Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2005
Har en gammel bil med like gammel radio som gjerne skal fornyes litt. Forsket på detta i lang lang tid, og endelig funnet en mulig løsning. Bilradioen har fulgt med bilen siden fabrikk i 2004 og har derfor gamle koblinger

Bak er det en 8 pin og 6 pin kontakt. Av det jeg finner er det nok fysisk mulig å koble 8 pin MELBUS til rca, og RCA innganger finnes i bass-kasser som pc anlegg har.

Noen som vil dele erfaring med pc bass i bagasjen på bilen? og kan si ifra før jeg evt driter meg kraftig ut?

Takker for alle svar som kan føre denne års lange grublingen et hakk nærmere løsning
Pc bass? Som i en sub som er beregnet til datamaskiner? I så fall kan det bli problematisk siden en pc sub har 230v strømforsyning og bilen leverer 12v
Bruk et multimeter og finn ut hvilken ledning som går til hva. Lodd dem til en kontakt som passer. Ikke styr med inverter for noe som er beregnet 230
Kan absolutt være en god ide å legge ved info om bilen om du forventer å få hjelp..

Dette er hva du ser etter, det er subwoofer, nødvendige ledninger og forsterker som er ment for å bruke i bil.
PC anlegg er en løsning som ikke er gjennomførbart i bil, med mindre du kan stappe et aggregat som leverer 230v I bagasjerommet, du skjønner kanskje at dette er en løsning som er veldig lite praktisk når det du ser etter allerede selges i ferdige pakker og er mye lettere å koble opp til bilens stereo og 12v strøm.
Sist endret av Kjelldriver; 20. mars 2019 kl. 14:24.
Enig med Kjelldriver, jeg har sitti i en volvo 240 som det var montert et logitech z5500 i kobbla til en 12-230v inverter og det låt veldig bra men og sy en pc sub sammen med det eksistererende anlegget i en såpass "ny" bil (biler som har integrerte spillere) er bare tull i mine øyne, det "alle" gjør er og kobble en høy-lavnivå omformer på bakhøyttalerene som gir deg rca signal ut og så benytte bilforsterker og subkasse
Sist endret av freebird; 20. mars 2019 kl. 15:12.
Bilen er en Volvo V40 2004
Og tenkt med følgende koblinger. basskassa
https://www.elkjop.no/product/data/p...alersystem-60w
Omformer:
https://www.biltema.no/bil---mc/elek...mer-2000030753

Ser da etter kobling 8 pin Melbus til RCA
Det der er dødfødt, ta en titt på Finn så finner du brukte subber, forsterker og høyttalere som låter bedre og koster det samme.
Jeg har bygget anlegg i bil i over 20 år, sånne løsninger blir sjelden bra og er alt for mye jobb til å rettferdiggjøre resultatet.
Radio: https://www.google.com/search?q=hu+5...IPDPErG1l-yJM:
Kan jeg koble fra denne til forsterker, eller er den for gammel? 8 pin Melbus og 6 pin
Har du hørselsvern på?


En aktiv subwoofer ment for innendørs bruk vil ikke fungere, omformeren din vil dra så mye strøm at du vil tappe batteriet bruk heller litt penger på en ment for å ha i bil