Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4106
Hvis man får et dokument fra et sted, og skal sende det til et annet sted som et slags bevis. Er det ulovlig å endre datoen på når jeg fikk dokumentet?
Er det vanlig at når man sender et bevis på noe, at de som får det spør der jeg fikk beviset fra om alle opplysninger er korrekt?

Jeg har ikke gjort det selv, men holdt på å gjøre det. Men stoppet i siste liten da jeg var redd for at det var ulovlig. Og hva kunne straffen vært om det ble oppdaget?
Hvis datoen spiller noen rolle for rettigheter eller plikter er det dokumentfalsk. Og muligens bedrageri.

Så det avhenger litt. Hvis det spillet noen rolle for rettigheter er det straffbart. Hvis du bare prøver å ikke virke som en slaur som sender ting seint er det ikke straffbart, men det kan være god grunn til å ikke eksperimentere med grensa.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Ja, og endre dato på et dokument som du har fått utstedt fra et sted, vil være dokumentforfalskning, og rammes av Straffelovens paragraf 361 som omhandler dokumentforfalskning. Ved å sende dokumentet videre til mottaker etter at du har endret dato, gjør du deg skyldig i straffealternativ B; nemlig og rettstridig bruke et forfalsket eller ettergjort dokument ved å la det fremstå som ekte. På generelt grunnlag vil jeg derfor fraråde deg og gjøre dette.

361. Dokumentfalsk
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket,
b) rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller
c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig.


I tilfeller hvor det er snakk om lite skadepotensiale kan du være heldig og få det under paragrafen for "mindre dokumentfalsk", men det vil jo evt bli avgjort av påtalemyndigheten i forbindelse med en anmeldelse hva som er mest relevant i ditt tilfelle.

362. Mindre dokumentfalsk
Når straffverdigheten er liten, straffes dokumentfalsk med bot. Ved denne avgjørelsen skal det særlig legges vekt på
a) hvilken verdi handlingen gjelder,
b) om den har hatt til følge skade eller uleilighet for noen,
c) i hvilken utstrekning den er resultat av planlegging.
Sannsynligheten er stor for at de som har sendt ut dokumentet har dokumentasjon på når det ble sendt eller kopi med datering. Da er det ganske lett å bevise forfalskningen hvis det skulle oppstå noen tvil.