Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2264
Hei

Hvis jeg drikker mye kaffe om morgenen/dagen, vil jeg bli trøtt om kvelden? Altså, jeg er liksom "ekstra" våken om morgenen/dagen, så vil vel jeg bli ekstra trøtt om kvelden? Altså når effekten går over? Eller tar jeg feil?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Riktig det. Hvilken effekt kaffe har på folk er veldig individuelt, men generelt sett er antagelsen din riktig.
Kaffe hjelper de første gangene for energi når du drikker det. Men etter hvert så vil kroppen bli avhengig av kaffe. Det vil si at kroppen føler seg trøtt helt til den får kaffe. Noen tenker kanskje at "man må drikke kaffe for å våkne om morgen", men egentlig så går de bare tilbake til "normal modus" etter kaffen, som en vanlig person som ikke drikker kaffe. Det er det samme som sovemedisin. Det virker de første nettene, men etter hvert "må" kroppen ha det for å klare å sette deg i dvalemodus. Du vil altså få abstinenser av kaffe.
Sist endret av mo3; 7. april 2011 kl. 10:51.
Min erfaring med kaffe er at det smaker shitt, man blir sliten i hodet og enda mer trøtt enn vanlig om kvelden. Drikker heller vann.
Om jeg ikke har spist frokost men likevell ikke er sulten og da drikker kaffe, så blir jeg ekstremt sulten. Tror kaffen trigger noe i magen som gjør at man blir sulten..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kaffe hjelper de første gangene for energi når du drikker det. Men etter hvert så vil kroppen bli avhengig av kaffe. Det vil si at kroppen føler seg trøtt helt til den får kaffe. Noen tenker kanskje at "man må drikke kaffe for å våkne om morgen", men egentlig så går de bare tilbake til "normal modus" etter kaffen, som en vanlig person som ikke drikker kaffe. Det er det samme som sovemedisin. Det virker de første nettene, men etter hvert "må" kroppen ha det for å klare å sette deg i dvalemodus. Du vil altså få abstinenser av kaffe.
Vis hele sitatet...
Mja, det ligger nok noe i det, men man kommer ikke utenom at kaffe har en fysiologisk effekt. 3-4 kopper kan for eksempel få pulsen og tarmsystemet opp i høygir, og det er klart at det er begrenset hvor mye kroppen vår tåler av slik behandling i løpet av en dag.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av thomasf Vis innlegg
Riktig det. Hvilken effekt kaffe har på folk er veldig individuelt, men generelt sett er antagelsen din riktig.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svar

Sliter litt med søvn. Også blakk, så jeg får verken tak i røykings eller kjøpt meg sovete ^^ Har ikke tenkt å gjøre dette ofte, så ingen moralpreken takk

Og nei, sovepiller er ikke min stil.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Mja, det ligger nok noe i det, men man kommer ikke utenom at kaffe har en fysiologisk effekt. 3-4 kopper kan for eksempel få pulsen og tarmsystemet opp i høygir, og det er klart at det er begrenset hvor mye kroppen vår tåler av slik behandling i løpet av en dag.
Vis hele sitatet...
Jeg må på do hver eneste gang noen nevner "tarmen" eller andre kroppssteder/organer

On-Topic: Foreldrene mine drikker kaffe, og sovner etter 2 timer, når de drikker den om kvelden Er som 500mg valium for de vil jeg tro
Istedenfor å slite ut kroppen din med å drikke for mye kaffe, kan du f.eks slite deg ut ved å trene, gå en tur på fjellet. Kommer til å føle deg 100 ganger bedre og mye mer opplagt kontra hvis du bare drikker for mye kaffe.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ok, takk for svar

Sliter litt med søvn. Også blakk, så jeg får verken tak i røykings eller kjøpt meg sovete ^^ Har ikke tenkt å gjøre dette ofte, så ingen moralpreken takk

Og nei, sovepiller er ikke min stil.
Vis hele sitatet...
Det kommer mest sannsynlig til å funke, men om du ikke drikker kaffe til vanlig, bør du være obs på at for mye kaffe kan føre til ubehag dersom du sitter bom stille.

Og nei, ingen moralpreken fra en som drikker 0,5-1L kaffe hver morgen. Kjenner magesåret begynne å snike seg frem.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det kommer mest sannsynlig til å funke, men om du ikke drikker kaffe til vanlig, bør du være obs på at for mye kaffe kan føre til ubehag dersom du sitter bom stille.
Vis hele sitatet...
Kan drikke 2 kanner med kaffe når jeg er på besøk hos min far. Dessuten har jeg også vært arbeidsmann til tider. Ingen kaffe, ingen arbeid
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Jeg må på do hver eneste gang noen nevner "tarmen" eller andre kroppssteder/organer
Vis hele sitatet...
TARMEN!!

OT: Som flere har sagt er det veldig individuelt. F.eks søstra mi har ikke sjangs til å sove på kvelden om hun tar seg en kaffekopp på kveldstid. Men selv, så har jeg 0 problemer med det.
- kanskje fordi jeg som oftest røyker en go'sigg før jeg legger meg
Er av den erfaring at med kaffe og sigg så dreper man sultfølelsen. Jobbet på byggeplass en periode for noen år siden og klarte med fint på ti sigg, en muffin og en liter med kaffe en hel arbeidsdag. Dette foregikk selvagt ikke lengre enn en mnd tid. Ble tynn og sliten av dette, noe som ikke virker helt ulogisk
Ikke å anbefale, men ville bare dele min erfaring med denne giften. Har nå et kaffekonsum på en kopp pr. dag etter lunsj.