Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 69133
Erindrer at jeg leste en artikkel i en avis for noen år siden. Det ble fortalt om en av våre nye landsmenn som hadde 4-5 avisjobber, der han dro inn rundt en mill. i året Jobba som fy, men tjente deretter.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Å? Sorry, da feilinformerer jeg folk i såfall. Jeg får 70% stipend fra lånekassen til skolepenger gjennom gründerskolen.

http://www.grunderskolen.no/finansiering.php

Så hvordan har du det med skolepenger i utlandet? Hvor mye ligger det på, hva går du på, og hvor mye støtte får du?
Vis hele sitatet...
Går i England og her betaler norske dessverre full pris, dvs vi får ikke EUprisen som de engelske og de innen EU får. Ligger typisk på rundt £ 7 000 - 10 000 i året i skolepenger. Man får jo dekket alt via lån og så så mye blir gjort om til stipend. Det blir en del gjeld, men heldigvis så får man noe helt ok å leve på i måneden dersom man er litt flink med pengene (siden mat er billigere her osv). Jeg husker ikke eksakt beløp her, men jeg mener at da 'shaver' av ca. en fjerdedel av gjelda mi når jeg står på eksamen.
Om man ikke er redd for svært kroppsbelastende arbeid, er snekkeryrket en relativt enkel måte å tjene seg gode summer på.

Min stefar er 100% selvlært snekker, og kan GLATT tjene 1mill+ per år, før skatt. Skal selvsagt sies at han har svennebrev. Hvor mye han tjener i løpet av et år, kommer ene og alene an på hvor mye han vil jobbe. Han og jeg restaurerte nettopp et bad, noe som resulterte i at lommeboka hans ble omtrent 130-140 000kr fetere. Det skal nevnes at det var en viss helserisiko ved jobben.

Ta snekkerutdanning, og jobb for et firma i noen år. Skaff deg kompetanse innenfor så mange snekkerfelt som mulig, men spesialiser deg innenfor ett emne. Start ditt eget firma. PROFIT.

Men jeg må advare deg, for å kunne tjene så store summer som min stefar tjener, må du være forberedt på å jobbe svært hardt. Snekkerarbeid av dette kaliberet tærer stort på både kropp og sinn, og er ikke for de som ser seg selv i fremtiden som en frisk og rask åttiåring.

Hvis du vil tjene 1mill pr. år, må du ta på deg jobber som gir 100k+, noe som normalt sett vil si: Det er en overhengende helserisiko ved jobben. Du må også regne med å være ferdig med en slik jobb så fort som mulig, slik at du øyeblikkelig kan ta på deg andre oppdrag.


TLDR: Det er fullt mulig å tjene svært, svært store summer som snekker. Men vil du være av de som tjener slike summer, skal du være klar over at det er med liv og helse som innsats.
Bruk heller skolepengene på å reise rund å snakke med inteligente mennesker og ha det gøy. Bygg et kontaktnett, slike ting vil tjene deg senere i livet.

Ikke alle som trenger skole. Tommy Sharif, Henry Ford. Richard Branson, Walt Disney noen få eksempler.

Når penger er hovedmotivasjonen for å studere. Så burde det være unødvendig å lære et helt annet fag for å bli rik. penger er et eget fag i seg selv!
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Om man ikke er redd for svært kroppsbelastende arbeid, er snekkeryrket en relativt enkel måte å tjene seg gode summer på.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i den.

Det er som oftest ingen problem å ha en mnd lønn på over 100k før skatt i eget firma.

Når taket ble byttet på huset, så ble det en kostnad på rundt 60k, der 30-40k var lønn. 2 personer la taket på totalt 24 timer (fordelt på 2 dager).

15-20k i lønn iløpet av 2 dager er ganske så grett betalt =)

Og som oftest så har snekkerne en god del å gjøre, men man kan fort også slippe opp for jobb, noe som ikke alltid er like bra.
Vet ikke helt hvor vi er i diskusjonen.

Men som 90% av de som har postet her sier: Start eget firma, jobb hardt så kan du leve på firmaet sin profit etter år med hardt arbeid.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Må si meg enig i den.

Det er som oftest ingen problem å ha en mnd lønn på over 100k før skatt i eget firma.

Når taket ble byttet på huset, så ble det en kostnad på rundt 60k, der 30-40k var lønn. 2 personer la taket på totalt 24 timer (fordelt på 2 dager).

15-20k i lønn iløpet av 2 dager er ganske så grett betalt =)

Og som oftest så har snekkerne en god del å gjøre, men man kan fort også slippe opp for jobb, noe som ikke alltid er like bra.
Vis hele sitatet...
Det er null problem å ha en månedslønn på 100k før skatt selv uten eget firma.
Hei!

Jeg har litt norsk juss som bagrunn fra Treider privatskole i Bergen. Da det ble for kjedelig og langsomt med norsk juss utdannelse ble det utlandet i stedet, og er nå i Australia. Skole start, 17 mai

Jeg har tatt en slik løsning, med ditt spørsmål, i "søkelyset" fra før

Bachelor of Business og Bachelor of Business Law (sistnevnte er et intro kurs) Deretter hoppe over på en masters i law, med business som tyndgepunkt.
Her nede oppnår man en master på 3,5år om man står på. Dette oppsette vil imidlertid ta +- 4år, for en master.
Her er det også en umiddelbar gode ved å studere ekstra, 72+i uken tror jeg, google it! Da blir man"eligable to apply for permanent residency" (forsvarlig å ta en utdannelse som bare kan praktiseres inenfor det Australske rettssystemet, men er selvfølgelig en kjempe ref, globalt!)

Lønn: Utgangspunktet er nok noe under en hva en norsk nyutdannet jurist får, men her setter prestasjonen grensene

Link;
http://www.bond.edu.au/

Chris,
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er null problem å ha en månedslønn på 100k før skatt selv uten eget firma.
Vis hele sitatet...
Jesus, nå er jeg lei av at du sier at det er "null problem" å tjene 1 million kroner i året. Dette er andre gangen i denne tråden du sier akkurat det samme.

Hva med at du heller forteller oss hva det er de aller, aller fleste i Norge har gått glipp av, men som du tydeligvis har funnet ut? Hvis det var så ufattelig lett å tjene 1.000.000,- etter lønn, hvorfor er tjener ikke alle i Norge så mye da?

Slutt å vær en arrogant bedreviter - og kom med noe konstruktivt i stedet.
Søk deg inn på dykkerskole, jobb litt inshore, dra ut i nordsjøen.. Slipper du masse år på skole!
Flygeleder!
2 års utdannelse, å en startlønn på ca 550 000 og en topplønn på ca 900 000 (dette er uten overtid og tillegg...).
Overtidsbetalingen ligger på ca 600-1000 kr/timen, og det er vanlig å ha ganske mange timer overtid.

Kilde: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder
Offiser i Forsvaret, Løytnant og opp (som da tar noen år å komme til) tjener sånn 900k i året hvis de tar turer til Afghanistan
Det er faktisk en del praktiske/håndarbeid relaterte yrker som kan gi gode penger. Hvertfall de yrkene som mangler folk.

Min far gikk to år på vgs, "Landbruks Mekanikk" som det het den gangen. Han tok fagbrev og startet for seg selv. 20 senere har han opparbeidet seg en solid kundemasse, og får nye hver dag. Etterspørselen etter noen som kan komme til bonden selv og reparere traktorer og trøskere er så stor at min far kan velge og vrake i jobber. Han kjører en van hvor han har alt av verktøy.

Teknologien har hatt enorme fremskritt siden min far gikk ut av Vgs. Motorer er nå styrt av komputere, og det er ikke alle mekanikere som greier og holde tritt med vår moderne hverdag.

Faren min reiser verden rundt på kurs, slik at han kan lære om den nye teknologien. Det han har lært pluss at han har invistert i moderne verktøy, gjør at han nå er en av en håndfull i hele Norge som kan reparere noen spesielle motor-typer.
Han blir derfor hyret inn fra folk over hele landet. Han kan sette seg i bilen, ta timebetalt fra han drar hjemmeifra, til han kommer til kjøretøyet han skal reparere, for så og faktisk reparere det, også kjøre hjem igjen. Dette kan fort gi 15-20k for 2-3 dagers arbeid.

Så poenget mitt er vel at min far med to års utdanning etter ungdomsskolen kan nå glatt tjene over en mill i året.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Det er faktisk en del praktiske/håndarbeid relaterte yrker som kan gi gode penger. Hvertfall de yrkene som mangler folk.
....
Så poenget mitt er vel at min far med to års utdanning etter ungdomsskolen kan nå glatt tjene over en mill i året.
Vis hele sitatet...
Hva tjener faren din da? Sjekk på skattelisten visst du ikke vet.
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Hva tjener faren din da? Sjekk på skattelisten visst du ikke vet.
Vis hele sitatet...
Inntekten står ikke i hans navn som privatperson. Han kjører alt av regnskap på firmaet hans.

Men jeg vet hva han har tjent før, og det har vært over millionen. Men nå som han begynner å komme oppi åra, tar han ikke på seg ekstreme mengder jobb. Lån er nedbetalt, to unger har flyttet ut og klarer seg selv, så han jobber bare slik at han leve "godt".
Sist endret av SveinKB; 1. mai 2010 kl. 22:35.
Ok. Ja det er vell ikke hvor lenge du har gått på skole som sier hvor mye du kan tjene. Bare du har noe som ikke andre har å selge. Som faren til SveinKB har eget firma å har en spesialitet som ikke mange andre her i landet har, så han har mulighet til å tjene fett på det han gjør. Feks: Visst han ansetter 3 personer som jobber for han da kan han jobbe passelig, men tjene mer siden han eier firmaet.

Skal man bli RIK må man nesten starte eget firma!
Sitat av Melodrama Vis innlegg
Indøk på NTNU er elitestudiet. Kommer du inn dit og gjør det bra er det nesten garantert god lønn. Har en kamerat som går der 3.året, og han forteller at folk blir plukket ut til veldig gode stillinger før de er ferdige.
Vis hele sitatet...
Men husk at indøk blir sett ned på av både ingeniører og økonomer. Indøkstudenter er laughing stock.
... og likevel hanker de jevnlig inn de mest prestisjetunge jobbene her til lands. Kan ikke det jævla tullerivaleriet og den konsekvente spredningen av feilinformasjon mellom ind.øk-ere og siviløkonomer slutte snart? Det er jo det samme maset overalt. Ind.økerne unnskylder seg med at de er mer fleksible og salgbare i arbeidsmarkedet, siviløkonomer sutrer over at ind.økere verken er fugl (ingeniører med solid teknologisk kompetanse) eller fisk (økonomer).

I forhold til emnet er ind. øk i hvert fall vel så relevant som alt annet her. Det er et elitestudie som garanterer svært bra lønn om du har bra karakterer.
Visst jeg ikke kommer inn på Indøk søker jeg meg inn på noe med entreprenørskap.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sats på en jobb du liker. God lønn oppnår du aldri om du ikkje har en jobb du liker, og legger ned masse energi i den jobben. Uansett om du er ansatt eller driver eget firma.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sats på en jobb du liker. God lønn oppnår du aldri om du ikkje har en jobb du liker, og legger ned masse energi i den jobben. Uansett om du er ansatt eller driver eget firma.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg vil starte eget firma! Da kan jeg holde på med det jeg liker best.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Derfor jeg vil starte eget firma! Da kan jeg holde på med det jeg liker best.
Vis hele sitatet...
Dog er det ikkje slik at pengane magisk triller inn. Og om du har eige firma har du langt større plikter enn vanlige lønnsmottakere. Ein lønnsmottaker kan stortsett lene seg tilbake og nyte livet: ingen regneskap, ingen skatteplikt utover forskotstrekket, ingen MVA å holde orden på, ekstremt lite juridisk ansvar, ingen kundeforpliktelser etc etc.

Driver du eget firma må du bruke tid på regneskap, MVA, sørge for korrekt innbetaling av skatt (som du er ansvarleg for i heilt anna grad enn som vanlig lønnsmottaker), og ikkje minst kundeforpliktelser og juridisk ansvar. Eg kan bytte jobb med tre måneders varsel, uten konsekvenser for min del. Med eget firma kan du i praksis ikkje det.

...and the list goes on.

Velg ut fra interesser, og sats på å bli vanlig lønnsmottaker dei første åra. Om du ser ei nisje som ingen fyller, så start et firma. Men vent til du har et par kunder klare...
Jeg vet at det er mye mer ansvar å drive egen bedrift!
Min far eide et firma som gikk dundras pga regnskap. Så har han i senere tid begynnt å studere om hvordan et firma skal drives osv. Så jeg har fått en god innføring i hva jeg må tenke på når jeg skal starte firma.

Men hvorfor går man entreprenør på skolen når? Nettopp for å lære om regnskap, lover osv!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har et par spørsmål angående ingeniører og startlønn. Velger å skrive her istedet for å starte ny tråd.


Hvilke ingeniører har best startlønn?
Hva med nanoteknologi, mikroteknologi eller andre forskerrelaterte ingeniørutdanninger, er dette noe å satse på iforhold til jobbmuligheter/lønn?
Sist endret av Bombasa; 2. mai 2010 kl. 13:52.
Hvorfor alltid gå ut etter lønn når man skal finne en jobb?

Start med dine interesser og de fagene du liker, så retter du deg mot ett yrke og så tar du lønnen som måtte komme
De fleste overlever fint på 400-600k uten problemer uansett.
400-600k er da godt over gjennomsnittslønn, og kvalifiserer som veldig bra lønn. Det er ingen som har problemer med å overleve på 500 000 kroner i året noe sted i verden.
Man kan leve rimelig bra på 300K. Så hva du kan leve på er ikke det som er "problemet" det er heller hvordan man skal tjene langt langt over gjennomsnittet.
Så du vil jobbe for å tjene mest mulig penger? Framfor å jobbe med noe du har interesse for og/eller brenner for?

Ville ærligtalt ikke ansatt deg, om jeg viste du bare var ute etter penger.
Jeg skrev dette tidligere i tråden, men offshore helikopterpilot tjener sykt mye. 1,2 som styrmann tenker jeg. Utdanningen tar rundt et år, men etter det trenger du flaks eller erfaring for å få en slik stilling.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har et par spørsmål angående ingeniører og startlønn. Velger å skrive her istedet for å starte ny tråd.


Hvilke ingeniører har best startlønn?
Hva med nanoteknologi, mikroteknologi eller andre forskerrelaterte ingeniørutdanninger, er dette noe å satse på iforhold til jobbmuligheter/lønn?
Vis hele sitatet...
Bioingeniører har ihvertfall lavest gjennomsnittslønn. Majoriteten som ikke hanker inn (de ekstremt få) gode jobber havner i helsesektoren der de gjør kjedelig rutinearbeid og får lite lønn, siden de lett kan byttes ut med andre som kan gjøre samme jobben.

Nanoteknologi er veldig nytt, og markedet for den type arbeid i Norge er veldig liten. Lønnen vet jeg lite om .
Nanoteknologi er derimot en sann bauta i fremtidsrettet forskning, noe som kan være ekstremt relevant i forhold til fremtidig inntekt.
Flygeleder, som nevnt tidligere, er et ypperlig yrke. Det krever såklart at man har visse forutsetninger, men utover dette er det nesten et rent puggefag. En tilsvarende, men noe annerledes, tjeneste er AFIS-fullmektig på en av de mindre flyplassene.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Vurderer sterkt å søke meg inn på bachelor Nano -og mikroteknologi linjen i tønsberg.
Noe som intr meg veldig , men er jobbmulighetene lik null så bør jeg kanskje vurdere en anen linje..

Ideas?
Som sagt tidligere så er det beste å ha en jobb man trives i. Det er mer lønn i seg selv å ha en jobb man trives i enn paychecken man får.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Som sagt tidligere så er det beste å ha en jobb man trives i. Det er mer lønn i seg selv å ha en jobb man trives i enn paychecken man får.
Vis hele sitatet...
Joda, jobb man trives i er awsome nok det, men hva om det rett og slett ikke er jobber å få? Eller veldig vanskelig å få jobb innen den utdanningen man har tatt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Joda, jobb man trives i er awsome nok det, men hva om det rett og slett ikke er jobber å få? Eller veldig vanskelig å få jobb innen den utdanningen man har tatt.
Vis hele sitatet...
Da tar man mer utdannelse som gjør at man får en bredere spekter å kunne søke jobb inn under. Og mens man går på skole så holder man øynene åpen mot ønsket jobb og leverer inn søknader. Får man sjangsen, så griper man den.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vurderer sterkt å søke meg inn på bachelor Nano -og mikroteknologi linjen i tønsberg.
Noe som intr meg veldig , men er jobbmulighetene lik null så bør jeg kanskje vurdere en anen linje..

Ideas?
Vis hele sitatet...
Søk!! Visst du intresserer deg for det kan du nok få jobb et sted. Jeg tenker dette er noe som er høyt betalt også når du har fått jobb.
Utlande.

Blackkoz: Når du sier du ikke ville ansatt meg. Hva om jeg brenner for å eie internasjonalt firma/selskap innen det jeg er intressert i?

Beklager dobbel post!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så du vil jobbe for å tjene mest mulig penger? Framfor å jobbe med noe du har interesse for og/eller brenner for?

Ville ærligtalt ikke ansatt deg, om jeg viste du bare var ute etter penger.
Vis hele sitatet...
Man tar seg jobb for å tjene penger. Så lenge man gjør en god jobb spiller det vel ingen rolle for arbeidsgiver om arbeidstageren liker jobben eller ikke?
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Blackkoz: Når du sier du ikke ville ansatt meg. Hva om jeg brenner for å eie internasjonalt firma/selskap innen det jeg er intressert i?
Vis hele sitatet...
Hadde du brent for det, så ville du nå virkelig ikke spurt her om hvilken utdannelse som gir deg høyest lønn?

Da hadde du vist hvilken vei du skulle gå, for å kunne få nok hår på ræva til å kunne starte opp eget firma.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vurderer sterkt å søke meg inn på bachelor Nano -og mikroteknologi linjen i tønsberg.
Noe som intr meg veldig , men er jobbmulighetene lik null så bør jeg kanskje vurdere en anen linje..

Ideas?
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt meg inn på masterstudie på nanoelektronikk og intelligente systemer. Hva så om arbeidsmulighetene er dårlige rett etter utdanning. Dette kommer til å bli svært viktig fremover.

Hvis man ikke får jobb innen feltet, er det ingenting i veien for å ta en vanlig dataingeniørstilling til den rette tiden kommer.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hadde du brent for det, så ville du nå virkelig ikke spurt her om hvilken utdannelse som gir deg høyest lønn?

Da hadde du vist hvilken vei du skulle gå, for å kunne få nok hår på ræva til å kunne starte opp eget firma.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, men vil diskutere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Må si at jeg støtter forslag om å søke seg inn på lignende studier, om ikke du skulle komme inn på førstevalg.

Har en kompis som kom inn på elektronikk ved NTNU, og hoppa over til Ind.øk etter første eller andre år...metoden er jo som sagt ganske smidig for ingeniør-utdanninger, da første år er mye av det samme, og det ofte blir en betraktelig redusert 2. klasse (folk dropper ut etter første).

Men det jeg lurer på er: Legger f.eks NTNU ut noen form for "søkerstatistikk" for linjer ut over 1. år? Er jo yderst få linjer som greier å opprettholde antall studenter fra dag 1 til uteksaminering, så det vil jo alltids være rom for nye studenter som kan starte "direkte" på 2. år osv.
NTNU planlegger at så og så mange dropper ut, og kompenserer ved å øke antall plasser fremfor å hente nye elever. Det er derfor det er lite sannsynlig å komme inn selv om du er først i ventelisten. Ut over førsteinntaket vet jeg ikke hvordan det fungerer.

Kilde: tilfeldig kar på internett.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Snittet på Indøk i fjord/år var 5,8 for førstegangssøkere. Så hvis du har 3,9 i snitt nå må du jobbe noe SYKT da de fleste som tar studiespesialiserende (det du trenger for Indøk; Realfagspesialisering (matte R2 + fysikk 1)) synker i snitt...
Vis hele sitatet...
Kan stemme, men om min rådgiver ikke er på bærtur så kunne man før høste inn 10 studiepoeng (1 karakter opp i snitt), og dermed trenger man 4.8 i snitt for å komme inn. Med det nye systemet som kommer neste år så kan man maks få 4 studiepoeng for å ta realfag o.l. så da kan man si at snittet ligger på 5.0 - 5.2 om man er realistisk med tanke på at man får 1/2 poeng for R1, 1/2 poeng for FY1, 1 poeng for R2 og 1/2 poeng for FY2..
Du er nok litt utdatert. Det nye systemet gjaldt for fjorårets søkere. De hadde altså maks 4 poeng.

Poenkravet 2007: 63,5 (Ind.øk)
Poengkravet 2008: 64,5
Poengravet 2009: 58,2

Kravet sank altså med ca. 6 poeng med innførselen av kunnskapsløftet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når man kommer opp i slike lønninger er det personlig egnethet som utgjør mesteparten av rekrutteringsprosessen til stillingene. Utdanningen er som regel bare et krav som ligger i bunnen, og ofte kan den være litt forskjellig.

Og jeg beklager å måtte si det, men folk som spør om utdanninger på den måten trådstarter gjør blir neppe rekruttert til slike stillinger. Slike stillinger besettes av folk med lidenskap for det de gjør, uansett om det er ledelse, fagområde eller lignende. Og for enkelte slike yrker er også utdanningen såpass hard at du aldri kommer deg gjennom dem med gode karakterer med mindre du har en geniun interesse for faget (forretningsadvokater og kirurger f.eks).
Start begravelsesbyrå!
Er kanskje kynisk, men folk dør hele tiden, så dette er en trygg business.
Ellers kan man handle aksjer, er man flink er dette gode penger.
Eller hva med snus-firma? Tobakk selger bra og snus begynner å bli mer populært enn røyk.
Skaff deg egenkapital, investorer og tenk nytt.
Og hvis statens monopol på pengespill slutter kan du jo starte opp et casino.
faren min tjener 1,1 mill i året og er vinduspusser, driver firma med 2 ansatte. Men når det skal sies så får han mange av de ''viktige'' jobbene som fasaden på plaza hotell og stuff
Har en kompis på 19 år som tjener omtrent 600k i året etter skatt nå. Han gikk VG1 og VG2 allmenn, så dreit han i VG3, siden et familiemedlem fikset ham jobb på et av Statoils on-shore gassprosessanlegg. Så vidt jeg vet jobbet han egentlig bare med å male og spraylakkere rør og flater, men han jobbet ræven av seg med omtrent null fritid, og fikk med overtid drøye 400k før skatt. Nå begynner han å jobbe off-shore på oljeplattform, med 2-4-2-3-turnus, altså 2 uker på plattformen, 4 uker hjemme, før 2 uker på plattformen igjen, og deretter 3 uker hjemme, før dette repeterer igjen. Grunnlønnen er omtrent 350k i året, men med off-shoretillegg, overtid og pittelitt jobbing når han er hjemme for å fordrive dagene, så blir det 600k i året etter skatt. Samtidig er han ferdig med 8 av 10 eksamener på flylappen, og han har alltid vært interessert i luftfart, og rutepilot eller flygeleder er noe han alltid har drømt om, så det er jo en fin backup om han skulle bli lei av sjølivet.

Selv begynner jeg på Bachelor i Nanoteknologi ved UiB nå om halvannen uke, og ser veldig frem til det. Planlegger å bygge på til Master i Nanovitenskap etterpå, hvis jeg ikke bytter over til militæret studier i stedet, f.eks. Data og Elektronikk ved Sjøkrigsskolen. Økonomisk sett er i alle fall det sistnevnte en gullgruve, men jeg tror jeg kommer til å trives jævlig bra på Nanoteknologi, og da er det det aller viktigste for meg. I tillegg til spesialiseringen på nanoteknologi, vil det jo også gi en bred og god kompetanse i både kjemi og fysikk, i tillegg til et visst grunnlag i matematikk, så det er relativt enkelt å sette seg inn i de fleste utdanninger, evt. stillinger, som krever realfag. Dette er jo noe jeg liker og synes er gøy, derav nicket mitt, så dette tror jeg blir veldig bra. Klarer jeg å få god lønn i tillegg så er det en enorm bonus. Jeg er også opptatt av å tjene bra, men førsteprioritet må være en utdanning jeg trives med, og derfor ble jeg veldig glad når jeg fikk tilbud på denne linjen fra UiB nå.
Når du er ansatt følger du tariffer og slikt. Har du eget firma er det ingen som maser enten du tjener ditt eller datt. Går det bra kan du fort tjene endel...start ditt eget elektriker eller rørleggerfirma. Bli grossist på noe som det forbrukes mye av hele tiden, papir feks....