Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4246
Not a real gamer
retovio's Avatar
Jeg og noen kompiser fra klassen vurderer og ta oss en tur til sverige for å handle, men hva skjer om vi blir stoppet og de har med seg alkohol og tobakk når de er under 18?
Jeg som fører av bilen er jo over 18 og tenker å ta med meg kvota mi, men kan jeg bli straffet hvis de kjøper med seg snus og tar med over?
Med tanke på at de er under 18 år og ikke får kjøpt snus/alkohol i Sverige, blir det vel antatt at det er ditt og vil da overskride kvoten din.

Og sånn forresten, den sterkeste alkoholprosenten dere får kjøpt er opp til 3,5%. Øl/cider fra 2,5% og mindre går mer som "brus" og ikke alkohol og er ikke noe kvote på.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
ok, takk for svar
Om du går til tobakksvagnen mens kompisene skal kjøpe godteri på godissjappa, men heller stikker til russerboden som ikke krever legg for å kjøpe snus. Så vet ikke du om dette med mindre de forteller det til deg. De er antagelig over 15 og strafferettslig alder. Du er ikke ansvarlig for hva de har i godteposen! Skulle du blitt straffet om en av de hadde en kilo kokain i godteposen? The answer is no!
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Det er akkurat det jeg tenkte også, om de fikk noen til å handle for seg(ikke vanskelig der vi skal) så jeg ikke vet noe om det, eller om jeg kjøper til de og jeg nekter for at det er mitt så kan de vel ikke straffe meg? det største problemet er vel å overbevise tollerne om vi blir stoppet.
Det er påtalemyndighet som sitter på bevisbyrden. Blir du tiltalt for drap, så er det ikke du som skal bevise din uskyld, men påtalemyndighetene som skal bevise din skyld. Så lenge gutta har det klinkende klart for seg at du IKKE har kjøpt til dem om dere blir stoppa er det null probs. Du kan til og med betale cash i butikken så dt ikke er noen spor, eller bruke guttas kort.

Litt bort fra tema
Hvis du tenker å ta med litt ekstra til deg selv, anbefaler jeg å holde deg under "straffegrensen" hvis du smugler under 1000g snus vil du få et forenklet forelegg. Dvs at du får en bot, men du blir ikke oppført i strafferegisteret. Har du med mer enn en kilo vil du bli dømt, og miste retten til å bli pilot, politi... og gud vet hva.

Kan ikke understreke nok at det ikke er din jobb å overbevis tollerne om at du ikke har gjort noe galt, dette vekker bare misstanke. God harryhandel

Og for guds skyld ikke ha alt i samme pose:L
Sist endret av smetti; 12. september 2016 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Ok, takker da ble ting litt klarere blir vel en harry handel tur til uka!
§ 16-2.Ulovlig vareførsel
(1) Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, innfører eller utfører en vare utenom tollmyndighetenes kontroll, eller som disponerer over en vare i strid med noen bestemmelse gitt i eller med hjemmel i denne lov.
(2) Som ulovlig innførsel eller utførsel regnes også det forhold å ikke oppgi til tollmyndighetene en vare som finnes i transportmiddel, når man er pliktig til det. Det samme gjelder når en vare for å unndras riktig tollbehandling, er gitt et villedende utseende eller er gjemt inne i eller blant andre varer.
(3) På samme måte som i første ledd straffes fører av transportmiddel som ikke på forsvarlig måte søker å hindre at en vare ulovlig føres ut fra, eller inn i, transportmiddelet.

Tviler på at å si til tollerne at du ikke handlet for dine kompiser, eller at du ikke hadde kjennskap til hva du har i bilen, er godt nok Er lov å prøve naturligvis.
Sist endret av mo66y; 13. september 2016 kl. 11:35.
Sitat av mo66y Vis innlegg
§ 16-2.Ulovlig vareførsel
(1) Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, innfører eller utfører en vare utenom tollmyndighetenes kontroll, eller som disponerer over en vare i strid med noen bestemmelse gitt i eller med hjemmel i denne lov.
(2) Som ulovlig innførsel eller utførsel regnes også det forhold å ikke oppgi til tollmyndighetene en vare som finnes i transportmiddel, når man er pliktig til det. Det samme gjelder når en vare for å unndras riktig tollbehandling, er gitt et villedende utseende eller er gjemt inne i eller blant andre varer.
(3) På samme måte som i første ledd straffes fører av transportmiddel som ikke på forsvarlig måte søker å hindre at en vare ulovlig føres ut fra, eller inn i, transportmiddelet.

Tviler på at å si til tollerne at du ikke handlet for dine kompiser, eller at du ikke hadde kjennskap til hva du har i bilen, er godt nok Er lov å prøve naturligvis.
Vis hele sitatet...

Så hvis jeg er så heldig at jeg får sitte på i din bil på harrytur, og bestemmer meg for å smugle inn en kilo kokain uten at du vet dette. skal du da bli straffen? NEI!