Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 49212
Sitat av valo Vis innlegg
Hei. Jeg har kommet over en rekke hjelmer fra nazi Tyskland. Første gang jeg så de så trodde jeg de var kopier for de så helt nye ut. Alle hjelmene hadde to dekaler, et med hakekors og et med hvilken avdeling de tilhørte. Nå husker ikke jeg alle dekalene bortsett fra et og det var SS, og jeg mener å huske at den hjelmen var svart. Nå er det snakk om en seks-syv forskjellige hjelmer, alle med hakekors dekal, men forskjellige dekaler i forhold til hvilken divisjon de tilhørte, alle i helt perfekt stand, som sagt jeg trodde de var kopier. Hva vil en kunne forvente å få hvis en selger hjelmene hver for seg?
Vis hele sitatet...
Hei.

Hadde du slengt ut et bilde så hadde det gjort alt så mye lettere og interessant.
Sist endret av stagg; 4. oktober 2012 kl. 02:41.
Takk for hurtig svar. Tenker at jeg i løpet av noen dager skal få tatt bilde av hjelmene. Er det noen opplysninger som jeg også kan legge ut? Har sett fra noen annonser at det er skrevet noe om serienummer eller lignende.
Sitat av valo Vis innlegg
Takk for hurtig svar. Tenker at jeg i løpet av noen dager skal få tatt bilde av hjelmene. Er det noen opplysninger som jeg også kan legge ut? Har sett fra noen annonser at det er skrevet noe om serienummer eller lignende.
Vis hele sitatet...
Brukbare bilder holder i massevis! Ta hovedsakelig gode bilder av dekalene på dem. Er det mint originale SS hjelmer kan disse ligge opp mot 50 laken, er det SS camo hjelmer så kan du regne opp mot 100k.

Er det oppmalte falske hjelmer (regner med det er det) så ligger de på rundt 1k+, mye som spiller inn selvfølgelig. Om de er godt lavet etc. Er det innmat i hjelmene? Ta bilder av innmaten også, er den original så har de ofte en fin prislapp. Personlig er jeg ikke noen guru på hjelmer, men jeg kjenner flere av verdens ledende eksperter på hjelmer som jeg kan vise bildene til om hverken jeg eller noen andre her kan si noe konkret på dem. Da kan jeg garantere at du vil få gode vurderinger.

Har du noen historie på dem?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Brukbare bilder holder i massevis! Ta hovedsakelig gode bilder av dekalene på dem. Er det mint originale SS hjelmer kan disse ligge opp mot 50 laken, er det SS camo hjelmer så kan du regne opp mot 100k.

Vis hele sitatet...
Of-topic. Farfaren min var offiser og gudene skal vite hvor mange slike tyskerhjelmer han har sendt til smelteverket :/
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Brukbare bilder holder i massevis! Ta hovedsakelig gode bilder av dekalene på dem. Er det mint originale SS hjelmer kan disse ligge opp mot 50 laken, er det SS camo hjelmer så kan du regne opp mot 100k.

Er det oppmalte falske hjelmer (regner med det er det) så ligger de på rundt 1k+, mye som spiller inn selvfølgelig. Om de er godt lavet etc. Er det innmat i hjelmene? Ta bilder av innmaten også, er den original så har de ofte en fin prislapp. Personlig er jeg ikke noen guru på hjelmer, men jeg kjenner flere av verdens ledende eksperter på hjelmer som jeg kan vise bildene til om hverken jeg eller noen andre her kan si noe konkret på dem. Da kan jeg garantere at du vil få gode vurderinger.

Har du noen historie på dem?
Vis hele sitatet...
Flott med raske svar!! Det skal være innmat i alle hjelmene jeg tittet på. Mener å huske at alle var grønne bortsett fra SS hjelmen, som var svart. Hadde vært skikkelig gøy om alle var originale, noe jeg mistenker er tilfellet, ettersom eier er veldig nøyaktig og veldig glad i historie. Nevnt tidligere vil jeg i løpet av tre-fire dager legge ut bilder, skal se om det ikke er mulig å få noen historie på hjelmene også.
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Of-topic. Farfaren min var offiser og gudene skal vite hvor mange slike tyskerhjelmer han har sendt til smelteverket :/
Vis hele sitatet...
Huffda, hjelmer med historie til norge? SS hjelmer?

Er dessverre alt for mange slike historier. SS Æresdolken til Jonas Lie ligger etter historien på bunn av mjøsa. Han som hadde tatt den utifra huset til Lie hadde gitt beskjed til sin datter (?) at de nazi objektene som han hadde lagret på loftet skulle destrueres etter hans død. På 60-70 tallet skal hun ha kastet hele eska med dolken til Lie samt andre objekter fra han og Terboven i mjøsa.

Den historien der kan ikke bekreftes etter det jeg vet. Men etter det jeg vet så er den borte. Men slik er det med mye, ta feks blodflagget. Blodflagget er betegnet som det ultimate objektet fra det tredje riket. Det var dette flagget de gikk med under kuppet i treogtyve, flagget var dekket i blod (derav navnet "blutfahne") fra de partimedlemmene som hadde blitt skutt av politiet under opptøyene. Andreas Bauriedl som ble skutt og drept falt på flagget etter han hadde blitt skutt. Flagget ble betegnet som en av de mest "hellige" objektene det tredje riket hadde. Jakob Gimminger var han som bar flagget under sermonier. Flagget ble dratt frem under seremonier, stats begravelser etc. 18 Oktober 1944 under en Volkssturm seremoni holdt av Henrich Himmler med mange toppfolk som deltager så ble flagget sett for siste gang av offentligheten. Etter den gang har flagget forsvunnet i historien. Ingen vet sikkert hvor det ble lagret mot slutten, men med tanke på verdien på det så ville det trolig være noe som de ville redde. Men ingen vet den dag i dag om flagget eksisterer, selv om det ryktes at det befinner seg hos en privat samler i Tyskland
Detter e så spennende bilder! så mye og lære
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Huffda, hjelmer med historie til norge? SS hjelmer?

Er dessverre alt for mange slike historier. SS Æresdolken til Jonas Lie ligger etter historien på bunn av mjøsa. Han som hadde tatt den utifra huset til Lie hadde gitt beskjed til sin datter (?) at de nazi objektene som han hadde lagret på loftet skulle destrueres etter hans død. På 60-70 tallet skal hun ha kastet hele eska med dolken til Lie samt andre objekter fra han og Terboven i mjøsa.

Den historien der kan ikke bekreftes etter det jeg vet. Men etter det jeg vet så er den borte. Men slik er det med mye, ta feks blodflagget. Blodflagget er betegnet som det ultimate objektet fra det tredje riket. Det var dette flagget de gikk med under kuppet i treogtyve, flagget var dekket i blod (derav navnet "blutfahne") fra de partimedlemmene som hadde blitt skutt av politiet under opptøyene. Andreas Bauriedl som ble skutt og drept falt på flagget etter han hadde blitt skutt. Flagget ble betegnet som en av de mest "hellige" objektene det tredje riket hadde. Jakob Gimminger var han som bar flagget under sermonier. Flagget ble dratt frem under seremonier, stats begravelser etc. 18 Oktober 1944 under en Volkssturm seremoni holdt av Henrich Himmler med mange toppfolk som deltager så ble flagget sett for siste gang av offentligheten. Etter den gang har flagget forsvunnet i historien. Ingen vet sikkert hvor det ble lagret mot slutten, men med tanke på verdien på det så ville det trolig være noe som de ville redde. Men ingen vet den dag i dag om flagget eksisterer, selv om det ryktes at det befinner seg hos en privat samler i Tyskland
Vis hele sitatet...
Blir nesten trist av at så mange objekter med så mye historie blir destruert eller kastet. For ta å dykke litt i Mjøsa da når jeg få tid.

Sitat av WeezyBoy Vis innlegg
Blir nesten trist av at så mange objekter med så mye historie blir destruert eller kastet. For ta å dykke litt i Mjøsa da når jeg få tid.
Vis hele sitatet...
Og ja. Flere SS hjelmer og diverse andre. De destruerte også fullt brukbare tyske felt telefoner og diverse andre små ting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av WeezyBoy Vis innlegg


Og ja. Flere SS hjelmer og diverse andre. De destruerte også fullt brukbare tyske felt telefoner og diverse andre små ting.
Vis hele sitatet...
Jammen så flott da ! Er dessverre slik, alt for mye som har blitt kastet, brent eller på en eller annen måte destruert!
-------------------------------------------------------------------

Tenkte jeg skulle ta for meg en litt annen ting, Generalfeldmarschall Staver. Dette var staver som ble gitt som en personlig gave fra Adolf Hitler til folk som ble Generalfeldmarschall (Feltmarskalk). Dette er høyt dekorerte staver produsert av stats gullsmed "H J Wilm". Disse stavene var dekket med rød fløyel for hæren, blå for luftwaffe, samt blå for marinen. I marinen var det bare to som fikk stav, Grossadmiral Raeder samt Grossadmiral Dönitz. Begge fikk når de ble Oberbefehlshaber der Kriegsmarine.

Reichsmarschall Hermann Göring hadde selvfølgelig sin egen utgave av denne også, han hadde hvit stav. Men hvit fløyel blir fort skittent, så da brukte man elfenben i stedet. Göring fikk en stav som Generalfeldmarschall, og en stav som Reichsmarschall.

Slike staver kan trekkes tilbake helt til Romerriket og er et tegn på autoritet.


Dessverre er slike staver svært dyre objekter, de dukker heller ikke opp for salg ofte. Sist solgte stav til Generalfeldmarschall Albert Kesselring gikk for 730 tusen dollar om jeg ikke husker galt, var ihvertfall over 700. Kesselring er ikke en av de mest interessante heller, om Rommel sin skulle dukke opp for salg så vil det ta av helt.

Her er en slik stav, dessverre ikke fra egen samling.

Beklager evnt skriveleifer, lang dag og det er alt for sent til at jeg skal sitte her på forumet når det blir tidlig dag i morgen....


Name:  71875.jpg
Views: 310
Size:  37,1 KB

Göring's Generalfeldmarschall Stav, besatt med diamanter.
Name:  Goring Baton as Luftwaffe Generalfeldmarschall.preview.jpg
Views: 313
Size:  29,4 KB

Göring's Reichsmarschall Baton, elfenben, diamanter.
Name:  ssecondbatonmodeliv.jpg
Views: 395
Size:  44,1 KB

Generalfeldmarschall Werner von Blomberg's stav, denne er ulik alle andre da det er førstemodellen.

Nei vel, prøver igjen. Blomberg staven.
Name:  blomberg.jpg
Views: 342
Size:  73,5 KB

Dönitz og Raeder's staver, Dönitz er den i fronten som ligger i eske.

Name:  donitzbaton3.jpg
Views: 311
Size:  88,3 KB
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Når det kommer til høyere grader så hender det fra tid til annen at svært høytstående personer har på sett og vis designet sine hodeplagg (samt insignia).

Hodeplagg som da går stikk i strid med hva som normalt. Ypperlig eksempel på denne påstanden er Josef "Sepp" Dietrich, mangeårig kommandant for Hitler's livvakter (Leibstandarte SS Adolf Hitler) 1. SS Panzer Div LSSAH. Dietrich var en av 4 menn som noengang skulle få graden som Obersgruppenführer i SS, andre var Franz Xaver Schwarz (Reichsschatzmeister i NSDAP, Æresgrad som Oberstgruppenführer, ingen kommandograd), Paul "Papa" Hausser (Mest kjent som sjef for Das Reich) og Kurt Daluege (Daluege var som fungerende sjef for Ordnugspolizei SS Oberstgruppenführer und Generaloberst der Polizei). Ryktende vil ha det til at Hermann Göring ble tilbudt graden som Oberstgruppenführer i 1944 av Heinrich Himmler, men at han takket nei. Dette er ikke dokumentert meg bekjent.

Heinrich Himmler som sjef for SS hadde sine unike kravspeil samt skulderklaffer som var for graden Reichsführer SS, likt design annet enn fargen som feks Reichsjugendführer (sjef for Hitlerjugend) eller SA Stabschef. Heinrich Himmler brukte lue for SS Generaler, fra Oberführer til Reichsführer hadde man vanlige SS luer med fløyelsbånd og piping i sølv, SS offiserer hadde også fløyel men hvit piping. Underoffiser hadde hvit piping men ikke fløyel. Nå ser jeg bort ifra regulasjonen om fargepiping på SS luer (rosa for Panzer, "burgunder" for Nebelwerfer etc).

Uansett så var det temmelig enkelt, SS Generaler brukte sølvpiping på sine luer, slik var det. Annet enn Josef Sepp Dietrich, Dietrich brukte gull piping på sine luer uttover i krigen, det samme som Generaler i Hæren brukte (de hadde ikke fløyelsbånd). Trolig hadde han dette fordi han ønsket at sin uniform skulle være mer lik hæren. Han hadde også SS armørn i gull samt Adolf Hitler armstripe i gull, som var helt utenfor det som var korrekt. Han brukte også fra tid til annen en helt vanlig hær ørn på sin lue, samt at han også brukte lue for generaler i hæren med SS merker på. Bare rot, men som sjef for LSSAH så gjorde han som han ville.

Dietrich avbildet her som Obergruppenführer, med noe som helt klart er en hær generals lue (ikke svart fløyel på luebåndet).
Name:  dietrich.jpg
Views: 135
Size:  78,7 KB

Dietrich med SS lue med Hær Ørn.
Name:  Bundesarchiv_Bild_183-J06632,_Sepp_Dietrich.jpg
Views: 157
Size:  48,2 KB

En av Dietrich's SS luer, gullpiping med hær ørn. Helt fullstendig galt, men helt original. Privat Samling i USA.
Name:  dietrichHAT.jpg
Views: 140
Size:  59,1 KB

Hermann Göring er hadde også unike insignia samt lue som Reichsmarschall, dette er ikke på noen måte like utenkelig som Dietrich's opplegg. Göring hadde en unik grad, som bare han hadde. Men, meget mulig han hadde en finger med i spillet når hans luer ble designet da han var en jålebukk.

Göring's hodeplagg (som Reichsmarschall) er ofte unike i fargen (noe helt annet enn Luftwaffe generaler). Göring's luer var ofte "lyseblå", med lyseblått fløyelsbånd med direkte håndbrodert Luftwaffe Kokarde, samt en eikeløvskrans som snor seg rundt hele luebåndet, alt i gull. Han hadde andre typer luer også, men det er denne som er mest kjent for han.

Name:  ebay-Return-Luftdag_peterBosco042.jpg
Views: 132
Size:  73,2 KB

Original Hermann Göring lue, Peter Jackson's samling. Dette er ikke den samme som han har på seg på bildet over, der er ikke ørnen direkte brodert på lua, det er den på denne her. Lua til Jackson er nøyaktig den samme lua som Göring hadde på seg da han ble intervjuet av de allierte oppe i Obersalzberg like etter krigen.
Name:  agor1.jpg
Views: 204
Size:  42,6 KB

Har postet dette bildet før, men dette er nøyaktig den samme lue som den rett over.
Name:  göring.jpg
Views: 156
Size:  42,6 KB


En annen personlighet med en litt unik smak er General Douglas MacArthur, han også hadde en temmelig "unik" lue. Selv skal han ha refferert til den som en lue for Feltmarskalk i den Filippinske Hæren (han var det også). Som "General of the Army" så kunne vel han også gjøre litt som han ville. Lua tilsvarer vel på en eller annen måte "General of the Army".

Den er på en måte ikke helt ulik lua til Göring, samme opplegget med direkte håndbrodert eikeløvskrans samt insignia i midten, litt mer gull på denne siden det også er eikeløv i gull på selve "skyggen".

General Douglas MacArthur.

Name:  mac.jpg
Views: 128
Size:  95,4 KB

lua hans.
Name:  macHAT.jpg
Views: 124
Size:  51,2 KB
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fikk et tips om en brakke i Oslo som skulle ha malerier fra tyskerne på veggen.
Ganske riktig var det både malerier og en ganske utrolig historie jeg kom over.
Maleriene var malt av en kunstner som reiste rundt og dekorerte wermacht-fasiliteter.
Brakka ble brukt av tyskerne til kantine og har etter krigen blitt brukt til garderobe for et idrettsanlegg og skrotlager.

Heldigvis var det en svært våken mann som fikk beskjed om å male disse veggene for få år siden, maleriene skulle overmales.
Han som ledet vedlikholdsgruppa fra NAV som fikk oppdraget, skulle selv disponere lokalene til sin virksomhet likte maleriene så godt at han dekket de med pleksiglass og reddet de for oss.
At ingen har skrapt vekk den forhatte nazikunsten eller malt de veggene nå etter 70 år er i mine øyne helt utrolig, og at det til sist var en fremmedarbeider fra andre siden av kloden som reddet disse for oss syns jeg er både flaut og gledelig.

Nå er brakka vedtatt rivd og maleriene skal tas ut og bevares.
Det er motiver fra tyske byer som f.eks dresden og køln som jo ble fullstendig rasert under krigen.

http://www.youtube.com/watch?v=q-hSj...FO23Q3h0zEA_KA
▼ ... over en måned senere ... ▼
En svært interessant stoffbit for salg om dagen. Joda, stoffbiter kan også være interessante. Ihvertfall for gale samlere.

Dette er en stoffbit fra Adolf Hitler's sofa i førerbunkeren, den sofaen han skal ha begått selvmord på sammen med sin kone. Selve sofaen skal i dag befinne seg i Russland (?), denne biten her ble fjernet fra sofaen av en Amerikansk Oberst som var på besøk i førerbunkeren etter Tyskland hadde gitt seg. Den kommer med vanntett dokumentasjon for at den er original. Noe man også burde forvente seg, til en startpris på auksjon til 5000$ (for en liten gammel stoffbit).


http://p2.la-img.com/287/50735/24136697_1_x.jpg

http://tst.greyfalcon.us/pictures2/sofa.JPG
▼ ... noen uker senere ... ▼
Stoffbiten gikk for ca 120 tusen NOK. Greit nok at den skal komme fra den sofaen der han begikk selvmord, men det får da være grenser.

Men det er helt typisk slike Auksjoner, ofte så går ting for langt under markedspris, eller langt over. Nå må det jo nevnes at objektet over er temmelig unikt, så det kan nesten ikke sammenliknes med noe.
Henrik-Vanger kanskje du vet noe mer om dette. Når Milorgkarene var på tilbaketuren fra sabotasjen på Vemork så var de innom stølen våres. De skal da ha lagt igjen, ifølge bestemor ett bevis på at det hadde vært Milorg som hadde vært der, men hun viste ikke hva det var, vet du hva dette kan ha hvert?
Sist endret av eltev321; 28. februar 2014 kl. 22:38.
Kanskje noe som var vanskelig å få tak i under krigen, som f.eks. engelske sigaretter eller noe lignende?
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Kanskje noe som var vanskelig å få tak i under krigen, som f.eks. engelske sigaretter eller noe lignende?
Vis hele sitatet...
Ja det kan nok være noe sånt, eller særnorske effekter som det norske flagget eller lignende?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Stoffbiten gikk for ca 120 tusen NOK. Greit nok at den skal komme fra den sofaen der han begikk selvmord, men det får da være grenser.

Men det er helt typisk slike Auksjoner, ofte så går ting for langt under markedspris, eller langt over. Nå må det jo nevnes at objektet over er temmelig unikt, så det kan nesten ikke sammenliknes med noe.
Vis hele sitatet...
Interessant! Vet du nøyaktig hvor på sofaen denne stoffbiten ble fjernet fra? Klarer ikke å se det selv. Kan jo godt hende det er på baksiden eller på siden, men ser det hvertfall ikke på fremsiden
Sist endret av Donkeybrain; 1. mars 2014 kl. 04:26.
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Ja det kan nok være noe sånt, eller særnorske effekter som det norske flagget eller lignende?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det også. Det var sikkert noe som var litt fyfy i hvertfall
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Henrik-Vanger kanskje du vet noe mer om dette. Når Milorgkarene var på tilbaketuren fra sabotasjen på Vemork så var de innom stølen våres. De skal da ha lagt igjen, ifølge bestemor ett bevis på at det hadde vært Milorg som hadde vært der, men hun viste ikke hva det var, vet du hva dette kan ha hvert?
Vis hele sitatet...
Noen venner av oss har ei hytte som for en kort tid ble brukt av Milorg, på denne hytta så hadde de 'risset' inn H7 monogrammet i tømmerveggen, litt diskret. Det kan godt være at det er dette de har gjort. Sikkert uten krona som er på bildet under.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Royal_Monogram_of_King_Haakon_VII_of_Norway.svg/200px-Royal_Monogram_of_King_Haakon_VII_of_Norway.svg.png

Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Interessant! Vet du nøyaktig hvor på sofaen denne stoffbiten ble fjernet fra? Klarer ikke å se det selv. Kan jo godt hende det er på baksiden eller på siden, men ser det hvertfall ikke på fremsiden
Vis hele sitatet...
Jeg vil regne med at om det er riktig slik som auksjonen har uttalt, at det er blod på den. Så kommer biten fra den delen på sofaen som du ser på bildet at er litt mørkere (til venstre på bildet). Der det da skal være blod etter han. Men, det er derimot ikke bekreftet at det er det.

Sofaen ble designet av Albert Speer.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Stoffbiten gikk for ca 120 tusen NOK. Greit nok at den skal komme fra den sofaen der han begikk selvmord, men det får da være grenser.

Men det er helt typisk slike Auksjoner, ofte så går ting for langt under markedspris, eller langt over. Nå må det jo nevnes at objektet over er temmelig unikt, så det kan nesten ikke sammenliknes med noe.
Vis hele sitatet...
Morsomt!

Må innrømme at jeg ved første øyekast trodde stoffbiten var et obskurt eksperimentelt kamuflasjemønster!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei,

Litt sent svar, beklager det!

1.) Jägerschaft Ostpreussen 1888-1938 nål. Dette er en slags jubileumsnål, som dessverre ikke er original. Er ikke helt sikker på om de der i det hele tatt eksisterte. Har hatt noen av dem, ofte festet på forstdienst (skogvoktertjeneste) uniformer, men de er ikke originale. Trolig fantasi objekter fra 1980 tallet, man finner dem emaljerte og slik som den du viser, enten med eller uten stempler. Fun fact, Gauleiter (øverst embetstilling for partiet i Gau, som Tyskerne delte opp landet sitt i, disse rapporterte dirkete til Adolf Hitler) i Ostpreussen var Erich Koch, han var også Reichskommissar i Ukraina. Erich Koch var usedvanlig brutal i sin politikk, noe som ofte gikk hardt utover sivilbefolkningen rundt ham. Koch saboterte alle forsøk fra Tyskerene selv om evakuering av sivilbefolkning fra Ostpreussen i 1945, eller Festung Königsberg når sinte Russere var på god vei. Erich Koch selv flyktet i slutten av April 1945, ble ikke tatt før i 1949, han døde i fengsel i 1986. Han var den siste av alle Gauleitere fra det Tredje Riket.

2. Das Deutsche Jungvolk nål (underlagt Hitlerjugend). Tror nok dessverre også at den er kopi.

3. Volksbund der Deutschen in Ungarn. Produsert av Werner Redo. De der er omdiskuterte med grønn emalje, noen tror på dem, andre ikke.

4.) DSB Nål. Deutscher Siedlerbund var en interessant organisasjon, på 30 tallet når man skulle heise tyskland opp igjen, da med industri, arbeid og slikt så hjalp denne organisasjonen mye til når det kom til bygging av feks hus i prisklasser folk flest kunne klare, litt i samme stilen som Volkswagen holdt på med på samme tiden. DSB nålen din ser original ut, produsert av Aßmann & Söhne i Lüdenscheid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne fulgte med blandt noen andre ting jeg kjøpte, men finner ikke så mye informasjon om den på nett egentlig. Eller, jeg antar det er fra uniformen til en i SS ordnungspolizei basert på ørnens utforming, og at den ble rivd av en uniform? Vet ikke hvor på uniformen disse satt, eller hva de kalles, heller.
http://bildr.no/thumb/d3JEZkhv.jpeg
http://bildr.no/thumb/SVhXY29W.jpeg

Skal bidra med mer senere
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!

Det du viser er en fin Mützenadler für Polizei. Altså en lueørn for Politiet, ordnungspolizei, Wasserschutzpolizei, etc etc. Den skal sitte på selve luebåndet på lua, som vist under.

Waffen SS og Allg SS brukte i all hovedsak hodeskaller på sine luer, samt en annerledes ørn.

Bilde fra Helmut Weitze, Militärische Antiquitäten, Neuer Wall, Hamburg.
-------------------------

Polizei III. Reich, Schirmmütze alter Art für Offiziere der Verwaltung.

▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Hei,

Litt sent svar, beklager det! .
Vis hele sitatet...
Takk for et fantastisk godt og utfyllende svar!

Har du noen idé om eventuell verdi på DSB nålen?
Sitat av 98holol Vis innlegg
Takk for et fantastisk godt og utfyllende svar!

Har du noen idé om eventuell verdi på DSB nålen?
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig! :-)

Jeg vil tippe at verdien ligger på rundt 300-400kr. Noe som i grunn er temmelig mye, med tanke på hvor utrolig mye forskjellige nåler fra forskjellige organisasjoner som eksister der ute.

Ges Gesh som også er stemplet på denne nålen står for "Gesetzlich Geschützt", som betyr at designet på dette merket ikke kan kopieres, at det alt er eid av Assmann (som produserte nålen) eller at Assmann har lisens til å bruke dette designet.

RZM merkinger, som man også ofte vil se på ting fra denne tiden er i samme gate. Dette står dog for Reichszeugmeisterei, som var NSDAP's organisasjon for distribusjon av uniformer, luer, merker og andre effekter. Når noe bærer RZM stempel så betyr dette i teorien at det er godkjent av Partiet og offisielt.

Btw, jeg ville ikke vært alt for sikker på at den Volksbund der Deutschen in Ungarn nåla er dårlig. Jeg vet at ikke alle liker dem, noen mener det er fantasi nåler fra 70 tallet, andre mener de er helt 100% originale. Man finner dem også med rød emalje om jeg ikke tar helt feil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Krigens mest beryktede pistol. Adolf Hitler's Walther PPK, det våpnet han etter historien begikk selvmord med sammen med en dose cyanid til dessert etter middagen.

Om man følger det som er mest akseptert så begikk han selvmord i halv fire tiden på ettermiddagen 30 April 1945, i førerbunkeren under Berlins Neue Reichskanzlei som lå sentralt til i Wilhelmstrasse. Han bet over en cyanid ampulle i samme øyeblikk som han trykket på avtrekkeren på sin Walther PPK. Eva Braun som befant seg i samme rom nøyde seg med bare cyanid. Likene deres ble båret ut og brent med 200 liter bensin, skaffet av Erich Kempka fra biler som stod parkert i garasjen til Reichskanzlei. Hitler's adjutant, Otto Günsche ringte etter historien til Kempka, fortklarte at han trengte 200 liter bensin. Kempka spurte hva i all verden han skulle med så mye bensin, Günsche skal ha svart at det ville han ikke si over telefon.

Inne på stua/kontoret til Hitler luktet det krutt, de lå begge død når Otto Günsche gikk inn, Hitler's Walther PPK lå på gulvet. Günsche tok vare på denne pistolen, som han kort tid etter gav til Reichsjugendführer Arthur Axmann's adjutant, en Løytnant Hamann. Han ble senere arrestert av russerne, der stopper Historien bak Adolf Hitler's Walther PPK. Det sies at den ble gitt til Josef Stalin, som hadde i den i skrivebordskuffen sin. Stalin var dog aldri helt overbevist om at Hitler faktisk hadde begått selvmord.

En påstått Hitler PPK ble lagt ut for salg i 1999 for 3 millioner dollar, denne skulle komme fra Russiske kilder og var ifølge selger dokumentert som Adolf Hitler's selvmordsvåpen. Det dukket dog aldri opp noe mer rundt den, kontroversiell så det holder forfatter David Irving mener jeg nevnte denne her når den dukket opp, men skal ikke påstå det.

Dette er ikke den overådige gullpistolen (vedlagt bilde) som liksom skal ha tilhørt doffen, gave fra familien Walther. Det er uansett en Walther PP, ikke en PPK. Den han etter historien begikk selvmord med var en vanlig, enkel pistol. Disse ornamenterte pistolene er ikke tjenestevåpen, men blir sett på som pyntegaver som stort sett ikke ble båret. Annet enn selvsagt av folk som Idi Amin og Jean-Bédel Bokassa.