Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2999
Overskuddsmateriell
Hei

Sitter idag juridisk i styret i en forening som er registrert i brønøysund registret. Ga besked for 2 år siden at jeg ønsket å forlate styret. Det er ikke gjort noen valg siden og ingen i styret har gjort noe for å oppdatere det som ligger i brønøysund registret.

Har registrert at de planlegger å ta på seg endel økonomiske forpliktelser med en allerede stram økonomi.

Ønsker derfor å komme meg ut av styret juridisk også for å personlig ikke bli hengende med ubetalt regninger.

Hvordan går jeg frem for å komme meg ut?
Usikker på hva som er vanlig i foreninger men hva om du skriver en henvendelse til styret der du gjør oppmerksom på at du alt for 2 år siden meldte ifra om at du sa fra deg styrevervet, og skriv at du nå har oppdaget at det ikke er gjort noe i den forbindelse. På bakgrunn av dette så medeler du styret at du fratrer med umiddelbar virkning, legg til kopi sendes til brreg.

Send en kopi til brreg og be om at de sletter deg fra sittende styre. Følg opp saken noen uker senere med kontroll til brreg og evt. styret.
Det er altså ikke slik at Brønnøysundregistrene er styrende for realitetene i en forening. Har du meddelt styret at du har trukket deg (og vedtektene ikke skisserer andre formkrav for utmelding), er du ute av styret, og dine rettigheter og plikter oppheves fra den tid (de vedtak du har vært med på er daværende styre likevel solidarisk ansvarlige for). At de ikke har meldt fra om endringen til Brønnøysundregistrene er kritikkverdig, men det gjør ikke at du fortsatt sitter i styret.
Jeg ville ha skrevet et brev til foreningen, med kopi til Brregg uansett, hvor du redegjør for at du trakk deg fra vervet på en gitt dato. Da vil du i alle tilfeller være sikret å ikke måtte ta delansvar i avgjørelser som er på vei.