Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4932
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Har i lang tid vært plaget av mareritt. Kan i grunn ikke huske sist gang jeg hadde en ålreit drøm. Det går stort sett i drømmer der det eneste jeg gjør er å skrike, bli knivstukket, jaget og plaget, blir drept etc. etc. Har også hatt endel fine der jeg ikke klarer å bevege meg og har demoner bak øret som hvisker til meg, har også hatt søvnparalyse med demoner over meg.

Skjønner drømmer kan være en gjenspeiling av mental tilstand, men jeg har det egentlig ganske bra nå, så skulle gjerne hatt litt fetere drømmer! Noen tips?
Drømmene dine er ofte gode/dårlige utifra hvordan hverdagen din er. Hadde selv dårlige drømmer hver kveld i en periode for rundt et år siden. Dette var rundt eksamenstidene så det kunne lett vært pga stresset. Jeg ville anbefalt deg å ha faste døgnrytmer (viktig), spise bra mat, å trene.

Alt dette kan hjelpe til å gi deg en litt bedre drømmer, hvis det ikke skulle hjelpe ville jeg oppsøkt lege/phsykolog
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svaret! Er forholdsvis fysisk aktiv, men på matfronten og døgnrytme-fronten er det stor variasjon. Kan godt hende det ligger noe i det du sier om å ha faste døgnrytmer! Skulle kanskje lagt til at jeg har vært litt hos psykologen for PTSD, så man kan kanskje si det er en sammenheng, men jeg tenker at mennesket er mer komplisert og sammensatt enn at "du har/ har hatt PTSD, derav du har mareritt", og tenkte på litt generelle tips fra bruket. Begynner å bli litt slitsomt.

Så igjen, takk
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ser personlig ikke helt sammenhengen mellom hverdagen og drømmene mine. I går hadde jeg i grunn en knall dag, men i dag føler jeg meg litt grim etter en natt i helvete.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Enig med thomastoget, livsstil og kosthold kan påvirke søvn i stor grad.

Jeg anbefaler også sterkt at du prøver meditasjon med meditasjonsmusikk i bakgrunnen. Hjelper å rense litt tanker i hodet.
Start med intervaller, fordi det ikke er så enkelt å meditere til å begynne med. Prøv 15 min meditasjon daglig i en uke, øk til 30 min + når du føler for det.

Nå som vi har flott vær i møte, gå noen rolige turer i skogen og lytt til hva naturen har å by på. Sett deg ned og nyt øyeblikket i rolige og naturlige omgivelser Hjelper vertfall meg å klare hodet.

Eller helt alternativt, heng en dreamcatcher over sengen og tro på den. Merkelig nok så fungerte det for meg. Kjøpte en billig dreamcatcher fra eBay.

Håper det ordner seg!
Sist endret av Chromatics; 4. mai 2017 kl. 12:00.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Enig med thomastoget, livsstil og kosthold kan påvirke søvn i stor grad.

Jeg anbefaler også sterkt at du prøver meditasjon med meditasjonsmusikk i bakgrunnen. Hjelper å rense litt tanker i hodet.
Start med intervaller, fordi det ikke er så enkelt å meditere til å begynne med. Prøv 15 min meditasjon daglig i en uke, øk til 30 min + når du føler for det.

Nå som vi har flott vær i møte, gå noen rolige turer i skogen og lytt til hva naturen har å by på. Sett deg ned og nyt øyeblikket i rolige og naturlige omgivelser Hjelper vertfall meg å klare hodet.

Eller helt alternativt, heng en dreamcatcher over sengen og tro på den. Merkelig nok så fungerte det for meg. Kjøpte en billig dreamcatcher fra eBay.

Håper det ordner seg!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelp og innsikt! Jeg har til og fra praktisert meditasjon og mindfulness, men tenker absolutt at dette er noe jeg kan legge til lett før jeg legger meg.

Har også tenkt å ta nyte naturen litt i hverdagen, selv om jeg koser meg godt om dagen med det fine været vi har.

Kanskje en drømmefanger er tingen? Om det fungerer pga. placebo gir jeg egentlig blanke i det, så det er noe jeg er interessert i å teste ut

Takk igjen!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hhaha ikke ta dette 100% seriøst men; når jeg røyker marijuana, drømmer jeg sånn hver dag, og drømmene er ganske greie, bare litt rare du kan prøve det, men er ikke akkurat beste tipset
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tipset! Forøvrig røyka jeg daglig i flere år, og har hatt noen nærmest røykefrie måneder nå, og sånn tror jeg egentlig det kommer til å fortsette da jeg ikke nyter og får like mye ut av rusen lenger. Sånn drømmemessig tror jeg ærlig talt jeg ikke merker noen forskjell på nå og i min røykende periode, eneste må være at jeg husker drømmene mine bedre nå.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sånn utover dette er det følgende hva jeg har tatt til meg og skal implementere.

-Bedre og mindre variert døgnrytme
-Bedre kosthold og forbedret fordøyelse(spesielt før leggetid)
-Meditasjon og mindfulness
-Drømmefanger(om det hadde fungert hadde jeg fått så lattis at man kunne hørt meg på månen)
Skap om mareritt til en positiv slutt.

Når du våkner, ikke legg deg igjen med en gang, men tenk deg tilbake i situasjonen du var i så godt du husker. I ditt våkne selv så bestemmer du at du er en superhelt og banker dritten ut av demonen / flyr vekk fra problemene. Prøv å gjør det hver gang. Selv om du ikke husker hva du drømte så lag deg en superhelthistorie.

Poenget er å legge opp tankebaner slik at du allerede i marerittet oppdager at du er superthelt. Etter hvert vil du tidligere og tidligere avslutte mareritt fordi du i drømmen kommer på at du ikke har noe å frykte, her er du jo superhelt.

Siden du vet allerede hva søvnparalyse er, så er det om å skjønne at det er det som skjer når man har det. Slapp av i kroppen så gir det seg. Er også en mulighet til å legge det opp som er triggerpunkt for lucid dreaming.
Mareritt er en svært skremmende opplevelse. Du kan bli voldsomt redd for å sove at, og angsten ved oppvåkning er ille.

Jeg er plaget av mareritt, har kompleks ptsd, og i perioder går jeg nesten fra vettet pga lite søvn som skyldes lakenskrekk og oppvåkninger etter mareritt. En gang i tiden gikk jeg i terapi/kurs for å slippe marerittene. Det hjalp litt, jeg slipper ikke mareritt, men har fått litt mer kontroll over dem og er flinkere til å roe meg ned etterpå. Det kan jo være verdt et forsøk for deg også, men det er godt mulig man kan gjøre en del selv også.

Det jeg lærte om var først og fremst å endre hvordan jeg selv tenkte om marerittene. Mye henger sammen med forventning. Selv om det kanskje startet med en traume, kan det fortsette som "hakk i plata" og er rett og slett en uvane! Man må slutte å se på seg selv som den med marerittene, og erstatte det med å se på seg selv som den med normale drømmer. Litt som når man slutter å røyke og må se på seg selv som en ikke-røyker for å lykkes.

Videre skrev jeg i en periode ned drømmer veldig systematisk hver gang jeg våknet av mareritt (selv midt på natten skrev jeg innimellom sidevis!) og så var det "trening" et par ganger om dagen ved at jeg gikk gjennom drømmene og forsøkte å gjenoppleve drømmene i våken tilstand. Målet var å bli så vant til dem at de ikke var like skumle mer.

Det er en veldig ubehagelig aktivitet, og det er grunnen til at jeg ikke har fortsatt med det, men det hadde definitivt effekt da jeg drev med det. Problemet er bare at det dukker opp nye drømmer når andre er ufarliggjort. For meg da. Det kan jo hende det er helt annerledes for andre.
Sist endret av Susa; 5. mai 2017 kl. 00:09.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Høres kanskje helt fjernt ut men drømmefangere har virkelig hjulpet meg med mine mareritt. Slet en god del med daglige mareritt helt til jeg var hos en gjeng med indianere og kjøpte meg en skikkelig drømmefanger som jeg følte at passet meg, etter det har jeg ikke hatt et eneste mareritt og det er over 6år siden jeg kjøpte min første.
Viktig og ha tro på at de fungerer om du velger å kjøpe en.
Hører PTSD blir nevnt mye her som mulig kobling til at man har recurring mareritt. Kanskje det er noe hjernen din prøver å jobbe seg gjennom?

Har hatt 5 gode lange år med drømmer om et barn som enten da dør eller som så vidt blir reddet grunnet da personlig traume. Scenarioet forandrer seg, men utfallet er alltid en av de to.
Jeg vil nok si at det som har hjulpet meg er:

  • Å trene (trenger ikke løfte vekter på Sats, bare litt regelmessig mosjon. Finn noe du liker.).
  • Jobbe (Viss du ikke kan jobbe. prøv å fokuser på en hobby du har.)
  • Skrive ned drømmene mine (Som Susa sa. Skrive mye generelt sett egentlig)
  • Gode matvaner/Kutte ut sukker (no more brus, godteri, kebab, pizza, etc)
  • Sollys (Ta deg en tur sør neste mørketid og få noe dagslys på kroppen)
  • Prat med mennesker fysiskt, om ting du trenger eller vil prate om.

Terapi har ikke vært noe særlig for meg. Kan også si at å drikke har hjulpet en del, men kan ikke anbefale det av åpenbare grunner. Eller å reise mye da dette er også ansvarsfraskrivelse som jeg heller ikke kan anbefale.
Så dette er de tingene som har hjulpet for mine mareritt. Nå skal det også sies at jeg savner de, og at mye av min egen identitet er bindt opp til dem. Så da kan man diskutere hvor mye du mener du selv fortjener å ha disse drømmene.

Men nå ble denne posten veldig om meg. Lykke til.
Om marerittene starter først etter du sluttet å røyke så er det egentlig ganske så normalt.
Merker selv de gangene jeg tar pauser at jeg får veldig intense drømmer.

http://herb.co/2016/06/07/sweet-dreams-vivid-dreams/
Dreams after quitting cannabis can be extremely intense. But, why is this? Dr. Hamberger has an answer:

It is a temporary attempt to catch up on all the dreaming you missed when you were smoking weed. It usually goes away after two to three weeks. Your body will know when it’s all caught up and ready to go back to business as usual. – Hamburger

Post-cannabis, you fall prey to the “rebound effect”. While your dreams were previously suppressed by the herb, they come back with a vengeance once cannabis is no longer in your system. This is almost like a boomerang that just so happens to gain speed and force as it comes flying back to you.
Vis hele sitatet...
https://www.vice.com/en_us/article/w...oking-weed-876
http://nymag.com/scienceofus/2016/10...king-weed.html
https://www.reddit.com/r/Psychonaut/...tarted_having/
https://www.reddit.com/r/leaves/comm...htmares_after/
Støtter Slæsken på den der.

Husker da jeg sluttet å røyke for 1 år siden. Fy faen så masse syke drømmer.
Vær jævla natt så var jeg dypt dypt inni ett eller annet hælvette som foregikk i det uendelige!
våkna kliss våt av svette vær morgen og var nærmest utslitt etter en natt med helt livlige drømmer, med realistiske scenarioer.
Dette foregikk i flere måner før det sakte men sikkert ga seg.

Vist ikke det er røyke slutten så tipper jeg på den PTSD greia. (eller en fin combo av de 2)

Angående drømmefangeren! Den har hjulpet meg noe enormt når jeg var liten!
Jeg hadde ikke en natt uten sinnssyke mareritt når jeg var liten.
Jeg var nærmest livredd for å legge meg, å fikk angst når kvelden kom for da viste jeg at jeg skulle drømme.
En dag så kom mamma med en drømme fanger, og jeg var nesten ikke plaget med mareritt igjen...
Sist endret av Alge; 5. mai 2017 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Innhaler alt du kan. En kraftigere innpust enn det som føles naturlig. Hold inne i 4 sek også puster du kraftfullt ut. Pust inn, hold pust 4 sek, pust ut. Alt sammen med dedikasjon og styrke. Etter 6 omganger med pust inn, hold, ut så går man over til å puste sakte inn mens man teller til 4, for så å puste ut enda roligere, pust ut mens du teller til 8. Så fortsetter du den her rolige pustingen med 4 sek inn, 8 sek ut helt til du kjenner at du blir klar i hodet og veldig tilstede i øyeblikket. Etter det kan du puste vanlig og prøve å holde fokus på å mentalt si ordet “så” på innpust og “hmm” på utpust. Jeg liker å gjøre alt dette sittende i en stol med rett rygg, skuldrene bakover og blikket festet rett frem - sitter med god holdning rett og slett. Har også øynene lukket stort sett hele tiden. Prøv å gjør det 3 ganger hver dag, mye mulig du får en god natts søvn allerede første dagen etter at du gjør det.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av AnacondaS Vis innlegg
Skap om mareritt til en positiv slutt.
....
Poenget er å legge opp tankebaner slik at du allerede i marerittet oppdager at du er superthelt. Etter hvert vil du tidligere og tidligere avslutte mareritt fordi du i drømmen kommer på at du ikke har noe å frykte, her er du jo superhelt.

Siden du vet allerede hva søvnparalyse er, så er det om å skjønne at det er det som skjer når man har det. Slapp av i kroppen så gir det seg. Er også en mulighet til å legge det opp som er triggerpunkt for lucid dreaming.
Vis hele sitatet...
Denne var ikke dum! Takk for tipset, det skal jeg teste ut, jeg kan se hvordan det her kan fungere Tanken er på et sett at ved å bygge assosiasjonene i våken tilstand skal man på et sett ta dette med seg over i marerittene?

Angående søvnparalysen så tror jeg at det kan bli litt vanskelig å innse at det er det jeg har når det skjer da jeg er helt tura og tror fanden skal ta meg.


Sitat av Susa Vis innlegg
.....

Videre skrev jeg i en periode ned drømmer veldig systematisk hver gang jeg våknet av mareritt (selv midt på natten skrev jeg innimellom sidevis!) og så var det "trening" et par ganger om dagen ved at jeg gikk gjennom drømmene og forsøkte å gjenoppleve drømmene i våken tilstand. Målet var å bli så vant til dem at de ikke var like skumle mer.

Det er en veldig ubehagelig aktivitet, og det er grunnen til at jeg ikke har fortsatt med det, men det hadde definitivt effekt da jeg drev med det. Problemet er bare at det dukker opp nye drømmer når andre er ufarliggjort. For meg da. Det kan jo hende det er helt annerledes for andre.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er noe jeg blir nødt til å gjøre, om det betyr at jeg kan ha litt roligere netter er det absolutt verdt det. De blir så mørke av og til at det føles ut som satan sitter i veggene. Jeg kan se for meg at det er veldig ubehagelig å skrive og tenke om, men tenker kanskje at det er der noe av den terapeutiske verdien ligger?

Godt å høre at du har fått mer kontroll over marerittene dine, men synes det er litt trist at du fortsatt har dem. Tilstanden blir på mange sett et fengsel. Av og til føles det ut som jeg har 10 000 nøkler til celledøren, men ingen passer helt. Men jeg har kommet langt altså! Celledøren er på gløtt og solen titter inn. Jeg håper ting fortsetter å bli bedre for deg, det gir jo mening at disse tingene er etset inn i vesenet ditt, men for meg personlig gir det lite mening at det skal være så vanskelig å bryte ut av.


Sitat av Marori Vis innlegg
Hører PTSD blir nevnt mye her som mulig kobling til at man har recurring mareritt. Kanskje det er noe hjernen din prøver å jobbe seg gjennom?

......
.....

Så dette er de tingene som har hjulpet for mine mareritt. Nå skal det også sies at jeg savner de, og at mye av min egen identitet er bindt opp til dem. Så da kan man diskutere hvor mye du mener du selv fortjener å ha disse drømmene.

Men nå ble denne posten veldig om meg. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk for posten, setter veldig pris på innsikten.
Ja, det at det er noe hjernen min jobber seg igjennom har jeg også tenkt. Men har kommet veldig langt(synes jeg selv) og det er derfor litt synd å våkne hver eneste morgen med en dårlig følelse, hemmer min egen progresjon på et sett.

Jeg har heldigvis ikke bundet min identitet noe særlig opp mot disse marerittene, jeg synes vel ærlig talt ikke at jeg "fortjener" de heller. Har hatt jævlige og dårlige drømmer så lenge jeg kan huske, slik at jeg ikke helt husker hvordan det var å ha en god en, og noen kan være riktig så grove. I går natt sov jeg med ryggen vendt mot døra, der kunne jeg føle at fanden satt, jeg kunne ikke helt se hun/han men jeg følte nærværet. Jeg våknet etter en stund og snudde meg i senga, like etter er jeg igjen dypt inne i drømmeverden der jeg jobber iherdig med all min kraft for å bevege kroppen min mens en grell demon hvisker noe i øret mitt. Jeg er egentlig ikke overtroisk heller, tror heller på at det er dårlig stemning jeg tar med meg inn og ut av drømmene, egentlig. Men jeg vet ikke helt, noen ganger kommer de tilsynelatende ut av ingenting.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Om marerittene starter først etter du sluttet å røyke så er det egentlig ganske så normalt.
Merker selv de gangene jeg tar pauser at jeg får veldig intense drømmer.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke være biased å si at det ikke kan være en sammenheng her. Men marerittene mine begynte lenge før jeg sluttet å røyke, og noen av de groveste hadde jeg når jeg dampet som en skorstein.


Sitat av Alge Vis innlegg
Støtter Slæsken på den der.

..våkna kliss våt av svette vær morgen og var nærmest utslitt etter en natt med helt livlige drømmer, med realistiske scenarioer.
Dette foregikk i flere måner før det sakte men sikkert ga seg.

Vist ikke det er røyke slutten så tipper jeg på den PTSD greia. (eller en fin combo av de 2)

Angående drømmefangeren! Den har hjulpet meg noe enormt når jeg var liten!
Jeg hadde ikke en natt uten sinnssyke mareritt når jeg var liten.
Jeg var nærmest livredd for å legge meg, å fikk angst når kvelden kom for da viste jeg at jeg skulle drømme.
En dag så kom mamma med en drømme fanger, og jeg var nesten ikke plaget med mareritt igjen...
Vis hele sitatet...
Jeg har også vært plaget mye av nattesvette og har til tider måtte stå på 2-3 ganger om nettene for å dusje og varme meg opp. Da jeg blir veldig kald etter en stund pga. fuktigheten på kroppen. Jeg tenkte alltid at dette hadde med røyking å gjøre, og det står sikkert bak mye av det de seneste månedene, men jeg tror også egentlig at det kanskje ligger andre mekanismer bak også. PTSD kan sikkert være relevant men jeg prøver å ikke identifisere meg med tilstanden da mennesket ikke er sort/hvitt og jeg er mer komplisert enn en som så.

Jeg tror nesten jeg må skaffe meg en drømmefanger jeg! Kanskje troen på at det er noe som beskytter deg om nettene er nok til å lure seg unna?


Sitat av Revbatim Vis innlegg
Innhaler alt du kan. En kraftigere innpust enn det som føles naturlig. Hold inne i 4 sek også puster du kraftfullt ut. Pust inn, hold pust 4 sek, pust ut. Alt sammen med dedikasjon og styrke. Etter 6 omganger med pust inn, hold, ut så går man over til å puste sakte inn mens man teller til 4, for så å puste ut enda roligere, pust ut mens du teller til 8. Så fortsetter du den her rolige pustingen med 4 sek inn, 8 sek ut helt til du kjenner at du blir klar i hodet og veldig tilstede i øyeblikket. Etter det kan du puste vanlig og prøve å holde fokus på å mentalt si ordet “så” på innpust og “hmm” på utpust. Jeg liker å gjøre alt dette sittende i en stol med rett rygg, skuldrene bakover og blikket festet rett frem - sitter med god holdning rett og slett. Har også øynene lukket stort sett hele tiden. Prøv å gjør det 3 ganger hver dag, mye mulig du får en god natts søvn allerede første dagen etter at du gjør det.
Vis hele sitatet...
Jeg skal få prøvd det her ut, Revbatim. Jeg har også tenkt på at det kanskje har en sammenheng med nattlig respirasjon. Kan se for meg at dette er en noe "vanskelig" og ubehagelig praksis å begynne med?

Takk for ALL feedback folkens. Setter sykt pris på alle tips, og har fått mye mer troen på at det her er faktisk noe jeg kan gjøre med, hittil har det føltes litt ut som noe jeg aldri kan unnslippe, da det er litt vanskelig å få kontroll over denne typen drømmer føler jeg. Det føles litt ut som en helvete-loop som er vanskelig å sno seg unna.

Ha en fin dag godtfolk!
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal komme med oppdatering om tipsene fungerer og ting blir bedre!

Hvis de ikke gjør det, så lar jeg nok være. Jeg har i alle fall fått mye hjelp her så jeg har masse ulike ting jeg kan prøve ut!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal få prøvd det her ut, Revbatim. Jeg har også tenkt på at det kanskje har en sammenheng med nattlig respirasjon. Kan se for meg at dette er en noe "vanskelig" og ubehagelig praksis å begynne med?
Vis hele sitatet...
Tenk på det som å børste støv og spindelvev fra et gammelt loft som har stått tomt lenge
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tanken er på et sett at ved å bygge assosiasjonene i våken tilstand skal man på et sett ta dette med seg over i marerittene?
Vis hele sitatet...
Ja, mareritt er ofte panikk og ikke finne noe vei ut av situasjonen. Gjentatte mareritt er ofte mye av den samme situasjonen, så ved å løse det i våken tilstand så er det lettere i marerittet å bryte det.

På samme måte så hjelper det hvis man gruer seg til å sove i frykt av mareritt. Kjør samme simulering om at du er superhelt.

Superhelt høres kanskje barnslig ut, men funket for meg. Bonusen er jo at du bruker resten av drømmen til å fly rundt
PTSD er en diagnose de kaster etter deg om dagen. Sålenge du ikke har blitt skutt på/dødd av hjerteinfarkt ller noe. tror jeg bare du skal slappe av. Ja mareritt er kjipt men alle har dem.
Drømmer har med følelser å gjøre. Du klarer å styre følelsene dine når du er våken, men det kan du ikke når du sover, så da får du "mareritt". Antidepressiva eller "lykkepiller" hjelper noe helt utrolig mot mareritt, så det kan være en ide å snakke med lege om saken.