Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4102
Hei.

Jeg går og sikler etter en veldig fin båtplass jeg har funnet meg, eneste problemet er at den koster 160000 kr, Og siden jeg er lærling så har jeg ikke jobbet lenge nok til og ha spart opp så mye penger.

jeg har sett litt på muligheten til og opp ett lån. Er 19 år og har snart vært lærling i ett år nå. Tror dere banken vil gi meg lån på 160k vist jeg har ca 16000 utbetalt i mnd?

Har ingen kredit anmerkninger eller noen ting. Men kommer nok til og slite med og få noen kausjonist siden mora mi har ikke den beste økonomien. Kan også legge til at jeg bor gratis så mine mnd utgifter er på 500 kr i mnd.
Helt umulig for oss å svare på.
På generelt grunnlag vil jeg si at jeg antar du vil møte problemer. Både pga alder og pga inntekt.
Bruker du en liten lokal bank på en plass der alle kjenner alle så kanskje du klarer å snakke deg til lån. Bor du på en større plass tror jeg det blir vanskelig uten kausjonist.

En annen ting er jo at båtplasser forut for finanskrisen steg reletivt mye på kort tid. Litt med bakgrunn i sterkt båtsalg og generelt høyt tempo i båtbransjen. Vi er jo ikke helt der idag.

Kanskje du kan klare å få kontrakt på leie av båtplassen i feks 3 år, med kjøpsopsjon?
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg har store vanskeligheter for å tro at du vil få noe som dette innvilget uten kausjonist eller egenkapital.

Du tjener 16.000 kr i mnd og har 0kr oppspart (med andre ord, så har du 0 kr til overs per måned med dagens forbruk).
Også skal banken da ta avgjørelsen om det er forsvarlig å gi deg lån basert på at du er lærling, lav lønn og får snart store kostnader når du flytter hjemmefra. I tillegg viser du at du allerede har et for høyt forbruk når du ikke har noen kroner spart.

Men det er absolutt ikke umulig.. Jeg fikk billån på 270.000 av Sparebank1 med 0kr egenandel og ingen kausjonist. men her viste jeg til kostnadene jeg allerede hadde på bilen min og det var mye høyere som hva jeg eventuelt måtte betale i lån per måned. Det var også derfor jeg ikke hadde noen egenkapital, fordi alt var brukt opp på et gammel vrak av et bil for at den skulle klare å kjøre til jobb og hjem. På bakgrunn av det så fikk jeg lånet jeg ønsket.
Men det blir vanskelig å argumentere med det samme for en båtplass..
Hva med å leie i noen år til du kan kjøpe? Årlig kostnad blir sannsynligvis ikke så mye høyere
paddus's Avatar
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva med å leie i noen år til du kan kjøpe? Årlig kostnad blir sannsynligvis ikke så mye høyere
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt og kjøpe den og leie den ut selv i ett par år til jeg får penger til og kjøpe min egen båt. kan få 30000 i året for og leie den ut
Hvordan vurderes sikkerheten i en båtplass, sett med bankens øyne?
paddus's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvordan vurderes sikkerheten i en båtplass, sett med bankens øyne?
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg også på, men skal i møte med banken i neste uke så da får jeg nok vite det. Har foresten egenkapital på ca 10000 kr så får håpe at det hjelper. planen er og få tatt dette som ett hus lån. hadde håpet at det ville fungere i og med at en aktraktiv båtplass vil ikke synke noe i verdi, og en båtplass stiger i snitt med 7% i verdi i året
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Hvordan vurderes sikkerheten i en båtplass, sett med bankens øyne?
Vis hele sitatet...
Fram til 08 steg båtplasser i pris årlig. Siden - not so much. Og det er mange steder at båtplasser har falt i verdi. Sikkerhet i båtplass uten EK eller kausjonist kan bli vanskelig å selge inn hos banken.
Sitat av paddus Vis innlegg
Det lurer jeg også på, men skal i møte med banken i neste uke så da får jeg nok vite det. Har foresten egenkapital på ca 10000 kr så får håpe at det hjelper. planen er og få tatt dette som ett hus lån. hadde håpet at det ville fungere i og med at en aktraktiv båtplass vil ikke synke noe i verdi, og en båtplass stiger i snitt med 7% i verdi i året
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at du får dette som et huslån, til det vil nok sikkerheten bli for dårlig med den egenkapitalen du har. Husk også på at et boliglån i utgangspunktet krever 15% egenkapital - dvs 24000 for denne båtplassen.

Noen banker tilbyr "båtlån", kan hende har du mulighet til å få dette. Ser f.eks DNB tilbyr dette, med rente på 7,4% (9,60% effektiv) med mindre enn 35% egenkapital. Dette vil da koste deg 1500 - 3000 i måneden avhengig av nedbetalingstiden.

En båtplass er i dag neppe noe banken anser at ikke vil kunne synke i verdi, da etterspørsel og pris kan variere fort og kraftig.
Tja båtlån var også enklere forut for 2008. For da var selv gamle båter grisedyre og falt sjelden i pris. Nå har det vært mange dårlige somre, det er mange båter for salg og prisene på endel båter har faktisk falt. Så også båtlån krever nok egenkapital om en ikke har kausjonist eller har vist banken at man sparer hver måned.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av paddus Vis innlegg
Det lurer jeg også på, men skal i møte med banken i neste uke så da får jeg nok vite det. Har foresten egenkapital på ca 10000 kr så får håpe at det hjelper. planen er og få tatt dette som ett hus lån. hadde håpet at det ville fungere i og med at en aktraktiv båtplass vil ikke synke noe i verdi, og en båtplass stiger i snitt med 7% i verdi i året
Vis hele sitatet...
hvordan mener du at du skal få huslån for en båtplass?
Selv hvis du hadde vært sønnen til bankens eier så hadde du ikke fått huslån for en båtplass. Lån med pant kan du få, men et huslån kan du bare glemme. Bare det å flytte et billån er tilnærmet umulig i Norge fordi det å ta pant i alt annet er bolig er mer kostnader enn det er verdt for bankene.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Synes det er veldig rart at du snart har jobba 1 år, tjener 16.000 kr i måneden, bor hjemme og bruker kun 500 kr i måneden og har kun klart å spare 10.000 kr på et år?
Ettersom du kun trenger 500 kr i måneden, går jeg utifra at du ikke har bil da dette koster mer.

Jeg selv sparte opp 100.000 kr på det første lærlingsåret mitt. Med mye lavere lønn enn deg. (elektriker) Bor da selvfølgelig hjemme, hadde (og har) bil også.

Jeg tipper at du trenger mer egenkapital for å få såpass høyt lån. For å få huslån må du vel ha 15% egenkapital. Dette blir da 24000 kr :-)
Sitat av paddus Vis innlegg
Det lurer jeg også på, men skal i møte med banken i neste uke så da får jeg nok vite det. Har foresten egenkapital på ca 10000 kr så får håpe at det hjelper. planen er og få tatt dette som ett hus lån. hadde håpet at det ville fungere i og med at en aktraktiv båtplass vil ikke synke noe i verdi, og en båtplass stiger i snitt med 7% i verdi i året
Vis hele sitatet...

Men også båtplasser har sunket i verdi siden den største hypen for noen år siden. 6-7 år siden så gikk de beste plassene for rundt 500.000 og oppover. Tror ikke mange båtplasser går for den summen idag, med mindre de har båthus. Og nå har båtsalget vært labert i flere år, mange velger å heller reise utenlands i ferien fremfor båtliv. Selv om båtplasser for noen år tilbake steg i pris betyr ikke det at banken ser på en båtplass som god sikkerhet idag. Ikke god nok til å gi deg huslån deal.

Kun spart 10K på et år? Party much :-)
Sist endret av frtoretang; 30. mai 2014 kl. 16:55.