Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5145
God aften til dere.

Jeg lurte på om det var noen her inne som har peiling på hvordan jeg best skal komme meg ut av det tomrommet jeg har kommet inn i, og setter stor pris på alle uttalelser fra folk som har peiling.

Jeg kunne like så gjerne ha kalt meg selv for Mr Benzo. Jeg går på 4 forskjellige typer benzo, og har gjort de i mange år, med unntak av noen nedtrappinger og perioder uten.

Nå står jeg på høye doser, og jeg prøver å legge til rette for en nedtrappingsplan, men jeg vet ikkje i hvilken rekkefølge jeg skal starte nedtrappingen.

Jeg står fast på følgende: Imovane 7,5 mg om kvelden. Rivotril - 4mg daglig. Valium 10 mg - 1-2 tabletter daglig. Sobril 15 mg- 1-2 tabletter daglig. Hvis denne kalkulatoren stemmer, så tilsvarer 7,5 mg Imovane 10 mg Valium, Sobril er omtrent halvparten av styrken av Valium, og 1 mg Rivotril tilsvarer 10 mg valium? Kom gjerne med innspill hvis jeg bommer her.

Ettersom listen over er ganske grovt beregnet ( det hender jeg tar mer ), så kan vi si at dersom jeg omregner alt til diazepam, så ligger jeg på kanskje 120-160 mg daglig.

Jeg går også på 100 mg Seroquel depot daglig.

Mange tenker at dette sikkert er en fantastisk rus, og at jeg har det som plommen i egget, men faktum er at jeg har blitt et grått spøkelse, som føler meg usynlig i samfunnet, og jeg er IKKE ruset. Jeg er bare deprimert, og kjenner sjeldent glede. Jeg kan ikke huske sist jeg lo. Jeg kan av og til få små latteranfall når sobril begynner å virke. Men de er også de jeg blir mest deprimert av. De, og kanskje Rivotril.

Jeg pleier å ha et ganske greit drag på damene, men nå er det sånn at jeg føler meg usynlig. Jeg ser også på kvikke folk som ler, har farge i ansiktet, og virker så levende. Jeg ser på dem med et savn. De er så langt, langt borte fra min verden.

Angsten min er verre enn da jeg ikke gikk på medisiner. Akkurat den greien der kan jeg mye om. Men jeg har en del spørsmål, og jeg lurer på om noen erfarne kan hjelpe meg.

1) Jeg vil slutte med alt. Hvilke medisiner burde jeg starte å trappe ned på, og hvilke burde jeg ha i siste fase?

2) Jeg merker at jeg ikke klarer å knytte bånd til folk på samme måte som før. Vanligvis er jeg en person som fort blir venner med folk. Selv om JEG ikke føler meg påvirket; Tror dere at andre merker det veldig på meg?

3) Jeg ser veldig sliten ut, og det plager meg. Gustent hår, poser under øynene, og langt, pistrete skjegg. Er dette medisinene som gjør?

4) Jeg vil gjerne trappe ned fort. Jeg har forstått at det ofte går veldig bra å ta et stort hopp i børjan. For eksempel hoppe ned til halvparten ( eller kanskje 70 % av daglig forbruk ), og at slutten skal trappes ned sakte.

5) Jeg vil gjerne komme tilbake til meg selv, og jeg vil gjøre dette raskt, men forsvarlig. Jeg har ikke lyst å dette om i epileptiske anfall eller gå rundt med en elektrisk hjelm på hodet. Dere som har vært der, vet hva jeg mener.

6) Tror dere at det er medisinene som gjør at jeg har blitt så "usynlig"? Det virker liksom som at gnisten og utstrålingen har forsvunnet fra meg.

Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg synes faktisk at det å være avhengig og bruke høye doser benzo daglig, gir mye av den samme stemningen som når man røyker altfor mye cannabis daglig. Jeg gjorde det tidligere. Den flate linjen. Ikke glad, ikke trist. Bare en flat, kjedelig linje som gjør en person usynlig i samfunnet, på en måte. Snakker av egen erfaring her da.

Jeg får ingen rus av noen som helst benzo, og har egentlig aldri vært ute etter det heller. Jeg blir bare trøtt og veldig deprimert.

Er det noen som har lyst å dele sine erfaringer med meg? Kanskje det er mye jeg ikke forstår selv. Jeg er åpen for at jeg er i en tåke jeg kanskje ikke er klar over. Kanskje mange ler når de leser at jeg spør om andre mennesker merker det på meg.

Er det noen som kanskje ville ha kommet med forslag om hvordan jeg blir kvitt denne cocktailen? Hva begynner jeg med å trappe ned på, og hva avslutter jeg med?

Til info: Leger er ikkje eit alternativ å ta dette med. Jeg foretrekker heller å snakke med folk som har peiling av egen erfaring, og som har vært der selv. Jeg har fått forslag av leger tidligere, som ville ha tatt livet av meg.

Jeg setter STOR pris på tilbakemelding.
Sist endret av Bobbyy35; 20. mai 2021 kl. 22:45.
Dette er ikke noe du bør gjøre selv. Dette bør fagfolk hjelpe deg med.

Tro meg, å få krampeanfall pga benzo abstinenser gjør jævlig vondt. Jeg endte opp på akutten iallefall. Slike anfall kan komme uten noen indikasjoner. Da handler det om å ikke være alene, liv kan gå tapt.
Trådstarter
31 6
Hoinnjerpris: Takk for feedback. Jeg stod på 80 mg valium daglig, og var på en institusjon. Da ble jeg satt ned med 5 mg hver tredje dag ( jeg vet at dette høres ekstremt ut, men det gikk utrolig bra. ) Problemet nå er bare at det er snakk om så mange forskjellige, så da blir vel det en annen vise?
1mg Rivo er mer 15-20mg Diazepam.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det første jeg tenkte var trist liv, ikke fantastisk rus. Rusen av dette er bare grå som du selv også beskriver og det er ikke rart du føler deg usynlig og uten gnist.

Rivotril er sterkest så jeg ville kutta ut det aller først. Siden du har brukt det så lenge må du trappe ned men jeg tror det skal la seg gjøre i løpet av en måned.
Jeg slutta cold turkey etter 5 mnd på rivotril og det gikk bra. Hadde to piller ekstra jeg brukte som backup og delte i en halv og en halv men kasta de to siste halvdelene etter å ha klart meg med en halv hver femte dag bare to ganger etter jeg slutta daglig bruk. Har ikke tatt i en rivo siden! Du kunne gått ned til 2 mg rivotril daglig eller annenhver dag i noen uker, også ned til en halv daglig eller hver tredje eller fjerde dag. Minn deg selv på at rivotril har lang halveringstid så det er mest i huet at du får lyst til å ta det dagene rett etter du allerede har tatt det, kroppen trenger det egentlig ikke siden det fortsatt henger i blodet i 3-4 døgn.

Ja jeg tror andre merker på deg at du bruker piller eller at du driver med noe de ikke kan sette fingeren på. Det endrer utseende en del og stemmen litt også. Det er vanskelig å komme inn på noen som går med en slør og ikke har kontakt med egne følelser og vanskelig å knyttes til noen som ikke kan knytte seg til andre pga sløret i deg. Også er det heller ikke så mange damer som er interessert i å knytte seg til en som tydelig ikke har det bra og en som "tar noe" og stenger seg kanskje for at de ikke vil du skal knytte deg til de heller. Det du registrerer om eget utseende og følelser både sånn du oppfatter selv og andre oppfatter kommer til å bli mye bedre når du har slutta på pillene.

Men ikke vær redd for å samarbeide med legen som foreskriver disse medisinene. Er de skaffet ulovlig og du ikke vil snakke med legen så anbefaler jeg NA anonyme narkomane.
Trådstarter
31 6
Takk for godt innspill og innsikt, Anonym Bruker. Det er godt å få bekreftet en del ting. Jeg er enig med deg angående Rivotril. Jeg merker ikke noe særlig av den, men jeg vet at det er den mest potente.

Det skal bli godt å komme tilbake til seg selv.

Igjen takk!
Jeg eimer amfetamin i innlegget ditt, stemmer det?
Trådstarter
31 6
Relevant: Jeg kan forstå at du tenker det, men det er nok ikke tilfelle. Jeg skriver bare fort og mye.
Trådstarter
31 6
Når jeg skal slutte med rivotril; Kan jeg gjøre dette direkte? Jeg tenker da å bytte ut rivotril med å evt øke dosen på valium og sobril en anelse. Jeg HATER seriøst rivotril. Jeg står som sagt på 4 mg. Jeg blir deppa av dem, og mister helt evnen til å bli glad. Det gjelder for alle benzoene jeg står på, men disse tar kaken. Jeg vil av dem så fort som mulig, men på en forsvarlig måte. Håper på svar fra erfarne.
Ville bare hoppa av rivvoen, så prøvd å bare holde meg til valium og sobril i de dosene du bruker i dag. Så trappa ned valium for så sobril
Trapp ned. All egen erfaring og forskning tilsier at du bør trappe ned.

5-10 % i måneden om du har hatt veldig langvarig bruk. Langvarig bruk er 1-2 år og mer.
Kanskje avslutte med en uke eller fler med ekstremt lave doser.

Kortvarig bruk (under 1-2 år) så kjører du de samme prosentene (10-15%) hver uke i stedet. Ta gjerne en uke til slutt med meget lave doseringer. Annenhver dag kanskje.

Glhf
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Når jeg skal slutte med rivotril; Kan jeg gjøre dette direkte? Jeg tenker da å bytte ut rivotril med å evt øke dosen på valium og sobril en anelse. Jeg HATER seriøst rivotril. Jeg står som sagt på 4 mg. Jeg blir deppa av dem, og mister helt evnen til å bli glad. Det gjelder for alle benzoene jeg står på, men disse tar kaken. Jeg vil av dem så fort som mulig, men på en forsvarlig måte. Håper på svar fra erfarne.
Vis hele sitatet...
Best å trappe ned men behøver ikke dra det ut i månedsvis. Trapp ned ila noen uker men hold deg til den dosa sobril og annet du bruker, ikke øk. Den lysta sitter bare i huet det kommer til å gå fint om du bestemmer deg for det
Om det er snakk om for eksempel 10 eller 20 år benzobruk slik noen folk i USA har holdt på så bruker du HVERTFALL et år på nedtrappingen, om ikke tre.

Og store doser tar lengre tid enn små; TS blir bokstavelig talt bedt av legen om å proppe seg selv full av piller og gjør nettopp det.

Enig i at et år med bruk ikke tilsvarer et år med nedtrapping.

Jeg tenker at man bruker huet litt her - 1:4 f.eks.

1 tidsenhet (dag);med nedtrapping for hver fjerde dag du har har misbrukt/medisinert deg.
Trådstarter
31 6
Mange takk for svar til dere alle. Det settes utrolig pris på når jeg merker at dere vet hva dere snakker om. Faen for en lapskaus jeg har laget.

Jeg ser at jeg kanskje kunne ha formulert meg litt mer spesifikt. Det jeg i bunn og grunn lurte på, er om det er safe å bare hoppe av, som Sukkersyke forsåvidt besvarte på en sånn måte jeg ønsket. Jeg mente altså å hoppe av Rivotril, mens jeg fremdeles har Sobril, valium og Imovane som en livbøye.

Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg opplever disse forskjellige benzoene:

- Rivotril. Jeg ser på hele medisinen som en stor downer. Jeg blir på grensen til alvorlig deprimert av dem ( cocktailen av de andre medisinene gjør ikke saken bedre, men akkurat Rivotril må gå nå. ) Jeg skjønner ikke at folk klarer å ruse seg på dem. Jeg blir bare trøtt og utrolig deprimert. Det burde jeg vel egentlig være takknemlig for. Men jeg vet at det er potente saker. Så jeg tenkte å bare kutte dem ut, og heller øke litt på de andre, hvis det skulle komme noen ubehagelige bølger. Jeg skal jo trappes ned, så jeg må jo være innstilt på å kjenne litt på det uansett. Og jeg tror det er gull verdt å ha rivotril i skuffen, i stedet for å spise seg ferdig på dem, og så være tom hvis jeg skulle få noen spesifikke rivo-abstinenser.

- Valium: Jeg blir mer "light" av dem enn Sobril, men synes faktisk Sobril er mer beroligende. Med "light" mener jeg at Sobril også kan gjøre meg ganske deprimert. Men ja, jeg merker at de virker kortere, og kan få et snev av nerver dagen derpå når jeg våkner. Men tro det eller ei: Av disse fire benzoene ( imovane er vel ikke benzo, men vi hiver dem med i listen ), så er det faktisk Sobril som hjelper best på meg. Valium virker lenger dog, men ikke like dempende. Jeg har sett flere rapportere om dette.

- Sobril: Nå skrev jeg jo nesten mer om Sobril enn valium i valium-innlegget, men dette er det jeg har mest tilgang på, og er den snilleste benzoen.

- Imovane: Jeg tok en halv istedet for en hel i går. Jeg tror disse blir overkjørt av de andre benzoene, og at jeg strengt tatt bare kunne ha skippet dem på dagen. Jeg har merket at når jeg tar dem på dagtid, så får jeg en nedtur etter noen timer.

Sukkersyke: Jeg hører deg. Men jeg tenker kanskje å ta en liten uke på bare 1 rivo, og så skippe dem. Så får jeg heller øke dosen på valium og de andre ørlite granne, så lenge jeg vet at hele benzo-suppen er på vei nedover.

Krystallkongen: Jeg mente ikke at jeg skulle hoppe av hele pakken. Litt usikker på om jeg formulerte meg dårlig her. Jeg mente om det var noenlunde innafor å skippe rivo helt, og heller øke dosen av de andre medisinene litt, og så trappe dem ned også. Jeg har gitt meg selv en uke på å halvvere dosen med rivo ( Merk: Jeg har ikke gått på Rivo i mange år, men Sobril, Valium og Imovane ). Så jeg vil bare ha rivotril vekk, og lurte på om jeg ville få "egne" abstinenser av dem, selv om jeg tar ( og i nøden øker dosen i en liten periode, på de andre medisinene ), eller om de vil kompensere for tapet av Rivotril. Resten har jeg på en måte grei kjennskap til mtp nedtrapping. Jeg trappet for eksempel ned på 80 mg valium med 5 mg hver tredje dag, etter råd fra det som skal være en av de fremste ekspertene på nedtrapping av benzo i Norge. Opprinnelig ville han at jeg skulle gjøre det hver andre dag, men jeg mente han var halvgal, og fikk klynket meg frem til hver tredje dag. Utrolig nok gikk det helt uten problemer. Det eneste jeg merket da jeg var ferdig seponert, var noen blodtrykksfall og en god gammel angst mtp å sitte i forsamlinger. Men det bør understrekes at jeg trente mye, spiste sunn mat, og "gjorde alt riktig". Rivotrilen skremmer meg litt mer, fordi jeg synes det er en rar medisin som bare gjør meg vondt.

Anonym bruker: Jeg sier meg enig med den. Men som en nødløsning kommer jeg nok til å trappe litt opp på de andre medisinene rett etter seponering av Rivotril. For å balansere litt, på en måte. Men du mente kanskje generelt i nedtrappingsplanen? At hvis det blir mye ubehag, så holder man seg på det nivået man har kommet på litt lenger, fremfor å trappe opp igjen?

Takker til alle tre for innspill. Fy F hvor godt det skal bli å komme tilbake til normalen. Jeg tror mye av dette er angst for angsten. Klassikeren når det gjelder nedtrapping av benzo. Men når det er sagt: Jeg skal IKKE bråstoppe med all benzo. Da kunne jeg like så gjerne ha lagt meg i en sovepose utenfor akutten.

Det ordner seg. Hvis noen har ytterligere innspill og råd, tas det imot som gull.
Ville hvertfall testa ut å gå rett av rivotrilen, når den gir kjipe bivirkninger. Valium og sobril vil ta abstinensene, og vet av erfaring at det er verst når du kommer ned på lave doser.
Valium er også preparatet du ville fått på avrusningsklinikk, så det vil gjøre jobben. Lykke til, dette klarer du
Trådstarter
31 6
Anonym Bruker: Takker så mye. Genialt.

Sukkersyke: Takker så mye for respons. Jeg tror jeg prøver det imorgen. Kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver å legge opp diverse nød-strategier: Vil imovane hjelpe mot Rivotril-abstinenser?

Ja, hele cocktailen gjør meg utrolig depressiv. Benzo er en fantastisk medisin i diverse livskriser, men dette opplegget jeg har klart å surre sammen her, er bare en stor nedtur. Så på en måte frister det å bare ta noen syke hopp i nedtrappingsplanen. Men jeg vet at det er meget lite anbefalt. Jeg har klart å gå ned i en halv imovane da, de to siste dagene. Jeg prøver å holde dem til sengetid. Jeg har ikke merket noe der, så jeg har en bekymring mindre. Det skal gå bra dette.

Takker for gode innspill fra dere alle.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har selv vært benzo avhengig, gikk på rivo her og. dro til legen og ble satt på en tilsvarende dose med valium og trappet sakte ned i min egen takt. det tok et år å slutte, men jeg er glad jeg gjorde det sakte, da det ikke har tært særlig på psyken min når jeg fikk tid til å stabilisere meg mellom trinnene
Trådstarter
31 6
Anonym ilder: Takker for respons. Rart hvor godt det er at noen få ord kan lindre og motivere så mye. Det er godt å høre at du kom deg ut av det. Da er det håp.

Jeg har lest at diazepam, som du selv er inne på mtp din egen nedtrapping, er det ideelle. Jeg har nok medisiner til å klare en litt klønete nedtrapping til null ( takket være gode perioder hvor jeg ikke har konsumert så mye ), men det blir litt skjev fordeling mtp potens av de forskjellige medisinene. Det var i grunn derfor jeg startet denne tråden, for å høre andres meninger. I dag har jeg bare tatt 1 Rivotril på 2 mg, og i ettermiddag tok jeg 1 sobril 15 mg og 2 valium ( vanligvis tar jeg en rivotril her også ). Jeg tok i går og i forgårs bare en halv imovane på kvelden. Videre skal jeg i kveld ta 2 Seroquel 50 mg depot, og jeg tror jeg går opp til 1 imovane igjen. Og så kanskje en halv imovane imorgen igjen. Jeg har i dag hatt en intens hodepine, og det husker jeg fra før også. Men det er pga angst for angsten, tror jeg.

Jeg sporet litt av her, men det som er situasjonen, er at jeg ikke kan komme meg helt ned i null ved hjelp av valium. Jeg må veksle litt mellom valium og sobril, og på slutten blir det utelukkende Sobril jeg må trappe ned på. Jeg vil prøve meg en en middels rask nedtrapping, og finner evig hjelp i å vite at jeg har tilgode hvis jeg plutselig skulle få et illebefinnende. Og da skal det være ille. Og hvis det skjer, kommer jeg til å be om hjelp. Jeg har lyst å drikke meg snydens og guffe på med Tool, og bare forsvinne til fortiden, før alt ble problematisk. Men det er en tanke som blir slått ned av hard fysisk trening og sunt kosthold. Det er rart å tenke på, dette med benzo. Man føler man blir gitt en "frihet" ved reseptfornyelse. En "frihet" for en gitt periode fremover. Mens det egentlig bare er atter en spiker i døren. Så utrolig ironisk og forrædende.

Jeg tenker også på Dr House ( med en liten klype salt ), da han forsøkte seg på Cold Turkey av Vicodin. Mens han gikk igjennom det helvetet, hadde han den ene pillen som han hele tiden så på, men lot være å ta. Det er noe i det der.

Godt å høre at du kom deg igjennom det. Stay strong. Kudos.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regn om til ekvivalens i diazepam, son du ca gjorde i starten ser jeg. Kutt dosen 50% og begynn der. Det går fint. Så tar du 5-10% i uka ned fra det. Hvis tilgangen på diazepam er problematisk, så får du dette enkelt av legen din ved å legge fram planen. Men kutt ut sobril, imovane og rivotril. Det vanskeliggjør bare bildet. Du har jo seroquel for å sove. Lykke til!
Trådstarter
31 6
Anonym bruker "Allergisk piggsvin": Takker så mye. Du er inne på "det store hoppet" i begynnelsen, ser jeg. Jeg har vært litt ambivalent i forhold til det, men samtidig vet jeg at man blir mer uredd når man har kommet seg ned i mer "menneskelige" doser. Ironisk nok. Jeg har tatt til meg mye læring av denne tråden, og så snart jeg har stabilisert meg på en langt lavere dose, så pleier det for min del å oppstå en dualisme. En følelse av å vise styrke vs det man evt kjenner av abstinenser. Men det er alltid litt vrient å forutse, grunnet ytre faktorer osv. Men det skal bare gå nedover, og det er en god ting i dette tilfellet.

Takker for hjelp!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei Bobbyy35. Jeg har nok ikke så mange råd å komme med her. Men vil bare si at denne tråden er meget rørende og at jeg gleder meg sykt til å se hva du skriver når du føler at du har blitt kvitt dette problemet. Du virker som en meget hyggelig og oppegående person,du er ikke usynlig i det heletatt. Registrerte meg her fordi jeg ville skrive noen ord til deg. Bruker ikke medikamenter selv,men alkohol for å "takle" depresjon. Kanskje ikke noe bedre det heller... Har flere familiemedlemmer som bruker medikamentene du snakker om her så derfor jeg fant denne tråden. Ønsker deg alt godt og lykke til,ser frem til å høre at du finner nøkkelen,for det gjør du!! Du får farge i ansiktet/sjelen og veltrimmet skjegg snart!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Samme som Binxius, så har jeg ikke så mange gode råd som allerede har blitt gitt, men håper det går bedre med deg! Gleder meg til å høre oppdateringen din.