Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2825
Hei freaks!

Jeg har et spørsmål vedrørende foreldelse av betalingsanmerkninger som jeg ikke har funnet et konsist svar på ved googling (funnet mange motstridende svar derimot)

Jeg har vært i utlandet i 10 år. 6 av disse har vært i studier med dårlig råd da jeg ikke fikk støtte fra lånekassen fordi jeg teknisk sett ikke hadde studiekompetanse (til tross for at jeg har gjennomført en master nå ) Jeg pådro meg et par betalingsanmerkninger før 2016. Hovedsaklig kredittkort på 5, 10 og 20K per kort. Dette gikk til forfall. Har ikke hatt økonomi eller inntekt i Norge så det er lite de har fått gjort med det, og min plan har vært og spare opp penger og så få til en avtale med dem ved å betale en del av beløpet (feks 60%) i en gang når jeg får økonomi til det.

Sjekket den siste uken kredittverdigheten min og fant ut at meste av gjelden var borte, bortsett fra 1600 kr for en liten regning på et par hundre fra et lite sykehusbesøk når jeg var i Norge (som jeg akter å betale i sin helhet, for min egen samvittighet). Kreddittsjekken har kommet opp med samme beløp i et halvt år nå (sjekket digipost og kreditorer har visst tatt en kreditsjekk av meg av og til, så jeg kunne derfor se at det var tilfellet for 4 måneder siden også). Noe av gjelden står derimot på gjeldsregisteret, men er oppført merkelig (noe som salærer uten grunnbeløp, og noe som kredittgrense uten at det har gått salærer på det - selv om jeg ikke har noe fungerende kort)

Jeg vet at det betalingsanmerkninger foreldels etter 4 år men reglene og praksis rundt det er litt vage og motstridene forklaringer eksisterer på nettet, mitt spørsmål er som følgende:

Spørsmål:

-Vil denne gjelden bli restartet med en gang kreditor finner ut at jeg blir kreddittverdig igjen (gjennom feks namsmann eller forliksråd slik at de kan forlenge den med 10 aar) eller har den blitt permanent foreldet?

-Evt. hva er reglene og hva er praksis for selskapene her? Evt. noen tips på hva som er best å gjøre, feks vente med å betale betalingsanmerknigen slik at jeg ikke blir kreddittverdig før jeg forhandler om en nedbetaling, eller noe naivt annta at de er ferdig med meg og fortsette med livet?

Jeg har også vurdert å bli kredittverdig også ta opp et nytt kredittkort på 20k i en annen bank slik at jeg itillegg til egne sparepenger på 40k kunne betalt meg ajour med en gang, og bare hatt nedbetaling på et kredittkort igjen iallefall. Jeg har mere orden på økonomi nå og sparer sakte.

Uansett så virker det slik at om jeg betaler den ene betalingsanmerkningen jeg har igjen nå på et par tusen så vil jeg bli kreddittverdig (inntil videre iallefall).

På forhånd takk til alle som har noe smart å si Jeg har googlet mye men det har vært en del forskjellige svar og fortolkninger av lovtekstene samt hva som faktisk er praksis.
Hvis du betaler kravet som er bakgrunn for betalingsanmerkningen så skal anmerkningen slettes med en gang.
Jeg ville ikke ta opp lån/kreditt for å betale de gamle, lært fra Luksusfellen Hallgeir at gammel gjeld er mye enklere å forhandle ned.
Tror forresten gjeldsregisteret ikke viser inkasso saker, så kanskje kredittkort som er gått til inkasso ikke dukker opp der ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis du betaler kravet som er bakgrunn for betalingsanmerkningen så skal anmerkningen slettes med en gang.
Jeg ville ikke ta opp lån/kreditt for å betale de gamle, lært fra Luksusfellen Hallgeir at gammel gjeld er mye enklere å forhandle ned.
Tror forresten gjeldsregisteret ikke viser inkasso saker, så kanskje kredittkort som er gått til inkasso ikke dukker opp der ?
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at betalingsanmerkningen slettes når kravet er betalt. Her er saken at betalingsanmerkningen jeg tidligere hadde allerede er slettet selv om kravene ikke er betalt, og jeg er ifølge kredittsjekken min så og si kredittverdig igjen. Jeg lurer med andre ord på om sakene er permanent foreldret eller vil dukke opp igjen på senere tidspunkt.

Planen min var og sannsynligvis blir å forhandle meg en god avtale med selskapene siden gjelden er så gammel, som du nevner - og jeg har derfor spart penger en stund nå. MEN, Jeg lurer likevel på hvorfor samtlige betalingsanmerkninger er slettet fra registeret og hva det innebærer.

Feks: Vil betalingsanmerkningene komme tilbake hvis inkassoselskapene restarter prosedyrer som namsmann eller forliksråd (mao. at jeg bare er kredittverdig i en periode nå) eller er det permanent foreldet fordi de ikke gjorde dette tidligere og "holdt live" i kravet?
Fra Statens innkrevingssentral https://www.sismo.no/no/pub/tema/foreldelse

Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Det betyr at kreditoren må få kravet betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode.
For eksempel så vil en utleggsforretning gi 10 år forlenget foreldelsesfrist fra den dagen utleggsforretningen ble avholdt.
Erkjennelse av kravet gir også forlenget foreldelsesfrist. Erkjennelse kan for eksempel være innbetaling på krav og muntlig og skriftlig kommunikasjon om kravet.

Hvordan passer det på din situasjon?
Sitat av kongamf Vis innlegg
Fra Statens innkrevingssentral https://www.sismo.no/no/pub/tema/foreldelse

Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år. Det betyr at kreditoren må få kravet betalt innen 3 år eller få fristavbrudd innen samme periode.
Hvordan passer det på din situasjon?
Vis hele sitatet...
Takk for innspill Jeg har lest dette før, og det er nok iallefall slik at de 3 årene har utgått og min betalingsannerkning derfor for øyeblikket er slettet. Slik det jeg ville tolket setningen jeg har markert i fet skrift ovenfor, er at siden kreditoren ikke har fått fristavbrudd innenfor samme periode - altså de 3 årene (gjennom feks navnsmann, forliksråd, gjeldsavtale eller nedbetalingsplan) så er kravet nå ugyldig.

Jeg har derimot lest andre kilder si at de kan restarte denne prosessen etter 3 år, selv om rent ut i fra ordlyden ovenfor så virker det egentlig ikke sånn. I tillegg har de fortsatt prøvd og sende meg krav per digipost, og mye av gjeden min er i gjeldsregisteret fortsatt. Det plus den motstridene informasjonen jeg har funnet på nett, gjør at jeg derfor ikke helt sikker på hva som gjelder.

Fortsatt, takk for innspill
Denne siden går litt mer i detalj, og er skrevet fra perspektivet til skyldneren: https://www.inkassoguiden.no/foreldelse-av-gjeld
Sitat av kongamf Vis innlegg
Denne siden går litt mer i detalj, og er skrevet fra perspektivet til skyldneren: https://www.inkassoguiden.no/foreldelse-av-gjeld
Vis hele sitatet...
Foreldelsesfristen avbrytes også når fordringshaver setter i gang rettslige skritt mot skyldner. Dersom rettslige skritt fører til dom, forlik, avholdelse av utleggsforretning m.m. settes det en ny foreldelsesfrist på 10 år.
Vis hele sitatet...
Takk. Her står det også slik jeg har lest tidligere, at ved forliksråddom så blir kravet forlenget til (eller med) 10 år. Dette er altså fristavbruddet nevnt tidligere.

Jeg har fått en forliksråddom på iallefall en av sakene mine. Feks i 2012 på det ene kreditkortet. Ville tolket det slik at da gjelder 10 års regelen.

Likevel er nesten alle betalingsanmerkningene mine slettet
Betalinganmerkninger på forelda saker vil naturligvis være slettet.

Det du bør gjøre er å lage deg en oversikt over sakene dine å se på hver enkelt isolert.

Jeg tipper du vil finne en viss sammenheng med at de minste kravene er foreldet. De større er gjort rettslige.

Tidligere var det std prosedyre at alle krav ble gjort rettslige. Det er visst ikke helt tilfelle lenger.
Sitat av Dough Vis innlegg
Betalinganmerkninger på forelda saker vil naturligvis være slettet.

Det du bør gjøre er å lage deg en oversikt over sakene dine å se på hver enkelt isolert.

Jeg tipper du vil finne en viss sammenheng med at de minste kravene er foreldet. De større er gjort rettslige.

Tidligere var det std prosedyre at alle krav ble gjort rettslige. Det er visst ikke helt tilfelle lenger.
Vis hele sitatet...
Alle kravene, inkludert de store, er slettet. Inkludert de som jeg fått dom på i forliksrådet. (Og det er dette jeg synes er merkelig, da jeg forstår at fristen etter rettskraftig dom burde være 10 år - ikke 4.)

Det eneste som står der er en bitteliten regning fra 2016. Altså innenfor 4 år fristen.
Sist endret av torsken; 23. februar 2020 kl. 14:11.
Det ser ut som om 4års-fristen gjelder selve anmerkningen. Så det er riktig at anmerkningen er borte, men kravet kan fremdeles bestå.
Sitat av kongamf Vis innlegg
Det ser ut som om 4års-fristen gjelder selve anmerkningen. Så det er riktig at anmerkningen er borte, men kravet kan fremdeles bestå.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært interessant, og virker som kanskje kan være tilfellet (altså kravet er gyldig, men betalingsanmerkningen har falt bort).

Men spørsmålet er da kan da inkassoselskapet registrere betalingsanmerkningen på nytt, i og med at kravet fortsatt er gyldig (da rettskraftig dom fra forliksrådet har gjort det gyldig tilogmed 10 år)?
Ja nye rettslige skritt, ny betalingsanmerkning.

https://www.lindorff.no/kundeservice...sanmerkninger/

Har du bodd i utlandet og plutselig tjener penger her igjen vil nok det være interessant. Og kunne utløse utleggsforretning.

Sitat av torsken Vis innlegg
Noe av gjelden står derimot på gjeldsregisteret, men er oppført merkelig (noe som salærer uten grunnbeløp, og noe som kredittgrense uten at det har gått salærer på det - selv om jeg ikke har noe fungerende kort)
Vis hele sitatet...
Dette har nok naturlige forklaringer med at inndrivelsen av kravet er solgt til inkassoselskap. Krediddgrensen på kort står til den er gjort opp, kreditten blir ikke ført dobbelt i gjeldsreg.
Sist endret av Dough; 23. februar 2020 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja nye rettslige skritt, ny betalingsanmerkning.

https://www.lindorff.no/kundeservice...sanmerkninger/
Vis hele sitatet...
Interessant, men de kan jo ikke akkurat bare ta en ny runde i forliksrådet da dom allerede og namsmann og innkreving allerede er prøvd, men regner med at de har noen andre triks på lager.

Det er vel derfor de kjører kredittsjekk på meg. Så med andre ord, med en gang de finner ut at jeg blitt kredittverdig så kommer de for å ta meg.
De avholder en utleggsforretning.
Sitat av dggr Vis innlegg
De avholder en utleggsforretning.
Vis hele sitatet...
Alt det prøvde de for over 4 år siden uten suksess.

Nå er anmerkningene slettet og jeg er gledsfri på papiret.

Er det permanent eller ikke er det jeg lurer på...