Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 20111
Heisann, fattigmann hansen her eller Børre som dem kaller meg. Jeg er blakk som vanlig å må nå overleve 1 månde på 300 kr. Har betalt alt av regniner å 300 kr er alt som er igjen av måndens lønn. Noen som har noen tips hvordan jeg skal klare meg?

Får 1 gratis måltid om dagen på jobb å jobber 6 dager i uka men må nok ha 2 måltider om dagen så langt d er mulig.

Har plass å bå å alt slikt, så de 300 jeg har igjen skal bare brukes til mat. Hva ville du spist for 300 kr i 1 månde? hehe

P.S trustbyddy konoen min er "maxed" på 2500 kr så kan ikke bruke det.
Sist endret av etse; 5. september 2014 kl. 21:56.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Tørket ris, bønner og linser fra din lokale innvandrersjappe. Alt av tørrvarer er mye billigere enn ferdig kokt vare på boks, og du burde få noen kilo av hver for en hundrelapp. Deretter ville jeg kjøpt noen kilo fersk løk og kål. Det burde ikke koste så mye, og er veldig næringsrikt. Kokt ris med bønner, stekt løk og kål er næringsrikt, billig og overraskende godt.
Gjør det Tias nevnte, og bruk en 100 lapp på bananer. 1 banan koster 2-4 kroner og holder til ett måltid. Ikke kjøp bananer for 100 kr i samme slengen, kjøp til et par dager om gangen, slik at de ikke blir gamle
Dersom du regner 1 banan per dag i 30 dager, blir det ca. 100 kr.
Sitat av fattigmann Vis innlegg
P.S trustbyddy konoen min er "maxed" på 2500 kr så kan ikke bruke det.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg anbefaler det, men du kan også få smslån hos folkia.no (f.eks 1000-5000 kr).
Flere lån gjør det bare vanskeligere i fremtiden. Kan du ikke få noen penger av foreldrene dine for å overleve?
Kanskje skaffe deg enda en jobb på kvelden/helgen?
Har du ingen familie som hjelper deg litt med mat ?
Sitat av Obster Vis innlegg
Ikke at jeg anbefaler det, men du kan også få smslån hos folkia.no (f.eks 1000-5000 kr).
Vis hele sitatet...
Ikke tenkt på å ta mer lån. Da går du heller til frelsesarmeen og skaffer diverse matprodukter som har halvveis utgått dato, gratis.
Sist endret av fotonewbie; 5. september 2014 kl. 12:12.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
På Rema mener jeg du får 5 kilo kyllinglår til rett over 100 kr i frossendisken. La oss si et kyllinglår er på 150 gram (selvfølgelig er en god del av dette bein), da kan du spise ett kyllinglår til dagen i ca. 30 dager. Hiv dette sammen med ris (tror du får 4 kg for ca 80 kr), så har du et helt ok måltid. Løk er som nevnt utrolig billig, så det kan du jo også hive med.
Sist endret av Olympic; 5. september 2014 kl. 12:13.
har egentelig ikke noe særlig familie, å kommer nok ikke til å ta noe mer lån det har jeg egentelig nok av hehe.

jeg kommer nok til å kjøpe litt billige ting på innvanderer sjappa

Skal også sjekke ut frelsesarmeen
Du kan gå på sosialen for å få nødpenger, slik at du har penger til mat. Du må dog dokumentere utgifter og kontoutskrift.
Her i Trondheim så er det slik at vist du finner varer som har utgått på dato på Kiwi så kan du enten få velge å beholde de, eller finne mat som er verdt like my som de gamle varene du har funnet. Vet dog ikke om det er slik på andre plasser.

Vet av en fyr som så og si lever på dette :P
Sjekk nærbutikken, om du har fryser kan du kjøpe temmelig billig kjøttdeig og slikt som nærmer seg å gå ut på dato. Der jeg jobber, slenger vi alt som går ut innen to-tre dager i en bestemt disk, der alt er på halv pris eller bedre. Med litt flaks kan du få kjøttdeig for eksempel ned i ti kroner pakken. Kjøp ti pakker, spis en halv hver dag med litt billig ris=helt ok middag i 20 dager for 100-150 kroner. Gjør dette av og til selv som student når kontoen går tom. Kan også finne mye annet billig digg, har 20 koteletter i fryseren, kostet meg 60 kroner.
REMA 1000 selger nudler til 1 kr pr pakke. Du trenger ca 2 pakker for å bli mett. La oss si:
1 pakke til frokost
Lunsj på jobb
2 pakker til middag
1 pakke til kveldsmat
Totalt 4 kr dagen.

Funket perfekt for meg, men du vil nok antageligvis gå lei av smaken ganske fort. Du kan jo selvfølgelig tilsette noe til nudlene, men der har jeg ingen tips å gi dessverre.
Du kommer til å klare deg helt fint!
I 1999 eller 2000 så hadde jeg 2 måneder med en lignende situasjon. Der jeg hadde 72 kr, og 17 øre til mat i mnd. 1 og 74 kr. og 86 øre i mnd. 2.
Jeg hadde mange krydderglass fra før. Så jeg kjøpte ris, og åt kokt ris til kvelds. Men vær obs på, at ris blir kanskje ikke så smakelig etter 1-2 mnd på ris. I slutten på mnd. 2 fikk jeg nesten brekningsfornemmelser når jeg spiste risen. Jeg fikk også kulemage, noe jeg ikke har klart å bli kvitt etterpå. Men en blir en god del flinkere å håndtere penger etter noe slikt! Så jeg anbefaler deg å prøve å spare opp penger, så du har noen ti-tusen i bakhånd. Men lykke til!
Havregrøt er billig og næringsrikt
Boks med bogskinke og Frst Price-pasta fra Meny, så har du mer eller mindre mat for ei uke. Vil koste deg 40 kr, tenker jeg. Klart meg på 80 kr på halvannen uke. Du vil bli overraska over hva du finner når du har lite cash.
Pleide også å kjøpe 2 kg med kyllingvinger eller kyllingklubber til 40 kr på Rema 1000. Gir ganske mye bra middager det og.
Et brød, en pakke ost, og en smørboks varer ganske lenge. Har du litt luksus så får du kjøpt inn pepper og ketshup også. Hiver du en brødskive med ost i microen så har du på en ketshup på litt pepper er det fryktelig godt.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Her i Trondheim så er det slik at vist du finner varer som har utgått på dato på Kiwi så kan du enten få velge å beholde de, eller finne mat som er verdt like my som de gamle varene du har funnet. Vet dog ikke om det er slik på andre plasser.

Vet av en fyr som så og si lever på dette :P
Vis hele sitatet...

Tror du kan velge å få penger også. Søk på kiwi bob.
Stikk på Rema og kjøp billigste kneip, typ 8 kroner. Skjær opp og putt i frysa. Ta opp så mange skiver du trenger. Om du ikke har brødrister/ovn/mikro så tiner skivene mens du er i dusjen.
1 pakke billig margarin kr 8, billig syltetøy kr 10.
Om du kjøper brød/pålegg for ca 100 kr og ris/middagsmat for resten så bør du klare deg brukbart. Du får en stor sekk ris for 50 lapp på billigsjapper, og pasta også. Fiskepinner er også billig, de billigste koster typ 15 kr for 1 kg.

Tipper det er greit å variere litt, så du ikke blir drit lei.



O/T. Kjenner jeg får litt troen på folk når en leser tråder som dette og noen vilt fremmede faktisk på eget initiativ velger å tilby kroner, burgere etc. Kudos til alle med stort hjerte.
Sist endret av frtoretang; 5. september 2014 kl. 16:50.
Last ned mattilbud appen på tlf din alltid greit å følge med.. er noen butikker som har 10 kroners tilbud nå å da det er jo genialt!
Sitat av Olympic Vis innlegg
På Rema mener jeg du får 5 kilo kyllinglår til rett over 100 kr i frossendisken. La oss si et kyllinglår er på 150 gram (selvfølgelig er en god del av dette bein), da kan du spise ett kyllinglår til dagen i ca. 30 dager. Hiv dette sammen med ris (tror du får 4 kg for ca 80 kr), så har du et helt ok måltid. Løk er som nevnt utrolig billig, så det kan du jo også hive med.
Vis hele sitatet...
Dette høres nesten for godt ut til å være sant... 100kr for 5kg(!) kyllinglår? Blir skeptisk jeg...
Sist endret av nZaal; 5. september 2014 kl. 18:32.
Ta en titt her å kjøp mat på tilbud, mye å spare om du finner det rette. Spesielt om du bor i en storby.
https://play.google.com/store/apps/d...attilbud&hl=no

Rema har forøvrig helgrillet kylling til 30kr nå, ca. 850g minus bein osv.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tror du kan velge å få penger også. Søk på kiwi bob.
Vis hele sitatet...
Enten likens vare som du får gratis eller om de ikke har den varen så får du pengene. Om jeg ikke tar helt feil.
Kiwi har vell x2 pengene tilbakegaranti på frukt og grønt, så gå innom å kjøp noen dårlige epler eller grønnsaker og klag etterpå.
Sist endret av Vod0; 5. september 2014 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meld din ankomst til kikerten. Finnes ikke bedre og lettere alternativ. Store kilospakker på tyrkern nede i gata. Bløtlegg over natta og frys det du ikke bruker. Kjøp hakkede tomater, billig grønnsaker, billigste brødet/baguettene og hell opp i alt av krydder du har.

Blir rett og slett som å spise Indisk.

Vegtarmat er sunt, bra for helsa, billig som fy og ikke minst veldig næringsrikt.

Søk på vegetarretter på google (det meste kan sløyfes) du ender omtrent alltid opp med no ymusy!

Mat trenger rett og slett ikke være dyrt. Lager gjerne den billigste maten med gode venner, samt spiser meg mett. Enn å sitte halvsulten etter et "dyrt" måltid.


heartslava
Kjøp 1 kg sommerkoteletter. Koster 28kr på rema og coop ekstra.
Hvis du bor i nærheten av Enebakk kan du jo vurdere Havaristen, masser av kjempegode tilbud hele tiden.

Var der for et par uker siden, de hadde noe couscous eller noe på pose med rundt 160(!) porsjoner, kosta rundt 60,- mener jeg å huske.
Sist endret av Paradigm; 5. september 2014 kl. 22:59.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Dette høres nesten for godt ut til å være sant... 100kr for 5kg(!) kyllinglår? Blir skeptisk jeg...
Vis hele sitatet...
Gjerne ikke topp kvalitet på produktet (finner gjerne fjær på lårene), samt en del vann sprøytet inn i kjøttet for å øke vekten.

Samtidig som dette letter kostnadene kjøper kjedene inn slikt som dette i store kvanta for å få det billig og selger det med tap for å lokke kunder inn i butikken. En kunde som plukker med seg dette tilfeldig eller kommer over det i en kundeavis vil tenke "oi, så billig", og da gjerne plukke med seg en del flere varer i butikken mens de enda er der.

Dette kan igjen føre til at butikken får seg nye kunder, som vil begynne å handle all sin dagligvare i den butikken, dette gjør at det over tid blir lønnsomt for butikken å kjøre tilbud som dette.

For den beviste kunden kan man utnytte dette, ofte tilbud som dette og butikkene har gjerne forskjellige varer på tilbud fra uke til uke. Om man orker kan man helt sikkert spare en del på matbudsjettet ved å handle slike tilbudsvarer (så lenge man har fryser), noe ts kanskje burde tenke på neste gang han har noen hundrelapper ekstra Alltid greit å ha varer som holder lenge enten i fryser eller hermetikk i skapet.

Forøvrig kan en svineknoke bli mange middager, kanskje ikke med et budsjett på 300 kr, men om man bruker 50 kr på en kilo saltet svineknoke og lager lapskaus av kjøttet etter svineknoken er kokt og klar blir det fort 4-8 middager for en person (avhengig av mengde grønnsaker og matlyst), dette kan fint fryses i porsjonspakninger og tas opp senere.
Sist endret av Anoman; 5. september 2014 kl. 23:13.
Som en annen sa. Kontakt frelses armeen, har fått ovveraskende bra mat derfra!
Lykke til hvertfall Skulle gjerne donert noen kroner, men sliter nok med økonomien fra før.
Bor du i Oslo området går det an å ta en tur innom gatebarnas far som ligger på Romsås. Fantastisk bra tilbud til de trengende. Her kan du hente en del mat. Kan være så lite som ett trykk feil på produktet og at det av den grunn ikke kan selges, så i stedet for at slikt kastet havner en del av disse produktene her. Andre varer igjen kan ha veldig kort holdbarhets-dato. Men det er mat og drikke som kan hentes gratis, så hva kan en forvente? Tilbudet har vært knallbra, vet av flere som har benyttet seg av det. Når sant skal sies er det noen år siden, så hvordan det er nå kan jeg ikke si noenting om. Ikke så mange som får Kongens fortjenestemedalje, men enkelte klarer det også

http://www.gatebarnasfar.com/arbeidet.html

Ellers er det jo mange gode tips her i tråden. Selv syns jeg det er ett som mangler, prøv å sett av litt mer mat penger neste gang
Sitat av fattigmann Vis innlegg
har egentelig ikke noe særlig familie, å kommer nok ikke til å ta noe mer lån det har jeg egentelig nok av hehe.

jeg kommer nok til å kjøpe litt billige ting på innvanderer sjappa

Skal også sjekke ut frelsesarmeen
Vis hele sitatet...
Det finnes regler for hvor mye du skal ha igjen av penger til mat etter at alle regninger er betalt. Hvorfor leve på ris og løk når man kan få det bedre? Jeg tror det er NAV du må snakke med da. men det får du nesten finne ut av selv.

Såfremt du er her lovlig da..
Sist endret av zxcvbnm; 6. september 2014 kl. 00:22.
Mange gode tips for en med lite penger her. Håper du klarer deg gjennom måneden.
Når du får litt penger kan du jo kjøpe deg en sekk med ris og noe billig hermetikk som kan stå på lur til en regnværsdag.
takk for masse bra tips, kommer nok til å klare meg fint med alle disse forslagene, å for for dere som lurer så er jeg norsk statsborger hehe
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Det finnes regler for hvor mye du skal ha igjen av penger til mat etter at alle regninger er betalt. Hvorfor leve på ris og løk når man kan få det bedre? Jeg tror det er NAV du må snakke med da. men det får du nesten finne ut av selv.

Såfremt du er her lovlig da..
Vis hele sitatet...
Er ikke så lett å få hjelp fra NAV om man har en fast inntekt fra før eller ei.
En i familien prøvde dette engang da han virkelig trengte det, han fikk ja, men det var kun som et lån han måtte betale tilbake til de...
Til info:

Poster som enten ber om penger eller tilbyr penger, blir slettet. Den typen veldedighet er ikke ønsket på forumet. Dersom slikt var tillatt, ville det skapt presedens for løgner og utnyttelse. Dette er kanskje kynisk sagt, men dessverre også sant. Problemet unngås ved at alle slike innlegg slettes. Det er heller ingen allmenn interesse eller diskusjon ved dette.
Anbefaler å gå på kiwi og finne frukt og grønt som er råttent eller dårlig, har selv fått en 200 lapp i løpet av en time
Eple/gukerot/potet slang? Hehe...
Sitat av AndreasOa Vis innlegg
Anbefaler å gå på kiwi og finne frukt og grønt som er råttent eller dårlig, har selv fått en 200 lapp i løpet av en time
Vis hele sitatet...
Evnt. hvis man finner alkohol eller tobakk på kiwi som er utgått. De har ikke lov til å gi det bort (18årsgrensevarer og litt sånn rare lover inne i bildet), så de gir deg det varen koster i cash.
Skaff deg en fiskestang.
Panta flaskor/burkar, du finner de lite överallt. På jobbet? Hittar du 4 burkar och 3 flaskor per dag så har du ju 310 kr extra denna månad. 100% extra till mat, inte illa..
Når det gjelder mat, så er tunfisk på boks (i vann) utrolig billig, spesielt first price tunfisk. Koster 7-8 kr for en pakke med to bokser, altså 4 kroner per boks.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Her i Trondheim så er det slik at vist du finner varer som har utgått på dato på Kiwi så kan du enten få velge å beholde de, eller finne mat som er verdt like my som de gamle varene du har funnet. Vet dog ikke om det er slik på andre plasser.
Vis hele sitatet...
De gjør det på Bunnpris også.

Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Vet av en fyr som så og si lever på dette :P
Vis hele sitatet...
Det kan virkelig ikke være sunt
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av Stivkuk57 Vis innlegg
De gjør det på Bunnpris også.



Det kan virkelig ikke være sunt
Vis hele sitatet...
bunnprisen her har ivertfall sluttet med det der...
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Kanskje ikke helt fokuset ditt, men prøv å få best mulig macro og microsammensettning du kan få for pengene, og ikke bare kjøper deg mat med karbohydrater.
Min egen fattigmanns spaghetti, alt fra rema, og regner med at du har smør eller olje til å steke med

4 bokser opphakkede tomater ca 5,- på stk
grillpølser 1 pk til 20 ,-
spaghetti 10,-

totalt 50 kroner for 4 middager

4 grillpølser som du deler i 4 lange kvadrater og så i små terninger og steker opp. Ha oppi tomatsaus og kok opp. Spaghetti er spaghetti.

Hvis du vil spandere litt mer så kjøp hvitløk, løk og kanskje sopp..

Og når du har penger så sørg for å alltid ha ris, det kan brukes til alt

Hilsen medfattig
Før eller siden blir du nok lei av bønner og ris, anbefaler et kjøtt måltid noen ganger i uka!

De har svinekjøtt 400gram til 19,90 på Kiwi, det er nok til 3 porsjoner om du steker det med løk. Kok litt pasta til, så er du der!

Ellers er det jo godt mulig at du har mat fra før av i skapet, som pasta og ris, salt, krydder etc! Bruk det du har...

Noen butikker solgte før brød fra dagen før til 2kr. Huske jeg kjøpte et grovbrød ved feiltagelse til 2kr, men jeg tok ikke skade av det, jeg lever enda

"Hvis vi ikke ser på antallet, men på andelen av befolkningen, er det Afrika sør for Sahara som har den største andelen. Der lever nesten halvparten av befolkningen (46 %, eller omlag 291 millioner mennesker) for under en 1 dollar om dagen."
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er vel ikke mulig å få en liten rapport om hvordan måneden gikk? Overlevde du?
Finn noen som trenger arbeidskraft til noe raskt enkelt svart arbeid. Jobb ett par timer en dag og få pengene like etterpå. Viss du jobber 5 timer får du kanskje 1000 kroner og da har du nok til å overleve frem til du får lønning og begynner på nytt.

edit: såg ikke dette var en gammel tråd... likevel er det ikke ett bortkastet tips håper jeg.
Sist endret av villsvin; 10. november 2014 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1kg first price spaghetti til 9.90 kr. så lager du enkelt spaghetti ala ronny: kok opp pastaen og tilsett salt og vann som saus. kjenner en som levde på bare det her i over en måned.
Sitat av deucescracked Vis innlegg
1kg first price spaghetti til 9.90 kr. så lager du enkelt spaghetti ala ronny: kok opp pastaen og tilsett salt og vann som saus. kjenner en som levde på bare det her i over en måned.
Vis hele sitatet...
Kan legge på litt informasjon her da jeg gjør noe av det samme:

Kjøp kjøttdeig av svin på Kiwi, koster 18.60kr for 400g. Så kjøper du en boks med tomater 3.70kr for 390g også krydrer du med oregano, basilikum og salt. Forresten så høres vann og salt som saus veldig tørt ut.

Deilig middag til rundt 25kr. Ta litt mer pasta/spaghetti enn kjøttdeig da det er mye billigere.

Kan også nevne at hjemmelaget pizza er ganske billig det også med tilnærmet samme oppskrift. Til bunn så trenger du hvetemel, olje og gjær (5kr per pizza for gjæren), også 200g kjøttdeig med tomat på boks og litt krydder, samt løk/first price skinke. Betalte rundt 50-80kr for to store pizzaer og de var sabla gode!

Rema 1000 har pytt i panne for 25kr pakken (31% rabatt).
Denne helgen så har Kiwi go´helg tilbud på pepperbiff løp og kjøp!
Sist endret av Xernox; 13. november 2014 kl. 18:56.