Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4924
Er ute etter et reparasjonssett for å fikse en knekt pin på en 56 pins kontakt på en bil. Vet ikke hva man kaller dette på engelsk så sliter med å finne det jeg leter etter. Noen tips?
Vet ikke hvilken konnektor det er snakk om, men hvis du har tilgang på de aktuelle lederene på hver side av konnektor kan du klippe og koble de sammen utenom konnektoren.

Hvis dette er noe som kobles rett i ECU el. kan du prøve å lodde på en ny pinne, evt bytte hele konnektoren.

Har du bilder av konnektoren?
Sist endret av plohg; 20. januar 2020 kl. 14:56.
Usikker på om det er egne standarder ol i biler, muligens du klarer å finne noe som ligner her.

Bilder av connector, pin ol, og kanskje biltype hadde muligens hjulpet.

Ellers dukker det opp en del på bilder på google om en søker etter molex iso connector replacement pins

Har ikke noe veldig peiling på disse, men har greid å finne fatt i noen jeg har bruk for selv.

Om mål oppgis i awg (american wire gauge), er finnes det tabell for dette
Jeg surret, det er ikke 56 pinner, det er 28. Den midterste, for hovedstrøm er knekt og sitter i kontakta. Den er litt bredere enn de andre. Er en ABS 5.0 Bosch enhet. Vanskelig å lodde nedi der, finnes det ikke ett eget verktøy eller noe for å bytte pins hvis jeg får åpnet kontakten?
lenge siden jeg var inni en ecu men mener du må bytte hele kontakten. Har du delenummeret så er det sikkert like greit bytte hele om den ikke må programeres inn i bilen.
pinnene er nok fort lodda til printkortet inni ECU. og så blir gjerne dette overflate behandlet. noe som gjør lodding til et svare helvette.

uansett så tror jeg det enkleste her blir å få tak på ny ECU, enten for å bytte likt for likt, eller bruke den som deler.

du må uansett inn i boksen. pinene går 90grader inni boksen

men, man kan jo også undres på hvordan det ser ut INNI boksen når kontakta ser slik ut
Sist endret av DSlhm; 21. januar 2020 kl. 21:11.
Verkstedmanualen sier at man skal bruke dette settet for å fikse knekte og korroderte pinner. Trodde kanskje det var et eget verktøy, ikke bare loddebolt og flaks :P Tror kontakten er grei inni, det er små mengder vann som sannsynligvis har kommet inn sammen med ledningene, den som er knekt er hovedstrøm og litt tykkere, tror det har blitt ført via den inn i kontakten. Har rengjort den og jeg klarer sikkert å pusse vekk rust der pinnen satt, så jeg får kontakt men tviler på jeg klarer å lodde på noe (bra nok) nedi der. En Bosch 5.0 ABS hydraulikk sentral koster 18-20k brukt lol. Men har ferten av en brukt til en langt vennligere pris så spørs om ikke det blir løsningen likevel