeldt om du ikke gjør det med de summene der . Dem har viktigere folk å bruke tiden på
Sist endret av Moneyking; 5. september 2021 kl. 02:29.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Du fører dette som inntekt annen næring på selvangivelsen. Du melder også på forhånd inn hvor mye du anslår å tjene på dette, så får du kvartalmessige fakturaer på forhåndsinnbetaling av skatt.
Vis hele sitatet...
Ja, skatt er den ene delen av dette, men han har også unnlatt å føre opp at han har hatt inntekt på AAP meldekortet.
Det er der problemet ligger.
Hadde det bare vært de 15k så ville det vel uansett ligget under frikort grensen sånn skattemessig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hadde det bare vært de 15k så ville det vel uansett ligget under frikort grensen sånn skattemessig.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Når man jobber frilans (som virker å være tilfellet her), har man ikke frikort. Da skal man opprette ENK og skatte fra første krone. Dette da frikort kun omfatter de som er registrert som arbeidstaker i en virksomhet. Det er arbeidsgiver som rapporterer inn lønn og henter inn frikort.
Sist endret av Dreams; 5. september 2021 kl. 23:12.