Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9619
Lurer på hvor langt man kan strekke en skjøteledning?

ledningen jeg bruker er 2,5 kvadrat. og skal kjøre 230v vi ligger vanligvis på 235v.
er det en 16 eller 10 amp kurs?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
er det en 16 eller 10 amp kurs?
Vis hele sitatet...
16A
Her vil kortslutningsstrøm ha mest å si, blir den for lav vil ikke sikringen slå ut momentant ved kortslutning pluss senere utkobling ved overbelastning. Er ikke bare spenningsfall man må ta hensyn til her. Generelt over 50 meter begynner å bli veldig skummelt. Er en annen tråd om det her på freak du kan sjekke ut, søk etter lang skjøteledning. Skal du langt som 100 meter kan man gå opp i kvadrat på skjøteledningen for å redusere spenningsfall og øke kortsllutningsstrømmen.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke elektriker så aner ikke hva jeg snakker om.
Vi har gammel type sikringer og der kommer garantert ikke til og bli overbelastning. Max 200-300w

jeg ønsker og trekke strøm fra hus og bort til ei bu i skogen. det er kanskje 100m
Kortslutningsvernet kan du ikke skofte på av den grunn. En brødrister trekker vel rundt 300W ved normal bruk, men når den velter ned i oppvaskkummen kan den finne på å kortslutte. Da går strømmen i kretsen rett i været inntil enten
a) kortslutningsvernet slår ut, eller
b) noe smelter en eller annen plass lenger ned i løypa slik at strømmen brytes.
Førstnevnte er helt klart å anbefale, så ting som setter kortslutningsvernet på spill er ganske uffent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg er ikke elektriker så aner ikke hva jeg snakker om.
Vi har gammel type sikringer og der kommer garantert ikke til og bli overbelastning. Max 200-300w
Vis hele sitatet...
Problemet er om det oppstår ei kortslutning. Typisk må du ha 10xIn for å trippe sikringer momentant. Dvs. 160A. Gitt at det er diazed så er det litt meir bingo, men la oss anta 100-160A for å slå den ut momentant. Det gir øvre grense på ca. 1.4 Ohm sløyveresistans.

No er det ikkje krise om kortslutningsstraumen er litt under det som krevst for å slå ut momentant; den vil uansett ryke kjapt om du har 100A kortslutningsytelse. Det som er skummelt er om sløyferesistansen er så stor at du kan ha kortslutning uten at vernet tripper kjapt; tenk 20-30A straum. Då er risikoen for brann og skade svært svært stor.
Vil absolutt fraråde å strekke 100 meter 2,5mm2 på en 16 a kurs, du skriver du har gammel type sikringer, regner med du mener skrusikringer noe som er enda værre mtp kortslutningsstrøm, hadde lagt 6mm2 pfsp om jeg var deg, det koster mer men gjør det skikkelig eller la være
100m er ganske langt, du får mest sannsynlig ikke kjøpt så lang skjøteledning, så du blir nødt til å bruke flere eller lage selv.
Sannsynligheten for at sikringen ikke vil løse ut ved kortslutning er også ganske stor, avhengig av blant annet hvor langt strekket fra trafo til huset er. Det vil også i beste fall være i gråsonen av hva som er lovlig, da skjøteledning i utgangpunktet kun skal brukes som en midlertidig løsning. Skjøteledning skal heller ikke trekkes igjennom vegg, om skjøteledning trekkes igjennom vegg, skal hullet være stort nok til at støpsel kan trekkes gjennom hullet, slik at skjøteledningen enkelt kan fjernes.
Det var ihvertfall kravet i henhold til Feb. 91. Forskriftene har blitt oppdatert, men tviler på at det har blitt "snillere" krav til bruk av skjøteledning.
Det blir fort 5000kr for 100 meter med 6mm² pfsp. Har du tenkt på muligheter for ett lite aggregat evt. en batteriløsning?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Høres ut som du har tenkt å ordne belysning og et lite stereoanlegg i en pilsnerbod? Da ville jeg heller gått for noen 12V-batterier og en vekselretter
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av afen Vis innlegg
Høres ut som du har tenkt å ordne belysning og et lite stereoanlegg i en pilsnerbod? Da ville jeg heller gått for noen 12V-batterier og en vekselretter
Vis hele sitatet...
Dette er nok det som er planen. Så blir nok batterier og omformer siden dette er noe jeg allerede har.