Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6993
Har de kommet igang igjen med dette? Tenker spesielt på de røde bussene fra vest.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det har de hatt lenge nå. Jeg reiser mot vest og ser de ukentlig
På tog er det like ofte som før pandemien.
Takk. Greit å vite ��
I Bergen har de oftere enn før pandemien, mener det har blitt nevnt at dette er fordi det er såpass mange som enda ikke kjøper billett og istedet sniker.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jorg Vis innlegg
I Bergen har de oftere enn før pandemien, mener det har blitt nevnt at dette er fordi det er såpass mange som enda ikke kjøper billett og istedet sniker.
Vis hele sitatet...


For min del må de gjerne ta alle sammen. Kunne fint skrudd opp prisen på gebyrene også. Sier ikke dette for å skape drama, men de som sniker er med på å gjøre min billett dyrere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..men de som sniker er med på å gjøre min billett dyrere.
Vis hele sitatet...
Det er et vanlig resonnement, men jeg er ikke sikker på om det stemmer.
Vy og andre transportaktører driver ikke på idealistisk grunnlag.
Tviler sterkt på at økte inntekter ville kommet passasjerene til gode.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
.... Tviler sterkt på at økte inntekter ville kommet passasjerene til gode.
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett i det, men det motsatte er noe annet: mindre innkomst betyr nok høyere priser. Dem vil jo dekke inn tapet på en eller annen måte.
Vy og andre transportaktører driver ikke på idealistisk grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det gjelder jo ganske mange ting uten at man skal stjele av den grunn. Jeg kan være enig i at offentlig transport burde være gratis, men det gir ingen grunn til å snike. Tannhelse burde også være gratis, men jeg betaler hos tannlegen allikvel.
Sitat av qkikc Vis innlegg
Det gjelder jo ganske mange ting uten at man skal stjele av den grunn. Jeg kan være enig i at offentlig transport burde være gratis, men det gir ingen grunn til å snike. Tannhelse burde også være gratis, men jeg betaler hos tannlegen allikvel.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg betaler for transporten min selv jeg også.
Jeg bare påpekte at færre snikere ikke nødvendig vis = billigere billet (og mest sannsynlig ikke)

Men det kan muligens resultere i ett bedre tilbud.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mulig du har rett i det, men det motsatte er noe annet: mindre innkomst betyr nok høyere priser. Dem vil jo dekke inn tapet på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker nok at du kan ha rett, men det burde uansett være lønn og bonus hos lederne som kuttes av sniking. Gi dem et insentiv til å snu trenden heller enn å skylde på snikere.

Jeg lurer f.eks på hvor mye de legger ut årlig i lønn til vektere o.l for billettkontroller.

[Har hatt mnd. kort fra dagen jeg fikk inntekt som tillatte det]
Sist endret av i_et_nøtteskall; 7. september 2021 kl. 16:58.
I 2015, 2016 og 2017 betalte Ruter AS for billettkontroll:
  • 2015: 78 000 000 Kr
  • 2016: 132 000 000 Kr
  • 2017: 132 000 000 kr

Fordelt på ca 300mill passasjerer pr år de siste årene (ifølge Ruter) er det kanskje ikke så mye penger.. Men ser man på driftsresultatet de siste 10 årene er vel 132 mill mye....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det kontrollører nå om dagen, nå som det er restriksjoner igjen?
R20 toget kontroll ja, tok toget igår.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er det kontrollører nå om dagen, nå som det er restriksjoner igjen?
Vis hele sitatet...
Jada, de har fortsatt kontroller. Enn så lenge. I alle fall på banen og buss. Trikk tar jeg ekstremt sjeldent.
Jeg har ikke betalt en eneste billett siden covid startet. Før gjorde jeg det alltid men fuck Oslo sporveier og blablablabla.

Det er kaldt, og telefonen min har en tendens til å slå seg av i kulda. Så jeg slår av telefonen og sitter med den og ser etter kontrollører mens jeg «prøver å varme» den opp. De gikk på den den eneste gangen jeg har opplevd kontroll de siste par årene. Bare noen uker siden faktisk.
Var kontroll i dag tidlig på toget fra Ski til Stabekk så, ja. De er der.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er kaldt, og telefonen min har en tendens til å slå seg av i kulda. Så jeg slår av telefonen og sitter med den og ser etter kontrollører mens jeg «prøver å varme» den opp. De gikk på den den eneste gangen jeg har opplevd kontroll de siste par årene. Bare noen uker siden faktisk.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette, jeg forstår ikke? Blir telefonen din automatisk avskrudd noen gang? Hvis det er kontroll, og du ikke har billett- hva sier du da? Hvorfor ga de deg ikke gebyr når du ikke kan vise gyldig billett? F.eks pga du ikke har strøm på telefonen.
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Hva mener du med dette, jeg forstår ikke? Blir telefonen din automatisk avskrudd noen gang? Hvis det er kontroll, og du ikke har billett- hva sier du da? Hvorfor ga de deg ikke gebyr når du ikke kan vise gyldig billett? F.eks pga du ikke har strøm på telefonen.
Vis hele sitatet...
Man slår av telefonen når bussen kommer, og gjør et nummer ut av at man varmer den opp hvis det er kontroll. De er jo ikke akkurat vanskelig å spotte. Hvis de kommer til deg så sier du at telefonen hsr slått seg av pga kulda noe iPhones ihvertfall har en tendens til å gjøre. Så enten venter du til du får slått den på igjen og betaler allikevel. Eller så gidder de ikke krangle og går videre. Man kan seff møte på noen rasshøl som absolutt skal være rasshøl men jeg tar sjansen
Reglene er igrunn veldig enkle: Du skal vise billett for å unngå bot. Det er ditt problem om telefonen er tom for strøm eller hva som er årsaken. Så har du ikke fått bot, så har jo kontrolløren vært snill mot deg. Ps. Jeg ser ikke bort fra at noen i Ruter også leser her på forumet, så nå er du muligens avslørt.