Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7266
jeg er en gutt på 17 år som har i et halv år røykte hasj med ulike mellomrom, ofte i helgene og i forbindelse med fester. den siste måneden har det blitt mye røyking, og de 2 siste ukene har jeg røykte flere jayes om dagen. jeg har også solgt litt her og der, men har aldri hatt mer en 10g på meg. jeg selger bare til kompiser av meg eller folk jeg kjenner, men har i det siste begynt å bli litt redd og vet ikke om dette er så lurt. han jeg kjøper av skriver til meg på facebook noe jeg ikke er så fan av, og flere av kompisene mine går på pissings. jeg er en smart gutt med ambisjoner om å bli ingeniør når jeg er ferdig med skole. jeg er redd for at handlingene jeg gjør nå kan negative konsekvenser for meg når jeg skal søke jobb, (dersom jeg blir tatt). hva bør jeg gjøre, burde jeg bare slutte helt eller?
Selvfølgelig burde du slutte helt. Jeg tror ikke dette varer veldig lenge, men det er ditt valg. Si at han skal slette facebookmeldingene sine med deg mens du ser på, så gjør du det samme og dere snakker aldri mer på facebook om slikt.
Visst du virkelig har tenkt å bli ingeniør burde du kutte ut røykinga en del.

Kanskje lov av og til, men det å deale hasj som 17 åring og ha ett mål om å bli ingeniør senere i livet tror jeg kan bli vanskelig!
Du burde ikke være spesielt redd for å blit tatt om du er forsiktig på alle andre plan, ettersom meldinger på facebook ikke er nok til å straffe deg. Det du burde tenker over. Det er vanene du skaffer deg nå som ung... Det er vanskelig å komme seg ut av et slikt liv, spesielt når det blir snakk om store summer med penger.
Sist endret av Mirage; 28. april 2016 kl. 00:12.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Du burde ikke være spesielt redd for å blit tatt om du er forsiktig på alle andre plan, ettersom meldinger på facebook ikke er nok til å straffe deg. Det du burde tenker over. Det er vanene du skaffer deg nå som ung... Det er vanskelig å komme seg ut av et slikt liv, spesielt når det blir snakk om store summer med penger.
Vis hele sitatet...
Er riktignok ikke nok til å straffe deg ene og alene, men det vil bli brukt mot deg, så det er best å slette det.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Du trenger flaks hver gang, politiet trenger flaks kun en gang! Skaff deg en deltids jobb for å støtte røykinga di, du får mye mer ut av å røyke litt her og der med kompiser uten paranoiaen om å bli tatt for å selge hay.
Kutt ut dealingen iallefall, er fort gjort å gå på en smell der. Har en kompis som røkte i fred og ro i mange år, så begynte han å deale og det tok ikke mange ukene før purken sto på døra. Han hadde full tillit til kompisene sine og alt, brukte ikke FB for kommunikasjon (Snapchat, hinthint) og mente selv han var over gjennomsnittet forsiktig. Men neh. Han var dog noen år eldre enn 17.

Ro ned på røykinga og hold deg til koserøyking du, så går nok ingeniørplanene i boks. Finnes jo historier om de som røyker dag ut og dag inn men som likevel kommer seg opp og frem, hvorvidt disse er sanne og troverdige er en annen sak. Ta vare på deg selv og ikke misbruk! Selv har jeg lett for å misbruke det, hadde iallefall det tidligere, men holder meg nå til noen få ganger i måneden, annenhver helg som oftest, noen ganger kan det bli et par helger på rad men så har jeg en lengre pause etter det. Ha en rutine på det, så har du noe å glede deg til og se frem til også. Det er mitt tips iallefall.
Å bli tatt vil føre til at du får rulleblad, som fører til at du muligens ikke får sikkerhetsklarering. Sikkerhetsklarering kreves i enkelte stillinger hos f.eks Statnett, Kongsberg Gruppen, Forsvaret, NSM og annen IT-sikkerhet. Hvis du har et ønske om å jobbe i en stilling hvor sikkerhetsklarering er et must, bør du vurdere om risikoen er verd det. Bryr du deg ikke om disse få stillingene vil rulleblad ha lite å si i praksis.
Sist endret av Lurvur; 28. april 2016 kl. 19:04.
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Kutt ut dealingen iallefall, er fort gjort å gå på en smell der. Har en kompis som røkte i fred og ro i mange år, så begynte han å deale og det tok ikke mange ukene før purken sto på døra. Han hadde full tillit til kompisene sine og alt, brukte ikke FB for kommunikasjon (Snapchat, hinthint) og mente selv han var over gjennomsnittet forsiktig. Men neh. Han var dog noen år eldre enn 17.

Ro ned på røykinga og hold deg til koserøyking du, så går nok ingeniørplanene i boks. Finnes jo historier om de som røyker dag ut og dag inn men som likevel kommer seg opp og frem, hvorvidt disse er sanne og troverdige er en annen sak. Ta vare på deg selv og ikke misbruk! Selv har jeg lett for å misbruke det, hadde iallefall det tidligere, men holder meg nå til noen få ganger i måneden, annenhver helg som oftest, noen ganger kan det bli et par helger på rad men så har jeg en lengre pause etter det. Ha en rutine på det, så har du noe å glede deg til og se frem til også. Det er mitt tips iallefall.
Vis hele sitatet...
Støtter denne.

Om man er strukturert nok på hverdager og bare holder røykingen til fredagskvelder/lørdagskvelder, tror jeg neppe det vil ha noen merkbare konsekvenser for skolen (tom. på de heftigste studiene). Moderasjon er nøkkelen. Spørsmålet er vel heller om du klarer å moderere bruken og holde deg til dette?

Går selv høyere utdanning og tenker å gå videre på et ingeniørstudie. Røyker bare litt i perioder, men har merket at det kan raskt gå utover skolen dersom man ikke er bevisst på bruken (latskap -> mindre motivasjon -> henger etter i fagene). Heldigvis har det gått greit for min del.

Men jeg tror man skal tenke seg godt om dersom man vurderer å røyke mens man bor på studenthybel i en forholdsvis ukjent by, da det raskt kan oppstå uventede konsekvenser (skole, botilstand, rykter osv.). Personlig tør jeg ikke å ta den risikoen.

Dealing hadde jeg lagt fra meg tvert. Lettjente penger, ja. Har aldri dealet selv, men profitten kontra risikoen er ikke verdt det (imo). Ikke bare kan det gi klekkelig bot (eller i verste fall en dom) og konsekvenser for fremtidige yrker, men også et forferdelig dårlig rykte du neppe vil ha på deg.
tusen takk alle sammen, tenker å slutte å deale og holde meg unna røyking for en periode (inntil det er ute av systemet) så ser vi derifra
Sitat av spesielle kåre Vis innlegg
tusen takk alle sammen, tenker å slutte å deale og holde meg unna røyking for en periode (inntil det er ute av systemet) så ser vi derifra
Vis hele sitatet...
Sendt deg en PM, ta en titt innom "private meldinger".
Det er mange som begynner å røyke på din alder, det er faktisk veldig vanlig og eksperimentere med cannabis rundt 17års alderen. Jeg er nesten 10 år eldre enn deg så jeg kan gi deg et godt tips, ikke la cannabis styre deg. Prøv å vær bevist på hvor mye du røyker. Ganja er veldig gøy og det tar fort fokus fra mange andre ting. Jeg solgte selv hasj når jeg var 17år. Før eller siden blir du tatt og det suger. Jeg ble ikke tatt før jeg var 26år. Jeg har sitti i fengsel og når du får 8 måneder for bruk, besittelse og videresalg går det opp et lys for en om hvor bortkasta det er og hvor lite man har tjent på å selge grammere. Jeg regner med at du selger for å få gratis røykings. Det var i allefall sånn det starta for meg. Ta og introduser noen av vennene dine til han du henter av, la noen andre ta seg av den jobben også får du fortsatt røykingsen din billig. Å selge er bare stress etter at du har holdt på i flere år. Du er ung. Røyk hvis du vil. Men ikke røyk for mye.
Sitat av spesielle kåre Vis innlegg
tusen takk alle sammen, tenker å slutte å deale og holde meg unna røyking for en periode (inntil det er ute av systemet) så ser vi derifra
Vis hele sitatet...
Veldig lurt. Det der holder deg bare tilbake.

Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Finnes jo historier om de som røyker dag ut og dag inn men som likevel kommer seg opp og frem, hvorvidt disse er sanne og troverdige er en annen sak.
Vis hele sitatet...
knis, var den til meg?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Veldig lurt. Det der holder deg bare tilbake.



knis, var den til meg?
Vis hele sitatet...
Spørs om du føler deg truffet eller ei! Er ikke ute etter å fornærme noen altså!
Sist endret av Mafakkaz; 30. april 2016 kl. 15:22.
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Spørs om du føler deg truffet eller ei! Er ikke ute etter å fornærme noen altså!
Vis hele sitatet...
Dersom det virker mer plausibelt at jeg vedlikeholder en årelang løgn her på forumet enn at det jeg sier faktisk er sant så må det vel tilsi at jeg er rimelig fuckings fantastisk?

Jeg tar det som et enormt kompliment om det var til meg

...Ved nærmere ettertanke så begynner jeg å bli så gammal at jeg faktisk håper litt at ungdommen her går ut ifra at jeg lyver. Trist om naive ungdommer tror det er mulig å drite seg sånn ut og fortsatt lande på beina; fremfor å gjøre som trådstarter her. Definitivt en lovende ung mann.
Sist endret av Tøffetom; 30. april 2016 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dersom det virker mer plausibelt at jeg vedlikeholder en årelang løgn her på forumet enn at det jeg sier faktisk er sant så må det vel tilsi at jeg er rimelig fuckings fantastisk?

Jeg tar det som et enormt kompliment om det var til meg

...Ved nærmere ettertanke så begynner jeg å bli så gammal at jeg faktisk håper litt at ungdommen her går ut ifra at jeg lyver. Trist om naive ungdommer tror det er mulig å drite seg sånn ut og fortsatt lande på beina; fremfor å gjøre som trådstarter her. Definitivt en lovende ung mann.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg litt usikker på hva din historie er, men whatever floats your boat, greier du deg så greier du deg og ingenting er så bra som det, uavhengig av hvor mange smeller en har gått på! Man kan drite seg ut og lande på beina, men da må man vite hva man driver med. Har man god selvinnsikt, mestrer evnen til å reflektere over seg selv og livet sitt, og ikke minst greier å ta seg i nakken når en må, så klarer man seg. Og det ser det ut som trådstarter greier når han velger å droppe dealinga og ta seg en liten pause.
Jeg gidder ikke lese alle kommentarene, så beklager på forhånd hvis jeg gjentar noe noen allerede har sakt.

Uansett. Jeg prøvde hasj for første gang da jeg var 14, nå er jeg 18. Cannabis har vært en lærerik plante for min del, og i dag røyker jeg ikke lenger. Jeg har blitt tatt for å røyke et par ganger, og bestemte meg for litt siden at det nå var nok. Jeg har ingenting imot folk som røyker, og har ingen problemer med å være rundt folk som røyker. Sier bare 'nei takk'.

Det du må tenke på om dette er noe som er 'nødvendig' for deg. Er det virkelig SÅ artig/chill/kult/whatever å røyke? Du sier det jo egentlig selv, det at du er redd for at det skal komme i veien for videre studie/arbeid. Og ja, det kommer det nok til å gjøre. Enten om det er gjennom en sanksjon, eller om du rett og slett får helt andre holdninger og oppførsel av å røyke. Jeg hadde selv 'problemer' med å innrømme til meg selv at jeg var en annen person den perioden jeg røyket (ca. 2 dager i uken).

Du burde egentlig vente til du har fått deg fast arbeid og inntekt, et stabilt liv rett og slett, før du begynner å røyke mener nå jeg..

Det ble et langt, kjedelig innlegg.


TL;DR: Er cannabis SÅ jævla viktig? Så lenge du fungerer fint uten, så kan du la det ligge for en stund i hvert fall.
Sist endret av losji; 30. april 2016 kl. 18:30.
Sitat av losji Vis innlegg
Jeg gidder ikke lese alle kommentarene, så beklager på forhånd hvis jeg gjentar noe noen allerede har sakt.

Uansett. Jeg prøvde hasj for første gang da jeg var 14, nå er jeg 18. Cannabis har vært en lærerik plante for min del, og i dag røyker jeg ikke lenger. Jeg har blitt tatt for å røyke et par ganger, og bestemte meg for litt siden at det nå var nok. Jeg har ingenting imot folk som røyker, og har ingen problemer med å være rundt folk som røyker. Sier bare 'nei takk'.

Det du må tenke på om dette er noe som er 'nødvendig' for deg. Er det virkelig SÅ artig/chill/kult/whatever å røyke? Du sier det jo egentlig selv, det at du er redd for at det skal komme i veien for videre studie/arbeid. Og ja, det kommer det nok til å gjøre. Enten om det er gjennom en sanksjon, eller om du rett og slett får helt andre holdninger og oppførsel av å røyke. Jeg hadde selv 'problemer' med å innrømme til meg selv at jeg var en annen person den perioden jeg røyket (ca. 2 dager i uken).

Du burde egentlig vente til du har fått deg fast arbeid og inntekt, et stabilt liv rett og slett, før du begynner å røyke mener nå jeg..

Det ble et langt, kjedelig innlegg.


TL;DR: Er cannabis SÅ jævla viktig? Så lenge du fungerer fint uten, så kan du la det ligge for en stund i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Tror du at du ble en annen person av å røyke 2 ganger i uken?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du at du ble en annen person av å røyke 2 ganger i uken?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvordan du definerer "en annen person". Men ja, jeg var definitivt ikke meg selv.
Røyker weed daglig i perioder, er fri i perioder, røyker par ganger i uka i perioder. Jeg blir ikke en annen person, blir bare en annen versjon.