Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2285
Heihei allesammen!

Jeg er ikke mye innpå her disse forumene, men fra tid til annen er jeg innom her, bestemte meg for å lage en bruker nå ettersom jeg har noe å komme med!

Kort sagt: Rusreformutvalget tar imot innspill til rusreformen, og da tenker jeg som så at når vi først har mulighet til å komme med et inspill, så må vi ta muligheten.

Alle kan skrive anonymt
Om dere skriver innspill, vennligst ta litt tid til å skrive på en strukturert, skikkelig måte

https://rusreformutvalget.no/innspill/

Har selv skrevet et grundig innspill om å lovliggjøre kultivering av sopp til eget bruk. Håper flere har mulighet til dette, altså om man deler denne meningen da.

Ellers ha en god kveld allesammen!

Håper at flest mulig folk ser dette! Leste igjennom reglene og kunne ikke se noe spesielt som sto i strid med dette innlegget, håper min konklusjon er riktig! (be kind, its my first time!)
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La da inn ønske om mulighet for at privatpersoner å sende inn feks piller til labtest.

Bruker vil da få feks i retur hvor sterk pillen er og hva den inneholder.
Anonym bruker
"Nummen Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La da inn ønske om mulighet for at privatpersoner å sende inn feks piller til labtest.

Bruker vil da få feks i retur hvor sterk pillen er og hva den inneholder.
Vis hele sitatet...
Hvem skal finansiere all den arbeidskraften, ressursene og utgiftene ved den driften tenker du?
Jeg skrev at jeg ønsker at det skal være lovlig å dyrke sin egen cannabis på sin egen tomt. Jeg la også ved at i spania har de lov til dette under forutsetning om at det ikke skal være synlig på verandaer og vinduer. La også til at i USA har flere stater godtatt 3-12 modne planter avhengig av stat også la jeg ved kilder til begge påstandene.
Anonym bruker
"Nummen Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg skrev at jeg ønsker at det skal være lovlig å dyrke sin egen cannabis på sin egen tomt. Jeg la også ved at i spania har de lov til dette under forutsetning om at det ikke skal være synlig på verandaer og vinduer. La også til at i USA har flere stater godtatt 3-12 modne planter avhengig av stat også la jeg ved kilder til begge påstandene.
Vis hele sitatet...
Støtter dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La da inn ønske om mulighet for at privatpersoner å sende inn feks piller til labtest.

Bruker vil da få feks i retur hvor sterk pillen er og hva den inneholder.
Vis hele sitatet...
Så for meg at mesteparten ville bli sponset av den kjære velferdsstaten med en liten egenandel pr test.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem skal finansiere all den arbeidskraften, ressursene og utgiftene ved den driften tenker du?
Vis hele sitatet...
Dugnad
Anonym bruker
"Nummen Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Så for meg at mesteparten ville bli sponset av den kjære velferdsstaten med en liten egenandel pr test.
Vis hele sitatet...
Haha sure for velferdsstaten har liksom ikke nok med alle barnefamiliene under fattigdomsgrensen, uføre og syke som lever på lut og kaldt vann, eldre som ligger seks timer i egen bæsj fordi eldreomsorgen ikke får nok penger osv.

Men dedikere seg til folk som har råd til og tar et aktivt valg om å ruse seg dit skal penga gå

Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Dugnad
Vis hele sitatet...
Ja i teorien måtte det jo ha blitt det eller fast kostnad for innsender, medlemsavgift eller lignende. Jeg ser absolutt den personlige fordelen av at en kyndig tester dopet før man tar det, men dette hadde ikke helt klart å la seg gjøre i praksis. Det er mitt perspektiv på forslaget desverre.

La oss ta noen eksempel tall. Si det er 80 stykker i året som sender inn,max et par personer i uka er ganske realistisk, mange tør ikke fordi det er ulovlig, og mange gidder ikke fordi de gidder ikke vente mange uker fra kjøp til inntak.

Den sakkyndige hadde ikke fått lønn for dette, og ingen sakkyndige hadde giddet det uten lønn. Tilsending og oppbevaring setter personen(e) i fare for bøter og fengsel. Da blir det til en freaker som folk må stole på har peil undersøker det, og da kan man likegjerne undersøke selv, og selvom det føles bedre for noen at en med litt mer erfaring enn en selv gjør det, så gjelder jo problemstillinga med lang ventetid, risiko ved innsending /mottakelse, utgifter ved porto og for tjenesten (om enn kun symbolsk sum til en ufør freaker som gjør det som hobby, for utstyr koster)

Alternativ to er at det startes en slags forening med sakkyndige som kan ha dette som en jobb. Da må lovverket endres først og det er en prosess som tar mange tiår. La oss si lønnen til disse er enten betaling for hver innsending. Med 80 innsendere i året snakker vi om flere tusen kr i avgift pr innsending for at det skulle vært en tilstrekkelig lønn (sorry ingen professorer på UiO som får gjøre dette i arbeidstida) Ingen gidder det for fem piller til 40 kr stk eller to exstacy tabletter eller blottere til 150 kr stk. Om du tenker på innsendere i besittelse av store kvanta reduserer det kundebasen betraktelig, og det ville også vært en måte å avsløre seg selv på og potensielt komme på radaren for evn import og salg.

Så kan man se på medlemsavgift. Okei kanskje en hundrings i året for støttemedlemmer og 3-400 kr for ildsjeler. Fortsatt ikke nok.
Eller hadde du sett for deg at mange ti tusener eller hundre tusener ville benytte seg av tjenesten?

Forslaget er som sagt bra i teorien, men jeg klarer ikke se hvordan det skal kjøre i praksis? Mener ikke kverulere eller være vanskelig ellerno, bare utveksle tanker og perspektiver
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
@nummen harpy. Vi har jo allerede infrastruktur for å teste alt av narkotika å piller og dette blir jo gjort hver eneste dag av fagfolk på lab.
Man trenger jo vel ikke å lage et helt nytt firma som kun driver med det, når vi allerede har så mange plasser som driver med, og som du nevner så kommer det nesten ikke til å bli noen som bruker tjenesten, som i mitt hode gjør det mer realistisk at et sånt tilbud kan bli lagt inn ved andre lignende eksisterende tilbud. Hvordan tror du det fungerer når politiet sender inn feks. piller til lab for testing? Tror du han/hun på labben tester piller på provisjon? Eller blir dette en av dens vanlige arbeidsoppgaver som man må regne med å gjøre hvis du skal heve den lønna du får.

Også nå er vel dette innspill til rusreformen da, så jeg synes det blir rart av deg at du argumenterer for at det må en regelendring til før dette eksempelet engang kan brukes.

Selv synes jeg dette var en super god ide som potensielt vil redde mange liv.
Ang testing av piller er dette noe som blir tilbudt i flere land i Europa.

Her kan du lese om hvordan det gjøres i Nederland: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoo...-does-it-work/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
@nummen harpy. Vi har jo allerede infrastruktur for å teste alt av narkotika å piller og dette blir jo gjort hver eneste dag av fagfolk på lab.
Man trenger jo vel ikke å lage et helt nytt firma som kun driver med det, når vi allerede har så mange plasser som driver med, og som du nevner så kommer det nesten ikke til å bli noen som bruker tjenesten, som i mitt hode gjør det mer realistisk at et sånt tilbud kan bli lagt inn ved andre lignende eksisterende tilbud. Hvordan tror du det fungerer når politiet sender inn feks. piller til lab for testing? Tror du han/hun på labben tester piller på provisjon? Eller blir dette en av dens vanlige arbeidsoppgaver som man må regne med å gjøre hvis du skal heve den lønna du får.

Også nå er vel dette innspill til rusreformen da, så jeg synes det blir rart av deg at du argumenterer for at det må en regelendring til før dette eksempelet engang kan brukes.

Selv synes jeg dette var en super god ide som potensielt vil redde mange liv.
Vis hele sitatet...
Orker ikke søke opp dette nå, men les deg gjerne opp på hvor stor pågang, og lang ventetid det er på lab-analyser av beslag, så ser du fort at det ikke er så enkelt å bare legge dette inn i eksisterende tilbud som du sier.
Bra tråd
Anonym bruker
"Nummen Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Orker ikke søke opp dette nå, men les deg gjerne opp på hvor stor pågang, og lang ventetid det er på lab-analyser av beslag, så ser du fort at det ikke er så enkelt å bare legge dette inn i eksisterende tilbud som du sier.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Beslag som blir gjort av politiet kan ligge i et år før det blir testa. Da kommer ikke frivillig (og fortsatt ulovlig bruk) innsending (til ulovlig bruk) til å bli prioritert. Lovverket sånn det er nå, og sannsynligvis alltid kommer til å være er at ulovlig bruk må man ta ansvar for selv. Staten kan ikke pålegges å teste dette bare for at folk skal ha en safe trip eller ikke dø av dårlig heroin og piller. Både pga lovverket men også fordi det da kommer til å påvirke prioriteringen av de "viktige" tingene jobben deres handler om, som er for politiet. Det var derfor jeg nevnte det med at heller ikke en professor på UiO(som i noen tilfeller har mulighet og lyst til å teste) ikke kommer til å få kunne bruke sin betalte arbeidstid på dette.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ok gode poeng dere kommer med. Jeg tenkte nok litt over simplifisert på dette ja.
Jeg hadde skrevet et innspill, men føler alt jeg personlig kan foreslå er dekket av brukerorgene. En ting jeg syns de har fokusert alt for lite på, er hvorvidt en plante av liten størrelse kan regnes som under 15 g gram cannabis i enkelte tilfeller. Det kunne "sniklegalisere" dyrking.

Takk til alle som sender innspill
Kunne hvertfall fall gjort testkit billige/gratis.
Skrev selv et innleg angående psykedeliske stoffer, og det at man bør kunne bruke og gro for eksempel sopp, eller arter som inneholder dmt for personlig bruk!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem skal finansiere all den arbeidskraften, ressursene og utgiftene ved den driften tenker du?
Vis hele sitatet...
Du
Håper inderlig at psykedeliske midler som ayahuasca, LSD og sopp blir legalisert, det er så mange som har fått så mye positivt ut av disse stoffene, både åndelig og mtp mental helse.

Veldig fint å vite at man får det man kjøper, i stedenfor å få stoff som er forpestet med amfetaminer og lignende

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem skal finansiere all den arbeidskraften, ressursene og utgiftene ved den driften tenker du?
Vis hele sitatet...
Staten kan kreve skatt på salg av f. eks cannabis og psykedeliske stoffer, disse ekstra skatteinntektene kan gå til finansiering av forskning og skade-reduserende tiltak som dette.

Utgiftene som ellers hadde gått til finansiering av heksejakt på "rusmisbrukere" (altså allminnelige folk) av politiet kunne nok alene finansiert dette tiltaket, og vel så det!
Sist endret av Ulthon; 2. desember 2019 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det viktigste for meg er ikke hvordan ting blir distribuert, selv om dagens løsning er helt feil og kun lønner seg for kriminelle.

For min del er det statens jakt etter førerkort som er mest bekymringsverdig.

Jeg har fortsatt førerkortet mitt, og verdsetter det på lik linje med livet, men det er utrolig mange som har mistet det på grunn av bagateller.

Jeg tør såvidt å røyke 0,05 på fredag dersom jeg skal kjøre bil mandags morgen. Å røyke på lørdag er no-go.

Det jeg derimot kan gjøre er å drikke. Fredag, lørdag og søndag..
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg hadde skrevet et innspill, men føler alt jeg personlig kan foreslå er dekket av brukerorgene. En ting jeg syns de har fokusert alt for lite på, er hvorvidt en plante av liten størrelse kan regnes som under 15 g gram cannabis i enkelte tilfeller. Det kunne "sniklegalisere" dyrking.

Takk til alle som sender innspill
Vis hele sitatet...
Det vil da vel være av interesse for rusreformutvalget å høre historier fra enkeltpersoner også?

Kan godt være organisasjonene har dekket det du ønsker allerede, men det at du også spesifiserer dine tanker og formeninger bidrar jo bare til at de tar det enda mer seriøst?

Jo flere innspill, jo bedre. Selv hvis de ligner det de har hørt fra før.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det vil da vel være av interesse for rusreformutvalget å høre historier fra enkeltpersoner også?

Kan godt være organisasjonene har dekket det du ønsker allerede, men det at du også spesifiserer dine tanker og formeninger bidrar jo bare til at de tar det enda mer seriøst?

Jo flere innspill, jo bedre. Selv hvis de ligner det de har hørt fra før.
Vis hele sitatet...
Amen.

Jo flere innspill, jo bedre!
Har selv sendt inn innspill angående sikkerhetsklareringer og vandel, testing av stoffene, et tydeliggjort skille mellom de ulike stoffer, sanksjonering i henhold til risikoprofil og et tydeliggjort skille mellom rusmiddelbruk og rusmiddelmisbruk i møte med Helsevesenet.

Må bare si at det er bra du opprettet tråden!
Visste ikke at man kunne komme med innspill.
Sist endret av Sopphuet; 2. desember 2019 kl. 23:04.
Anonym bruker
"Lettet Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noe håp om at folk med tidligere straff og rulleblad vil få det fjernet etter rusreformen?
Sitat av Ulthon Vis innlegg
Utgiftene som ellers hadde gått til finansiering av heksejakt på "rusmisbrukere" (altså allminnelige folk) av politiet kunne nok alene finansiert dette tiltaket, og vel så det!
Vis hele sitatet...
Kan du komme med konkrete eksempler på hva du mener her?
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det viktigste for meg er ikke hvordan ting blir distribuert, selv om dagens løsning er helt feil og kun lønner seg for kriminelle.

For min del er det statens jakt etter førerkort som er mest bekymringsverdig.

Jeg har fortsatt førerkortet mitt, og verdsetter det på lik linje med livet, men det er utrolig mange som har mistet det på grunn av bagateller.

Jeg tør såvidt å røyke 0,05 på fredag dersom jeg skal kjøre bil mandags morgen. Å røyke på lørdag er no-go.

Det jeg derimot kan gjøre er å drikke. Fredag, lørdag og søndag..
Vis hele sitatet...
Kan være verdt å nevne at jeg ikke deler denne informasjonen på statens nettsider.
Håper noen andre legger inn lignende innspill, slik at det kommer med.
Jeg håper virkelig noen går i bresjen for å myke opp førerkortbeslagene ut av ingenting som et politisk våpen.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg håper virkelig noen går i bresjen for å myke opp førerkortbeslagene ut av ingenting som et politisk våpen.
Vis hele sitatet...
https://rett24.no/articles/norsk-for...p-i-strasbourg
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg vet ikke om det er tatt opp her, men jeg ser at flere folk er redde for å levere inn navn og email, og det trenger dere faktisk ikke gjøre!
Skriv gjerne "Anonym" som navn, og som mail.