Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3313
Anonym bruker
"Vant Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter enormt med grusome tankekjør og har gjort det i en 3 - 4 år, får 20 mg sobril/dag mot dette og har stått på samme dose i 3 år. Jeg gikk nesten en uke uten sobril for noen måneder siden uten å få bivirkninger/abstinens, opplevde nesten ikke noe tankekjør i denne perioden. Det hender jeg ikke får tankekjør og skipper sobrilen en sjelden dag iblant. Både lege og jeg er inneforstått med at dosen ikke skal økes.

Nå begynner legen å bli skeptisk til denne bruken.

Kan dere komme med gode argumenter for å fortsette å stå på samme dose sobril i uoverskuelig fremtid? Jeg har sterk tro på at tankekjøret vil gi seg av seg selv over tid. Det er ren og skjær pine å ha dette tankekjøret og hindrer meg fra å leve et liv med daglige aktiviteter.

Ønsker ingen moralpreker, jeg har prøvd alt fra eksponeringsterapi, "trene" det vekk, lytte til musikk, skrive og lese. Alt dette eskalerer tankekjøret mitt. Jeg har også prøvd andre medisinske preparater (anti-psykotika og anti-depressiva) samt kostilskudd. Det eneste som hjelper er å ta 20 mg sobril og legge seg i sengen, desverre.

Takk for svar.
Kan ikke tilføye så mye på selve problemstillingen din , ville bare si at nesten en uke uten er ikke nok til å si om du vil bli abstinent eller ei. Benzo abstinenser er noe av det værste og det som strekker seg ut over lengst tid.
Helt ærlig så lukter jeg benzo-avhengigheten godt av tråden her allerede...

Jeg råder deg til å følge legens råd.
Anonym bruker
"Vant Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Myrskog Vis innlegg
Helt ærlig så lukter jeg benzo-avhengigheten godt av tråden her allerede...

Jeg råder deg til å følge legens råd.
Vis hele sitatet...
Ønsker ingen moralprekener står det i mitt åpningsinnlegg.
Anonym bruker
"Vant Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har stått på samme dose i 3 år og har kun spurt om Vival 5 mg en gang, for at jeg kan holde meg lenger i løpet av en dag. Merker null, nada, niks til rus av disse ynkelige 20 mg sobrilene. Jeg holdt meg nesten en uke uten sobril for noen måneder siden (da med ingen tankekjør), og opplevde ikke noe sug etter sobrilene.

De er en livredder for meg, ikke fordi det er benzo(rus), men fordi det fjerner tankekjøret mitt. Hvis det var seroquel som fjernet tankekjøret mitt ville jeg naturligvis stått på seroquel og ikke sobril.

Vennligst kom med skikkelige svar på det jeg spør om, negative svar dytter meg lenger ned i gjørma jeg står i, som er ganske dyp.
R.i.p 23.04.2021
Klassisk benzo avhengighet.. legen har 100% det i og ta fra deg resepten. Det at du ikke vil høre noe moralpreken er et klassisk tegn på at du bare er interessert og høre noen støtte misbruket dit så du føler deg bedre. Seriøs ta deg sammen.
Anonym bruker
"Vant Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Igjen ønsket jeg ingen moralprekener.

Hva faen skal man forvente av nøttehjernene på freak.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har stått på samme dose i 3 år og har kun spurt om Vival 5 mg en gang, for at jeg kan holde meg lenger i løpet av en dag. Merker null, nada, niks til rus av disse ynkelige 20 mg sobrilene. Jeg holdt meg nesten en uke uten sobril for noen måneder siden (da med ingen tankekjør), og opplevde ikke noe sug etter sobrilene.

De er en livredder for meg, ikke fordi det er benzo(rus), men fordi det fjerner tankekjøret mitt. Hvis det var seroquel som fjernet tankekjøret mitt ville jeg naturligvis stått på seroquel og ikke sobril.

Vennligst kom med skikkelige svar på det jeg spør om, negative svar dytter meg lenger ned i gjørma jeg står i, som er ganske dyp.
Vis hele sitatet...
Argumentet må jo være det du selv skriver her. At det er den eneste du opplever har noe effekt og at du ikke har hatt noe doseøkning.

Men har legen sagt noe konkret om hvorfor han er nå skeptisk plutselig ?
Anonym bruker
"Vant Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Argumentet må jo være det du selv skriver her. At det er den eneste du opplever har noe effekt og at du ikke har hatt noe doseøkning.

Men har legen sagt noe konkret om hvorfor han er nå skeptisk plutselig ?
Vis hele sitatet...
Endelig, et noe givende svar. Takk.

Det er ulike årsaker jeg helst ikke vil gå inn på et åpent forum.

Peace.
Er forståelig at legen er skeptisk til benzobruk til tankekjør.

Om dette likevel hindrer deg i å fungere i hverdagen, er det en helt annen sak.

Jeg har fått diverse benzo foreskrevet mot panikkangst, som hindret meg såpass i hverdagen at jeg ikke kunne fungere i hverdagen. Benzo var ikke mitt forslag, men legens. Jeg prøvde «alt» av c-preparater før jeg fikk prøve alt av benzo, så og si. Gikk til psykolog og forsøkte en haug med andre former for behandling både før og mens jeg fikk benzo foreskrevet.

I dag må jeg skaffe det illegalt da legen sluttet å skrive ut xanor til meg.

Regn med kraftige abstinenser - mye verre enn heroinabstinenser. Det tar lang tid å komme seg etter å ha brukt benzo.

Tenker det at noen har bruk for benzo, hvis annen behandling ikke har vist seg å fungere, men en burde være i noe form for behandling uansett.

Tenk etter om det er verdt å bruke benzo. Har du fysiske plager knyttet til angst? Er angsten så overveldende at du ikke klarer å gjennomføre noe som helst i hverdagen? Isåfall kan det være en «lifesaver» med benzo.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halvveringstiden på Sobril er vel ca. 7-8 timer eller noe sånt, som gjør at du praktisk talt ikke har noen benzofri tilstand i ditt viktigste organ. Dette fører til nedregulering av GABA-reseptorene dine. Jeg har hørt at maks 3 dager per uke er en langtidsholdbar situasjon hos min lege. Min forståelse er at det egentlig ikke er egentlig høye doser (75 mg per dag vs 25 mg per dag) som er problemet, men lang tid fri for benzo i blodomløpet (dager per uke du bruker piller).
Hvis du virkelig bruker 25 mg hver dag og har gjort det lenge så bør du eventuelt følge standard opplegg for reduksjon, som vil si en liten reduksjon hver uke til du oppnår ønsket dose.
Hvis legen nekter deg en ny resept slik at du må slutte brått, nevn til legen at dette er forbundet med risiko og går imot medisinsk kunnskap. Det er særlig ved lavere daglige doser at man bør redusere sakte, vi snakker 5-10% relativt mindre hver uke.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slank Sjøorm, mener du altså at du har brukt 15mg hver kveld og at du i løpet av to år ikke har opplevd å måtte øke dosen da for å oppnå det du vil? Er interessert i din erfaring med jevnlig bruk. Jeg bruker også benzo for angst og intens uro, og har heller ikke opplevd noen sterk trang til å ta mer enn jeg "trenger."
Jeg gikk på 15 mg sobril i 2 år for søvnvansker. Ble diagnostisert med ptsd etter år med eksponering av fysisk vold i nære relasjoner.
For meg er det slik at hvis jeg inntar benzo, blir jeg kun avslappet, rolig og ekstremt trøtt. Derfor tar jeg dette kun ved leggetid. Spiller ingen rolle om det er rivo, sobril eller hyppere (den gang da). Tar aldri mer enn ei pille Max to.
Det har derfor aldri gidd meg noen rus, og jeg ble derfor ikke avhengig sånn sett heller, for rusen sin skyld. Jeg ble heller avhengig av tanken på å ikke få tabletten min før leggetid i tilfelle jeg ikke klarte å sovne av meg selv.
Det må nevnes at jeg hele tiden har gått i terapi, samt vært innlagt 1-2 ganger i året i denne perioden dette varte.
Det var altså et kontrollert bruk og nøye oppfølging på disse medisinene på meg.
Løsningen min ble følgende:
- mine innleggelser, hvor jeg ble tatt ut av min egen situasjon og liv for å kunne lande og komme til meg selv de gangene jeg hadde behov for det.
-kontinuerlig behandling, både individualterapi og gruppeterapi 2 dager hver uke i snart 2 år nå.
-jeg hadde en samtale med en legevikar for fastlegen min , hvor han genuint og forsiktig lurte på om det gikk bra med meg under denne benzobehandlingen. Han informerte meg om selve medikamentet og hva man kan få ut av de både på godt og vondt. Men det han sa Tilslutt var at ser du noen endring på sikt ved dette bruket/konsumet. Hvis ja hva da og hvis nei hva da? Tenk igjennom disse spørsmålene. Ta deg tid, kjenn skikkelig etter
Det er nettopp det jeg vil. Jeg vil finne ut hvem jeg er og hvordan jeg skal leve og hvilke andre vakre mennesker trenger å ha i mitt liv For at vi alle skal få det braa meg hverandre. United. Peace n luv <3
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MinusManiac Vis innlegg
Er forståelig at legen er skeptisk til benzobruk til tankekjør.

Om dette likevel hindrer deg i å fungere i hverdagen, er det en helt annen sak.

Jeg har fått diverse benzo foreskrevet mot panikkangst, som hindret meg såpass i hverdagen at jeg ikke kunne fungere i hverdagen. Benzo var ikke mitt forslag, men legens. Jeg prøvde «alt» av c-preparater før jeg fikk prøve alt av benzo, så og si. Gikk til psykolog og forsøkte en haug med andre former for behandling både før og mens jeg fikk benzo foreskrevet.

I dag må jeg skaffe det illegalt da legen sluttet å skrive ut xanor til meg.

Regn med kraftige abstinenser - mye verre enn heroinabstinenser. Det tar lang tid å komme seg etter å ha brukt benzo.

Tenker det at noen har bruk for benzo, hvis annen behandling ikke har vist seg å fungere, men en burde være i noe form for behandling uansett.

Tenk etter om det er verdt å bruke benzo. Har du fysiske plager knyttet til angst? Er angsten så overveldende at du ikke klarer å gjennomføre noe som helst i hverdagen? Isåfall kan det være en «lifesaver» med benzo.
Vis hele sitatet...
Abstinenser fra 20 mg Sobril per dag er mye verre en heroin abstinenser??
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Abstinenser fra 20 mg Sobril per dag er mye verre en heroin abstinenser??
Vis hele sitatet...
Det er jo individuelt, men sterke abstinenser får du nok ikke. Snakker av erfaring med større doser enn det.
Klar brunbjørn;
Ja, brukte kun 15 mg før jeg la meg. Tok aldri to. Hvis jeg følte meg nogenlunde rolig en dag av meg selv, prøvde jeg å sovne uten pilla. Hvis jeg ikke hadde fått sove, si etter to timer, så gikk den ned tilslutt. Noen timer må man ha for å kunne klare å klare det mest nødvendigste i hverdagen.
Tok også en del helger på besøk hos familie hvor jeg konsekvent ikke tok med medisinpakka. Følte meg tryggere der uansett, så da fikk man seg ihvertfall noe om ikke nok naturlig søvn.
Ettersom måneder går i samsvar med terapi, så blir ikke angstpilla så veldig betydningsfull lenger. Det dabbet naturlig av. Den mister hovedrollen. Jeg får god behandling og andre medisiner nå. Dette har hjulpet meg enormt. Jeg er sakte men sikkert tilbake på å ta tilbake livet mitt. Med alt det det innebærer. For mitt tilfelle fant dokterne ut at jeg mangler høye nok verdier av serotonin noradneralin og dopamin. Det ble funnet ut ved Blodprøve i fjor høst. Etter at jeg begynte med disse ssri medisinene, er det en god del som har stabilisert seg for meg. Jeg klarer å fokusere, tenke og kjenne etter alt jeg bør ta hensyn til. Både med meg selv og andre. Og det er fantastisk.
NB: det tok 5 gode mnd for meg å stabilisere seg på disse medisinene. Disse mnd er ikke spesielt artige å gå igjennom. Men det er så verdt det, ihvertfall for meg. Det krever alt av egeninnsats og du må være mentalt montivert for det. Anbefales ����
TS: Det er ikke mye håp for deg som menneske med den holdningen du har ang benzo. Du er sikker på at tankekjøret vil gå over av seg selv? Vel, jeg er ganske sikker på at sobrilen kun vil forankre de da du legger et kjemisk teppe over de i stedet for å ta tak i det faktiske problemet.

Dette var moralisering! De andre du anklager har kun sagt noe annet enn det du vil høre, og du blir furt av alle råd som ikke innebærer pillestuk. At tankekjøret blir verre med eksponeringsterapi skulle bare mangle(Nøtteskaller sa du? Takes one to know one), det tar tid å få orden på psykiske lidelser. Enkelte får aldri orden på det, men lærer seg på et vis og leve med det. Destod lengre man knasker piller - destod større problem å fikse/leve med.

Ta tak i livet ditt i stedet for å legge skylda på andre!
Benzo er jo ikke effektivt så lenge som 2 år da. Det eneste den pillen du tar utretter er å stagge abstinenssymptomene.

Benzoer er effektivt i inntil 8 måneder inkl. seponeringsfase. Kilde

Jeg skjønner hvorfor du vil ha sobril permament, men en større bjørnetjeneste skal du lete langt etter. Pillene lyver til deg. Jeg har selv vært avhengig av benzo to ganger, nå nylig tok jeg rivotril daglig i tre år.Det å slutte med benzo hjalp på alt av psykiske plager. Fikk humøret tilbake og faktisk mindre angst.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva faen skal man forvente av nøttehjernene på freak.
Vis hele sitatet...
Ok. Hadde tenkt til å svare deg men fuck det når det er så lite respekt du har for folk her.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok. Hadde tenkt til å svare deg men fuck det når det er så lite respekt du har for folk her.
Vis hele sitatet...
Vedkommende gidder heller ikke å svare på konstruktive spørsmål. Han/hun virker til å ta gode råd som kritikk.

Til Ts: Angående abstinenser på sobril. Har aldri brukt sobril fast, så det nærmeste jeg kommer fast bruk av et lignende legemiddel, må være imovane. Riktignok brukt til innsovning, men har noen av de samme egenskapene som bensodiazeliner har (likevel noe som er mindre avhengighetsskapende, og ikke gir de verste abstinensene generelt sett. Brukte det daglig i et par måneder. Da jeg sluttet på dem slet jeg med kraftig hjertebank og angst. Andre ekle symptomer også.

Vil tro sobril er verre med tanke på halveringstid og den muskelavslappende effekten. Har gått av mye, men ingenting slår benzo (gjelder da helst rivotril og xanor, men sobril er i akkurat samme gruppe). Over tid vil hjernen selvsagt vendes til bruken, og abstinenser er ikke til å unngå. Mulig du hadde fått milde, for det er svært individuelt som noen andre også nevnte her. 25 MG sobril er ikke mye sånn sett, men hvis jeg var deg ville jeg sett om det virkelig var et behov + eventuelt se om du klarer deg uten i blant. Ikke gøy å være avhengig av piller.

Bare lurer på om du går til behandling for denne angsten din? For eksempel psykolog eller annet?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TS, hvilket annet argument trenger du. Hvis du føler du trenger sobrilen for å i det hele tatt fungere i dagliglivet må da det være det beste argumentet du kan ha?
Hvis ikke legen syns det er godt nok, kan det være en grunn til det.
Kanskje ikke legen har sett på dette som en livslang løsning, men har begynt å skjønne at du gjør det.

Kanskje du kan foreslå en nedtrappingsplan over lang tid, eller prøve å gå ned på den daglige dosen du står på. Hvis overgangen ikke blir så brå kan det hende at det går helt fint. Det kan være verdt et forsøk å justere ned dosen litt ihvertfall. Når du opplever å gå en uke uten piller uten tankekjør bør jo muligheten være der for at det finnes en sjanse for å sakte men sikkert klare seg uten.

Kanskje kan du klare å ha sobril til nødstilfeller, og ikke noe du er nødt til å ta hver dag.

Å få andre mennesker til å gi deg et argument for at du skal gå på benzo resten av livet er rimelig dødfødt.

Jeg tror du må vise legen at du hvertfall er villig til å prøve å redusere forbruket. Det viser hvertfall at du virkelig har prøvd, selv om det ikke går.

Hvis ikke får du bytte lege, noe som ikke nødvendigvis vil gjøre saken bedre.
Du sier at du har sterk tro på at tankekjøret gir seg av seg selv over tid, men du har brukt medisiner allerede i 4 år. Hvorfor har ikke tankekjøret gitt seg på den tiden hvis det skulle gi seg av seg selv? Det beste du kan gjøre er å gå på kurs i mindfullsness og meditasjon kødder ikke.
Benzo etc. og lignende medisiner er ikke ment for å skulle brukes over lang tid, og du skriver flere år. Benzo skal og burde brukes litt som anti depressiva, brukes en periode under tett oppfølgning av lege/psykolog/psykiater/whatever for å lage "nye stier i hodet" og være en hjelp mens man blir bedre. Ikke en krykke man skal gå på resten av livet.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Benzo etc. og lignende medisiner er ikke ment for å skulle brukes over lang tid, og du skriver flere år. Benzo skal og burde brukes litt som anti depressiva, brukes en periode under tett oppfølgning av lege/psykolog/psykiater/whatever for å lage "nye stier i hodet" og være en hjelp mens man blir bedre. Ikke en krykke man skal gå på resten av livet.
Vis hele sitatet...
er alltid en haug unntakstilstander hvor folk er hardcases innen psykiatri og det er helt klart best å stå på benzo ut livet.

Til Ts du går på en moderat til lav dose av det svakeste som er. Personlig ville jeg ikke forventet noe særlig sterke abstinenser av dette.

Skift lege. ikke overfør journalen. Sjelden leger skifter mening om sånt dessverre.