Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7347
Heisann, jeg kjøpte E-wheels E7 uten sperre siden jeg hadde lyst å kjøre den på privat eiendom. Dessverre fant jeg ut at E-wheels ikke deler ut firmware "patch" for å gjøre den lovlig. Har noen erfaring med dette, eller må jeg betale dem for å gjøre det? Jeg har kontakten for å få mer informasjon om produsenten, men de var ikke villig å si det.

Jeg er helt enig at det var naivt kjøp og at jeg burde sette meg mer inn i det. Trodde virkelig at det var mulig å få tilgang til custom firmware med tanke på at E-wheels gir tydelig tegn på at det privatperson som må håndtere skader osv.

Takk for all hjelp
Uvaksinert 👍
Bare til info så er det ikke lov på privat eiendom heller. Faktisk ikke lov inni stua en gang. Eneste plassen den er lov å bruke er på lukka bane med en klubb som driver med slikt, men det finnes jo heller ikke.
Veitrafikkloven gjelder selv på dassen din.
MHV
Trådstarter
5 0
Takk for å oppklare det. Tenkte å kjøre på privat eiendom og bane, ser ut som at det blir kun på bane (go-kart).
Kjøp nytt hovedkort.
Ewheels selger ihvertfall til min. Kosta 650.
MHV
Trådstarter
5 0
Hørte nettopp med kundeservicen, det koster 5000 kr for nye deler samt 500 kr for service. Ser ut som retur er den beste løsningen og får betale for å være naive. Lært meg en lekse
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av MHV Vis innlegg
Heisann, jeg kjøpte E-wheels E7 uten sperre siden jeg hadde lyst å kjøre den på privat eiendom. Dessverre fant jeg ut at E-wheels ikke deler ut firmware "patch" for å gjøre den lovlig. Har noen erfaring med dette, eller må jeg betale dem for å gjøre det? Jeg har kontakten for å få mer informasjon om produsenten, men de var ikke villig å si det.

Jeg er helt enig at det var naivt kjøp og at jeg burde sette meg mer inn i det. Trodde virkelig at det var mulig å få tilgang til custom firmware med tanke på at E-wheels gir tydelig tegn på at det privatperson som må håndtere skader osv.

Takk for all hjelp
Vis hele sitatet...
Hei, jeg fikk en E-WHEELS e7 og lurer på hvordan man fjerner fartssperren på den?
Du kan fint bare bytte strømforsyning (ESC) både for å oppnå "ulovlig" variant, samt gå fra ulovlig til "lovlig".

Paragrafen definerer såvidt meg bekjent at en sluttbruker ikke skal ha mulgighet til å endre hverken parametre på hastighet over 20 (+/- 10% i software).

Alt kan trimmes, samt vel så det trimmes ned - og hva sluttbruker regnes som av kunnsap av ferdigheter, regner jeg med chipping av biler, trimming av generellt sett elektronikk hvor programmering/firmware trengs - ikke er inkludert i regelverket som ulovlig utstyr ettersom dette troligens faller utenfor allmenn tilgang/kunnskap/m.m.

Bytter du til en strømforsyning som har innebygget fartsperre i firmware uten tilgang for endring i display (programmeringsendring er ikke inkludert som parameter for "endring" meg forstått - gitt dette ikke er åpen kildekode og allment mulig uten videre kompetanse, til tross for at dette mer eller mindre er mulig på alt av elektronisk styring av effekt på motorer både fossilt og elektrisk, men ikke direkte tilgjengelig å endre for den allminnelige forbruker).

Flipsky har en del fine produkter hvor man pent bokstavelig kan overdrive effekt på motor, samt programmere alt mulig av funksjoner etter eget behov. Det finnes flere andre aktører også, både for å trimme ned og opp. En VESC er en full programmerbar strømforsyning (ESC), og det finnes mange tilbydere av dette.

Vanligst brukt er ESC, som du har i din sparkesykkel i dag - og den er ferdigproggrammert og kan kun yte sin funksjon som den er uten en firmware update - og flere av disse har også kryptering på sin bus data kobling (UART, BT, eller COM port). Å omprogrammere denne er ikke umulig, men lite hensynsfullt mot andre alternativ.


Billigst fjerning av en fartsperre er å bytte til en annen ESC uten fartsperre (easy for alle), eller bytte til VESC for de mer ekstreme brukerne. Samme med å gå tilbake til fartsperre fra en ulovlig variant. Finn en ESC hvor farten er redusert i firmware og ikke software - og slik får man et "lovlig" produkt, eller bruk flipsky VESC og ha begge alternativene mulig samtidig (Disse kan også programmeres med hva som tidligere er kjent som "politisperre").