Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2411
Hei, har en gaming rig som trenger en liten oppgradering. Det begynner å bli noen år siden jeg har fulgt med i hardware verdenen så jeg hadde håpt at noen av dere som holder dere oppdatert kunne fortelle meg hvilke komponenter som bør byttes ut for å gi den beste gamingopplevelsen? Hadde for eksempel vært kult å oppleve 4k. Trenger ikke å svare at jeg bør kaste riggen i søpla og kjøpe ny. Jeg er ute etter mest brukeropplevelse for pengene, med andre ord, hvor er flaskehalsen?



Riggen er som følger:

Skjerm: Benq GL2450H (LCD skjerm)
Skjermkort: Nvidia GeForce GTX 1050i

CPU: AMD FX 8120 (8-core, 3.1gHz)
16gb RAM


Jeg har på følelsen av at den største fossilen i samlingen er skjermen, vil et innkjøp av en f.eks 4k skjerm gjøre en stor forskjell, eller trenger jeg i tillegg tilsvarende skjermkort?
Sist endret av Cheese; 20. august 2019 kl. 14:06.
Lite vits i å ha 4k skjerm med mindre du har hardwaren til å backe det opp med, iallefall med tanke på spill.

Riggen er ikke akkurat top of the line men du har ting du kan beholde. 1050ti'en er dog fortsatt et veldig greit low-mid tier skjermkort. Bytter du ut cpu+ram+hovedkort tror jeg du kommer ganske langt. Har du en grei strømforsyning+kabinett så beholder jo du det også. Hadde vel heller ikke skadet med en SSD om du ikke har det enda. Kjøper du Ryzen nå tror jeg du får ganske god verdi per krone uten å måtte sprenge budsjettet.

Men tilbake til spørsmålet om skjerm, så er det en evig kamp. Har man kraftig nok maskinvare til å kjøre på hva skjermen klarer? Er skjermen god nok til å ta utnytte av hva pcen din klarer? Teknologi står jo heller ikke stille, derav den evige kampen.