Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4337
Hei.

Har snekret sammen min første låt med norsk tekst, og lurer på hva folket der ute syns om den?

Finnes på Spotify

Eller Urørt

Har i alle år skrevet tekster på engelsk, da det føles lettere å finne gode rim, men må med handa på hjertet si at jeg aldri har følt den nærheta til teksten som jeg føler rundt denne låta. Det blir veldig mye mer personlig. Noen synspunkter eller synsinger på det?
Fett nok! Det er ikke akkurat min type musikk. Men må si jeg likte arbeidet! Fengende var det også! Masse lykke til med å slå an hos det Norske folket
Jeg føler at denne musikk stilen ville vært en hit for litt eldre folk som liker å kjøre snekke på sommeren mens de drikker pils.
Jeg likte sangen dog.
R.i.p 23.04.2021
Like den! Stå på og lag mer
Har ingenting negativt å si, stå på! Synes du nailet dette greit.
BRAND ∞ STRONG
Svinger det!��
likte dette! Refrenget var det fin sving over. Dette har jeg lett på i stuen

Stå på!
Satt på sangen da jeg ikke hadde noe bedre å høre på når jeg skulle rulle en joint og angrer ikke
Trådstarter
Takk for mange gode tilbakemeldinger! Alltid morsomt når ei ny låt faller i smak

Det blir flere forsøk på norsk tekst, og har flere låter liggende som stort sett bare mangler vokal, så det blir mer mas om ikke alt for lenge

God helg!
Trådstarter
Ny miks av denne da jeg måtte prøve å få fram gitarene litt i lydbildet: https://urort.p3.no/track/mad-sky/hjertemedisin-2
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det ikke mulig å redigere gamle innlegg på freakforum?

Iallefall.. av linkene jeg har postet tidligere er det kun linken til Spotify som fungerer, og her er en ny link til Youtube
Sitat av MadSky Vis innlegg
Er det ikke mulig å redigere gamle innlegg på freakforum?

Iallefall.. av linkene jeg har postet tidligere er det kun linken til Spotify som fungerer, og her er en ny link til Youtube
Vis hele sitatet...
Går kun an å redigere innlegg etter 5min.

Men fyfaen den låten var bra! Hører egt bare på hip-hop. Stå på!
Kjempe kult! Stå på videre
Jeg synest du er kjempeflink. Uten tvil har du talent for det du gjør. Nå skal det siest at for en som meg som liker best og ha foten 6 fot ned i undergrunnen så låt det catchy og kommersielt(men ingenting galt med det), samtidig fikk jeg intrykk av at du har en ærlig og naken formidlings evne basert på det jeg fikk med meg av det lyriske. Der tror jeg begge dine kreative styrker ligger. Jeg hørte og litt på de andre sangene, så det med å nå et potensielt bredt publikum vil du klare. En fin stemme har du og, selv om jeg antar at produksjonen ikke er mastret osv. En ting er at du synger med dramaturgi, det virker som om det ligger naturlig for deg.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Går kun an å redigere innlegg etter 5min.

Men fyfaen den låten var bra! Hører egt bare på hip-hop. Stå på!
Vis hele sitatet...
Takker og bukker! Betyr det at man har 5 minutt på seg på å korrigere eventuelle feil, eller må man vente i 5 minutt for å kunne redigere? Jeg får hvertfall ikke til å gjøre endringer på første innlegget i denne tråden, der linkene er postet

Sitat av skrpappa Vis innlegg
Kjempe kult! Stå på videre
Vis hele sitatet...
Takk! Er flere nye låter under produksjon for tiden!

Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg synest du er kjempeflink. Uten tvil har du talent for det du gjør. Nå skal det siest at for en som meg som liker best og ha foten 6 fot ned i undergrunnen så låt det catchy og kommersielt(men ingenting galt med det), samtidig fikk jeg intrykk av at du har en ærlig og naken formidlings evne basert på det jeg fikk med meg av det lyriske. Der tror jeg begge dine kreative styrker ligger. Jeg hørte og litt på de andre sangene, så det med å nå et potensielt bredt publikum vil du klare. En fin stemme har du og, selv om jeg antar at produksjonen ikke er mastret osv. En ting er at du synger med dramaturgi, det virker som om det ligger naturlig for deg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for god tilbakemelding! Når noen sier at musikken min høres kommersiell ut så blir jeg glad. Da når jeg gjerne bredere ut blant folk, og det meste jeg hører på av musikk er kommersielt, innenfor rock i alle fall. Det med dramaturgi har jeg aldri tenkt over, men det kan tenkes at jeg er inspirert av vokalister som synger mye med dramaturgi, uten at jeg er 100% sikker på hva som ligger i ordet dramaturgi. Måtte faktisk google det
MadSky! Du postet om albumet ditt 'It Can't Rain All The Time' her på forumet for sikkert snart ti år siden og jeg hørte masse på det, det var bare dritbra! Det var en sorgens dag da jeg noen år seinere oppdaget at albumet var borte fra Spotify, og når jeg en sjelden gang scroller dypt ned på lista over spillelister og ser "Mad sky" listen min fortsatt ligge der uten noen låter i seg så har jeg alltid blitt litt trist. Superbra at du er tilbake og at ditt gamle album er tilbake på Spotify!
Sitat av Herr potet Vis innlegg
MadSky! Du postet om albumet ditt 'It Can't Rain All The Time' her på forumet for sikkert snart ti år siden og jeg hørte masse på det, det var bare dritbra! Det var en sorgens dag da jeg noen år seinere oppdaget at albumet var borte fra Spotify, og når jeg en sjelden gang scroller dypt ned på lista over spillelister og ser "Mad sky" listen min fortsatt ligge der uten noen låter i seg så har jeg alltid blitt litt trist. Superbra at du er tilbake og at ditt gamle album er tilbake på Spotify!
Vis hele sitatet...
Hei! Morsomt å lese, og takk for at du tok deg tiden å skrive Har ikke gitt ut musikk på snart 10 år, så det stemmer bra.

Startet på musikkteknologi ved NTNU i 2011, og fant fort ut at dette ikke var noe for meg, og med avhopping av studiet mistet jeg mye av motivasjonen til å holde på med musikk i det store og det hele. Siden da har jeg fått meg fulltidsjobb, giftet meg og fått barn, og har nå endelig funnet gleden ved å skrive låter igjen, men denne gang uten store intensjoner med å leve av musikken

Har flere låter som bare venter på finpuss og vokal, så satser på flere utgivelser i løpet av de neste ukene/månedene
Veldig fett! Jeg vet ikke om du husker det, men jeg lagde faktisk en musikkvideo for deg en gang i tiden når jeg var unge. Det var en kid som gikk rundt i klovnemaske i videoen, og du ba om at jeg sku slette videoen og jeg sa nei fordi jeg var dritunge, så du fikk den fjerna.

Av feedback, og nå hører jeg på en HK Onyx og ikke studio-headsettene mine, så ta det i betraktning. Jeg blir å høre igjennom låta og skriver ned det første jeg tenker på, så får du enten ta det til deg eller ikke. Alt av miks og lydbilde er så klart subjektivt, men dette er det jeg ville prøvd ut hvis jeg hadde fått stems av denne låten som den er mikset per nå. Det er så og si kun miks jeg gir feedback på:

1.
Intro: Dubsa er kanskje litt høye, senke de et par DB kanskje?

2.
Jeg tror jeg forstår hvor du vil med lydbildet på hovedvokalen, men om du skrur ned dubs litt som jeg foreslo så tror jeg du kunne gitt vokalen litt mer romfølelse uten å overdrive det. Jeg ville hatt litt mer romklang, og lagt på en delay, men IKKE så høy at en vanlig lytter ville lagt merke til det.

3.
I refrenget så er det noe som skurrer litt med vokalen. Jeg er litt usikker, men det kan høres ut som at den enten er litt i overkant komprimert eller at du rett og slett har sunget for nært mikrofonen. Det er ikke så ille at det er krise altså, det er en ultra småpirk. Det er en sjelden gang det blir en veldig lav nasal/radio-aktig effekt, hvis man ser på det EQ-messig.

4.
02:10 - der er vi igjen på det med at vokalen kunne hatt mer romfølelse. Jeg mener ikke at du skal smekke på med tonnevis av reverb, jeg forstår den intime følelsen du prøver å få til, men akkurat nå høres det litt ut som en velprodusert live-konsert på Facebook under starten av corona-tiden framfor en faktisk velprodusert låt.

Men noe kunne gjerne fyllt bakgrunnen her, og jeg ser fort for meg at en reverb med high-pass filter opp til ish 1-2khz kunne gjort den jobben. Kanskje lavere, vanskeligere å si uten å prøve selv.

5.
02:39 - den "svar"-vokalen som kommer der, helt genial! Men kanskje den burde skille seg litt mer ut fra hovedvokal? Falsetto? Radio-EQ? Noe annet? Jeg vet ikke, jeg ville prøvd litt forskjellig.

6.
02:55 - vokalen som kommer der ville jeg prøvd å gjort enda litt større. Det føles ut som at dette virkelig er høydepunktet og avslutninga, og den er svær i forhold til tidligere, men kunne gjerne vært litt større.

Avsluttende ord:
Jeg må bare poengtere at miksen var ufattelig bra, hadde jeg hørt denne på Spotify eller radio så hadde jeg ikke tenkt over de her tingene, men når folk spør om tilbakemeldinger så liker jeg å granske låtene skikkelig og fortelle om det jeg hørte.

Elsker også låta, velprodusert, bra skrevet, bra mikset og mastret. Det skal sies at dette som sagt tidligere er en kommersiell låt, MEN det er en kommersiell låt som kunne vært en hitlåt for 10 år siden og neppe i dag, så jeg kommer ikke unna å si at det er litt college-rock-aktig. Det er ikke nødvendigvis en dårlig sak, jeg gjør mange samarbeid med folk om dagen med lignende musikk, men i forhold til dagens musikk så vil du være en pioneer om du får kickstartet denne musikkstilen igjen. Jeg har all tro på at du får gjort nettopp det hvis du spiller kortene dine riktig framover, men med tanke på kone og barn så blir vel det fort litt vanskelig.

Uansett, fet låt! Gleder meg til å høre mer! Si i fra hvis du vil ha en gratis førstemiks av ei låt.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Veldig fett! Jeg vet ikke om du husker det, men jeg lagde faktisk en musikkvideo for deg en gang i tiden når jeg var unge. Det var en kid som gikk rundt i klovnemaske i videoen, og du ba om at jeg sku slette videoen og jeg sa nei fordi jeg var dritunge, så du fikk den fjerna.

Av feedback, og nå hører jeg på en HK Onyx og ikke studio-headsettene mine, så ta det i betraktning. Jeg blir å høre igjennom låta og skriver ned det første jeg tenker på, så får du enten ta det til deg eller ikke. Alt av miks og lydbilde er så klart subjektivt, men dette er det jeg ville prøvd ut hvis jeg hadde fått stems av denne låten som den er mikset per nå. Det er så og si kun miks jeg gir feedback på:

1.
Intro: Dubsa er kanskje litt høye, senke de et par DB kanskje?

2.
Jeg tror jeg forstår hvor du vil med lydbildet på hovedvokalen, men om du skrur ned dubs litt som jeg foreslo så tror jeg du kunne gitt vokalen litt mer romfølelse uten å overdrive det. Jeg ville hatt litt mer romklang, og lagt på en delay, men IKKE så høy at en vanlig lytter ville lagt merke til det.

3.
I refrenget så er det noe som skurrer litt med vokalen. Jeg er litt usikker, men det kan høres ut som at den enten er litt i overkant komprimert eller at du rett og slett har sunget for nært mikrofonen. Det er ikke så ille at det er krise altså, det er en ultra småpirk. Det er en sjelden gang det blir en veldig lav nasal/radio-aktig effekt, hvis man ser på det EQ-messig.

4.
02:10 - der er vi igjen på det med at vokalen kunne hatt mer romfølelse. Jeg mener ikke at du skal smekke på med tonnevis av reverb, jeg forstår den intime følelsen du prøver å få til, men akkurat nå høres det litt ut som en velprodusert live-konsert på Facebook under starten av corona-tiden framfor en faktisk velprodusert låt.

Men noe kunne gjerne fyllt bakgrunnen her, og jeg ser fort for meg at en reverb med high-pass filter opp til ish 1-2khz kunne gjort den jobben. Kanskje lavere, vanskeligere å si uten å prøve selv.

5.
02:39 - den "svar"-vokalen som kommer der, helt genial! Men kanskje den burde skille seg litt mer ut fra hovedvokal? Falsetto? Radio-EQ? Noe annet? Jeg vet ikke, jeg ville prøvd litt forskjellig.

6.
02:55 - vokalen som kommer der ville jeg prøvd å gjort enda litt større. Det føles ut som at dette virkelig er høydepunktet og avslutninga, og den er svær i forhold til tidligere, men kunne gjerne vært litt større.

Avsluttende ord:
Jeg må bare poengtere at miksen var ufattelig bra, hadde jeg hørt denne på Spotify eller radio så hadde jeg ikke tenkt over de her tingene, men når folk spør om tilbakemeldinger så liker jeg å granske låtene skikkelig og fortelle om det jeg hørte.

Elsker også låta, velprodusert, bra skrevet, bra mikset og mastret. Det skal sies at dette som sagt tidligere er en kommersiell låt, MEN det er en kommersiell låt som kunne vært en hitlåt for 10 år siden og neppe i dag, så jeg kommer ikke unna å si at det er litt college-rock-aktig. Det er ikke nødvendigvis en dårlig sak, jeg gjør mange samarbeid med folk om dagen med lignende musikk, men i forhold til dagens musikk så vil du være en pioneer om du får kickstartet denne musikkstilen igjen. Jeg har all tro på at du får gjort nettopp det hvis du spiller kortene dine riktig framover, men med tanke på kone og barn så blir vel det fort litt vanskelig.

Uansett, fet låt! Gleder meg til å høre mer! Si i fra hvis du vil ha en gratis førstemiks av ei låt.
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Konge!
Ja, jeg husker veldig godt videoen du laga til "Bad Hair Day" hvis jeg ikke bommer på tittelen. Den første og eneste Mad Sky videoen noensinne

Second: Unnskyld for at jeg fikk den fjerna! Det hadde ingenting med videoen å gjøre, men da jeg hadde bestemt meg for å prøve å "satse på musikken", så var denne låta noe jeg ikke ville skulle dukke opp på google søk når man søkte på "Mad Sky". Det er hvertfall slik jeg husker valget om å få den fjernet. Som sagt, videoen var det ingenting i veien med, og jeg digga den! (Kan det stemme at du fikk velge varer fra Rockshop.no som en "betaling" for videoen? Jeg var en av gründerne bak Rockshop.no, helt til vi gikk på trynet og lagde oss ei gjeld som jeg sliter med den dag i dag)

Third: Takk for detaljert og god tilbakemelding på låta! Jeg må være dønn ærlig å si at jeg aldri har satt meg godt inn i mikseprosessen, jeg kunne brukt mye tid på å lære dette veldig mye bedre, kanskje til og med lære "faget". Mitt beste redskap under miksing er ørene. Jeg har en viss kunnskap om hvilke verktøy jeg skal bruke for å oppnå de forskjellige effektene og lydene, men har overhodet ingen utdanning eller opplæring på dette. Alt er så og si egenlært, men har heldigvis delvis brukbare ører Det åpnet seg en ny verden for meg innenfor musikkproduksjon den dagen jeg skaffet meg Ozone for mastring. Jeg mikser alt med Ozone helt i enden av effektkjeden på mastersporet, slik at jeg til enhver tid hører så nært som mulig sluttresultatet mens jeg mikser. Slår jeg av Ozone høres det heeelt jævlig ut

Avsluttningsvis: Jeg tar gjerne imot en gratis miks, har låter jeg jobber med nå, eventuelt kan du gjøre et forsøk på ei av de gamle låtene Og ja, har etterhvert skjønt at musikkstilen og sounden min begynner å bli "gammeldags". Dagens ungdom hører ikke på denne type musikk, men jeg er 3 år unna 40 så det er kanskje ikke så rart at man ikke helt henger med i tiden Man må uansett holde seg til det man føler man mestrer og føler lidenskap for, og for meg er det rock og metal med et snev av pop

Sorry kids, men Kygo kan dessverre bare ta seg en bolle for min del Hjelp, nå hørtes jeg gammel ut
▼ ... over en måned senere ... ▼
Digger denne sangen! Hører på den i bilen hele tiden
Trådstarter
Sitat av maxlar8968 Vis innlegg
Digger denne sangen! Hører på den i bilen hele tiden
Vis hele sitatet...
Morsomt å høre! liker selv å høre på feelgood musikk når jeg kjører bil, og denne låta er i mine ører det.