Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 10852
Er det ikke sånn at hvis ikke faglærer sender brev med hjem (advarsel) så kan han ikke stryke deg i faget, Jeg har skulka MASSE gymtimer men har aldri fått brev, jeg mener å huske fra i fjor at dette var fakta men er ikke sikker.

Noen som har peiling, hvis ikke må jeg kanskje gå i de siste gymtimene!
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Du skal få skriftlig advarsel på stryk i fag ja. Hvis ikke verken du eller foreldra dine har mottatt en skriftlig advarsel, kan de ikke gjøre noe.
Jeg er ikke sikker, men tror vi hadde det sånn at standpunktkarakteren kunne ikke bli satt ned i forhold til karakteren til jul uten at vi fikk beskjed..
det var jo en i klassen min som hadde for mye fravær, men siden han ikke hadde fått varsel fikk han karakter likevel :P
Trådstarter
45 1
Sitat av Antim0n
Du skal få skriftlig advarsel på stryk i fag ja. Hvis ikke verken du eller foreldra dine har mottatt en skriftlig advarsel, kan de ikke gjøre noe.
Vis hele sitatet...

KOnge tusen takk, da fortsetter jeg og skulke, er ikke så lenge igjen av skolen, har ikke det å noe å si? At det er 3 uker igjen av skolen? Og at det er for seint eller no.

Tror ikke mamma og pappa får no brev i iog med at jeg er 18
Sitat av XonatoR
Noen som har peiling, hvis ikke må jeg kanskje gå i de siste gymtimene!
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig med folk og skulking av gymtimer? Litt trening kan da vel ikke skade. Har aldri skjønt hvorfor enkelte skal snike seg unna gymtimene
Gymtimene er jo moro da, selv om jeg er elendig i det. Å slite litt gjør ingenting.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du har faktisk ikke lengre krav på noe brev - ei heller kan de ta deg for å være vekke i mer enn 15%. Derimot så kan en lærer si det er ikke er grunnlag for å gi deg karakter, noe som han aldri vil få hvis du skulker gymtimene hele tiden.

Jeg ville snakket med elevrådet om dette her før du fortsatte. Det suger ganske fatalt å stryke i et fag.
Sitat av Octavarium
Hva er det egentlig med folk og skulking av gymtimer? Litt trening kan da vel ikke skade. Har aldri skjønt hvorfor enkelte skal snike seg unna gymtimene
Vis hele sitatet...
Det finnes gymlærere over det ganske land som gjør gymtimene til et levende helvettte. Nå mener jeg ikke at det er så fysisk tungt, men at man blir utsatt for prestasjonspress og lignende. Det er vanskeligere å sluntre unna i en gymtime enn i f.eks en norsktime. Har selv vært borti slikt "press" i gymtimene, så jeg synes ikke det er så rart at noen skulker gym.

Men hvis man skulker bare fordi man ikke gidder har jeg ingen sympati eller forståelse.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Tror nok at "brevet kom ikke fram, så jeg visste ikke at det var slemt av meg å skulke alle gymtimene" fungerer som noe forsvar.

Gå i gymmen, du...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Rent teoretisk; Hvis du fikk varsel ved første termin, og fikk heller ikke karakter da - skal du ha varsel i andre termin dersom det er fare for at du ikke får karakter?
Ja idle - du skal ha beskjed om at du står i fare for å miste standpunkt.

Jeg fikk ikke karakter i 2TY til jul, og rett etter 2. semester begynte fikk jeg brev om at jeg måtte være på X-antall prøver og timer for at læreren skal ha vurderingsgrunnlag.

Men i det hele og store er jo lærerene ute etter å hjelpe elevene, så jeg tror nok at de sier i fra litt for tidlig, enn litt for sent.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg fikk høre fra Idun at det er nye regler nå. En lærer trenger ikke å gi forvarsel så lenge det kun ikke er grunnlag til karakter. Men som Croyfer sier så er de fleste lærerene der for å hjelpe elevene, ikke det motsatte.

Kan jo være en ide å ta en prat med læreren, si hvorfor du ikke vil ha gym etc. Er ganske lett å få fritak hvis du har noen psykiske eller fysiske problemer.
Sitat av aislinn
Jeg er ikke sikker, men tror vi hadde det sånn at standpunktkarakteren kunne ikke bli satt ned i forhold til karakteren til jul uten at vi fikk beskjed..
Vis hele sitatet...
Feil, Det er i tiendeklasse det er sånn. På videregående gikk de vekk fra dette for noen år siden. De fleste lærerne sendte varsel til 75% av elevene, bare for å være på den sikre siden. Noen sendte faktisk ut brev til alle elevene sine, uavhengig av hvor flinke de var. Alle forstår jo at dette fører til masse papirarbeid og ganske store utgifter til porto

På den andre siden skal du ha varsel om du står i fare for å stryke i et fag, eller bli nedsatt i orden. Disse varslene skal komme så tidlig at du har mulgihet til å rette det opp igjen.
Sitat av Octavarium
Hva er det egentlig med folk og skulking av gymtimer? Litt trening kan da vel ikke skade. Har aldri skjønt hvorfor enkelte skal snike seg unna gymtimene
Vis hele sitatet...
Kanskje det at gym har absolutt ingenting med studiekompetansen jeg går på vgs frivillig for å få? Jeg trenger ikke staten som bestemmer hvor mye jeg skal trene.
Du stryker neppe, da skal du i alle fall få et frampek om det.
Men ikke forvent noe god karakter ^^

Sitat av IvIoyner
Kanskje det at gym har absolutt ingenting med studiekompetansen jeg går på vgs frivillig for å få? Jeg trenger ikke staten som bestemmer hvor mye jeg skal trene.
Vis hele sitatet...
Gym har mye å gjøre for en arbeidsgiver. Sykefraværet er jo nermest omvendt proposjonalt med den fysiske formen arbeiderne er i. Så ikke kom å si at den norske stat skal drite i den fysiske formen din, det er ikke bare du som taper på den. ^^
Sitat av Octavarium
Hva er det egentlig med folk og skulking av gymtimer? Litt trening kan da vel ikke skade. Har aldri skjønt hvorfor enkelte skal snike seg unna gymtimene
Vis hele sitatet...
Gymlærerinne: Hva vil dere gjøre i dag?
Elever: Fotball!
Jeg: Basketball...
Elever: Basketball suger.

Jeg hater fotball. Det er grunn nok for meg til å skulke, egentlig. Men jeg står bare bakerst hele tiden, foran mål, så jeg skulker ikke. Og, jeg får 5.
Sitat av IvIoyner
Kanskje det at gym har absolutt ingenting med studiekompetansen jeg går på vgs frivillig for å få? Jeg trenger ikke staten som bestemmer hvor mye jeg skal trene.
Vis hele sitatet...
Skjønner veldig godt hva du mener. Nå vet jeg ikke hvilken linje dette gjelder, men er det allmennfag synes jeg det egentlig er riktig å ha gym, da man skal lære allmenndannende ting. Mye annet vi heller ikke trenger, som f.eks. eldre historie eller alt det lite givende tullet vi lærer i norsk på VK1, men nå beveger jeg meg nok litt på siden av temaet...
Fakta: Læreren _skal_ kunne fremlegge en skriftlig advarsel om høyt fravær e.l., med din underskrift, som er gitt i god tid med tanke på forbedring av situasjonen.
Denne advarselen kan eventuelt sendes rekommandert. Du må altså ha signert/bekreftet at du ha mottatt advarselen.
Om den er sendt så sent at du _må_ være i alle timene etter mottatt varsel for å få grunnlag, er det for sent av læreren.

Dersom du får stryk/ikke grunnlag i et fag og en av de overnevnte kriteriene ikke er oppfylt kan du klage, og du vil få medhold.

(dette er jeg sikker på, har erfaringer fra det selv)
Lærern har lov til å gi deg et brev i 1. termin og stryke deg til sommern, selvom du ikke har fått nytt brev. Det fant jeg fort ut, og det var lite kult ^^
Offtopic: Greit nok at vi skal ha gym. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å ha karakter fra 1-6? Det burde heller vært bestått/ikke bestått. Det er jo sånn at de som er gode i en sport/idrett får en gratis 6er liksom.
Da burdte det vært slik i flere fag også da, noen skjønner f.eks. matte lettere en andre og noen hadde ikke skjønt hvordan atmone driver på selv om de hadde jobba med det resten av livet.
Sitat av windozer
Offtopic: Greit nok at vi skal ha gym. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å ha karakter fra 1-6? Det burde heller vært bestått/ikke bestått. Det er jo sånn at de som er gode i en sport/idrett får en gratis 6er liksom.
Vis hele sitatet...
Det du sier der stemmer ikke helt da. Jeg har aldri vært god i idrett men klarer uten problemer å få 5 i gym. For å få god karakter i gym må du gi alt du har selv om du ikke liker fotball etc.

For at læreren skal gi deg stryk i et fag må de gi deg en skriftlig advarsel om dette. Til jul fikk jeg stryk i fransk, men siden jeg ikke hadde fått beskjed om at jeg lå an til stryk klagde jeg til skolen. Dette førte til at jeg fikk karakter i faget.

Tror lærere er pliktig til å melde fra til deg hvis du ligger an til å ikke få karakter i et fag pga. dårlige prøver, fravær etc.

edit: Er enig i det du skriver Windozer om at gym karakteren skulle vært bestått, eller ikke bestått.

Mange arbeidsgivere ser faktisk på gymkarateren når du søker jobb.
Sist endret av EXzlator; 28. mai 2005 kl. 16:36.
TechLash: Nei. Gymkarakter sier ingen ting om dine akademiske egenskaper. Mens derimot realfag er noe man må kunne om man skal studere noen høyere utdanninger.
Sist endret av utmeldt; 28. mai 2005 kl. 16:35.
Man må faktisk være god i gym for å komme inn på høyskoler også.
Hvertfall når man skal inn på en idretshøyskole, og der er det en dritt om man kan pytagoras eller ei.
o shit waddup
Sitat av TechLash
Man må faktisk være god i gym for å komme inn på høyskoler også.
Hvertfall når man skal inn på en idretshøyskole, og der er det en dritt om man kan pytagoras eller ei.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du har tenkt deg på en idrettshøyskole antar jeg at du er god/interessert i idrett, og bare det å vise litt entusiasme er ofte nok til en 4/5 i gym.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg er totalt uenig i det med at folk som er gode i gym ikke skal bare kunne få en sekser. Slik er det jo i alle andre fag, så hvorfor i faen skulle det ikke være det samme i gym - bare fordi dt er et fysisk fag? Folk som er naturlig gode i matematikk får gjærne en god karakter i matte, hvorfor skal ikke de som er fysisk gode kunne det samme?
Det kommer faktisk helt an på gym lærern. Jeg har spilt fotball i 12 år nå så kan jo ett og annet, og er jo i passe god form, men må fremdeles legge inn en del arbeid for å få en 5`er i gym.
Dessuten tar ingen av oss no skade av å være aktiv 1 og en halv time i uka
Det kommer (som i alle andre fag) veldig an på læreren.
Gymlæreren min er orienteringsløper på fritiden, og hun synes fire runder rundt løpebanen som oppvarming til løpetest(3000m) er i minste laget.
Hun gir de som er flinke i fotball/løping fem-seks, mens de som ikke er spesielt flinke(som meg), men utviser entusiasme og velvilje får tre-fire.


Når jeg først er inne på forskjeller lærere imellom: jeg og dama hadde like religionsoppgaver om etikk, og samarbeidet oss frem til et felles resultat.
Vi leverte inn hver vår identiske besvarelse til våre respektive religionslærere og ventet spent på resultatet. Det var værre enn jeg trodde;
jeg fikk tre pluss mens hun fikk fem til seks.

(Dette er noen måneder siden, og jeg klagde aldri. Ville ikke ødelegge for dama, tilfelle begge ble trukket siden vi leverte samme oppgave.)
Sist endret av froskenfredrik; 28. mai 2005 kl. 16:51.
Hvis man ikke mottar varsel kan du ikke strykes. Hvis du er under 18 år, skal dette sendes til din folkeregistrerte adresse, signeres av foreldre/foresatte å returneres til skolen. Hvis du er over 18 år og myndig, skal du selv kvittere på at du har mottat varselet.
jeg har alldri vert særlig god i noen idretter, selvomjeg har verdt med på mange forskjellige ting har jeg alldri blitt god. men likevell klarer jeg å få 5 i gym, og det er fordi jeg gir det jeg kan i de fleste timene, mens mange andre i klassen som spiller fotball flere ganger for dagen, og i tilleg går på fotball akademiet, klarer ikke å få bedre. eneste som ligger an til å få 6 i gym i min klasse er faktisk en jente (no offence)
For å stryke du få ein slik lapp (vist under)

Fekk denne for ei lita stund sida, og skal sei deg, det er ikkje kjekt å veta at eg ikkje får karakter i eit fag.

Og tingen er at dei timane er dager som eg har vore vekke. Og eg har ikkje fått brev i andre fag, så nokon hater deg, nokon hater deg ikkje. Men du er ganske sikker på å ikkje stryka dersom du ikkje har fått lapp.
Sist endret av Denethor; 28. mai 2005 kl. 17:37.
Om det er tilfeller hvor du så godt som _aldri_ har møtt opp til timene, har du fortsatt krav på å få advarsel da?
Trådstarter
45 1
Takk for mange svar. Dette tok litt av, men det gjør jo ikke no
Sitat av |FSK|
Om det er tilfeller hvor du så godt som _aldri_ har møtt opp til timene, har du fortsatt krav på å få advarsel da?
Vis hele sitatet...
Ikke om du er så sjeldent at de ikke får gitt deg varselet ^^
En på skolen min fikk varselet + lappen om å ikke få karakter, på samme tid. Praktisk.
Sitat av Denethor
For å stryke du få ein slik lapp (vist under)

Fekk denne for ei lita stund sida, og skal sei deg, det er ikkje kjekt å veta at eg ikkje får karakter i eit fag.

Og tingen er at dei timane er dager som eg har vore vekke. Og eg har ikkje fått brev i andre fag, så nokon hater deg, nokon hater deg ikkje. Men du er ganske sikker på å ikkje stryka dersom du ikkje har fått lapp.
Vis hele sitatet...
Får du stryk for 9 timers fravært + fagdag, det er noe streng lærer!
Sitat av DezQuetoz
Får du stryk for 9 timers fravært + fagdag, det er noe streng lærer!
Vis hele sitatet...
Han får advarsel i god tid. Det er lærerens både rett og plikt å si ifra god tid.
Sitat av aislinn
Jeg er ikke sikker, men tror vi hadde det sånn at standpunktkarakteren kunne ikke bli satt ned i forhold til karakteren til jul uten at vi fikk beskjed..
Vis hele sitatet...
Det har vært sånn, men det er ikke slik nå lenger. Det ble så grenseløst mye papirsending av det. Lærere helgarderte seg og sendte varsel til 90% av klasser. Dette medfører _mye_ papir når det skal sendes en kopi til rektor, fylkeskommune og mottaker.

KR
da jeg gikk på vgs var det slik at alle lærere leverte fraværslapper i en skuff i lærerværelset
noen elever snek seg inn, åpnet skuffen (ikke låst) og tok med seg alle lappene
Sitat av |FSK|
Om det er tilfeller hvor du så godt som _aldri_ har møtt opp til timene, har du fortsatt krav på å få advarsel da?
Vis hele sitatet...

Så absoluttttt du ha kike noko rett utn lap, m å ja ein egen for s tryka..............'
¨


edut; sory, driko mi er sterkarst
Sist endret av Denethor; 29. mai 2005 kl. 01:49.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Om man f.eks. har en svak 2 i et fag første termin, får bare svake 2ere på alle prøver og innleveringer for så å stryke på tentamen. Kan man da stryke i faget om man ikke har mottatt varsel?
gymtimene er de feteste da,slutt å skulk,halvparten av klassen min skulker gymtimene, er så døfødt;Dræva karakter og ræva helse...
magstr: på videregående kan du ikke stryke i et avgangsfag uten å ha fått advarsel.
Det har faktisk ingenting å si om du stryker i fag som ikke er avgangsfag.
Du kan f.ex på allmennfag få 1 i norsk de første 2 årene, og så få 2 siste termin 3. året å bestå i faget.
Får i tiden var skoleåret delt opp i 3 terminer, der du fikk karakterene for 2. termin i påsken. Da ble det satt krav at du skulle få brev (varsel) om du var i ferd med og gå ned en karakter fra påsken, slik at du fortsatt kunne redde standpunkt karakteren.

Nå er det 2 terminer, og det er 2. termin som teller. Uten at skolen har krav på å gi deg varsel om du går ned etter 1. termin.
Dette vil si at du kan gi blaffen i 1. termin og arbeide som en helt i 2. termin, og få 6'ere som standpunkt i alle fag. Dette systemet er teit, og mange har klaget, men det er slik det er nå.

Om du går VK1 og skal ut i praksis anbefaler jeg deg og ikke drite i 1. termin da det er disse du sender med når du søker deg jobb
Når det gjelder gym, så har det ikke like stor betydning som matte eller norsk. Men ja, skolen din er påkrevd å gi deg advarsel om at du muligens kan stryke eller at du kan bli satt ned i karrakter.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av magstr
Om man f.eks. har en svak 2 i et fag første termin, får bare svake 2ere på alle prøver og innleveringer for så å stryke på tentamen. Kan man da stryke i faget om man ikke har mottatt varsel?
Vis hele sitatet...
Tentamen er egentlig en vanlig prøve, sett bort ifra at lærere gjør en big deal ut av det delvis fordi at det er en stor prøve og fordi at det skal ligne på en eksamen. Derfor kan du ikke få stryk uten varsel om du stryker på tentamenen.
Om du derimot stryker på eksamen stryker du også i faget. Jeg har desverre ingen kilder å vise til, bortsett fra vitnemålet mitt.

Sitat av dico
Nå er det 2 terminer, og det er 2. termin som teller. Uten at skolen har krav på å gi deg varsel om du går ned etter 1. termin.
Dette vil si at du kan gi blaffen i 1. termin og arbeide som en helt i 2. termin, og få 6'ere som standpunkt i alle fag. Dette systemet er teit, og mange har klaget, men det er slik det er nå.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke 100% korrekt. Det er kanskje delvis opp til hver enkelt lærer, men jeg tror ikke man skal ta risken på at man har en grei lærer. Her er det slik at karakteren du får i 2. termin er delvis basert på 1. termin. Det vil si at det vil være omtrent umulig for deg å få 5ere eller 6ere om du har fått stryk. Mine lærere mener at om man får stryk i et fag i 1. termin kan man nesten ikke håpe på å få mer enn en 4er i 2. termin.
Men jeg kan jo ikke utelukke helt at de bare er vansklige.
Sist endret av Mullah; 1. juni 2005 kl. 19:43.
I økonomi så fikk jeg 5 i første termin og 4 i andre. Likevel får jeg 5 i standpunkt. Jeg tror dette er forskjellig fra lærer til lærer.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gjennopliver denne istedenfor å starte ny tråd

Jeg går videregående, jeg har ett høyt fravær, norsk er faget jeg har minst fravær..
Men idag fikk jeg varselbrev for at læreren ikke har vurderingsgrunnlag på meg pga mangel på karakterer..
Jeg spurte da hav jeg manglet og fikk til svar at det var 1 nynorsk karakter og 1 norsk karakter... jeg husker å ikke være her på nynorsk prøven, da spurte jeg om den var viktig og fikk svar "Neida, vi gjør masse annet seinere".. Jeg husker også å ha skulket en eller to fremføringer, men jeg har også fremført alene 2 ganger og 2 ganger i gruppe..

har jeg noe klage grunnlag eller er det like greit å skrive under på brevet? jeg er foresten 20år og har ikke ungdomsrett eller noen form for stipend..
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Er det noen som vet om jeg kan ta opp et annet fag hvis jeg stryker i et fag i år?