Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3048
Oxyforthebrain
4 1
Hei! Jeg er skækk og kom til og tenke på et veldig interessant spørsmål. Dersom din husleier påpeker veldig spesifikt i sin kontrakt at det er et rusforbud på deres eiendom og dere kan bli kastet ut dersom dette blir oppdaget.

La oss en dag si du (som leietager) sitter på terrassen og røyker på bongen, tilfeldigvis skulle naboen observere dette og ringe politiet. Politiet kom og puttet dere i varetekt.

1. Ville teoretisk sett politiet kontaktet din husleier og fortalt dem dette?

2. Skjer dette faktisk i praktisk? Dersom politiet observerer dere røyke hasj, ville politiet til slutt kontakte huseier?
Dette ble jeg veldig nysgjerrig på og håper noen svarer
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politiet snakker ikke med huseier, så ta det helt med ro
Nei, de har taushetsplikt.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men naboen har ikke taushetsplikt.....
Har opplevd at politiet har informert min huseier ang narkotika bruk. Dem mente at dem måtte gjøre det siden det var brukt i leid bolig. Dette er nå 5 år siden.
Huseier kan ikke kaste deg ut pga rusbruk.
Alkoholmisbruk, pillemisbruk eller narkotikamisbruk er i seg selv ingen grunn til å si opp et leieforhold.
Ved mindre
- Rusmisbruket medfører et vesentlig brudd på leieavtalen og / eller husleieloven for at leieforholdet skal kunne avsluttes.
Hvis rusmisbruket medfører bråk til alle døgnets tider, brudd på husordensreglene og stor trafikk som blir en belastning for bomiljøet, forholder saken seg annerledes. Rusmisbruket må være vesentlig til sjenanse, og brudd på lover og regler må skje flere ganger før man kan gå til det skritt å heve kontrakten.
Vis hele sitatet...
Å ruse seg slik at man nesten sovner fra en brann er et brudd på husleieloven.
Men om du sitter foran TVen og spiser piller, så plager du ingen, Selv om "narkotika er farlig" så er ikke det et brudd på leiekontrakten.
Sitat av Soletti Vis innlegg
Huseier kan ikke kaste deg ut pga rusbruk.
Alkoholmisbruk, pillemisbruk eller narkotikamisbruk er i seg selv ingen grunn til å si opp et leieforhold.
Ved mindre


Å ruse seg slik at man nesten sovner fra en brann er et brudd på husleieloven.
Men om du sitter foran TVen og spiser piller, så plager du ingen, Selv om "narkotika er farlig" så er ikke det et brudd på leiekontrakten.
Vis hele sitatet...
Men nå sier TS at det er spesifisert i kontrakten at rusbruk er forbudt.
Da er det selvsagt grunn til utkastelse, hvis huseier skulle få med seg at politiet har vært på besøk, og funnet rusbruk.

Politiet kontakter ikke huseier, så sant du er myndig.
Men mest sannsynlig vil naboer eller andre få med seg at politiet har vært på besøk, og du vil få et forklaringsproblem.
Sist endret av Weiland; 3. mai 2018 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bodde i en sokkelleilighet for noen år siden. Politiet måtte vise huseieren ransakelsesordren for å få nøkkel inn....
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bodde i en sokkelleilighet for noen år siden. Politiet måtte vise huseieren ransakelsesordren for å få nøkkel inn....
Vis hele sitatet...

Ja, hvis huseier bor i huset selv, må de det.
Men hvis dette er et hus med flere hybler, hvor hele huset blir leid ut, kommer de med papirer i ditt navn.

Jeg ville vel.tro at han ikke ville sette seg på verandaen med en.bong hvis huseier bor i samne hus.
Men hva vet jeg :-)
Sitat av Weiland Vis innlegg
Men nå sier TS at det er spesifisert i kontrakten at rusbruk er forbudt.
Da er det selvsagt grunn til utkastelse, hvis huseier skulle få med seg at politiet har vært på besøk, og funnet rusbruk.

Politiet kontakter ikke huseier, så sant du er myndig.
Men mest sannsynlig vil naboer eller andre få med seg at politiet har vært på besøk, og du vil få et forklaringsproblem.
Vis hele sitatet...
Selv om det står spesifisert i kontrakten at rusbruk er grunn for utkastelse kan han fortsatt ikke kaste dem ut. Dette fordi kontrakten ikke kan være "dårligere" enn husleieloven.

Vet om folk som har drevet bordell i leiligheten uten å ha blitt kastet ut (etter en rettsak)
Sitat av iColdman Vis innlegg
Selv om det står spesifisert i kontrakten at rusbruk er grunn for utkastelse kan han fortsatt ikke kaste dem ut. Dette fordi kontrakten ikke kan være "dårligere" enn husleieloven.

Vet om folk som har drevet bordell i leiligheten uten å ha blitt kastet ut (etter en rettsak)
Vis hele sitatet...

Ok!
Denne rettssaken gikk på bordellvirksomhet, eller om retten til å bo der?

Jeg vet om folk som har hatt hund og er blitt kasta ut grunnet dette.
De gikk til konfliktrådet, og huseier fikk medhold.
Der ble det også opplyst om at de ikke hadde noen sak å ta videre i rettssystemet.
Så lenge huseier har spesifisert noe i kontrakten, hvor vilt dette måtte være, og du skriver under, er det en bindende avtale.
Sist endret av Weiland; 7. mai 2018 kl. 19:21.