Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3781
Hei!

Tenker å oppgradere min 5 år gamle PC etterhvert.
Hovedsakelig skal den brukes til gaming. Vil helst kunne kjøre god FPS med relativt bra settings i 1080p, evt. 1440p om det er mulig. Vil mest sannsynlig bli brukt til trippel A-spill, Apex Legends osv. Har et budsjett på rundt 6k-8k.

Dette er komponentene jeg vurderer å bytte:

ASUS Z87-A
Intel Core i5-4670K
Crucial DDR3 BallistiX Elite 1866Mhz
XFX Radeon R9 280X 3GB
Skal også nevnes at jeg har et XFX Radeon RX 590 Fatboy 8GB stående i PCen. Det var en demovare fra Komplett som jeg kanskje returnerer.

Vurderer følgende komponenter til oppgradering:
AMD Ryzen 5 3600
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING
G.Skill Trident Z DDR4 RGB 16GB 3200Mhz


Hva slags skjermkort bør jeg kjøpe? Som sagt så tenker jeg kanskje å returnere RX590-kortet. Skal bruke PCen på 1080p monitor med FreeSync, og Samsung 4k TV med FreeSync. Dersom jeg skal bruke FreeSync så blir jeg jo fort låst til AMD. Er FreeSync verdt det? Og kanskje det er like greit å beholde RX590? Trenger innspill!
Har du overklokket prosessor som står der nå? Vist ikke så får du tak på en god kjøler og clocker en del opp siden du allerede vurderer å kjøpe nytt. Du skal gjøre mye gale før det går til helvette. Rx 590 burde vel være greit nok det men. Etter du har fått en stabil clock vil jeg tro du kan pare det med et gtx 1070ti, 1080, eller rtx 2060 uten noe særlig bottleneck av betydning.