Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4708
La merke til at man ikke lenger får øvelseskjøringsbevis, fordi det ligger inne på Vegvesenets nettsider. Du skal altså logge deg inn og vise at beviset er gyldig om du blir stoppet. Er det slik med førerkort også? Hvis ikke, hvorfor ikke?
Har ikke hørt at det er slik med førerkortet, tviler på at det er mulig. Uansett legger opp mye ekstra arbeid og unødvendig tidsbruk for politiet når de har kontroller å måtte få hver enkelt person til å logge på brukerne sine for å sjekke om de har førerkort... "jeg har glemt passord og brukernavn" - "jeg har ikke med ID, men det er min profil, jeg lover" etcetc
Not a real gamer
retovio's Avatar
du kan gjøre det men er lettere for både deg og de som stopper deg om du har med deg det fysiske kortet
Det med øvelseskjøringsbeviset er riktig. Om du ikke har det på papir, så skal du vise frem nettsiden.
Noe som er nytt er vel at du kan melde tapt/stjålet førerkort på nett.
Du kan se førerkortene på Dinside @ vegvesenet.no, og politiet kan alltids sjekke om du har gyldig førerkort selv om du ikke har noe å fremvise i en eventuell kontroll. Men det enkle er ofte det beste, så det koster sjeldent noe å ta med seg det fysiske kortet.
Jeg forstår ikke hvorfor dette systemet ikke er forenklet. Jeg kan ha se for meg at Statens Vegvesen hadde utviklet en app for seg selv og politiet, som brukes i trafikk kontroller. Designet på appen trenger ikke å være avansert, f.eks 3 input felt: 1 bilens skiltnummer, 2 sjaførens personnummer og 3 eventuell tilhenger (skiltnummer).

Når de aktuelle feltene er fylt ut så sjekker appen all relevant data, herunder forsikring, årsavgift, eventuelle avskiltinger, sjaførens sertifikat, lovlig tilhenger vekt osv. Appen vil også ha funksjonalitet for å sjekke at sjaføren har lov til å kjøre det aktuelle kjøretøyet og med den gitte tilhenger. Og betjenten har mulighet til å vertifisere sjaføren utfra et bilde hentet fra databasen.

Med en slik app så kunne man ha skrotet førerkortet og vognkortene. Man kunne også ha designe funksjonalitet som gjør det enklere å få data inn på appen. F.eks skiltgjenkjenning via kamera, QR-koder/NFC-brikke på skiltplatene, og nå som nasjonal-ID er «rett-rundt-hjørnet» så er det en sikker og enkel måte å identifisere sjaføren på.

Og gitt at man setter de rette folkene på jobben med å designe appen, slik at man for god og gjenbrukbar kode og struktur; så er det en smal sak å lage en «sjafør versjon» av den, slik at sjaføren logger på appen med f.eks BankID og for opp sine førerkort data. I tilfeller der sjaføren er i tvil om han har lov til å kjøre en gitt bil, eller lov til å trekke en tilhenger så vil ha ha muligheten til å taste inn skiltnummeret i appen og sjekke det.

Er det noe jeg glemmer eller har oversett?
Politiet/vegvesenet har allerede utstyr som gjenkjenner skiltnummer og sjekker årsavgift/merknader. Førerkortdata er allerede tilgjengelig.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor dette systemet ikke er forenklet. Jeg kan ha se for meg at Statens Vegvesen hadde utviklet en app for seg selv og politiet, som brukes i trafikk kontroller. Designet på appen trenger ikke å være avansert, f.eks 3 input felt: 1 bilens skiltnummer, 2 sjaførens personnummer og 3 eventuell tilhenger (skiltnummer).

...

Er det noe jeg glemmer eller har oversett?
Vis hele sitatet...
Dette systemet finnes og har vært i bruk i noen år nå. UP har en del biler med kamera som scanner skilt og sjekket så godt som alt det du nevner og piper om de kjører nær en bil som ikke har papirene i orden. Vet ikke om systemet scanner tilhengerskilt og sjekker tillatt tilhengervekt på biler, men det skal ta det meste av andre ting du nevnte.
Det dere nevner heter ANPR. Automatisk skiltgjenkjenning

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/utekontroll
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville trodd det var lettere å ha et fysisk kort, med tanke på at du kanskje ikke alltid har strøm på telefonen osv.
Sitat av commie Vis innlegg
Politiet/vegvesenet har allerede utstyr som gjenkjenner skiltnummer og sjekker årsavgift/merknader. Førerkortdata er allerede tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Sitat av yoloswag Vis innlegg
Dette systemet finnes og har vært i bruk i noen år nå. UP har en del biler med kamera som scanner skilt og sjekket så godt som alt det du nevner og piper om de kjører nær en bil som ikke har papirene i orden. Vet ikke om systemet scanner tilhengerskilt og sjekker tillatt tilhengervekt på biler, men det skal ta det meste av andre ting du nevnte.
Vis hele sitatet...
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det dere nevner heter ANPR. Automatisk skiltgjenkjenning

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/utekontroll
Vis hele sitatet...
Jeg tror dere misforsto meg litt, jeg snakker om rutine kontroller som politiet (UP) foretar seg i ny og ned. Der politiet stopper biler på et kontrollpunkt eller der dem kjører etter biler og signaliserer dem til å stoppe. Her blir man jo normalt spurt om vognkort og førerkort, og siden politiet allerede har tilgang til iPad i bilene; så ser jeg for meg at en App kan erstatte det fysiske førerkortet og vognkortet. Jeg snakker ikke om at bilfører trenger å ha appen installert på sin telefon, bilfører trenger kun å ha med seg gyldig legitimasjon. Politiet for tilgang til et virtuelt førerkort og vognkort ved å taste inn personnummer og skiltnummer, eventuelt skanne QR/NFC.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
bilfører trenger kun å ha med seg gyldig legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Førerkort...... hva annet av legitimasjon har man snart? bankkort kommer jo snart for det meste uten bilde. og førerkort er eneste gyldig legitimasjon foruten pass( og selvsagt et mylder av anner rart som f.eks: forsvars id og postens id kort)


nei. lettere med et lite kort i lommeboka. tar ikke stor plass. veier ikke mye heller. så blir ikke sliten av å drasse det rundt.

hilsen èn som ikke trenger mobil til alt (tenk på de som ikke har smart-telefon da?)
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tror dere misforsto meg litt, jeg snakker om rutine kontroller som politiet (UP) foretar seg i ny og ned. Der politiet stopper biler på et kontrollpunkt eller der dem kjører etter biler og signaliserer dem til å stoppe. Her blir man jo normalt spurt om vognkort og førerkort, og siden politiet allerede har tilgang til iPad i bilene; så ser jeg for meg at en App kan erstatte det fysiske førerkortet og vognkortet. Jeg snakker ikke om at bilfører trenger å ha appen installert på sin telefon, bilfører trenger kun å ha med seg gyldig legitimasjon. Politiet for tilgang til et virtuelt førerkort og vognkort ved å taste inn personnummer og skiltnummer, eventuelt skanne QR/NFC.
Vis hele sitatet...
Politiet har tilgang til all(? eller mesteparten) denne informasjonen i bilen i tillegg til at det kan kjøres automatiske kontroller med kamera. Alt du har nevnt er så vidt jeg vet aktivt i bruk, men enn så lenge er det pålagt å ha med seg fysisk førerkort, siden dette er raskere å kontrollere og ikke er avhengig av internet/mobildekning for å fungere. Jeg har selv vært passasjer i rutinekontroll der fører kun hadde med bankkort med bilde og ikke førerkort og politiet sjekket opp førerkortet i "systemet i bilen" (det var det UP-karen sa, ikke at jeg så noe selv).