Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4002
Hei, kjørte bilen min til jobb i dag å på vei hjem så ble jeg stoppet av politiet å gitt bot for å ha kjørt uten skilt.
Bilen var ikke EU godkjent men tydeligvis var di innom igår natt å tok av skiltene sa di. Å bilen er parkert sånn at når eg går til bilen så ser jeg bare siden til bilen så la ikke merke til at skiltene var skrudd av.. Hvorfor ringte de ikke meg først for å si ifra eller i vertfall henge en lapp på ruta så de slepper å ta meg for kjøring uten skilt?
Har du ikke fått noe brev eller varsel om at det er begjært avskilting på bilen din?
Tro det eller ei, men det har de faktisk lov til. Sånn er det faktisk å kjøre en bil som ikke er godkjent pr eu.
Bilen var ulovlig og du har ikke tatt runden rundt bilen som man egentlig skal gjøre før man kjører.

Kjipt å bli stoppa, men vet ikke helt hva du ønsker å oppnå her?
Du SKAL sjekke bilen før du kjører, selv om de fleste ikke gjør det og det kanskje er «uvanlig».

Ting som Lys/bremselys/skiltlys, skilt, speil ol. er ditt ansvar å påse at det er intakt. Det skrives ut bøter for kjøring uten lys, som er fører av bil sitt ansvar å ha i orden, på lik linje som skilt. Skjønner at det kan være uheldig i ditt tilfelle, men å skylde på politiet? Nei.
Selv om du har en sympatiserende egenforklaring så forklarer du jo egentlig selv at du har kjørt ulovlig og klager å bli bøtelakt for det.

Hvorfor kjører du på en bil du vet ikke har bestått EU-kontroll? tål steken da vel
Sitat av Heybro96 Vis innlegg
Hei, kjørte bilen min til jobb i dag å på vei hjem så ble jeg stoppet av politiet å gitt bot for å ha kjørt uten skilt.
Bilen var ikke EU godkjent men tydeligvis var di innom igår natt å tok av skiltene sa di. Å bilen er parkert sånn at når eg går til bilen så ser jeg bare siden til bilen så la ikke merke til at skiltene var skrudd av.. Hvorfor ringte de ikke meg først for å si ifra eller i vertfall henge en lapp på ruta så de slepper å ta meg for kjøring uten skilt?
Vis hele sitatet...
Du fikk en tommel opp fra meg, det var feil og kun fingertrøbbel fra min side.

At du velger å kjøre en bil som ikke har bestått EU kontroll eller ikke har møtt til kontroll er jo din egen feil. Når en ikke har ting i orden i forhold til EU kontroll blir det satt en begjæring om avskilting på bilen. Om politiet kommer over biler med avskiltningsbegjæring så klippes skiltene.

Nå fikk de jo både både gitt deg bot for å kjøre uten skilt samtidig som de fikk tatt av skiltene. Skikkelig voksenopplæring av politiet. Neste gang husker du nok EU kontrollen. Og for å at du skal få igjen skiltene må du få EU ok på verksted.
Ja det er ditt ansvar å sørge for at bilen du kjører er EU godkjent og ditt ansvar å sørge for at bilen du kjører har skilter.
Måtte du hensette bilen der du stoppet og fikk boten? Ble selv tatt med bil som manglet EU kontroll, var en lånt bil og skiltene forsvant og jeg stod veldig langt fra der jeg skulle stoppet. Det ble en mørk, våt og lang tur hjem på haiker'n uten cash til buss da kontoen ble tømt for å fylle tanken på bilen. Men neste gang jeg låner bil så kommer jeg garantert til å sjekke nettsidene til vegvesenet at EU kontroll er gjennomført og ok, just 2 be safe.
Jeg fikk lapp på ruta hvor det stod at bilen var blitt avskiltet. Dette var ett eget sjema med klagerett og diverse. Så jeg tror nok dem skal gi beskjed. Men du kan nok bare glemme og slippe bot uansett.
du må forøvrig ut med 1730,- for å få igjen skiltene dine også.
Har to biler av samme merke og type, men forskjellige årsmodeller. Den ene av de to bilene var jeg klar over manglende EU - for jeg hadde hatt den på kontroll og fått noen feil som jeg må utbedre.
Jeg mottok brev digitalt ang. begjæring om avskilting. Det jeg ikke så var at det kom to brev på samme dagen. Jeg åpnet det ene brevet, og var forutinntatt og forstod at det gjaldt bilen med EU-feil.

Det andre brevet jeg mottok angikk bilen jeg bruker daglig. Her har jeg vært sløv og ikke hatt den på kontroll. Var hele 6 mnd. på overtid. Jeg passerte uniformert politibil som stod parkert i en lomme ved E6. De hang seg på meg, og fulgte meg helt hjem. Jeg var i et øyeblikk overbevist om at det måtte være en feil, for jeg visste om begjæringen på min andre bil, og at det var samme modell/merke, men en annen årsmodell. Imøtekommende som politet var sjekket de en runde til, og kom frem til det samme. Bilen jeg satt i var faktisk begjært avskiltet.

De begynte da å diskutere faktisk avskiltning, og jeg spurte om de kom til å ta med skiltene på kontoret, eller om de ble å sende de inn til BT. De sa at de kom til å sende de inn, men jeg fikk mulighet til å forklare situasjonen min, og at det ville blitt vanvittig tungvint å få ting på stell. At jeg fikk bestilt EU-time på stedet og fikk time så snart var vel også avgjørende.

Det endte med at de forlot uten å ta med skiltene. Jeg hadde fått bestilt EU-time, dette var en torsdag, mandag fikk jeg påvist noen små feil som ble utbedret tirsdag og ny etterkontroll ble bestått onsdag. Vil si jeg hadde flaks, de kunne pålagt meg å betale og lagd styr med å sende inn skiltene mine, men de lot det passere. De brukte nok litt skjønn og forstod at dette ikke var gjort fullstendig med overlegg. Var oppe i en del styr med bilkjøp og administrative ting ift. bank, lån og forsikringer, og glemte rett og slett EU-kontroll.

Kort oppsummert: Følg med tidsfrister, les brev nøye og få kontrollert kjøretøyet i tide! Er ingen "god grunn" for å kjøre med ikke godkjent kjøretøy.
Sist endret av fjellfisk; 30. august 2021 kl. 10:44.