Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224911
Sitat av merk Vis innlegg
Det mest ignorante i denne tråden her er jo de som tror at absolutt alle mennesker skal være enig med deres egen mening og at de vet best av alle. Alle hør på meg jeg vet best. Så tror de at samtlige skal forandre meningen sin å være enig med de. Slutt å tull å ta å våkn opp. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger sånn er det sånn vil det alltid være. Det dere glemmer er jo at vi alle vil det samme. Ingen vil ha en pandemi ingen vil bli syk ingen vil at noen skal dø. Vi vil alle det samme i bunn å grunn og det er jo egentlig bra. De aller aller fleste vil ikke andre vondt. Viss de av dere som diskuterer her på død å liv ha rett og vil at alle andre skal ha samme mening som deg. Bør du håpe på at covid dreper hele verdens befolkning og det er bare deg selv igjen med din mening. Ta dere sammen.
Vis hele sitatet...
Det er ironisk at du mener alle andre er ignorante fordi de ikke ''våkner opp'', til tross for at ''vi alle er forskjellige mennesker med forskjellige meninger''.

Poenget med tråden er å samle informasjon og å drøfte meninger, og hvis en ikke liker det så må en se på forventningene sine til et diskusjonforum. Det handler ikke om å ha rett eller å ta feil, men forhåpentligvis så kommer man over nok data til å kunne gjøre seg opp en egen mening.

Seriøse spørsmål relatert til egen helse tar en med legen sin, også når det gjelder covid-vaksine. Og forhåpentligvis så kommer en over noe i denne tråden en kan ta med til legen sin for å enten få det bekreftet eller avkreftet.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er ironisk at du mener alle andre er ignorante fordi de ikke ''våkner opp'', til tross for at ''vi alle er forskjellige mennesker med forskjellige meninger''.

Poenget med tråden er å samle informasjon og å drøfte meninger, og hvis en ikke liker det så må en se på forventningene sine til et diskusjonforum. Det handler ikke om å ha rett eller å ta feil, men forhåpentligvis så kommer man over nok data til å kunne gjøre seg opp en egen mening.

Seriøse spørsmål relatert til egen helse tar en med legen sin, også når det gjelder covid-vaksine. Og forhåpentligvis så kommer en over noe i denne tråden en kan ta med til legen sin for å enten få det bekreftet eller avkreftet.
Vis hele sitatet...
"Ja, jeg har kikket litt i journalen din, hva var problemet igjen?"

"freakforum, jeg har blitt suicidal etter langvarige diskusjoner med antivaxere"
Sist endret av knert1; 31. juli 2021 kl. 03:39.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tenker omtrent det samme da det ikke koster meg noe samtidig som risikoen er marginal i forhold til alt det andre jeg frivillig har skutt og stappet i meg av ymse stoffer og hormonpreparater uten noen god grunn, men her er det absolutt godt grunnlag.

Det ville ikke gitt noen mening å slå seg vrang i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
«Jeg stapper ganske enkelt ikke i meg dette grapset før bevæpnede tjenestemenn har svinebundet meg og jeg ikke har noe valg.» eller har det faktisk vært noen som har svinebundet deg? Håper ikke det

Dette var det første innlegget ditt i denne tråden. Så du har endret mening? Kjempebra.

pi*
Du har rett. Tråden må stå
Sist endret av NodSquad; 1. august 2021 kl. 00:03.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Så du har endret mening?
Vis hele sitatet...
Ja, han ymtet lavmælt og forsiktig frempå om det i januar:
Sitat av Knask Vis innlegg
Sitat av Knask Vis innlegg
Niks.
Som nevnt tidligere i tråden så virker det hele svært forhastet og bærer preg av prestisjejag på flere plan.
Utenrikspolitisk såvel som en snarvei til Nobelpris - samtidig som corona-restriksjonene begynner å ligne en farse jo lengre ut i pandemien vi kommer.

Jeg stapper ganske enkelt ikke i meg dette grapset før bevæpnede tjenestemenn har svinebundet meg og jeg ikke har noe valg.
Vis hele sitatet...
Trekker dette tåpelige fjaset tilbake.

Regner med at jeg hadde en dårlig dag og så en mulighet til å oppføre meg som en stridig drittunge bare for å være vanskelig.
Vis hele sitatet...
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Flere bivirkninger av vaksina å være obs på.
https://www.nettavisen.no/nyheter/ir...-95-3424085727
Vis hele sitatet...
Lurer på om det også kan slå andre veien, jeg vil helst ha meg frabedt å våkne opp hetero i morgen.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Flere bivirkninger av vaksina å være obs på.
https://www.nettavisen.no/nyheter/ir...-95-3424085727
Vis hele sitatet...
Ta det med ro! Det er forbigående. Husk du skal ta to doser, så på den siste snur det igjen. Så ingen grunn til bekymring!
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Lurer på om det også kan slå andre veien, jeg vil helst ha meg frabedt å våkne opp hetero i morgen.
Vis hele sitatet...
Duet er derfor du må vente 20 min etter vaksinering, så du kan få konverteringsterapi hvis det trengs.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ta det med ro! Det er forbigående. Husk du skal ta to doser, så på den siste snur det igjen. Så ingen grunn til bekymring!
Vis hele sitatet...
Derfor det er 2 doser ja, men enkelte setter jo 3?
Nå er ikke jeg den som klager men kan jo forstå folk klager og blir forbanna nå som det bare er surr med vaksinering. Dårlig samkjøring med nasjonale og lokale myndigheter. Folk er forbanna og blanding av vaksiner skaper jo bare ytterligere skepsis (uansett om den er ubegrunnet). Først så blir 2 dose utsatt da Norge har funnet ut at det skal være 12 ukers intervall. Så skal vi plutselig forholde oss til å blande vaksiner samtidig som vi snur og fremskynder tidspunktet igjen. Nå synes ikke jeg synd på folk som har det altfor for bra fra før men det er jo tross alt ferietid for mange som blir berørt. Her er det snakk om at folk har fått time som blir endret, jeg bryr meg ikke men er en av de som nå går og venter på ny time for andre gang.
Sist endret av Dough; 4. august 2021 kl. 09:59.
Syntes det går ganske bra, når man tenker at millioner av doser skal settes og alt må planlegges basert på prognoser.
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Syntes det går ganske bra, når man tenker at millioner av doser skal settes og alt må planlegges basert på prognoser.
Vis hele sitatet...
Sier ikke noe på det jeg, sier bare jeg tildels forstår folk blir usikre, forvirra og oppgitt. 85% vaksinasjonsgrad etter 1. dose, likevel så er folk helt idioter som om andre 2 vaksine er avgjørende for liv og død.
Hvor effektiv er vaksina mot delta-varianten? En bekjent som var vaksinert ble nettopp smitta, usikker på om det var av delta varianten, men regner med det.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvor effektiv er vaksina mot delta-varianten? En bekjent som var vaksinert ble nettopp smitta, usikker på om det var av delta varianten, men regner med det.
Vis hele sitatet...
Veldig, det skal mye til, for den smittede blir noe særlig sykere enn en forkjølelse. Men han må selvsagt isoleres, så han/henne ikke smitter andre.
Ikke skyt meg. Men jeg kjenner ingen som har blitt smittet av covid. Men vet om 2stk allerede som har fått reaksjon på vaksinene. Eldre dame akutt syk etter 2. Dose og en jeg kjenner som sendte bilde av skulderen etter vaksinen ble tatt. Så ut som noen hadde slått hun med balltre i skulderen hoven og knallblå hele skulder partiet. Men virker som det går greit uten at jeg har spurt. Sier ikke at covid ikke er farlig eller vaksinen er farlig bare en liten observasjon.
Sitat av merk Vis innlegg
Ikke skyt meg. Men jeg kjenner ingen som har blitt smittet av covid. Men vet om 2stk allerede som har fått reaksjon på vaksinene. Eldre dame akutt syk etter 2. Dose og en jeg kjenner som sendte bilde av skulderen etter vaksinen ble tatt. Så ut som noen hadde slått hun med balltre i skulderen hoven og knallblå hele skulder partiet. Men virker som det går greit uten at jeg har spurt. Sier ikke at covid ikke er farlig eller vaksinen er farlig bare en liten observasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, så traff den som stakk, en blodåre med nåla... Uhell skjer, men er det farlig? Nei.
Ellers så kan du bli litt syk av vaksina, ja. Det du kjenner er immunsystemet ditt som reagerer.

Ellers så kjenner jeg en person som har vært syk. Ellers så kan du takke nedstengningspolitikken, for at du ikke kjenner noen som har hatt COVID.
Sitat av merk Vis innlegg
Ikke skyt meg. Men jeg kjenner ingen som har blitt smittet av covid. Men vet om 2stk allerede som har fått reaksjon på vaksinene. Eldre dame akutt syk etter 2. Dose og en jeg kjenner som sendte bilde av skulderen etter vaksinen ble tatt. Så ut som noen hadde slått hun med balltre i skulderen hoven og knallblå hele skulder partiet. Men virker som det går greit uten at jeg har spurt. Sier ikke at covid ikke er farlig eller vaksinen er farlig bare en liten observasjon.
Vis hele sitatet...
Kjenner bare 1 som har fått corona (og var vaksinert) men virker som om han er ganske upåvirka. Men en bekjent kunne fortelle om en arbeidskollega som fikk corona og ble ufør pga hjerteproblem. Tungpust og blir fort sliten.
Sitat av merk Vis innlegg
Ikke skyt meg.
Vis hele sitatet...
Ta det helt med ro: Skarp ammunisjon er altfor dyrt til sløse bort på tullball.

Sitat av merk Vis innlegg
Men jeg kjenner ingen som har blitt smittet av covid. Men vet om 2stk allerede som har fått reaksjon på vaksinene. Eldre dame akutt syk etter 2. Dose og en jeg kjenner som sendte bilde av skulderen etter vaksinen ble tatt. Så ut som noen hadde slått hun med balltre i skulderen hoven og knallblå hele skulder partiet. Men virker som det går greit uten at jeg har spurt. Sier ikke at covid ikke er farlig eller vaksinen er farlig bare en liten observasjon.
Vis hele sitatet...
Og vet du hva som skjedde med en fyr jeg kjenner? Han tok første dose litt utpå ettermiddagen i går, og i natt stuka han tåa noe så helt forjævlig da han skulle opp for å slå lens. Hele neglen ble revet av så han måtte rense med pyrisept og sette på plaster greier. Sier ikke at vaksina er farlig eller noe altså! Det bare en liten observasjon.
Sitat av merk Vis innlegg
Ikke skyt meg. Men jeg kjenner ingen som har blitt smittet av covid. Men vet om 2stk allerede som har fått reaksjon på vaksinene. Eldre dame akutt syk etter 2. Dose og en jeg kjenner som sendte bilde av skulderen etter vaksinen ble tatt. Så ut som noen hadde slått hun med balltre i skulderen hoven og knallblå hele skulder partiet. Men virker som det går greit uten at jeg har spurt. Sier ikke at covid ikke er farlig eller vaksinen er farlig bare en liten observasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om 2 stk (venner av en venn av en venn) uvaksinerte som har dødd av covid og totalt 4 som har vært smittet, kjenner ingen som har dødd av vaksinen.
Så min lille observasjon er at covid har 50% dødelighet og vaksinen har 0%.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ta det helt med ro: Skarp ammunisjon er altfor dyrt til sløse bort på tullball.

Og vet du hva som skjedde med en fyr jeg kjenner? Han tok første dose litt utpå ettermiddagen i går, og i natt stuka han tåa noe så helt forjævlig da han skulle opp for å slå lens. Hele neglen ble revet av så han måtte rense med pyrisept og sette på plaster greier. Sier ikke at vaksina er farlig eller noe altså! Det bare en liten observasjon.
Vis hele sitatet...
Så anekdotiske opplevelser er med andre ord verdt null?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så anekdotiske opplevelser er med andre ord verdt null?
Vis hele sitatet...
Et anekdotisk bevis er en form for tankefeil der en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle som ikke kan bestrides. Beviset er dermed i logisk forstand et ugyldig argument.
Vis hele sitatet...
Ja
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Jorg Vis innlegg
Ja
Vis hele sitatet...
Enig der.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så anekdotiske opplevelser er med andre ord verdt null?
Vis hele sitatet...
I teorien er anekdotiske observasjoner fortsatt noe som kan gjøre ting mer eller mindre sannsynlige, bare i ekstremt små steg per observasjon. I praksis blir forskjellen ~null helt til man samler så mye data at det ikke kalles anekdoter lenger.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så anekdotiske opplevelser er med andre ord verdt null?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet har de liten betydning, ja. Spesielt i statistiske sammenhenger. La oss anta at du har opplevd å bli slått ned på Karl Johan. Er det vanlig å bli slått ned på gata i Oslo? Vel, vanlig i forhold til hva da? Her må vi se på tallene og din historie sier oss lite. Det vi derimot kan fastslå er at det har skjedd minst én gang, i alle fall under forutsetning av at du ikke bare kødder. Det er imidlertid ikke det samme spørsmålet som er besvart. Ser du forskjellen? Det ene er et kvantitativt spørsmål, det andre kvalitativt.

Enda mer interessant blir det når selve observasjonen kan betviles. At du får deg en i fjeset og deiser i asfalten kan liksom ikke forveksles med noe annet. Sier du at du har blitt slått ned, så er jeg inklinert til å tro at det har skjedd - det er plausibelt og dersom du gjengir hva du mener at du så har ikke blåveisen din forferdelig mange andre forklaringer. Men hva om du sier at du har sett Nøkken? Her er det andre forklaringer som kan være aktuelle, så som at du bare så noe drivved i elva en mørk høstkveld, eller hallusinerte noe eller en av de tusen andre mulighetene. Sier du at du har sett aliens, troll og huldrer, så er jeg i utgangspunktet ikke inklinert til å tro at det faktisk har skjedd. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis tror du lyver, men at jeg tror hjernen din har spilt deg et puss. Igjen, ser du forskjellen?

Det største aberet med anekdoter er i grunn at de ikke kan ettergås ved behov. Har du funnet skjellettet av et snodig dyr, så kan jeg se på det selv og gjøre uavhengige undersøkelser.

Anekdoter er altså ikke nødvendigvis verdiløse, men som med alt annet har de sin egen rolle og kan ikke brukes overalt. Det samme gjelder åpenbart for tall - jeg hadde vært bra arrogant og kjip om jeg nektet å tro at du hadde opplevd å bli klinka til i Oslo fordi statistikken viser at det er lite vold der sammenligna med andre hovedsteder...
Sist endret av Myoxocephalus; 4. august 2021 kl. 16:54.
@Quakecry du sa;
For en gjennomsnittlig person vil jeg si influensa kan sammenlignes. Poenget var uansett at om en skal ta vaksinen (og eneste grunn for en gjennomsnittlig person er jo egentlig det, i følge folk her) å beskytte andre, da bør en jo ta influensa vaksina også. Men det er kanskje greit å smitte andre folk som kan dø av influensa hos dere!
Vis hele sitatet...
Du vil si det, men folk har jo gjentatte ganger sagt til deg at det du lirer av deg ikke stemmer. Du velger å fortsette å bruke argumentet om at influensa og Covid er like farlig, men selv når andre legger ut kilder og linker så bare kverner du på det samme. Ja du kan si hva du vil, det kan vi ikke gjøre noe med. Men selv om du fortsetter å gjenta akkurat dette så får du ikke mer rett av den grunn.

Hele verden stengte ned pga corona. Hva skjer under en helt vanlig influensa? Ingenting. Ikke engang litt ekstra god håndvask eller 1 m regel brukes da. Og selv med en nedstengt verden, sosial distanse, og uendelig ganger flere vaksinedoser mot corona i forhold til influensa så er smitte tallene og dødstallene for corona faktisk stygge. Hvor ille ville dette blitt om bare gamlinger hadde tatt covid vaksinen og resten av verden hadde fortsatt å leve livet slik vi gjør i influensasesongen? Tallene ville vel blitt skremmende høye. Og hele verden ville raskt sett ganske annerledes ut. Men slik ble det ikke, fordi vi som et globalt samfunn tok grep. Vi stengte ned, satt i "isolasjon", spritet hendene og gikk med maske og holdt avstand og fikk innskrenket sosialt liv. Og fortsatt sprer smitten seg. Vi ser fra feks USA hvordan det nå blusser opp igjen i stater med lavest vaksinedeltakelse.

Ingen kan tvinge deg til å ta vaksinen. Men det ville vært flott om du kunne stoppet å spre feil informasjon. Du er selv ansvarlig for deg og ditt. men ikke dra andre inn i den dritten din med å spre feil info med å fortsette å kverne på ting som alt er tilbakevist. Om du trenger aksept for argumentasjonen din, så let opp fora som støtter ditt syn og sleng inn en post der. Så får du sikkert både skulderklapp, tommel opp og applaus. Her tror jeg du vil fortsette å møte motbør, med mindre alle går kollektivt lei av å forsøke å korrigere måten du tenker og argumenterer på.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Derfor det er 2 doser ja, men enkelte setter jo 3?
Vis hele sitatet...
Da foretrakk de vel endringene som skjedde på oddetall?
Sist endret av _abc_; 5. august 2021 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
@Quakecry du sa;

Du vil si det, men folk har jo gjentatte ganger sagt til deg at det du lirer av deg ikke stemmer. Du velger å fortsette å bruke argumentet om at influensa og Covid er like farlig, men selv når andre legger ut kilder og linker så bare kverner du på det samme. Ja du kan si hva du vil, det kan vi ikke gjøre noe med. Men selv om du fortsetter å gjenta akkurat dette så får du ikke mer rett av den grunn.

Hele verden stengte ned pga corona. Hva skjer under en helt vanlig influensa? Ingenting. Ikke engang litt ekstra god håndvask eller 1 m regel brukes da. Og selv med en nedstengt verden, sosial distanse, og uendelig ganger flere vaksinedoser mot corona i forhold til influensa så er smitte tallene og dødstallene for corona faktisk stygge. Hvor ille ville dette blitt om bare gamlinger hadde tatt covid vaksinen og resten av verden hadde fortsatt å leve livet slik vi gjør i influensasesongen? Tallene ville vel blitt skremmende høye. Og hele verden ville raskt sett ganske annerledes ut. Men slik ble det ikke, fordi vi som et globalt samfunn tok grep. Vi stengte ned, satt i "isolasjon", spritet hendene og gikk med maske og holdt avstand og fikk innskrenket sosialt liv. Og fortsatt sprer smitten seg. Vi ser fra feks USA hvordan det nå blusser opp igjen i stater med lavest vaksinedeltakelse.

Ingen kan tvinge deg til å ta vaksinen. Men det ville vært flott om du kunne stoppet å spre feil informasjon. Du er selv ansvarlig for deg og ditt. men ikke dra andre inn i den dritten din med å spre feil info med å fortsette å kverne på ting som alt er tilbakevist. Om du trenger aksept for argumentasjonen din, så let opp fora som støtter ditt syn og sleng inn en post der. Så får du sikkert både skulderklapp, tommel opp og applaus. Her tror jeg du vil fortsette å møte motbør, med mindre alle går kollektivt lei av å forsøke å korrigere måten du tenker og argumenterer på.



Da foretrakk de vel endringene som skjedde på oddetall?
Vis hele sitatet...
Jeg sa at for en gjennomsnittlig person kan jo influensa og covid til en grad sammenlignes eller noe sånt. Jeg hadde selv influensa for noen år siden og det var rimelig jævlig, hadde omtrent ikke energi eller vilje til å gjøre noe som helst. Og den formen for influensa ville man jo heller ikke at noen svake skulle fått. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så urimelig å si at for folk flest er ikke covid enormt dødelig. De samme kriteriene burde faktisk ligge til grunn for influensa også, influensa kan være veldig farlig for folk også. Men det er helt greit å spre rundt, eller ikke ta særlige forholdsregler for når den sesongen er? Influensa gir vel stort sett verre symptomer for en vanlig person enn hva covid gjør også. Jeg nevnte vel også at covid bare tok over dødsfallene som influensa/lungebetennelse og andre sykdommer hadde tatt livet av uansett. Noe som ikke er ulogisk, siden disse bare forsvant helt. Du forespeiler en verden i kaos om vi hadde sluppet opp mer, men det gjorde jo flere land, Sverige er jo skrekkeksempelet - Men der fungerer jo ting ganske så normalt. Hva har de økonomiske og sosiale konsenkvensene av alle tiltak og nedstenginger ført til? Man kan ha to tanker i hodet samtidig. Det er mye vi enda ikke vet, både fra corona tiltak, hva som hadde skjedd om vi gjorde A, eller B, også videre.

Tallene fra USA tror jeg fint lite på. Når data fra andre land viser andre tall, og når man vet hvor ensporet den offentlige debatten der er. Usaklig av deg å putte meg i samme bås som en eller annen gal konspirasjonsteoretiker. Det er trist at det er der debatten legges, enten støtter man forskning, eller så er man rablende gal 5G microchipper troende. Det er jo prominente forskere på begge sider av debatten også. Jeg blir å vente ut året minst før jeg tar en avgjørelse på om jeg tar vaksinen, innen den tid har man sett om det blir flere doser, hvordan andre varianter av covid har endret status quo, samt influensa også videre. Om jeg dauer av COVID så kan dere gjerne sitte her og le for min del, men det hadde jo fremdeles ikke bevist noe poeng i all den tid the vast majority ikke gjør det. Gidder heller ikke enda en runde med debattering her, det er åpenbart at jeg og de fleste her står ganske langt fra hverandre, får være enige om å være uenig.

Det er forøvrig ikke slik at jeg håper vaksinen er utrygg og at du eller andre her skulle krepere av den. Jeg tror heller ikke covid er jævlig gøy å få heller, eller at det er helt ubetydelig og at det ikke har påvirket folk. Jeg bare venter med vaksinen, og når vi vet at nye doser planlegges og at det kan være usikkert framover med alt av nye varianter og situasjoner - Da er det greit å vente litt synes jeg. Man kan ikke si helt sikkert enda hvordan vaksinen vil påvirke det ene eller det andre med kroppen, eventuelt ikke påvirke noe. Det føles nesten ut som enkelte her bedriver på med en eller annen form for coping mekanisme i dette pushet på å få folk til å ta vaksinen.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 04:11.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kommunen jeg bor i har 22.000 mennesker. I går alene døde 20 av dem. En av tusen på 24 timer. Noens brødre, mødre, fedre, søstre og barn.

Alle sykehusene er fulle. Det er ikke lenger sykehus i byen vår som aksepterer COVID positive. Det er ikke flere oksygenflasker å oppdrive. Folk raner hverandre og sloss over flaskene. Forleden dag var det en innehaver av en flaske som døde og en mobb møtte opp for å kreve flasken, men familien trengte ded selv fordi far var død men mor og bestemor var også dødssyke.

Verden er i krisemodus. Internasjonal ferdsel er begrenset og i noen tilfeller ikke mulig.

Forklar meg, gjerne med teskje siden hjernen min sikkert ikke har kommet seg helt etter andre runde COVID, hvordan dette er sammenlignbart med influensa.
Sist endret av nso; 5. august 2021 kl. 06:56.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
I kommunen jeg bor det 22.000 mennesker. I går alene døde det 20 mennesker her. En av tusen
På en dag. Noens brødre, mødre, fedre, søstre og barn.

Alle sykehusene her er fulle. Det er ikke lenger sykehus i byen vår som aksepterer COVID positive. Det er ikke flere oksygenflasker å oppdrive. Folk raner hverandre og sloss over flaskene. Forleden dag var det en innehaver av en flaske som døde og en mobb møtte opp for å kreve flasken.

Forklar meg, gjerne med teskje, hvordan dette er sammenlignbart med influensa.
Vis hele sitatet...
Du misforstod poenget mitt. Jeg skrev for en gjennomsnittlig person (men kanskje mer her i vesten). Da en gjennomsnittlig person ikke vil bli alvorlig berørt av corona, men influensa blir en som regel sterkere berørt av. Det er vel ingen tvil om at covid smitter mer. Men når covid har fjernet influensa og andre sykdommer, så har jo covid tatt over dødsfallene de vanligvis ville tatt. Og derfor i den grad kan en jo sammenligne influensa da begge sykdommene gjør mye av det samme. Influensa dreper også. Covid virker mye mer som influensa, bare mye mer smittsomt. Det er ikke uten grunn influensa er en trussel og følges med på av virologer og andre ellers. Hvor bor du? Og hvorfor bor du i en plass som tilsynelatende er under fullstendig kaos? Har jeg sagt at covid ikke kan være alvorlig? Utenlandske står også for mest smitte og de som også blir mest berørt uten at FHI kan si helt hvorfor, derfor er det mer interessant å sammenligne vestlige land for min del da jeg bor i et vestlig land og er ikke-innvandrer.

Alle dødsfall er noens familie, men kan en ikke lage slike innlegg om absolutt alt? Fra Indias forurensningsdødsfall til alle de tusenvis som dør daglig i alle land hver dag. Jeg forøvrig argumenterer primært bare for hvorfor vaksinen ikke er særlig nødvendig for en som ikke er i risikogruppen og er ung. Ikke at fattige land med enorme befolkninger ikke er berørt, at covid ikke kan være ganske kjipt å få også videre.

Synd å høre du har gått gjennom to runder av covid.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 07:00.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du lever i en boble i ett av verdens rikeste land. Situasjonen i verden forøvrig er kritisk, og jeg bor i en av de plassene.

Hva mener du med at influensa berører mer, når du selv også sier COVID har høyere smittegrad (og nå med Delta ett tusen ganger høyere viral load enn originalgrenen), og siden det også har høyere dødelighet...?

Gitt at COVID har "tatt over", som du sier, dødsfallene til influensa (noe som makes little sense, folk får ikke influensa fordi vi bruker masker og holder oss hjemme, COVID sprer seg dog allikevel), så er jo COVID mye dødeligste. Så vi bytter dritt med dobbel dritt. Hvordan er det samme greien? Hvis det var Ebola som tok over dødsfallene til influensa istedenfor COVID, ville det også da vært sammenlignbart?
Sist endret av nso; 5. august 2021 kl. 07:09.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
https://twitter.com/Bob_Wachter/stat...932230658?s=20

Som vi ser av innlegget til denne legen er det en ny krig mot Delta varianten òg lambda varianten er på ferde. Dette forsterker bare mitt inntrykk på å vente ut året for å se hvor mange doser som trengs / enda mer effektiv vaksine som forblir veldig effektiv kommer.

Sitat av nso Vis innlegg
Du lever i en boble i ett av verdens rikeste land. Situasjonen i verden forøvrig er kritisk, og jeg bor i en av de plassene.

Hva mener du med at influensa berører mer, når du selv også sier COVID har høyere smittegrad (og nå med Delta ett tusen ganger høyere viral load enn originalgrenen), og siden det også har høyere dødelighet...?

Gitt at COVID har "tatt over", som du sier, dødsfallene til influensa (noe som makes little sense, folk får ikke influensa fordi vi bruker masker og holder oss hjemme, COVID sprer seg dog allikevel), så er jo COVID mye dødeligste. Så vi bytter dritt med dobbel dritt. Hvordan er det samme greien? Hvis det var Ebola som tok over dødsfallene til influensa istedenfor COVID, ville det også da vært sammenlignbart?
Vis hele sitatet...
Nei. Ebola er ikke et luftveis virus på samme måte. Vi får derimot håpe det ikke skjer. Corona har vel lenge vært anerkjent som en del av influensa type viruser. Med at influensa berører mer, mener jeg at man ofte hører hvor mange som har lite til ingen symptomer av covid. Mens influensa (og ikke forkjølelse som mange forveksler det med) er en god del kjipere. Igjen bringer jeg min anekdotiske opplevelse om da jeg var syk med influensa, det var helt jævlig. Men ingenting ble nedstengt eller tiltak iverksatt av den grunn. Selv om det ikke var noe en burde spredt til noen. Mens nå er det fortsatt tiltak og smittetall enda vi omtrent har null dødsfall eller innleggelser. Det at vi har noen er akseptabelt og en nullvisjon er ikke et mål.

Situasjonen forøvrig i verden er nok ikke så veldig dommedag, en kompis bor i et rødt land - Islamabad for å være spesifikk. Og der lever han nokså nornalt og fint. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bosetter deg i denne tilsynelatende krigssonen. Du som har gjennomgått covid 2 ganger er jo et tegn på at covid vil forbli endemisk. Men, du har nok rett i at Vesten lever i en liten boble akkurat nå som kan være på god vei til å sprekke. Vi har nok bare såvidt sett begynnelsen på ettervirkningene av alt som har foregått.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 07:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
COVID-19 er forårsaket av et koronavirus. Influensa av virus i influensa-familien. Koronavirus er ikke i denne familien. Vet ikke hvor du får infoen din fra men det er altså helt feil. Bronkitt er også en luftveissykdom som kan komme fra virus, uten at det gjør det viruset til et influensavirus.

Hvor jeg bor er irrelevant, og å beskrive det som en krigssone er tonedøvt. Situasjonen for dem, altså majoriteten av mennesker på jorden, som lever hånd til munn og er avhengig av å jobbe hver dag fordi det ikke er NAV som betaler når man ikke kan jobbe, er helt annen enn den i et uvanlig land som Norge. Forestill deg at du er syk med COVID men må velge mellom å fortsette å jobbe eller ikke spise. Eller at du eller dine sliter med å puste, men det er ingen hjelp å få og du har ikke penger til å betale for å dra til sykehus annen plass.

Smittebildet i Norge har veldig lite med resten av verden å gjøre. Du snakket om gjennomsnittlige mennesker. Det er ihvertfall ikke nordmenn elle Norge du snakker om da.
Sist endret av nso; 5. august 2021 kl. 08:20.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av nso Vis innlegg
COVID-19 er forårsaket av et koronavirus. Influensa av virus i influensa-familien. Koronavirus er ikke i denne familien. Vet ikke hvor du får infoen din fra men det er altså helt feil. Bronkitt er også en luftveissykdom som kan komme fra virus, uten at det gjør det viruset til et influensavirus.

Hvor jeg bor er irrelevant, og å beskrive det som en krigssone er tonedøvt. Situasjonen for dem, altså majoriteten av mennesker på jorden, som lever hånd til munn og er avhengig av å jobbe hver dag fordi det ikke er NAV som betaler når man ikke kan jobbe, er helt annen enn den i et uvanlig land som Norge. Forestill deg at du er syk med COVID men må velge mellom å fortsette å jobbe eller ikke spise. Eller at du eller dine sliter med å puste, men det er ingen hjelp å få og du har ikke penger til å betale for å dra til sykehus annen plass.

Smittebildet i Norge har veldig lite med resten av verden å gjøre. Du snakket om gjennomsnittlige mennesker. Det er ihvertfall ikke nordmenn elle Norge du snakker om da.
Vis hele sitatet...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Jeg mener at de kan sammenlignes på noen områder ifht. Hvordan de gir symptomer og er. Hvis hvor du bor er irrelevant så hadde du heller ikke trengt å trekke det fram. Skjønt, du sitter jo foran PCen din trygt og lever godt så det er jo neppe så ille. Det gir jo assisjoner til en krigssone når du forteller om sprengte sykehus hvor folk raner og sannsynligvis dreper for oksygen og gatene er i kaos. Hvor oksygen er det nye gullet. Du kan jo fortelle hvilket land du bor i så jeg kan Google og finne konkret ut mer ellers er det vanskelig å tro på hvor mye fakta som foreligger bak din anektodiske opplevelse. Jeg trenger ikke forestille meg situasjonen du ytrer for den er så urealistisk for folk flest at det blir nesten usaklig. Ingen tvil om at vi har goder i Norge, eller vesten. Men nå bor jeg i vesten, og i vesten har snart to år og nesten tre, med Covid (mener jeg hørte en som leste en rapport fra Korea som beskrev covid som utspilte seg i juni 2019) vist at slike scenarioer fører ikke corona til for en gjennomsnittlig person.

Og igjen, jeg argumenterer for vaksinene primært. Det er vel ingen oppegående person som synes det høres hyggelig ut å ikke få medisinsk hjelp, eller miste venner og kjære. Men det er ikke poenget. Vi får alle her bare være enige om å være uenige som jeg sa.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 08:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du misforstod poenget mitt. Jeg skrev for en gjennomsnittlig person (men kanskje mer her i vesten). Da en gjennomsnittlig person ikke vil bli alvorlig berørt av corona, men influensa blir en som regel sterkere berørt av.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til forskning som understøtter det synet, eller er det bare eit inntrykk du har danna deg?
Oooooo! Her kom en fin sak å studere for de av oss som liker uredelig retorikk! Jeg snakker om dette lille gullkornet her:
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nei. Ebola er ikke et luftveis virus på samme måte. Vi får derimot håpe det ikke skjer. Corona har vel lenge vært anerkjent som en del av influensa type viruser.
Vis hele sitatet...
Dette, mine damer og herrer, er agn. Og ganske elegant utført også. La oss se på reaksjonene som ble fisket frem:
Sitat av nso Vis innlegg
COVID-19 er forårsaket av et koronavirus. Influensa av virus i influensa-familien. Koronavirus er ikke i denne familien. Vet ikke hvor du får infoen din fra men det er altså helt feil. Bronkitt er også en luftveissykdom som kan komme fra virus, uten at det gjør det viruset til et influensavirus.
Vis hele sitatet...
nso har selvsagt fullstendig rett i det han skriver her, og hans tolkning er også den mest åpenbare - å tenke at Quackery mente at begge de omtalte sykdommene skyldes virus fra samme familie, hvilket helt enkelt er galt. Alternativt må vi gå litt oppover og se på generelle likheter - begge er såkalte "enveloped single stranded RNA virus", men nso tar høyde for det også - det gjelder også bronkitt liksom. Eller ebola, for den saks skyld, som var viruset Quackery ikke ville sammenligne med. Eller HIV. Og om vi så hadde sett på virus i samme familie: Fugleinfluensa er en influensasykdom med ekstremt høy dødelighet. Og SARS og MERS skyldes andre coronavirus og har dødeligheter på over 10% og 30%, henholdsvis. Det blir motsigelser på flere fronter uansett hva vi gjør.

Skal vi trekke denne parallellen over i biologi vi har et mer naturlig forhold til, så skulle resonnementet bli noe slikt som at pusekatter dreper en del mennesker hvert år, ikke fordi katter så forbanna farlige, men fordi det er så mange interaksjoner mellom katter og mennesker. Og fordi katter er harmløse, og bjørner omtrent er det samme dyret, så er heller ikke bjørner farlige. Her gis den observante leser anledning til å påpeke at katter og bjørner slettes ikke er i samme familie. Eller, som jeg hintet til med fugleinfluensaen, at det faktisk finnes andre kattedyr som har langt større skadepotensiale enn huskatter. Løver, for eksempel. Med ting som er feil på flere måter samtidig blir det gjerne vanskelig å strukturere innvendingene sine, og det er her det diabolske kommer inn - velger du å argumentere for at løver er en form for farlige katter, så har du akseptert at bjørner er en type kattedyr! Og siden løver ikke har noen relevans i Norge, så - en kan lett se hvilken vei dette bærer.

Men Quackery sa aldri noe om virusfamilier eller biologi overhode!
Uansett hvordan du angriper gummiutspillet hans, så har han en fluktmulighet - det er ingen egentlig posisjon der. Men hva enn man velger å gå etter, så gir det rom for å innføre en slags stilltiende aksept om at alt man ikke rekker å harve over er korrekt.

Det underliggende motivet, det han virkelig forsøkte seg på - dog uten nevneverdig hell - var å flytte diskusjonen. Flytte den vekk fra nso sine ubehagelige skildringer av pandemiens konsekvenser i andre land og ned i ei hengemyr av virologi som svært få her inne kan noe om. Let's face it, om viruset har en proteinkappe eller ikke er ikke relevant for oss, det er bare relevant for de som skal lage vaksiner. Det er imidlertid langt mer behagelig å krangle om proteingrupper og svakheter med artsmodellene enn å diskutere enkle og åpenbare issues som at mennesker må drepe hverandre for å redde familiene sine. Det er formodentlig derfor nso bare avviste vaset med et kort avsnitt og hoppet tilbake til sakens egentlige tema. Ikke at Quackery lot seg affisere av det, selvsagt:
Sitat av Quakecry Vis innlegg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Jeg mener at de kan sammenlignes på noen områder ifht. Hvordan de gir symptomer og er.
Vis hele sitatet...
Yeah...
Nei, altså. De fleste av oss har lest wikipediaartikkelen. Og en god del mer. Og det som etterlyses er konkrete argumenter og en håndgripelig posisjon. Det får vi ikke. I steden blir vi servert en endeløs rekke av stadig nye feil. Foregående feil behandles som allerede aksepterte kompromisser, til tross for at de har blitt sablet ned. De fleste av oss i denne debatten diskuterer fordi vi ønsker fremgang, opplysning og bedre innsikt. Noen få diskuterer hovedsaklig for å ødelegge, sabotere og underminere mulighetene for nettopp dette, slik at deres egne irrasjonelle standpunkter vinner på walkover.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. august 2021 kl. 21:14.
Pete Parada kastet ut av The Offspring for vaksinenekt
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/...er-vaksinenekt

Parade sier videre at han har helsemessige utfordringer som gjør at han ikke kan ta vaksinen. Blant annet har han Guillain-Barré syndrom som er et sjeldent, autoimmunt syndrom som påvirker nervene.
Videre forteller trommisen at han hadde corona for et år siden, og mener han har antistoff nok til å takle en ny runde med corona.

Hvorfor er vaksina hardere enn selve coronaen for han?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du misforstod poenget mitt. Jeg skrev for en gjennomsnittlig person (men kanskje mer her i vesten). Da en gjennomsnittlig person ikke vil bli alvorlig berørt av corona, men influensa blir en som regel sterkere berørt av. Det er vel ingen tvil om at covid smitter mer. Men når covid har fjernet influensa og andre sykdommer, så har jo covid tatt over dødsfallene de vanligvis ville tatt. Og derfor i den grad kan en jo sammenligne influensa da begge sykdommene gjør mye av det samme. Influensa dreper også. Covid virker mye mer som influensa, bare mye mer smittsomt.
Vis hele sitatet...
Om du ser på de norske smittetallene nå og aldersspredningen bak så vil du se at det nå er flest unge, sterke mennesker som smittes og også mange av dem blir veldig syke, og vi har alt sett at også den aldersgruppen blir rammet av alt fra kognitiv reduksjon eller "hjernekrymp" som noen sier, samt langvarige problemer med indre organer som hjerte og lunger osv.

Og ser en på vaksinasjonsdata i norge så er det jo denne gruppen som ikke er vaksinert ennå.

Du bør vaksineres først og fremst for din egen skyld og for din egen helses skyld og som en forsikring mot å bli en av dem som vil bli av de uheldige som får langvarige eller varige problemer som følge av covid.

Influensa brer også godt om seg midt i sesongen, og også unge friske mennesker blir smittet. Men det er veldig sjeldent unge friske mennesker stryker med influensa eller får langtidsskader.

Få deg en sprøyte, det vil du ha godt av.
Kaprer tråden litt. Jeg skal ta vaksine dose 1 i dag. Noen som kan fortelle meg om jeg kan være påvirket av alkohol under dette?
Har ikke funnet så veldig mye info når jeg har googlet.
Sitat av wutsup Vis innlegg
Kaprer tråden litt. Jeg skal ta vaksine dose 1 i dag. Noen som kan fortelle meg om jeg kan være påvirket av alkohol under dette?
Har ikke funnet så veldig mye info når jeg har googlet.
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem, men ikke kom drita til vaksinasjon, da. :-)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg sa at for en gjennomsnittlig person kan jo influensa og covid til en grad sammenlignes eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Ja, det sa du. Det er feil. Igjen. Fortsatt. Det vil være feil de neste 30 gangene du sier det også, FYI.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg hadde selv influensa for noen år siden og det var rimelig jævlig, hadde omtrent ikke energi eller vilje til å gjøre noe som helst. Og den formen for influensa ville man jo heller ikke at noen svake skulle fått. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så urimelig å si at for folk flest er ikke covid enormt dødelig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke urimelig i seg selv, problemet er folk som bruker det argumentet tilsvarende "jamen da er det ikke så farlig da". Fordi jo.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
De samme kriteriene burde faktisk ligge til grunn for influensa også, influensa kan være veldig farlig for folk også. Men det er helt greit å spre rundt, eller ikke ta særlige forholdsregler for når den sesongen er? Influensa gir vel stort sett verre symptomer for en vanlig person enn hva covid gjør også. Jeg nevnte vel også at covid bare tok over dødsfallene som influensa/lungebetennelse og andre sykdommer hadde tatt livet av uansett. Noe som ikke er ulogisk, siden disse bare forsvant helt.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tusen ganger før: corona er mer smittsomt enn influensa. "Tok over dødsfall" virker som meningsløs konjektur, forklar gjerne hvordan jeg tar feil.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du forespeiler en verden i kaos om vi hadde sluppet opp mer, men det gjorde jo flere land, Sverige er jo skrekkeksempelet - Men der fungerer jo ting ganske så normalt.
Vis hele sitatet...
Kjapp googling tilsier omtrent dobbelt så mange dødsfall per smittetilfelle i Sverige som i Norge. (https://covid19.who.int)

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tallene fra USA tror jeg fint lite på. Når data fra andre land viser andre tall, og når man vet hvor ensporet den offentlige debatten der er.
Vis hele sitatet...
Fordi? Og hvordan er ensporetheten en faktor? Det er jo to "camps" der den ene har kjørt balls to the wall coronafornektelse og den andre har prøvd å gjøre noe med problemet. Førstnevnte er innlysende en dårlig idé å høre på, men resten?

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Usaklig av deg å putte meg i samme bås som en eller annen gal konspirasjonsteoretiker. Det er trist at det er der debatten legges, enten støtter man forskning, eller så er man rablende gal 5G microchipper troende. Det er jo prominente forskere på begge sider av debatten også.
Vis hele sitatet...
Du velger altså å besvare kritikk av debattstilen din med en regelrett hersketeknikk. Nice.
Oppfører du deg som en konspirasjonsteoretiker kan du ikke klage når folk behandler deg som en konspirasjonsteoretiker. Det er ikke usaklig, det er en helt legitim beskrivelse av oppførselen og debattstilen din.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det føles nesten ut som enkelte her bedriver på med en eller annen form for coping mekanisme i dette pushet på å få folk til å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne. Jeg venter spent.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Ikke noe problem, men ikke kom drita til vaksinasjon, da. :-)
Vis hele sitatet...
Haha nei, det gjør jeg ikke. Snakker bare en 6pc, men da går det nok fint. Vil bare ikke bli kvalm
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du vise til forskning som understøtter det synet, eller er det bare eit inntrykk du har danna deg?
Vis hele sitatet...
Mer synet jeg har dannet meg. Symptomene er jo relativt lik, ganske mange forteller at dem ikke hadde merket forskjell på det og influensa om ikke testen sa noe annet. Mange har derimot ganske fæle opplevelser med covid, og noen ettervirkninger etterpå. Dette er ting jeg ikke har betvilt. Men jeg sammenligner med influensa fordi for folk flest gjør den jo relativt like ting. Begynner å bli slitsomt det her for å være ærlig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Oooooo! Her kom en fin sak å studere for de av oss som liker uredelig retorikk! Jeg snakker om dette lille gullkornet her:

Dette, mine damer og herrer, er agn. Og ganske elegant utført også. La oss se på reaksjonene som ble fisket frem:

nso har selvsagt fullstendig rett i det han skriver her, og hans tolkning er også den mest åpenbare - å tenke at Quackery mente at begge de omtalte sykdommene skyldes virus fra samme familie, hvilket helt enkelt er galt. Alternativt må vi gå litt oppover og se på generelle likheter - begge er såkalte "enveloped single stranded RNA virus", men nso tar høyde for det også - det gjelder også bronkitt liksom. Eller ebola, for den saks skyld, som var viruset Quackery ikke ville sammenligne med. Eller HIV. Og om vi så hadde sett på virus i samme familie: Fugleinfluensa er en influensasykdom med ekstremt høy dødelighet. Og SARS og MERS skyldes andre coronavirus og har dødeligheter på over 10% og 30%, henholdsvis. Det blir motsigelser på flere fronter uansett hva vi gjør.

Skal vi trekke denne parallellen over i biologi vi har et mer naturlig forhold tilm, så skulle resonnementet bli noe slikt som at pusekatter dreper en del mennesker hvert år, ikke fordi katter så forbanna farlige, men fordi det er så mange interraksjoner mellom katter og mennesker. Og fordi katter er harmløse, og bjørner omtrent er det samme dyret, så er heller ikke bjørner farlige. Her gis den observante leser anledning til å påpeke at katter og bjørner slettes ikke er i samme familie. Eller, som jeg hintet til med fugleinfluensaen, at det faktisk finnes andre kattedyr som har langt større skadepotensiale enn huskatter. Løver, for eksempel. Med ting som er feil på flere måter samtidig blir det gjerne vanskelig å strukturere innvendingene sine, og det er her det diabolske kommer inn - velger du å argumentere for at løver er en form for farlige katter, så har du akseptert at bjørner er en type kattedyr! Og siden løver ikke har noen relevans i Norge, så - en kan lett se hvilken vei dette bærer.

Men Quackery sa aldri noe om virusfamilier eller biologi overhode!
Uansett hvordan du angriper gummiutspillet hans, så har han en fluktmulighet - det er ingen egentlig posisjon der. Men hva enn man velger å gå etter, så gir det rom for å innføre en slags stilltiende aksept om at alt man ikke rekker å harve over er korrekt.

Det underliggende motivet, det han virkelig forsøkte seg på - dog uten nevneverdig hell - var å flytte diskusjonen. Flytte den vekk fra nso sine ubehagelige skildringer av pandemiens konsekvenser i andre land og ned i ei hengemyr av virologi som svært få her inne kan noe om. Let's face it, om viruset har en proteinkappe eller ikke er ikke relevant for oss, det er bare relevant for de som skal lage vaksiner. Det er imidlertid langt mer behagelig å krangle om proteingrupper og svakheter med artsmodellene enn å diskutere enkle og åpenbare issues som at mennesker må drepe hverandre for å redde familiene sine. Det er formodentlig derfor nso bare avviste vaset med et kort avsnitt og hoppet tilbake til sakens egentlige tema. Ikke at Quackery lot seg affisere av det, selvsagt:
Yeah...
Nei, altså. De fleste av oss har lest wikipediaartikkelen. Og en god del mer. Og det som etterlyses er konkrete argumenter og en håndgripelig posisjon. Det får vi ikke. I steden blir vi servert en endeløs rekke av stadig nye feil. Foregående feil behandles som allerede aksepterte kompromisser, til tross for at de har blitt sablet ned. De fleste av oss i denne debatten diskuterer fordi vi ønsker fremgang, opplysning og bedre innsikt. Noen få diskuterer hovedsaklig for å ødelegge, sabotere og underminere mulighetene for nettopp dette, slik at deres egne irrasjonelle standpunkter vinner på walkover.
Vis hele sitatet...
Du er irriterende god til å formulere deg, det skal du ha. Du får det sagt. Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart) Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du ser på de norske smittetallene nå og aldersspredningen bak så vil du se at det nå er flest unge, sterke mennesker som smittes og også mange av dem blir veldig syke, og vi har alt sett at også den aldersgruppen blir rammet av alt fra kognitiv reduksjon eller "hjernekrymp" som noen sier, samt langvarige problemer med indre organer som hjerte og lunger osv.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har jo massevis av innlagte i norge nå..Målposten flyttes konstant. De fleste unge blir jo ikke alvorlig syke. Hvor mange ganger må det gjentas? Bare fordi du sier det om og om igjen betyr ikke det at det automatisk blir korrekt. Det er forskjell på at noen unge blir syke, og at alle blir det. Hvilken grad av sykhet er også et spørsmål. Long-covid er et ganske omdiskutert tema. Igjen, jeg utelukker ikke at covid ikke kan være en kjip greie for noen. Men, det er jo klart, med de nye variantene og lite effektive vaksiner så er jo situasjonen ganske usikker framover.
Og ser en på vaksinasjonsdata i norge så er det jo denne gruppen som ikke er vaksinert ennå.
Vis hele sitatet...
Tilbudet er der vel for de aller fleste. Er ikke så rart at mange av dem ikke helt anser nytteverdien.

Du bør vaksineres først og fremst for din egen skyld og for din egen helses skyld og som en forsikring mot å bli en av dem som vil bli av de uheldige som får langvarige eller varige problemer som følge av covid.
Vis hele sitatet...
Takk for omtanken! Jeg kjenner også en som ble smittet, og han føler han har litt påvirkning av det du nevnte med hjernetåke. Men hvor store påvirkninger på den ene eller andre måten smitte av covid fører til vet vi vel ikke enda. Det er vel stort sett de som ble veldig syk som virkelig sliter med ting enda. Og det kan det være mange grunner til.

Influensa brer også godt om seg midt i sesongen, og også unge friske mennesker blir smittet. Men det er veldig sjeldent unge friske mennesker stryker med influensa eller får langtidsskader.
Vis hele sitatet...
Det samme kan en vel si om corona her i norge også, eller vesten..

Få deg en sprøyte, det vil du ha godt av.
Vis hele sitatet...
Det får vi se på. Og derfor vil jeg minst vente ut dette året, for å se hva de nye variantene gjør, hvilke nye vaksiner som kommer, hvor mange ytterlige doser som kanskje trengs, også videre.
https://twitter.com/L_Infirmier0ff/s...6603535142912?
13 pasienter døde. 12 var vaksinerte, hvor åtte hadde en dose, og fire hadde to. Samt en som var uvaksinert. Det kan jo tyde på at vaksinen ikke er særlig effektiv for de mest utsatte, og når man kan enda spre viruset rundt som vaksinert, så vil disse leve ganske utsatt.


Det er ikke urimelig i seg selv, problemet er folk som bruker det argumentet tilsvarende "jamen da er det ikke så farlig da". Fordi jo.
Vis hele sitatet...
Det kan vel diskuteres..


Som nevnt tusen ganger før: corona er mer smittsomt enn influensa. "Tok over dødsfall" virker som meningsløs konjektur, forklar gjerne hvordan jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Fordi de som døde av covid ville dødd av influensa eller lungebetennelse eller andre sykdommer uansett. Det er trossalt for det meste de mest utsatte som kreperer, folk som ikke hadde hatt veldig lenge igjen uansett. Men igjen, corona er mer smittsomt, det er det jo lite tvil om.



Fordi? Og hvordan er ensporetheten en faktor? Det er jo to "camps" der den ene har kjørt balls to the wall coronafornektelse og den andre har prøvd å gjøre noe med problemet. Førstnevnte er innlysende en dårlig idé å høre på, men resten?

Du velger altså å besvare kritikk av debattstilen din med en regelrett hersketeknikk. Nice.
Oppfører du deg som en konspirasjonsteoretiker kan du ikke klage når folk behandler deg som en konspirasjonsteoretiker. Det er ikke usaklig, det er en helt legitim beskrivelse av oppførselen og debattstilen din.
Utdyp gjerne. Jeg venter spent.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikker er det flere her som bruker. Jeg har ikke formidlet en konspirasjonsteori om det ene, eller det andre. Jeg har kommet med medisinske kilder til flere av tingene jeg har kommet med. Nå bor jeg engang i vesten, og i vesten har det jo vist seg at viruset er ikke et stort problem for de aller fleste. Det betyr derimot ikke at det er gøy å få viruset, eller at en ikke kan utvikle plager. Men det går over av seg selv med å ta det med ro hjemme. Smittetall bør hvert fall sluttes å skrives om i avisene her. Det er uinteressant. Hvor lenge har folk her tenkt å leve i frykt, konstant bry seg om smittetall, også videre. For covid er kommet for å bli. Og nå havner vi vel kanskje tilbake til begynnelsen også: https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=70314

TL;DR
Jeg synes det er fornuftig om du er under 60 år, ikke har noen særlige fysiske skavanker å vente å se hvordan ting utspiller seg videre. Det kan folk være ueng i. Men en burde kanskje ta av seg frykt-brillene. MSM elsker å spre frykt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Mer synet jeg har dannet meg. Symptomene er jo relativt lik, ganske mange forteller at dem ikke hadde merket forskjell på det og influensa om ikke testen sa noe annet. Mange har derimot ganske fæle opplevelser med covid, og noen ettervirkninger etterpå. Dette er ting jeg ikke har betvilt. Men jeg sammenligner med influensa fordi for folk flest gjør den jo relativt like ting. Begynner å bli slitsomt det her for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Så du har altså - fullstendig utan relevant medisinsk erfaring - basert på det folk forteller om opplevde symptomer danna deg eit bilete av korleis du trur sjukdomen er...

For det første så vil du jo ha litt overlevelsesbias der. Dei som dauer fortel neppe om sine subjektive erfaringer med sjukdomen. Det gjer neppe dei som låg fjorten dager på respirator heller.

Medisinske fagpersoner har samanlikna covid og influensa:

Sitat av https://www.thelancet.com/article/S2213-2600(20)30527-0/fulltext
In-hospital mortality was higher in patients with COVID-19 than in patients with influenza (15 104 [16·9%] of 89 530 vs 2640 [5·8%] of 45 819), with a relative risk of death of 2·9 (95% CI 2·8–3·0) and an age-standardised mortality ratio of 2·82. Of the patients hospitalised, the proportion of paediatric patients (<18 years) was smaller for COVID-19 than for influenza (1227 [1·4%] vs 8942 [19·5%]), but a larger proportion of patients younger than 5 years needed intensive care support for COVID-19 than for influenza (14 [2·3%] of 613 vs 65 [0·9%] of 6973). In adolescents (11–17 years), the in-hospital mortality was ten-times higher for COVID-19 than for influenza (five [1·1% of 458 vs one [0·1%] of 804), and patients with COVID-19 were more frequently obese or overweight.
Vis hele sitatet...
Din konklusjon, som er omlag like valid som å stikke ein finger i lufta og gjette, viser seg altså å vere totalt feil.

Og du klager over at det begynner å verte slitsomt? Dra til helvete. Du kjem dragande her med påstander du bygger på ... vel, ingenting, basically. Også er du faen meg frekk nok til å påstå at det er ein posisjon som er slitsom å forsvare?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du er irriterende god til å formulere deg, det skal du ha. Du får det sagt. Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart) Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Så du har ikkje kunnskap om faktiske utfall av hverken influensa eller covid, og du har ikkje kunnskap om korleis vaksinene fungerer, eller kva proteina gjer. Kvifor i hule helvete har du då så sterke meininger om vaksiner og sjukdom? Det er jo fullstendig åpenbart at mange av dei som kritiserer deg har ein viss kunnskap om det. For å ikkje snakke om dei som faktisk forsker på temaa, og meir eller mindre samstemt anbefaler vaksiner. Kvifor har du rett og dei tar feil?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det får vi se på. Og derfor vil jeg minst vente ut dette året, for å se hva de nye variantene gjør, hvilke nye vaksiner som kommer, hvor mange ytterlige doser som kanskje trengs, også videre.
https://twitter.com/L_Infirmier0ff/s...6603535142912?
13 pasienter døde. 12 var vaksinerte, hvor åtte hadde en dose, og fire hadde to. Samt en som var uvaksinert. Det kan jo tyde på at vaksinen ikke er særlig effektiv for de mest utsatte, og når man kan enda spre viruset rundt som vaksinert, så vil disse leve ganske utsatt.
Vis hele sitatet...
Sukk.

Du forstår ikkje heilt sannsynsrekning og statistikk, gjer du vel?

Om vi tar hundre personer, der nitti er vaksinerte, og samler dei i eit rom. Etterpå observerer vi 16 smitta - 8 av dei smitta er vaksinerte, og 8 er uvaksinerte.

Vil du da konkludere med at vaksinen ikkje er spesielt effektiv?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi de som døde av covid ville dødd av influensa eller lungebetennelse eller andre sykdommer uansett. Det er trossalt for det meste de mest utsatte som kreperer, folk som ikke hadde hatt veldig lenge igjen uansett. Men igjen, corona er mer smittsomt, det er det jo lite tvil om.
Vis hele sitatet...
Utover at vi har vaksiner mot influensa, og svært mange har delvis immunitet mot influensa grunna tidlegare infeksjoner. Samt det eg viste til over; covid er ti ganger så dødeleg i aldersgruppa 11-17 enn influensa.

Kort sagt; premissa dine er feil, og konklusjonen din er feil.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
TL;DR
Jeg synes det er fornuftig om du er under 60 år, ikke har noen særlige fysiske skavanker å vente å se hvordan ting utspiller seg videre. Det kan folk være ueng i. Men en burde kanskje ta av seg frykt-brillene. MSM elsker å spre frykt.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kor lenge foreslår du at vi skal vente?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote]
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du har altså - fullstendig utan relevant medisinsk erfaring - basert på det folk forteller om opplevde symptomer danna deg eit bilete av korleis du trur sjukdomen er...
Vis hele sitatet...
Du mener slik du gjør konstant? Og flere her? Ok. Så medisinsk statistikk fra andre plasser er helt feil, men så fort du finner den, så er den helt rett! Har jeg sagt at jeg er en medisinsk ekspert?.



For det første så vil du jo ha litt overlevelsesbias der. Dei som dauer fortel neppe om sine subjektive erfaringer med sjukdomen. Det gjer neppe dei som låg fjorten dager på respirator heller.
Vis hele sitatet...
Anekdotiske opplevelser er jo verdt null som vi alle ble enige om.

Medisinske fagpersoner har samanlikna covid og influensa:
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg har ikke sammenlignet influensa og covid som å være helt like. Men at de derimot deler mange av symptomene for de fleste. Linken du forteller om her sier også at pasienter med covid somregel var ganske overvektig og hadde flere underliggende symptomer. Igjen, det gir jo en som er frisk uten underliggende sykdommer ikke mye å bekymre seg for gjeldende covid. Artikkelen din forteller jo også at folk som havner på sykehus for covid er lavere enn for folk som havner der pga influensa. De som ble innlagt med influensa led også av hjertefeil og andre underliggende feil. Dødsfall derimot en del høyere, også for mye yngre aldersgrupper. Men det har vært veldig få dødsfall blant folk under 50. Noen dødsfall aksepterer man alltid.

Jeg er ikke helt sikker på hva du håpet å formidle? Både influensa og covid kan være alvorlig hvis du sliter med mye forskjellig. Spesielt når de som havner på sykehus, og dør, er folk som er veldig svake generelt sett ellers.

Din konklusjon, som er omlag like valid som å stikke ein finger i lufta og gjette, viser seg altså å vere totalt feil.
Vis hele sitatet...
Nei, den bekreftet jo bare det jeg tenkte, takk skal du ha for enda en link.

Og du klager over at det begynner å verte slitsomt? Dra til helvete. Du kjem dragande her med påstander du bygger på ... vel, ingenting, basically. Også er du faen meg frekk nok til å påstå at det er ein posisjon som er slitsom å forsvare?
Vis hele sitatet...
Trenger vel ikke slenge ut skjellsord? Ja, det begynner å bli slitsomt å gjenta om og om igjen hvorfor covid ikke er særlig farlig for folk flest som data har vist oss.

Så du har ikkje kunnskap om faktiske utfall av hverken influensa eller covid, og du har ikkje kunnskap om korleis vaksinene fungerer, eller kva proteina gjer. Kvifor i hule helvete har du då så sterke meininger om vaksiner og sjukdom? Det er jo fullstendig åpenbart at mange av dei som kritiserer deg har ein viss kunnskap om det. For å ikkje snakke om dei som faktisk forsker på temaa, og meir eller mindre samstemt anbefaler vaksiner. Kvifor har du rett og dei tar feil?
Vis hele sitatet...
Fordi det er blitt et press på å ta denne vaksinen som er rimelig sykt å se. Fra å tilby mat til premier, miste jobbene, også videre. Det er ikke uten grunn flere tusen protesterer mot det. Selvfølgelig vil Pzifer anbefale vaksinene, dem har jo skrudd opp prisene og snakker om ytterlige doser. Som jeg har nevnt før, så er det jo forskere på begge sider som argumenterer for, og i mot.

Sukk.
Vis hele sitatet...
Som jeg skulle skrevet det selv.

Du forstår ikkje heilt sannsynsrekning og statistikk, gjer du vel?

Om vi tar hundre personer, der nitti er vaksinerte, og samler dei i eit rom. Etterpå observerer vi 16 smitta - 8 av dei smitta er vaksinerte, og 8 er uvaksinerte.

Vil du da konkludere med at vaksinen ikkje er spesielt effektiv?
Vis hele sitatet...
Det er utallige eksempler på hvor alle vaksinerte i et rom, eller i en familie ble smittet selv om dem er fullvaksinerte. Om vaksinen er så effektiv, så skulle jo tallene på vaksinerte som blir smittet være mye lavere.

Utover at vi har vaksiner mot influensa, og svært mange har delvis immunitet mot influensa grunna tidlegare infeksjoner. Samt det eg viste til over; covid er ti ganger så dødeleg i aldersgruppa 11-17 enn influensa.
Vis hele sitatet...
Ti ganger så dødelig for en veldig utsatt person ja. Det kan nok stemme til en grad. Men for folk flest, så er den aldersgruppen spesielt helt risikofritt for covid for en gjennomsnittlig person.

Kort sagt; premissa dine er feil, og konklusjonen din er feil.
Nøyaktig kor lenge foreslår du at vi skal vente?
Vis hele sitatet...
Kanskje, kanskje ikke. Jeg foreslår man skal vente ut året, spesielt med en mulig alvorlig influensa-sesong som vil påvirke folk mer enn hva covid har gjort. I tillegg til de nye variantene, samt usikkerheten vedrørende ytterlige doser. Jeg har vist til denne linken før: https://covid.is/data men den, og andre, og rapportene som kommer inn. Inkludert den legen jeg linket til i går som fortalte at han skal gå med maske, og tiltak fordi vi er i en ny krig nå. Disse krigene vil nok forøvrig ikke ta slutt med det første. Det er mange forskere som er bekymret for tilstanden nå. Som den franske tweeten også viste, så er jo det bekymrende for vaksinens effektivtet på de mest svake og utsatte, de som virkelig bør ha en vaksine som fungerer. Når dette ikke ser ut til å være tilfellet nødvendigvis, så er jo det bekymrende.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 22:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Mer synet jeg har dannet meg. Symptomene er jo relativt lik, ganske mange forteller at dem ikke hadde merket forskjell på det og influensa om ikke testen sa noe annet. Mange har derimot ganske fæle opplevelser med covid, og noen ettervirkninger etterpå. Dette er ting jeg ikke har betvilt. Men jeg sammenligner med influensa fordi for folk flest gjør den jo relativt like ting. Begynner å bli slitsomt det her for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Anekdotiske opplevelser er jo verdt null som vi alle ble enige om.
Vis hele sitatet...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Haha.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Haha.
Vis hele sitatet...
Tingen er at debattstilen din er inntelektuelt uredeleg.

Når eg kjem med statistikk som viser til dødsfall, så avfeier du det med at du ikkje snakker om "den typen personer", og at for alle normale personer i den gruppa er det ufarleg.

Når eg påpeiker at du ikkje kan statistikk og sannsynsregning, så omgår du innvendinga mi. Det du driv med er nærare opp til trolling enn debatt. Å forsøke å diskutere med deg er fullstendig meiningslaus øvelse, for du flytter - som myoxo har påpeikt - målpostane dit du måtte finne det for godt, også viare.

https://www.thelancet.com/journals/l...947-8/fulltext

Her er ein konkret studie som viser at vaksinene er effektive. Kva er galt i den? Noko må jo vere galt, ettersom du kan påstå at vaksinene ikkje er effektive. Ver konkret, kva feil er det forfatterane gjer, som fører til at konklusjonen er feil?
Sist endret av vidarlo; 5. august 2021 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tingen er at debattstilen din er inntelektuelt uredeleg.

Når eg kjem med statistikk som viser til dødsfall, så avfeier du det med at du ikkje snakker om "den typen personer", og at for alle normale personer i den gruppa er det ufarleg.

Når eg påpeiker at du ikkje kan statistikk og sannsynsregning, så omgår du innvendinga mi. Det du driv med er nærare opp til trolling enn debatt. Å forsøke å diskutere med deg er fullstendig meiningslaus øvelse, for du flytter - som myoxo har påpeikt - målpostane dit du måtte finne det for godt, også viare.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal ikke late som jeg er en veldig flott fyr å debatere med. Og jeg har en tendens til å være veldig bastant. Jeg er ikke veldig god på statistikk og regning nei, men utifra statistikk som er lagd så klarer jeg ikke helt se alvorlighetsgraden for en gjennomsnittlig person i vesten.

Det betyr jo ikke at det ikke er bedre å være føre var. Better safe than sorry. Men jeg synes covid-målposten er den som virkelig flyttes av alle sammen. De fleste jeg kjenner har tatt vaksinen, og jeg håper vaksinen ikke får noen uheldige bivirkninger for noen. Men det er vanskelig å se det som positivt å gå å vaksinere seg når dem snakker om ytterlige doser, lambda variant som kanskje gir vaksinen liten effektivtet, lese om vaksinerte som blir smittet gang på gang. Da føles det ut som en aldri blir ferdig, og en blir ganske lei. Kanskje jeg er litt trass?.

Jeg sliter ofte med å bli en del syk når jeg blir forkjøla, eller får influensa. Primært er hosten det aller verste. Så kanskje jeg hadde blitt enda mer påvirket av COVID. Confirmation-bias er nok noe jeg tar skade av å havne under litt mer enn hva som er bra. Men jeg synes det virker fryktelig usikkert hele corona-situasjonen, og synes derfor det virker bedre å vente litt til, da sjangsen generelt for folk her er liten for å få corona, og også å dø/havne på sykehus. Selv om long-covid og slike ting er kjipt det også. Covid kommer jo kanskje fra et laboratorium spekuleres det i. Kina stoler jeg fint lite på. Og jeg leste noe om at USA investerte i laboratoriumet i Wuhan. Om det stemmer vet jeg ikke, men hadde ikke akkurat overrasket meg. Sånn, hjalp dette på å gi en litt mer moderert versjon av synspunktet mitt?

"https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext"
Ja. Jeg betviler ikke det som står der. Det jeg undrer over er hvor effektiv den er på å hindre smitte. Altså uavhengig om du har symptomer eller ikke. Kan dette gjøre så ytterlige mutasjoner oppstår, og gir det en falsk trygghet når det gjelder å spre viruset rundt? Som jeg sa. Det virker så usikkert for tiden.
Sist endret av Quakecry; 5. august 2021 kl. 22:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så konfrontert med konkret forskning så vel du altså å innrømme at det sikkert stemmer.

Med grunnlag i forskning er meir eller mindre alle som jobber med temaet samstemte om at ja, vaksiner er nødvendig for å komme ut av dagens situasjon, og vaksiner er trygge og effektive.

Det er enkelte som hevder det motsette, men dei er eit suverent mindretal. Du finn legar som hevdar røyking er ufarleg og, så at det finst fagpersoner som hevdar det motsette er ikkje ekstremt interessant, all den tid konsensus er så fullstendig unisont om at ja, vaksiner er trygge, og ja, vaksiner er effektive.

Quakecry, som gladeleg innrømmer å ikkje kunne relevante fagfelt, føler seg imidlertid usikker, og anbefaler difor folk å avstå frå vaksina...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så konfrontert med konkret forskning så vel du altså å innrømme at det sikkert stemmer.

Med grunnlag i forskning er meir eller mindre alle som jobber med temaet samstemte om at ja, vaksiner er nødvendig for å komme ut av dagens situasjon, og vaksiner er trygge og effektive.

Det er enkelte som hevder det motsette, men dei er eit suverent mindretal. Du finn legar som hevdar røyking er ufarleg og, så at det finst fagpersoner som hevdar det motsette er ikkje ekstremt interessant, all den tid konsensus er så fullstendig unisont om at ja, vaksiner er trygge, og ja, vaksiner er effektive.

Quakecry, som gladeleg innrømmer å ikkje kunne relevante fagfelt, føler seg imidlertid usikker, og anbefaler difor folk å avstå frå vaksina...
Vis hele sitatet...
Kan, og kan. Som jeg har nevnt flere ganger her før, så tar jeg den avgjørelsen basert på statistikken over hvor farlig eller ufarlig covid er for folk flest, og at vaksinen har en usikker effektivitet. Blir litt hersketeknikk fra deg der. Vi kan ikke vite sikkert enda hvor trygg eller effektiv vaksinen er. Det er vel ikke kontroversielt å påpeke Vidar? For det stemmer jo også.

Det er ikke så rart de tilsynelatende offentlig er i et mindretall, når mye blir sensurert, fjernet, eller ikke får noe rom. Det er flere av de som har sagt seg villig til å debatere saken ordentlig, offentlig, men kommer ikke fram.

Hvor mange doser er du villig til å ta da? Står du her like kjepphøy neste år om det viser seg at vaksinene du tok nå ikke var verdt noe som helst?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Kan, og kan. Som jeg har nevnt flere ganger her før, så tar jeg den avgjørelsen basert på statistikken over hvor farlig eller ufarlig covid er for folk flest, og at vaksinen har en usikker effektivitet. Blir litt hersketeknikk fra deg der. Vi kan ikke vite sikkert enda hvor trygg eller effektiv vaksinen er. Det er vel ikke kontroversielt å påpeke Vidar? For det stemmer jo også.
Vis hele sitatet...
Om du har rett i det du skriv over, forskinga på feltet, som systematisk kjem til motsette konklusjoner innehalde tildels grove feil.

Over viste eg til ein studie over effektivitet. Då vedgjekk du at den sikkert stemte. Hald kjeft, eller vis til kva feila er. Det du kjem med er kun feige ord om at det sikkert er feil også viare.

Viare så er det fullstendig åpenbart - og du innrømmer det sjølv - at du ikkje kan statistikk. Er du i stand til å lese vaksineeffektivitet ut frå talmaterialet? Eg er det ikkje. Det er ingen som er det; difor har vi utvikla statistikk som fagfelt for å finne ut kva talmaterialet fortel oss. Du framstår som totalt ignorant for at det eingong er eit fagfelt.

Så; kan du vise til statistikken, og utrekningar som underbygger ditt syn, eller er det bare magefølelsen du får av å sjå råtal?