Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2895
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Eller kan de stå sånn litt lenger? Sliter litt med plassmangel skjønner du
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og når jeg skal potte om burde jeg da ha oppi halvparten med sand?
Pottestørrelse er litt avhengig av hvor lenge de skal stå i det. Ville pottet opp for å ikke dempe veksten
Iskald makkapikk
Sand??
Fine frøkner! De kan stå i de pottene litt til men bør settes i kasser eller større potter om ikke lenge for å hjelpe plantene til optimal vekst.
Sist endret av celtseus; 8. mai 2021 kl. 14:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja de kan stå litt til før du potter om, men ikke vent lengre enn et par uker.

Nei, du skal ikke bruke sand når du potter om, du bruker lecakuler i bunnen av potta for drenering (en liten håndfull eller to) og så dekker du med jord. F.eks denne typen.
Sist endret av Dodecha; 8. mai 2021 kl. 14:54.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor gamle er de?
Litt uenig med Dodecha her, og da ift mengde lecakuler i bunnen. Uten at noen av oss har "rett" så kan jeg fortelle at jeg fyller potten 1/4 del opp med Leca i bunnen og bruker i tillegg jord med iblandet leca kuler. Dette gjør jeg også i fra planten er liten og den står i 8 X 8 cm potter.

Når jeg potter om så gjør jeg klar den større potten og blander som over. Så lager jeg til et hull til planten oppe og snur den mindre potten slik at planten og jord kommer ut i et stykke. Da har den med seg Leca fra den mindre potten i rotsystemet og dette settes rett ned i hullet jeg gjorde klart og så putter jeg på mer jord til det er ca 3 cm fra toppen av potten. Oppå der igjen sprer jeg et lag med lecakuler slik at jorden ikke er synlig. Da får en en plante som er veldig enkelt å vanne med eks en spraydyse - fordi man slipper at det skvetter opp jordrester fra potten som havner på gulvet. Leca kulene i toppen forhindrer dette.
Vil bare skyte inn at lecakuler i bunn til å å bli kvitt overflødig vann og heller perlite blandet inn i selve jordmixen, er veien å gå, IMO.
Med ref til innlegget over fra meg legger jeg ved et bilde som viser bøtta jeg bruker på endel av plantene.

Den hvite runde saken på siden er en NFC chip som inneholder info om planteart, vanning, næring etc. dermed scanner jeg bare bøtta og får all info opp på telefonen direkte. Funker på samme måte som bankkortet ditt når du "tæpper". Dermed er det lett å holde rede på info, eller gjøre tiltak. Ikke minst er det greit når en har flere strains i samme dyrkerom.

Sitat av Illuminati Vis innlegg
Med ref til innlegget over fra meg legger jeg ved et bilde som viser bøtta jeg bruker på endel av plantene.

Den hvite runde saken på siden er en NFC chip som inneholder info om planteart, vanning, næring etc. dermed scanner jeg bare bøtta og får all info opp på telefonen direkte. Funker på samme måte som bankkortet ditt når du "tæpper". Dermed er det lett å holde rede på info, eller gjøre tiltak. Ikke minst er det greit når en har flere strains i samme dyrkerom.

Vis hele sitatet...
Den chippen der? Kan du lese av næringsmengde i jorda? Eller hva sier den om næring og vanning?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den chippen der? Kan du lese av næringsmengde i jorda? Eller hva sier den om næring og vanning?
Vis hele sitatet...
Nei - det er en ren info chip med lagring og avlesing av data. Dersom du bygger dette, vil du derimot få det: https://how2electronics.com/iot-base...arduino-esp32/