Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1023
Hei!

Er deleier 50% i en eiendom hvor jeg ikke har noe med regnskap, men fikk idag mail om at eiendommen ville gå på tvangssalg for en faktura som ikke var betalt. Har som sagt ikke hatt noe med regnskapet å gjøre og har ikke visst at dette stod i mitt navn..

Er det lov å gjøre av andre parten som skulle ta seg av regninger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva som er OK for den andre parten og ikkje kjem an på kva som er avtalt mellom deg og medeigar. Om de har avtalt at den andre eigaren skal betale alle utgiftene, vil du ha krav på at den avtalen vert følgd, og eventuelt og erstatning om den andre parten påfører deg eit tap.

På kort sikt kan det vere gunstig for deg å betale kravet, for å forhindre tvangssal, og heller krevje pengane inn av medeigaren din i etterkant.

Kort sagt: det er avtalefriheit i Noreg, og den strekkjer seg ganske langt.
Takker for svar! Ingenting er avtalt verken på papir eller digitalt, alt var i den beste tro at andre part ville gjøre det mest åpenbare å registrere i eget navn. Mildt sagt overrasket over at dette nå står i mitt navn og lurer som sagt på om det er lovlig å gjøre, altså å registrere i andres navn uten å legitimisere seg. Ja kravet vil bli betalt, ingen problem.. men uansett så virker dette ikke lovlig da det var ingen avtale om dette.
Hvis fakturaen er knyttet til drift av eiendommen så kanskje den kommer til deg fordi du står som en av eierne. Lønner seg nok å snakke med den andre deleieren, kanskje denne personen aldri har sett den.
I den beste tro?? Ta kontroll over det du driver med så slipper du slike overraskelser. Skriv kontrakt, følg med på regnskap, osv osv.