Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3685
Hei
Har tatt jegerprøven siden jeg altid har hatt lyst til å bli jeger.

Har en masse andre kompiser som har mast i mange år så tenkte jeg skulle overraske dem.

Tenkte jeg skulle søke om en rifle og en hagle men har ikke ren vandel.
I 2012 ble jeg tatt for trygdesvindel (fejl på meldekort)for et liten beløp.
Siden beløpet var så liten og var nesten betalt tilbake i rettsaken hvor jeg gav en uforbeholden unnskyldning fikk jeg 45 timers samfundsstraf.
Det er nu 9 år siden og eneste der finnes på mitt uttømmende rulleblad.

Det er det eneste som jeg noensinne har gjort,aldrig blit anholdt eller bot for å kjøre for sterk selvom jeg har kjørt bil i 20 år.
Ingen rus eller noen anden ting
Eneste kontakt med politiet er hvor jeg har anmeldt et innbrudd eller en stjålen bil.

Tror dere at der er sjans for å få innvilget våpen søknad til jakt selvom det er 9 år siden
Sist endret av Shadow82; 24. september 2021 kl. 18:00.
Det går nok helt fint.
Bare å søke. Nei har du uansett, ja kan du få. ��
Du får det nok godkjent. Fikk godkjent våpensøknad etter kjøp å bruk av hasj på rullebladet og da var det 5-6 år siden.
Det er ikke noe absolutt krav om at man skal være ustraffet,
men man kan ikke være straffet for handlinger som kan reise tvil om skikketheten.
For eksempel ran, vold, trusler osv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er ikke noe absolutt krav om at man skal være ustraffet,
men man kan ikke være straffet for handlinger som kan reise tvil om skikketheten.
For eksempel ran, vold, trusler osv.
Vis hele sitatet...
Det kom ny regel i 2015/2016 at man heller ikke får våpen om man har ruskjørt. Men etter å ha snakka med politiet så sa de at man fikk en karantene på 5 år om man har ruskjørt men at det alltid ville være en vurderingssak.
Der kom nye regler i marts i år men skikkethet og edruelighet er de samme plus de ser gjennom politiloggen fra hele ditt liv nu får å se om du har vert i basketak en gang tilbake.
Er ikke i noen log så det er vel bare skikkelighet det vil gjelde
Men man leser en del historier på nett hvor folk for avslag for de rareste greier.
Undersøkte det her selv for noen år siden når jeg gikk på skytetrening. Politiet sier det skal ha gått minst fem år siden ferdig sona dom og man må bli ansett som skikket av politiet for å få innvilget våpentillatelse. Er man dømt for grove lovbrudd kan de nekte deg selvom det er mer enn fem år siden men er sikker på at lovbruddet ditt ikke er noe hinder for å få våpentillatelse nå!

Ta forbehold om at dette med 5 år er info jeg fikk for lenge siden og kan ha blitt endret nå. Uansett, trygdesvindel for 9 år siden kan jeg ikke se for meg er noe hindring i ditt tilfelle.
Sist endret av celtseus; 24. september 2021 kl. 20:39.
Lvl 5 Taskenspiller
Noen politidistrikt har svært lang behandlingstid på jobbsøknader, så smør deg med tålmodighet. Men rullebladet ditt bør ikke vært noe problem med tanke på å anskaffe våpen til jakt. Om du skulle få avslag bør du absolutt påklage avgjørelsen.

Og ikke minst, kos deg med jakten når den tid kommer. Skytingen er kun en bitteliten del av det hele, det er naturopplevelsen og tilstedeværelsen som er den virkelige gevinsten!
Sist endret av Dialogisk; 24. september 2021 kl. 22:14.
I praksis er det bare en måte å finne ut på: Legg inn en søknad. Et avslag koster ingenting, så du har ikke noe å tape. Litt gammelt snusk bør ikke skape store problemer.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
I praksis er det bare en måte å finne ut på: Legg inn en søknad. Et avslag koster ingenting, så du har ikke noe å tape. Litt gammelt snusk bør ikke skape store problemer.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være pirkete, men jo et avslag koster.
Pris for behandling av søknader (pr. 2018): 1 130 kroner for førstegangssøknad om våpentillatelse. 565 kroner dersom du har våpentillatelse fra før.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ikke for å være pirkete, men jo et avslag koster.
Pris for behandling av søknader (pr. 2018): 1 130 kroner for førstegangssøknad om våpentillatelse. 565 kroner dersom du har våpentillatelse fra før.
Vis hele sitatet...
Politiet har detaljerte beskrivelser på nettsidene sine, så hvorfor trekker du frem tall fra 2018 uten henvisning til kilde? Som du kan se er tallene dine utdaterte: Prisnivået i dag er 1495 og 745, henholdsvis. Et annet moment å bemerke, som er mer relevant for Fulmen sitt poeng, er følgende:
Sitat av Politiet
Når du får svar på søknaden din får du også informasjon om betaling av et gebyr, som du må betale for å få tilsendt selve tillatelsen.
Vis hele sitatet...
Du betaler altså for å få den innvilgede søknaden tilsendt. Dersom søknaden ikke godkjennes er det ingenting å betale for å få utlevert, ergo koster det heller ikke et rødt øre å søke. Dersom søknaden blir godkjent, men du har fått kalde føtter, så kan du formodentlig la være å betale for å hente den ut. Jeg kjenner imidlertid ingen som har forsøkt akkurat det, og aner ikke hva slags respons det eventuelt avstedkommer. Det er neppe en vanlig problemstilling.

At dette systemet er håpløst og tungvint er en annen sak.
Greit å tenke på at en våpensøknad er gyldig i 12mnd og det er samme pris for behandling om det er en stk eller tre stk søknader.
Ville lagt med et par søknader ekstra på våpen som du kanskje får lyst på innen et år. Selv søkte jeg 3 ganger på 22lr før det endte med handel.