Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 5285
Ser på nyhetene det er en som mener de plukker opp folk fra gaten og blir sendt rett til fronten.
Og at de blir behandlet som kveg.

Jeg vet ikke om jeg tør bruke ordet, men virker mer som propaganda fra våres side.

De gjorde det ikke under 2. Verdens krig, de gjør det ikke nå. Tviler veldig på de blir sendt rett til fronten uten trening.

Greit nok, de har utnyttet de uvitende landsbyene der sønner blir sendt for å tjene penger til familien. Men nå når jeg ser store plakater om verving til militæret som garantert blir delvis suksessfull, så ja, de plukker opp folk fra gaten. Men de må garantert igjennom ett system som ett kveg, men sånn er det på andre siden også.


Men at ett av stoppene på slakterlinjen er garantert trening i div. Alt fra vanlig infanteri, panser, flyvåpen støtte, osv osv osv.

Kan ikke tro noe annet. De har ett ganske sofistikert militære. Og de har ikke brukt halvparten av hva de har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg vet ikke om jeg tør bruke ordet, men virker mer som propaganda fra våres side.
Vis hele sitatet...
Neppe. Det er litt for mange videoer og personer på youtube, telegram og twitter som legger ut historier om det. Kor stor skala det skjer i er så, men at det skjer er nok neppe reell tvil om.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De gjorde det ikke under 2. Verdens krig, de gjør det ikke nå. Tviler veldig på de blir sendt rett til fronten uten trening.
Vis hele sitatet...
Igjen; det har gått såpass kort tid frå mobiliseringa - og det dukker opp rapporter om døde mobiliserte. Dei kan knapt ha fått trening. Eit par dagar er ikkje relevant trening.

Viare er det mange rapporter om mildt sagt dårlege forhold for dei rekruterte, som antyder at forsvaret ikkje er i stand til å ta imot dei - fordi mottaksorganisasjonen ikkje eksisterer.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kan ikke tro noe annet. De har ett ganske sofistikert militære. Og de har ikke brukt halvparten av hva de har.
Vis hele sitatet...
Kva legg du i at dei ikkje har brukt halvparten av det dei har?

Og joda, på papiret er det russiske forsvaret sofistikert. Men i praksis er det veldig mykje som har vist seg å vere gjennomkorrupt. Så gjennomkorrupt at avdelinger omtrent berre eksisterer på papiret, mengder med uniformer mangler på lager (og neppe har eksistert), også viare også viare.

Krigen i Ukraina har demonstrert til fulle at korrupsjonen omfattar alle delar av russisk forsvar.

Så kort sagt. Kva baserer du dine meininger og konklusjoner på?
Den ene påstanden; kommer en reportasje før Russland feiret noe i forbindelse med 2.Vk. Og derfor hadde bare brukt gammelt Sovjet utstyr.

Jeg har ikke så mye innsikt som du har.

Sorry

Har ikke de en stor reserve som ikke har vært brukt til noe annet enn mobilisering langt fra fronten? Holder bare vakt og div?
Sist endret av Naturgrønn; 16. oktober 2022 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Den ene påstanden; kommer en reportasje før Russland feiret noe i forbindelse med 2.Vk. Og derfor hadde bare brukt gammelt Sovjet utstyr.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Altså. Det er fullstendig åpenbart at dei har brukt og bruker T-62 - som er frå 60-tallet - i Ukraina. Det er veldig mange døme på til dels eldgammalt materiell i Ukraina.

Det er per se ikkje eit problem; å bruke gammalt materiell i bake linjer kan vere fornuftig, men problemet er jo at det ser ut til at dei ikkje har nyare materiell heller.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Har ikke de en stor reserve som ikke har vært brukt til noe annet enn mobilisering langt fra fronten? Holder bare vakt og div?
Vis hele sitatet...
Nei. Tvert imot har dei tatt styrker frå vestlige områder for å styrke fronten i Ukraina. Dei har ikkje store reserver, og dei har de facto svekka forsvarsevna dei hadde mot NATO kraftig.
Ja og derfor har veldig mye av alt innen militæret som skulle brukes til den feiringen. Har sett flere reportasjer om det der Putin hadde ekstremt militær til paraden

Skjønner ikke hva du sier hæ etter

Men sorry glem jeg skrev tråden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Skjønner ikke hva du sier hæ etter
Vis hele sitatet...
Fordi det ikkje er heilt enkelt å få tak på poenget. Det er enkelt og greit uklart kva du meiner.
Jeg tror vi vet noenlunde mye av hva Russland har, men tror det er e-tjenesten som har den kunnskapen..

Ja men sorry uansett, skjønner jeg ikke skulle laget tråden.
Sist endret av Naturgrønn; 16. oktober 2022 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror nok du er noe påvirket av russisk propaganda de siste årene, det har vært veldig viktig for dem å fremstå som en stormakt, med tilsvarende hærstryker og moderne materiell. Litt som nord korea, alt er gildt men alle vet det er løgn.

Nå viser det seg plutselig at det er ett stort clusterfuck av dimensjoner, med uryddighet og korrupsjon i alle nivåer, gammelt utstyr, elendige generaler som har fått det for seg å bli skutt rett som det er, utrente soldater med null motivasjon, og det største problemet for dem er nok å bevare ansikt, for nå er rumpa bar og alle står å ser, så da rasler man med atomsabelen.
Sist endret av mr.roundtree; 16. oktober 2022 kl. 05:20.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Tror nok du er noe påvirket av russisk propaganda de siste årene, det har vært veldig viktig for dem å fremstå som en stormakt, med tilsvarende hærstryker og moderne materiell. Litt som nord korea, alt er gildt men alle vet det er løgn.

Nå viser det seg plutselig at det er ett stort clusterfuck av dimensjoner, med uryddighet og korrupsjon i alle nivåer, gammelt utstyr, elendige generaler som har fått det for seg å bli skutt rett som det er, utrente soldater med null motivasjon, og det største problemet for dem er nok å bevare ansikt, for nå er rumpa bar og alle står å ser, så da rasler man med atomsabelen.
Vis hele sitatet...
Alle vet det er løgn men så viser det seg...

Litt selvmotsigende slutten av første avsnitt og begynnelsen på andre?

Nei, alle vet ikke hvordan det er i Russland. Man trenger ikke være patriot og påvirket av propaganda for å tro det er "gildt". Det er vel likevel heller ikke nødvendigvis noen som mener det er så veldig "gildt" så du kan spare deg for sånne stråmenn. Er det noe jeg har lært mer om siden februar så er det jo akkurat dette med hvordan forholdene er både for den isolerte sivilbefolkningen, soldater og det militære. Og enda er det nok mye vi ikke vet. Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til kilder for tiden, inkludert våre egne som burde vært troverdige. Jeg kan lese en artikkel for så å lese det stikk motsatte i neste. I februar så trodde de færreste at Russland ville gå inn i Ukraina...

Russisk soldat til TV 2: – Jeg kunne ikke lenger drepe
Sitat av Dough Vis innlegg
Alle vet det er løgn men så viser det seg...

Litt selvmotsigende slutten av første avsnitt og begynnelsen på andre?

Nei, alle vet ikke hvordan det er i Russland. Man trenger ikke være patriot og påvirket av propaganda for å tro det er "gildt". Det er vel likevel heller ikke nødvendigvis noen som mener det er så veldig "gildt" så du kan spare deg for sånne stråmenn. Er det noe jeg har lært mer om siden februar så er det jo akkurat dette med hvordan forholdene er både for den isolerte sivilbefolkningen, soldater og det militære. Og enda er det nok mye vi ikke vet. Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til kilder for tiden, inkludert våre egne som burde vært troverdige. Jeg kan lese en artikkel for så å lese det stikk motsatte i neste. I februar så trodde de færreste at Russland ville gå inn i Ukraina...

Russisk soldat til TV 2: – Jeg kunne ikke lenger drepe
Vis hele sitatet...
Tror du må lese en gang til. Ingen som har sagt det er gildt. Jeg skriver at de i nordkorea gir regjeringen inntrykk av at ting er superdupert, der gåes det i flotte parader med høye knær, og om du sender mail å spør så har de verken sult eller hjemløshet. Altså det er gildt. Men VI vet jo at nordkorea er en kjip plass å være, gjør vi ikke?

Jeg skriver at At russland har raslet med sabelen før er jo godt dokumentert, ikke mange år siden de kjørte parader i gatene de også over hvor stort og "gildt" millitær de hadde. De sendte jo skrytevideoer direkte på tv.
Korrupt har de alltid vært.

Hvordan folk har det i russland har jeg ikke skrevet noe om, det vet jeg ikke noe om. Er enkelt å se det går til helvete i ukraina for den russiske hær, som skulle være så gildt og velsmurt.
Men du ser jo at det går til helvete med krigføringen i ukraina for deres del, gjør du ikke?

Hva du mener med stråmann aner jeg ikke, jeg har ikke åker.
Sist endret av mr.roundtree; 16. oktober 2022 kl. 12:47.
Foreslår at TS sjekker russiske kilder på dette da h*n tydeligvis ikke har tillit til vestlige.

Massevis av eksempel på at dette skjer fra slike kilder også, i tillegg til gamle, syke og invalide.

Enkelte små minoritetslandsbyer i huttaheita i Russland tømmes nærmest for mannlig befolkning.
Sitat av Beron Vis innlegg
Enkelte små minoritetslandsbyer i huttaheita i Russland tømmes nærmest for mannlig befolkning.
Vis hele sitatet...
Sikkert noen geografiske variasjoner her men befolkningstallet tatt i betrakting så er det litt vanskelig å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å mobilisere noen hundre tusen? At de ikke ønsker det er nå så..

http://befolkning.population.city/russland/
Sitat av Dough Vis innlegg
Sikkert noen geografiske variasjoner her men befolkningstallet tatt i betrakting så er det litt vanskelig å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å mobilisere noen hundre tusen? At de ikke ønsker det er nå så..

http://befolkning.population.city/russland/
Vis hele sitatet...
Det er vel hovedsakelig vanskelig på grunn av at den yngre delen av befolkninga som de vil mobilisere har et mye bredere bilde på hva som skjer i Ukraina enn den eldre som stort sett bare ser statlig propagandatv.

Putin lovte i tillegg at det ikke skulle bli noen mobilisering, og nå har han på mange måter brutt den "kontrakten" han hadde med befolkninga.

At den yngre befolkninga er lite lysten på å bli sendt i kjøttkverna i en meningsløs krig og med antikvarisk utstyr skjønner jeg meget godt
Artikkel om befolkningen i db i dag.


Putins mareritt


Dødeligheten blant russiske menn har vært høy. Det er flere og sammensatte årsaker til dette, men kriminalitet, alkohol, usunn livsstil og narkotika har vært medvirkende faktorer."]Dødeligheten blant russiske menn har vært høy. Det er flere og sammensatte årsaker til dette, men kriminalitet, alkohol, usunn livsstil og narkotika har vært medvirkende faktorer.
Vis hele sitatet...
Denne tråden skrev jeg etter jeg så et intervju med en jeg ikke husker hvem er.

Han satt ikke ting på spissen
Han sa de bokstavelig talt plukket opp folk fra gaten. Ingen trening, rett ut i krig

Ikke sant.


Ja, jeg har sett alle PR plakatene. De har nå brukt opp ungdommen fra landsbyen. ...og i samme slengen bare gitt de gammelt utstyr.

Tidligere sa flere reportasjer at de brukte mest mulig gammelt fra sovjet.


Så begynner å lure. Er ikke bare nyhetene jeg får med meg ting fra.


Jeg ville bare argumentere mot at ingen blir sendt ut uten trening

Vestlig propaganda. Jo de gjør det og. De som lever i en illusjon der vesten er et utopi med bare ærlige mennesker må tenke om igjen.


Kids

Påvirket av russisk propaganda. Ah.. ja fantasi er heldig å ha. ...men ikke alltid.

Må folk slutte å anta ting om meg personlig.
Sist endret av Naturgrønn; 17. oktober 2022 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg ville bare argumentere mot at ingen blir sendt ut uten trening
Vis hele sitatet...
Når det tar dager frå dei er mobilisert til dei returnerer i kiste er min påstand at dei er utan trening.
Russland og Putin har malt seg no så inni helvetes lite hjørne. Det var til og med en sak om en fyr som gikk inn på et mobiliseringssenter og skjøt sjefen der inne.

Atomkrig er blitt vanlig å snakke om. DET er skummelt.
Artig kilde! er det randoms på twitter som sitter med fasiten
Ingenting der tyder på at de ikke får trening. FOR DET GJØR DE.

Når du tenker over det er det like dumt som å gi blindehund uten trening.

Russere er ikke "hedninger" som finner alle som vil være med og hiver de i fronten.

Det skjer bare ikke.

Hvordan skal de svare på radio meldinger? Åja, de er kun trent i radiokoder.

Hva med rekognosering. Nei de som får den oppgaven bare blir satset på?


Slutt å kom å hakk på meg på hver eneste tråd jeg oppretter.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Russland og Putin har malt seg no så inni helvetes lite hjørne. Det var til og med en sak om en fyr som gikk inn på et mobiliseringssenter og skjøt sjefen der inne.

Atomkrig er blitt vanlig å snakke om. DET er skummelt.
Vis hele sitatet...
De er redd som faen. Har hørt mange tlf samtaler der de roper på mor.


Ja de er trengt opp i hjørnet. Mesteparten av militæret er i Russland
Sist endret av Naturgrønn; 17. oktober 2022 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingenting der tyder på at de ikke får trening. FOR DET GJØR DE.

Når du tenker over det er det like dumt som å gi blindehund uten trening.

Russere er ikke "hedninger" som finner alle som vil være med og hiver de i fronten.

Det skjer bare ikke.

Hvordan skal de svare på radio meldinger? Åja, de er kun trent i radiokoder.

Hva med rekognosering. Nei de som får den oppgaven bare blir satset på?


Slutt å kom å hakk på meg på hver eneste tråd jeg oppretter.
Vis hele sitatet...
En hund uten trening kan forsatt lukte, på samme måte som en 20 år gammel gutt klarer å sitte i en grøft, og skyte på ting som beveger på seg. Ingen av de har større sjanse til å lykkes, men det er bedre en ingenting.

Russerne får beskjed om at de må stille med utstyr av typen bandasje, og sko på egenhånd. Er det så vanskelig å tenke seg at de også sender folk til å sitte i en skyttergrav uten trening, når de sender folk i krig uten grunnleggende medisinsk utstyr?
Russere er ikke hedninger, men lederne deres er. De mangler totalt bakkekontakt, og er desperate.

Det har vært klart fra den første generalen ble drept ved fronten at russerne ikke har gode måter å kommunisere via radio på, så tror ikke de trenger å bruke masse tid på å bruke dem.

Grunnen til at folk hakker er at du er veldig ensidig i dine synspunkter. Ingen mener at Ukraina, og vesten er engler, men det er ganske tydelig at Russland er den "onde" i denne krigen. Du har lov til å ha meninger, men du har ikke retten til å ytre dem i et vakum.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingenting der tyder på at de ikke får trening. FOR DET GJØR DE.

Når du tenker over det er det like dumt som å gi blindehund uten trening.

Russere er ikke "hedninger" som finner alle som vil være med og hiver de i fronten.

Det skjer bare ikke.

Hvordan skal de svare på radio meldinger? Åja, de er kun trent i radiokoder.

Hva med rekognosering. Nei de som får den oppgaven bare blir satset på?
Vis hele sitatet...
Okei, jeg tror ikke du ville ha stolt på nyhetsoppslag i BBC Russia o.l., derfor kommer jeg med kilder direkte fra Russland, på originalspråket:

https://v1.ru/text/incidents/2022/10/14/71735114/

De mobiliserte dro fra vervekontoret 29. september. 2. oktober ble faren til en av dem oppringt av sønnen som sa at de nå skal dra til Ukraina. Faren spurte om ikke de skulle få trening, sønnen svarte bare "sånn er det". Det ble kjent 13. oktober at de som er nevnt i artikkelen døde i Ukraina.

https://www.rbc.ru/politics/15/10/20...794720fa001093

En gruppe menn mobilisert 26. september, døde i Kherson oblast (i Ukraina) 5. og 7. oktober. En av dem var f.eks. en advokat.

Hvis man søker på russisk, så vil man finne side etter side etter side med avisartikler fra både store og lokale aviser om dødsfall blant mobiliserte som allerede befinner seg i Ukraina. Mange sier at eneste trening de får er å skyte 1 magasin med AK, også rett ut i skytegravene.

Det er et faktum. Du aner ikke hvor kaotiske tilstander som eksisterer innen Russlands byråkrati, ikke snakk om den enorme krisen som preger hele systemet nå. Husk - siste gang en mobilisering ble gjennomført på Russland territorium er under 2. verdenskrig. Under krigen i Afghanistan 1979-89 og krigene i Tsjetsjenia ble ikke mobilisering benyttet. Mobilisering er en enorm påkjennelse for et system som allerede holder på å gå opp i sømmene.

Respekt for lover og regler fra myndighetenes side er så som så i Russland også. Det er derfor ikke overraskende at det blir sagt en ting på TV også skjer det noe helt annet i praksis. Det er order of business i Russland.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingenting der tyder på at de ikke får trening. FOR DET GJØR DE.
Vis hele sitatet...
Nå kommer faktisk folk med kilder som underbygger påstander som motsier dine meninger. Det beste du kan komme med for å underbygge dine påstander er å skrive i full caps at du har rett? Ingenting som skurrer for deg der?
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Nå kommer faktisk folk med kilder som underbygger påstander som motsier dine meninger. Det beste du kan komme med for å underbygge dine påstander er å skrive i full caps at du har rett? Ingenting som skurrer for deg der?
Vis hele sitatet...

Nei jeg ser ingen sikre kilder på at de blir hentet som kveg, skutt ett magasin med en AK og så mobilisert til fronten.

At de har det kjipt ja

Men de påstander som kom fra en fyr på nyhetene, som tråden ble opprettet for, ser jeg ingen kilder til.

Spesielt ikke kilder etter jeg har fått svare.

Gidd ta opp CAPS.

De plukker ikke opp folk på gaten, gir de ett våpen og sender de ut. Hvilket land ser du for deg Russland er?

Om de gjør, har de fortsatt solid militæret fortsatt. Det er langt ifra staten vakler. Dere må skjønne Russland er ikke i full krig.

Derfor har de MYE militær.

Om ikke har de gjort seg så sårbar at Taliban kan komme kjørende over dem etter Nato har stoppet krigen.

....
Sist endret av Naturgrønn; 17. oktober 2022 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Nei jeg ser ingen sikre kilder på at de blir hentet som kveg, skutt ett magasin med en AK og så mobilisert til fronten.

At de har det kjipt ja

Men de påstander som kom fra en fyr på nyhetene, som tråden ble opprettet for, ser jeg ingen kilder til.

Spesielt ikke kilder etter jeg har fått svare.

Gidd ta opp CAPS.

De plukker ikke opp folk på gaten, gir de ett våpen og sender de ut. Hvilket land ser du for deg Russland er?

Om de gjør, har de fortsatt solid militæret fortsatt. Det er langt ifra staten vakler. Dere må skjønne Russland er ikke i full krig.

Derfor har de MYE militær.

Om ikke har de gjort seg så sårbar at Taliban kan komme kjørende over dem etter Nato har stoppet krigen.

....
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg referere til russiske kilder:

https://www.vedomosti.ru/politics/ne...-na-uklonistov

https://ria.ru/20221014/oblavy-1823932649.html

Senator Andrej Klishas prøver å betrygge befolkningen ved å "kreve at saker rundt raider mot mobiliseringspliktige ute i offentligheten blir ryddet opp i, vil få kartlagt lovligheten av dette". Det er ang. "å bli hentet som kveg". Det samme, men på en mer brutalt vis, skjedde i Donetsk og Luhansk folkerepublikker - unge menn ble hentet på gata gjennom hele krigen.

Sånne utsagn fra politikere kom også da det ble oppdaget i starten av krigen at vernepliktige i førstegangstjenesten tjenestegjorde i krigsområde (noe som folk på TV eksplisitt sa ikke kommer til å skje). Da kom det politikere og sa at nå må vi rydde opp osv. Men det er bare utsagn som er rettet mot å berolige befolkningen. The Machine kverner som før.

Hvilket land ser du for deg Russland er?
Det er et fucka land mann, jeg vet.

Derfor har de MYE militær.
Tja, men hadde du vist hvor gjennomsuret av korrupsjon og tyveri den er og har vært i mange tiår, så hadde du skjønt hvorfor Russland har stått på stedet hvil i månedsvis og nå blir til og med slått ut av erobrede områder.

Det er ikke for shits and giggles at utrente mobiliserte sendes til fronten, det er fordi Russland mangler soldater i Ukraina. Det har de gjort fra starten. De invaderte et land med 40 mil. innbyggere med bare 200 000 soldater fordelt på 3-4 retninger. Mobiliserte blir hevet rett inn for å tette igjen hull i fronten i et desperat forsøk på å stoppe ukrainsk offensiv som pågår nå. For hvis enda mer områder blir gjenerobret av Ukraina nå, så vil det bli ekstremt vanskelig å ta dem tilbake i de neste 6 måneder med både rasputitsa (høst-gjørme) og vinter etter det (ikke snakk om lite trent personell bestående av mobiliserte).

Når det kommer til ovennevnte tyverier og korrupsjon i militæret og ellers, så er det et kjent reality of life i Russland. Det stjeles for det meste drivstoff, deler til lastebiler og annet transport, uniform m.m. Det har vært tilfeller hvor deler av motor til tanks har blitt stjålet - disse koster mye, men jeg aner ikke hvem som kjøper sånt, PM hvis noen vet
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Om de gjør, har de fortsatt solid militæret fortsatt. Det er langt ifra staten vakler. Dere må skjønne Russland er ikke i full krig.

Derfor har de MYE militær.

Om ikke har de gjort seg så sårbar at Taliban kan komme kjørende over dem etter Nato har stoppet krigen.

....
Vis hele sitatet...
Hvorfor sliter de så forbanna mye med å få til noe i Ukraina da? Hvorfor klarer de ikke engang ha kontroll på områder de sier de har annektert? Hvorfor må de ty til hensynsløs bombing av sivile mål? Om du har rett så burde det jo ikke være noe problem å sette inn litt flere styrker for å oppnå sine mål? Det begynner å bli en stund siden mobiliseringen startet nå, enda klarer de ikke ha kontroll over områder som visstnok nå hører til Russland. Hvordan gir dine egne påstander mening for deg?

Resten av innlegget blir for dumt. Du bør ta et grunnkurs i diskusjon eller noe før du lager flere tråder.
Her har du noen forskjellige artikler som omhandler lite trening samt en artikkel som nevner caset hvor noen demonstranter ble arrestert og umiddelbart tatt inn i mobiliseringen.

Sitat av https://www.nytimes.com/2022/10/16/world/europe/russia-draft-ukraine.html
A half-dozen Russian soldiers talk about being shipped to an area of intense fighting in eastern Ukraine just 11 days after their mobilization. Asked about his shooting practice, a bearded conscript says, “Once. Three magazines.”
Vis hele sitatet...
Her er 2 artikler som bruker samme videoen som kilde, som du selv kan se her
Sitat av https://www.thedailybeast.com/russian-president-vladimir-putin-accused-of-sending-newly-drafted-troops-to-ukraine-without-any-training
“Mobilized Russians are immediately taken to the front—without any preparation,” human rights group Perviy Otdel warned in a Telegram post. “We were officially told there would be no training before we are sent to the war zone,” one mobilized Russian said in a video shared by Perviy Otdel.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.themoscowtimes.com/2022/09/28/russia-to-send-conscripts-to-ukraine-with-little-training-old-equipment-a78901
“We were officially told there would be no training before we are sent to the war zone,” a newly mobilized Russian soldier says in a short video posted by legal rights group Perviy Otdel.

“On Sept. 29 we will be sent to Kherson,” adds the new recruit, dressed in a Russian military uniform. “The regiment’s commanders confirmed it.”
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.businessinsider.com/drafted-russian-soldiers-dying-within-a-matter-of-days-2022-10?r=US&IR=T
Russia’s outlook, on the other hand, is increasingly grim. Putin’s mobilization of just about anybody caught in the military’s dragnet, combined with viral reports of minimal training, has created a panic among Russians.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://edition.cnn.com/2022/09/22/europe/russia-protests-partial-mobilization-ukraine-intl-hnk/index.html
Following the speech, at least 1,300 people were detained across Russia on Wednesday for participating in nationwide anti-war protests – with some directly conscripted into the military, according to a monitoring group, after leader Vladimir Putin announced a “partial mobilization” of citizens for his faltering invasion of Ukraine.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingenting der tyder på at de ikke får trening. FOR DET GJØR DE.
Vis hele sitatet...
Ok. Fortsett å gjenta det.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Russere er ikke "hedninger" som finner alle som vil være med og hiver de i fronten.
Vis hele sitatet...
Nei, delvis framstår det som om dei brukar mobiliseringa som etnisk rensing for å verte kvitt problematiske minoriteter internt. Men igjen: det er nok av kjelder som forteller om så godt som ikkje-eksisterande opplæring. Kan ikkje du vise til at det er feil, framfor å repetere påstanden din?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvordan skal de svare på radio meldinger? Åja, de er kun trent i radiokoder.
Vis hele sitatet...
Hæ? Dette er non sequitur.
Jeg bruker sunn fornuft etter en påstand fra et lite intervju med en fyr på nyhetskanalen. Ikke en general, korporal.

Og jeg jobber ikke i e-tjenesten.

De 300.000 som er mobilisert er tidligere aktive. Og de får trening.

De får kanskje en lett trening.

Noe jeg leste på Forbes. Jeg har sittet på mob i hele tatt så jeg har brukt sunn fornuft og alt jeg vet om russisk militæret.

De blir ikke plukket opp fra gaten, registrert og ut i fronten etter skjøte ett magasin med en AK.

Om en ringer å syter (som jeg sikkert også hadde gjort og klagd på at jeg ikke fikk trening, så tror jeg at jeg mener vi fikk ikke nok trening til å takle dette her.

Hva med systemene? Det er bare go; jaja du finner ut av det.

Nei.

Du som er så kildekritisk.

De der kildene her går ikke god for de latterlige påstandene.
Sist endret av Naturgrønn; 18. oktober 2022 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greit. Siden du likte Forbes så kan du få en artikkel fra dem istedenfor.
Sitat av https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/09/28/by-deploying-untrained-draftees-the-russian-army-is-committing-premeditated-murder/?sh=78e993c05efb
The Russian army is sending draftees to the front lines in Ukraine with just a day or two of training—or none at all.

[...]

In practice, the mobilization hasn’t been so orderly. Protests, some violent, broke out across Russia as tens of thousands of draft-eligible men fled Russia for neighboring countries. Men who should not be subject to the draft—students, sick older men—are finding themselves under armed guard on buses bound for army bases, where instructors advise them to pack tampons for plugging bullet wounds before shipping them off to the front.

[...]

ISW noted a video from a draftee with the army’s 1st Tank Regiment, complaining he’s receiving no new training before being sent to Kherson Oblast in southern Ukraine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg bruker sunn fornuft etter en påstand fra et lite intervju med en fyr på nyhetskanalen. Ikke en general, korporal.

Og jeg jobber ikke i e-tjenesten.

De 300.000 som er mobilisert er tidligere aktive. Og de får trening.

De får kanskje en lett trening.

Noe jeg leste på Forbes. Jeg har sittet på mob i hele tatt så jeg har brukt sunn fornuft og alt jeg vet om russisk militæret.

De blir ikke plukket opp fra gaten, registrert og ut i fronten etter skjøte ett magasin med en AK.

Om en ringer å syter (som jeg sikkert også hadde gjort og klagd på at jeg ikke fikk trening, så tror jeg at jeg mener vi fikk ikke nok trening til å takle dette her.

Hva med systemene? Det er bare go; jaja du finner ut av det.

Nei.

Du som er så kildekritisk.

De der kildene her går ikke god for de latterlige påstandene.
Vis hele sitatet...
Du godtar ikke Russiske kilder i saken heller? I et land som Russland hvor journalister er kjent for å begå selvmord med 2 skudd i bakhodet, for så å kaste seg gjennom et vindu fra 10. etg, om de er for kritiske mot "staten". Noen har faktisk risikert livet sitt for å publisere denne artikkelen, så jeg tror ikke den er clickbait.
Hvilke type bevis er du ute etter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Noe jeg leste på Forbes. Jeg har sittet på mob i hele tatt så jeg har brukt sunn fornuft og alt jeg vet om russisk militæret.
Vis hele sitatet...
Problemet er gjerne at Russland ikkje går etter det vi kaller sunn fornuft. Hugs at mobiliseringsoffiseren som skal verve folk ikkje skal vinne krigen i Ukraina. Han skal verve nok folk til at han fyller kvoten overordna har sett - og han gir faen i om dei overlever i fjorten dager, så lenge han gjer det.

Det samme går igjen i heile kjeda. Beskytt deg sjøl, rapporter positive resultater oppover og gi faen. Om du prøver å mikse inn det dei fleste vestlige ser på som sunn fornuft kræsjer det.
Den diskusjonen her gir meg litt vibber fra noen år siden da jeg innbilte meg at det gikk an å diskutere med konspirasjonsteoretikere bare man dokumenterte bra nok at de tok godt og grundig feil.

TS her blir jo pepra med dokumentasjon på at h"n tar feil, men det er jo som å prøve å lime gele på en vegg.
Sist endret av Beron; 18. oktober 2022 kl. 09:12. Grunn: Typo
Når den russiske krigsfadesemaskinen har gått fra kjøre over sivile kjøretøy med tanks til å kjøre seg selv inn i et åpenlyst minefelt, så skjønner man at noe har skjedd.

Utrent eller umotivert, ingen av dela har noe i en krig å gjøre, men her er det flust av det. Og, nå har dem begynt å kaste flyene sine i bakken å

Putins Russland er i frifall, og den geopolitiske lille støtten dem har er bygd på maktillusjoner som rakner mer og mer for hver dag som går.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
For hvis enda mer områder blir gjenerobret av Ukraina nå, så vil det bli ekstremt vanskelig å ta dem tilbake i de neste 6 måneder med både rasputitsa (høst-gjørme) og vinter etter det (ikke snakk om lite trent personell bestående av mobiliserte).
Vis hele sitatet...
Den gjørma, da i forbindelse med snø smelting, skapte veldig store problemer for de tidlig i invasjonen også.
Det var kilometer lange kolonner med russisk utstyr som sto bom fast i dagevis og i tillegg til at de ikke kom seg videre
var det også vanskelig å få forsyninger inn til de.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Et militærfly fløy visst inn i en russisk boligblokk i natt. Tenker man ser treningen der, jeg: de har ikke fått beskjed om at det er ukrainske sivile de skal begå krigsforbrytelser mot engang.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Hvorfor sliter de så forbanna mye med å få til noe i Ukraina da? Hvorfor klarer de ikke engang ha kontroll på områder de sier de har annektert? Hvorfor må de ty til hensynsløs bombing av sivile mål? Om du har rett så burde det jo ikke være noe problem å sette inn litt flere styrker for å oppnå sine mål? Det begynner å bli en stund siden mobiliseringen startet nå, enda klarer de ikke ha kontroll over områder som visstnok nå hører til Russland. Hvordan gir dine egne påstander mening for deg?

Resten av innlegget blir for dumt. Du bør ta et grunnkurs i diskusjon eller noe før du lager flere tråder.
Vis hele sitatet...
Russerne sliter ikke, dem har trekt tilbake for å kunne bombe istedenfor bakke krig. Og mens Ukrainerne prøver og vinne tilbake områder blir dem bomba tilbake.
Ukrainerne er verre enn Russerne når det kommer til å bombe sivile mål, dem bruker også sivilbefolkningen som levende skjold. Og da er det kanskje ikke så rart at Russerne treffer sivile.

Innleggene til TS er ikke så dumt, han treffer bedre enn de som svarer på innleggene.

Grunnkurs i diskusjon, hadde det bare blitt en diskusjon.

Veldig enkelt og se at svarerne er påvirket av vestlig propaganda.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
night crawler: Men du kommer jo ikke med en eneste kilde? Og du er tilsynelatende veldig klar over at mange av oss er "påvirket av vestlig propaganda". Siden vi visstnok er påvirket av feilinformasjon, tror du ikke, det kanskje kunne vært litt smart å legge ved kilder på påstandene dine? Du vet, sånn at vi ikke bare stempler deg som en som er oppspist av russerpropaganda og får brorparten av nyhetene sine fra facebook og twitter?

Det jeg reagerer mest på, er det tåpelige forsøket på å demonisere Ukrainere, et slags undermenneske som ikke fortjener sin egen nasjon: Det er veldig typisk russisk tankesett: Russere er unike, de er bedre enn andre, hardere og tøffere. Resten av oss ser rett igjennom slik tydelig fascisme.
Sist endret av Dodecha; 22. oktober 2022 kl. 16:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av night crawler Vis innlegg
Russerne sliter ikke, dem har trekt tilbake for å kunne bombe istedenfor bakke krig. Og mens Ukrainerne prøver og vinne tilbake områder blir dem bomba tilbake.
Vis hele sitatet...
Dei trekte seg ut av Kharkiv for å kunne bombe Kharkiv?

Og hevdar ikkje Russland at dei er der for å beskytte russisk minioritet i Donbas? I så fall er det jo ikkje så jævla logisk å trekke seg ut for å bombe?
Sitat av night crawler Vis innlegg
Ukrainerne er verre enn Russerne når det kommer til å bombe sivile mål, dem bruker også sivilbefolkningen som levende skjold. Og da er det kanskje ikke så rart at Russerne treffer sivile.
Vis hele sitatet...
Javel? Kva mål sikter du til? Og har du fått med deg t.d. massegravene funne i t.d. Izyum? Har Ukraina gjort tilsvarande overgrep mot russiske sivile?
Sitat av night crawler Vis innlegg
Veldig enkelt og se at svarerne er påvirket av vestlig propaganda.
Vis hele sitatet...
Nope. Men det er fullstendig gjennomsiktig at du er nyttig idiot for Kreml.
Sitat av night crawler Vis innlegg
Veldig enkelt og se at svarerne er påvirket av vestlig propaganda.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, hvor får du din informasjon fra? Altså, hva er dine kilder til fakta fra denne krigen?
Det som ihvertfall er klart er at russerne bruker veldig kjent strategi. Helt fra andre verdenskrig har de gjort det samme. Militæret deres er pil råttent tvers igjennom. De går på en smell. Bomber omtrent i blinde, før de kaster inn tusener på tusener av folk. Spørsmålet er hvem som klarer seg best rent ildstyrke- messig. Hvis Europa og USA synes økonomien blir for kjip og slutter med støtten så vil Ukraina falle. Tipper Putin har det i tankene.

Eller russerne går amok og avsetter fyren. Tror ikke det er noen vei tilbake for Putin. Derfor er det jævlig skummelt at atomkrig har blitt hverdagssnakk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Eller russerne går amok og avsetter fyren. Tror ikke det er noen vei tilbake for Putin. Derfor er det jævlig skummelt at atomkrig har blitt hverdagssnakk
Vis hele sitatet...
Eg har null tru på atomkrig. Om Kreml hadde ønska å angripe Nato hadde det vore mange påskot for det som er betre enn påskota dei hadde for å angripe Ukraina. Dei kunne t.d. sendt 2-3 kryssermissil mot Rzeszow-flyplassen - og poff, NATO hadde vore involvert.

Kreml har trekt styrkar vekk frå NATO-grensa, og inn i Ukraina. Dei vil ikkje ha konflikt utanfor Ukraina - fordi dei veit det er ei tapt sak. Difor vil dei heller ikkje bruke atomvåpen: USA har hinta ganske kraftig om at det vil føre til amerikansk involvering i Ukraina - og kommentatorer har spekulert i om det kunne føre til at t.d. den russiske svartehavsflåten vart senka, til at USA ville gå militært inn i Ukraina og lempe Russland på dør.

Atomvåpen er avskrekking. Einaste grunnen til at andre land ikkje støttar Ukraina i større grad enn dei gjer er trugsmålet om atomvåpen. Den dagen Russland bruker atomvåpen mister den tenna sine. Då har ikkje andre land noko å tape lenger - og det er heller ikkje eit alternativ å gje etter for atomvåpen, for då er neste krav frå Kreml plusteleg landkorridor til Kaliningrad - eller tilsvarande.
Sitat av night crawler Vis innlegg
Russerne sliter ikke, dem har trekt tilbake for å kunne bombe istedenfor bakke krig. Og mens Ukrainerne prøver og vinne tilbake områder blir dem bomba tilbake.
Ukrainerne er verre enn Russerne når det kommer til å bombe sivile mål, dem bruker også sivilbefolkningen som levende skjold. Og da er det kanskje ikke så rart at Russerne treffer sivile.

Innleggene til TS er ikke så dumt, han treffer bedre enn de som svarer på innleggene.

Grunnkurs i diskusjon, hadde det bare blitt en diskusjon.

Veldig enkelt og se at svarerne er påvirket av vestlig propaganda.
Vis hele sitatet...
Er Ukraina verre en Russerne til å bombe sivile? Hvor mange bomber har Ukraina send mot Moskva? Hvor mange Russiske kraftverk har blitt sprengt?
Hvorfor treffer Russerne sivile? Jo fordi de bomber byer, boligområder, og parker. Man kan jo såklart kalle det å bruke sivile skjold når folk bor i husene sine, drar på jobb, eller tar seg en tur i parken, men da er definisjonen dratt litt vell langt. Mange av disse angrepene skjedde i tillegg langt fra fronten. Når du invaderer et land med 40+ millioner innbyggere så er det faktisk ikke plass til å evakuere alle sammen.

Det er alltid to sider av en sak, men det er ikke dermed sagt at begge sider har rett.
Sitat av night crawler Vis innlegg
Russerne sliter ikke, dem har trekt tilbake for å kunne bombe istedenfor bakke krig. Og mens Ukrainerne prøver og vinne tilbake områder blir dem bomba tilbake.
Ukrainerne er verre enn Russerne når det kommer til å bombe sivile mål, dem bruker også sivilbefolkningen som levende skjold. Og da er det kanskje ikke så rart at Russerne treffer sivile.

Innleggene til TS er ikke så dumt, han treffer bedre enn de som svarer på innleggene.

Grunnkurs i diskusjon, hadde det bare blitt en diskusjon.

Veldig enkelt og se at svarerne er påvirket av vestlig propaganda.
Vis hele sitatet...
Får du lønn fra Kreml for dette, eller har du faktisk klart å sluke oppgulpet deres? Ubegripelig at vestlige borgere kan gå så på limpinnen som dette.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har null tru på atomkrig. Om Kreml hadde ønska å angripe Nato hadde det vore mange påskot for det som er betre enn påskota dei hadde for å angripe Ukraina. Dei kunne t.d. sendt 2-3 kryssermissil mot Rzeszow-flyplassen - og poff, NATO hadde vore involvert.

Kreml har trekt styrkar vekk frå NATO-grensa, og inn i Ukraina. Dei vil ikkje ha konflikt utanfor Ukraina - fordi dei veit det er ei tapt sak. Difor vil dei heller ikkje bruke atomvåpen: USA har hinta ganske kraftig om at det vil føre til amerikansk involvering i Ukraina - og kommentatorer har spekulert i om det kunne føre til at t.d. den russiske svartehavsflåten vart senka, til at USA ville gå militært inn i Ukraina og lempe Russland på dør.

Atomvåpen er avskrekking. Einaste grunnen til at andre land ikkje støttar Ukraina i større grad enn dei gjer er trugsmålet om atomvåpen. Den dagen Russland bruker atomvåpen mister den tenna sine. Då har ikkje andre land noko å tape lenger - og det er heller ikkje eit alternativ å gje etter for atomvåpen, for då er neste krav frå Kreml plusteleg landkorridor til Kaliningrad - eller tilsvarande.
Vis hele sitatet...
Nei innerst inne tror ikke jeg det heller, men skulle det skje så er det gode muligheter for at det er over og ut med hele jævla menneskeheten. Poenget er at det er en jævlig eskalering bare å snakke om det, og de har jo snakka om det på nyhetene der borte og vist typ potensielle mål for first strike. I tillegg har dem hypersoniske icbms som kan treffe USA uten at de skjønner noe før det smeller. Og hvor mange folk står mellom en Putin trengt opp i et hjørnet og selve knappene?

Hele greia suger og jeg merker det på økonomien allerede.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Poenget er at det er en jævlig eskalering bare å snakke om det, og de har jo snakka om det på nyhetene der borte og vist typ potensielle mål for first strike. I tillegg har dem hypersoniske icbms som kan treffe USA uten at de skjønner noe før det smeller.
Vis hele sitatet...
Det er to ulike ting her.

1. Bruk av strategiske våpen (ICBM) mot vestlige mål.
2. Taktiske våpen mot Ukraina (eller forsåvidt Svartehavet...)

#1 er utelukka. Vel kan sikkert Russland forvandle New York til rykande ruin, men då har Kreml samtidig garanti for at dei er rykande ruin. Alle ICBMer er forøvrig hypersoniske, men dei går uansett svært mykje tregare enn lysthastigheten, så radar vil oppdage dei. I tillegg har USA (og Russland) ubåter på kontinuerlege patruljer. Dei ubåtane er svært vanskelege å slå ut, og har i praksis kapasitet til å utslette motparten. Det er second strike-kapasitet. Det er den typen angrep som er framvist på russisk TV, men det gir null meining å gå så ekstremt ut for Ukraina.

#2 - taktiske våpen mot Ukraina - er hakket meir realistisk - men fortsatt lite realistisk. Igjen vil det føre til konflikt med NATO, men til skilnad frå #1 vil neppe NATO svare med atomvåpen - i det minste ikkje atomvåpen mot Kreml.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
night crawler: Men du kommer jo ikke med en eneste kilde? Og du er tilsynelatende veldig klar over at mange av oss er "påvirket av vestlig propaganda". Siden vi visstnok er påvirket av feilinformasjon, tror du ikke, det kanskje kunne vært litt smart å legge ved kilder på påstandene dine? Du vet, sånn at vi ikke bare stempler deg som en som er oppspist av russerpropaganda og får brorparten av nyhetene sine fra facebook og twitter?

Det jeg reagerer mest på, er det tåpelige forsøket på å demonisere Ukrainere, et slags undermenneske som ikke fortjener sin egen nasjon: Det er veldig typisk russisk tankesett: Russere er unike, de er bedre enn andre, hardere og tøffere. Resten av oss ser rett igjennom slik tydelig fascisme.
Vis hele sitatet...
Siden det er så mye ensides tolkning av saken, så kan du kalle det feilinformation blir vel det samme som propaganda.
Nå har vel alle en link til eller side på twitter eller facebook eller lignende, så vansklig og ikke finne noe som ikke er der også.
Å bli stemplet eller satt i en bås, skjer hele tiden.
Ofte brukt av dem med dårlige argumenter, eller ikke klarer og se to sider av en sak.
Angående det du reagerer mest på, så klarer du å demonisere Ukrainerne bra selv. Siden dem ikke har stoppet handlingene utført av azov bataljonen, som er en del av det ukrainske militære mot folket i Donetsk og Luhansk de seneste åra. Som da har blitt en av grunnene/unnskyldningene til at russerne invaderer Ukraina. Så veldig russisk tankesett er det nok ikke, mere generelt.
Fascisme og nazisme er jo noe i samme bås. så det er forståelig at dere ser rett igjennom der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og einaste tilsvaret er altså løse påstander og angrep med dei som er ueinige med Night crawler. Sukk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av night crawler Vis innlegg
Siden det er så mye ensides tolkning av saken, så kan du kalle det feilinformation blir vel det samme som propaganda.
Nå har vel alle en link til eller side på twitter eller facebook eller lignende, så vansklig og ikke finne noe som ikke er der også.
Å bli stemplet eller satt i en bås, skjer hele tiden.
Ofte brukt av dem med dårlige argumenter, eller ikke klarer og se to sider av en sak.
Angående det du reagerer mest på, så klarer du å demonisere Ukrainerne bra selv. Siden dem ikke har stoppet handlingene utført av azov bataljonen, som er en del av det ukrainske militære mot folket i Donetsk og Luhansk de seneste åra. Som da har blitt en av grunnene/unnskyldningene til at russerne invaderer Ukraina. Så veldig russisk tankesett er det nok ikke, mere generelt.
Fascisme og nazisme er jo noe i samme bås. så det er forståelig at dere ser rett igjennom der.
Vis hele sitatet...
Du vet at du bare maler deg inn i et hjørne nå? Du fremmer russisk propaganda igjen, kommer ikke med en eneste kilde og så prøver du å angripe oss som ikke deler dine ubegrunnede syn på saken.

Du fremstår som en veldig stor tulling nå? Og bekrefter bare for meg at det er en viss type personlighet som sluker russisk propaganda rått: De med lite substans.

Sitat av night crawler Vis innlegg
Siden det er så mye ensides tolkning av saken, så kan du kalle det feilinformation blir vel det samme som propaganda.
Nå har vel alle en link til eller side på twitter eller facebook eller lignende, så vansklig og ikke finne noe som ikke er der også.
Vis hele sitatet...
Da misforstår du hva vi mener med gode kilder.
Det er her du ikke ser ut til å skjønne, facebook er ikke en gyldig kilde, twitter kan være men det kommer helt an på hvilken twitterkonto som poster informasjonen, den bør også kunne bekreftes fra flere hold.

At du ikke begriper så elementære ting gjør at du forsøpler forumet med uintelligent vrøvl
Sist endret av Dodecha; 23. oktober 2022 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av night crawler Vis innlegg
Siden det er så mye ensides tolkning av saken, så kan du kalle det feilinformation blir vel det samme som propaganda.
Nå har vel alle en link til eller side på twitter eller facebook eller lignende, så vansklig og ikke finne noe som ikke er der også.
Å bli stemplet eller satt i en bås, skjer hele tiden.
Ofte brukt av dem med dårlige argumenter, eller ikke klarer og se to sider av en sak.
Angående det du reagerer mest på, så klarer du å demonisere Ukrainerne bra selv. Siden dem ikke har stoppet handlingene utført av azov bataljonen, som er en del av det ukrainske militære mot folket i Donetsk og Luhansk de seneste åra. Som da har blitt en av grunnene/unnskyldningene til at russerne invaderer Ukraina. Så veldig russisk tankesett er det nok ikke, mere generelt.
Fascisme og nazisme er jo noe i samme bås. så det er forståelig at dere ser rett igjennom der.
Vis hele sitatet...
Stoppe Azov? Fleste parten av de gutta gikk med i Mariupol.
Som sagt, ingen sier at Ukraina er uten skyld, eller at de er engler, men når verdens nest største militære angriper deg, så har man ikke luksusen av å ikke bruke alle midler man har, selv om de ikke er helt heldig.
Under andre verdenskrig sendte tyskerne utstyr, og menn til Finland for kjempe mot Sovjet. Skulle Finland sagt nei takk, og sendt det i retur?
Just came back from Russia about a week ago and yeah you're right they're not just picking people off of the street. The 'voenkomat' however, is visiting homes where adult men are registered and organizing training camps, sending them there, doing medical checks, and keeping a close eye on movement within the country. Also, different areas around the country seem to be doing a variety of things - meaning there's no standard. People are worried, the only ones who are keen to actually join the front are younger men who need the money (currently the sum being offered is 200,000 rubles, I believe), everyone else just hopes for the best. Friends of mine are trying to leave to Kazakhstan, but crossing the border has been an issue.

As a side note, the propaganda there is very advanced, very thorough, and comes from every possible source. I'm not at all surprised that the average Russian believes that this is all America's fault (every lie has a grain of truth) and that despite not wanting to kill Ukrainians they want to defend their border, their people, and their sovereignty. Anyway, there's propaganda from both sides, as is typical during war. Moral needs to be kept up, imagine how demoralizing it would be for the 'losing' side if the real numbers were known? Sure thing, send me to the front lines where the bodies of other 18 year olds pile up.