Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3116
Hei, kjøpte meg en bil i dag, og nå trenger jeg penger.

Har en del penger i aksjer, men pga corona viruset som herjer nå, så vil jeg ikke selge før "rekylen" kanskje kommer.

Men jeg trenger penger, hvordan får man baket inn billån i boliglånet? Kan jeg ringe banken å si det som det er, eller er det dumt å si at jeg vil ha lån pga jeg er for gjerrig til å selge aksjene mine?=)
hvorfor kjøpte du bil når du ikke har råd til den? dummeste man kan gjøre. skal du bake bilen inn boliglånet, det er ikke særlig lurt. Tenk at du må betale for bilen 20-30år, men vil du absolutt må du ta en refinansiering, snakk med banken din.
men før du gjør dette må du vite om du kan låne mer, siden banken må ha sikkerhet, hva er belåningsgraden din idag? altså hvor mye lån har du idag kontra hva boligen er verdt.
Kan også hende man få høyre rente ved mer lån også, banken vil også be om en verdivurdering av boligen før du får mer lån, men det kommer an på hvor ny bolig etter når du kjøpte osv.

Selg aksjene dine
Sist gang jeg refinansierte måtte jeg ha takst som var under 1år gammel. Var også ca 3000 i gebyrer.

Det er ikke noe problem å si det rett ut at du skal bake billån inn i huslånet. Men jeg ville gått ned på hvor mange år du bruker på å nedbetale lånet.
Regn ut hvor mye lån på bilen hadde blitt alene med feks 4 års nedbetalingstid og øk nedbetaling på huslånet tilsvarende.
Aksjer kan belånes også, om det er et alternativ.

Uansett ikke farlig å snakke med banken om dette.
eneste måten det å bake inn billånet i boliglånet er å betale ekstra tilsvarende et vanlig billån ville kosta deg på 5-6år

ellers blir det en svært dyr bil i lengden
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Ingen problem.

Jeg har bilen innbakt i boliglånet.
Du ringer banken og spør om et rammelån som skal løpe ved siden av boliglånet med en nedbetaling på 5 år (eller hva du ønsker) også forklarer du at det er et billån. Du bør få ganske så lik rente som på boliglånet
Snakk med banken. Ingen problem å bake det inn i boliglånet dersom belåningsgraden din tilsier det. Behold aksjene dine og betal ned ekstra på boliglånet når du har mulighet til det.
Solgt unna alt av aksjer og fond. De få prosentene de har falt til nå er nok bare en bagatell i forhold til de fall man forventer fremover. Bedre å komme seg ut nå, og heller kjøpe seg inn igjen når ting er snudd.