Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1469
Hei, har glemt Kjøttfarse som har ligget ute i 3 dager nå, burde jeg kaste? den var i frosen tilstand. Lukter ikke surt og den er vakum pakka


EDIT: Skal stekes i ovn på 200 grader så langt over hva bakterier klarer men er mere redd for giftstoffer
Sist endret av Pyromannn; 27. juli 2018 kl. 15:49.
Grenseland! Prøv å steke opp en liten bit. Smaker det bra er det bare å spise, mener jeg.
Hvis den har ligget i romtemperatur i 3 dager hadde jeg kastet den. Jeg hadde også kastet den etter bare 2 dager
Man kan ikke kaste ting uten og teste hater folk som driver med det. Man har noen sanser i kroppen jeg bruker veit ikke med dere andre. Men kan nevne dem
Luktesans
Smakssans
Syn

Smaker det vondt luktet det surt eller ser fordervet ut så kast. Smaker det OK lukter OK ser OK ut spis. Enkelt og greit.
Å spise kjøtt som har ligget i romtemp i 3 dager kunne ikke falle meg inn, selv om det medfører å bli utsatt for hatet til 5FDP. Det skulle jeg faktisk kunne klart å leve med, i motsetning til en dødelig matforgiftning. Når det gjelder meieriprodukter, så er det lett å avgjøre tilstanden med sansene. Dårlig kjøtt er ikke like enkelt å sanse, og konsekvensene av å ta feil er langt mer alvorlige. For de av oss som har vært døden nær pga. salmonella, så er det naturlig å operere etter better safe than sorry-prinsippet, og det er ikke et dumt prinsipp å følge for andre heller.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hei, har glemt Kjøttfarse som har ligget ute i 3 dager nå, burde jeg kaste? den var i frosen tilstand. Lukter ikke surt og den er vakum pakka


EDIT: Skal stekes i ovn på 200 grader så langt over hva bakterier klarer men er mere redd for giftstoffer
Vis hele sitatet...
Blei det god middag?
Ute fra frysern til kjøleskapet 3 dager ok for frossent kjøtt tiner saktere i kjølen.
Men har det liggi ute på benken i romtemp ser det sannsynligvis grått og råttent ut og da ville jeg pælma det.
Kjøttfarse som har ligget på kjøkkenbenken i 3 dager i denne varmen ville jeg ha kastet uansett.
Risikoen for at kjøttet er ødelagt og fullt av bakterier er ekstremt stor.

Kjøttdeig som lukter skal man helst ikke spise, men også kjøttdeig som lukter greit kan være farlig.
Ikke all farlig bakterievekst lager vond lukt, og alle farse og deigprodukter av kjøtt er lett bedervelig.
Kald oppbevaring og renslighet er derfor meget viktig.
Takk for svar kastet den