Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7705
Hei alle!

Jeg har ikke sett på TV på ca 2 år da jeg mener dette er et verktøy for å påvirke mine meninger og holdninger.
Den siste tiden har jeg vært eksponert for tven og bitt meg fast i reklamene som kjøres i alle pauser.

Min bakgrunn kommer fra salgsbransjen og jeg har lagt merke til at alle reklamene faktisk er salg på høyt plan.

De bruker psykologiske virkemidler for å påvirke seeren hele veien.
Blandingen av lyd og bilder, stemmebruk, andre triggere.

Det jeg lurer på er hvordan den vanlige nordmann kan få ut sin vrede når det ringer en telefonselger?
De sitter passive foran tven og aksepterer tvreklame som er en enda sykere form for salg enn det som foregår på telefon.

Dette har jeg hørt: "The basic form of mind control is REPETITION"..

Tv reklamene blir du foret med mellom 5 og 10 ganger på en dag dersom du er en ivrig titter. Er du en ivrig titter en hel uke av 7 dager, så kan du få Rema 1000 reklamen prentet inn 70 ganger på en uke. Samme med "nye" expert reklamen og elkjøp sine syyyyke lave priser..

Er det tilfeldig at nordmenn handler på rema 1000 etter å ha sittet som en trist robot foran tv å fått samme dritten inn 70 ganger på en uke? Neppe..
Er det tilfeldig at Ola Nordmann går på "nye" expert og kjøper en ny pc til 1.799kr siden han er overbevist om at det er et kupp? Neppe..

Min påstand er at jeg syns det er rart at nordmenn ikke klager mer på de som kringkaster..
Det er så lett å slå beina under en telefonselger som faktisk kan ha en god intensjon og et godt tilbud. Disse tv reklamene har ingen annen intensjon enn å få deg til å kjøpe, konsumere å kjøpe igjen..

Idag virker det som at dette er meningen med livet: WORK-BUY-DIE.

Såfall er det trist..

Håper på noen friske innspill

Hypotalamus
Det er slik systemet fungerer. Vanskelig å se noen ende på det i det store bildet, men for en selv kan man i hvert fall lett ta noen sunne, enkle grep. TV sluttet jeg å se på for over 10 år siden. En av mine topp 10 avgjørelser her i livet. Kjører selvsagt adblock på PCen. Nå trenger jeg bare at noen påtar seg å tagge ned alle reklameplakatene i sentrum, samt knuse de grelle skjermene på t-banestasjonene med en nødhammer

Nei, men jeg skulle seriøst ønske at Ruter og Oslo kommune kunne drite i å selge hele forbanna byen til Clear Channel og andre søpleguruer. Det er uverdig, og den gamle gubben i meg kan ikke annet enn å gremmes over det.

Oh, btw: Reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame
Sist endret av mentalmelt; 21. februar 2015 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norskehesten
Alden's Avatar
Jeg har aldri blitt bitt av norske el butikker sine reklamer fordi jeg vet det finnes bedre tilbud på internett eller som jeg alltdi gjør hvis jeg skal kjøpe ett produkt så bruker jeg prisguide.no for å finne beste pris. Det er vedig sjelden jeg finner norske fysiske butikker på den listen.

Ja jeg handler på rema 1000 men det er pga av faktariserte reklamer om at de faktisk er billigst på tester utført av andre.

men ja det er jo lett å se hvordan reklamene fungerer med å bygge produkter inn i underbevistheten vår.
Reklameplakater som er rundt om i byen har aldri hatt påvirkende effekt der og da. men ja jeg kan igjenkjenne produkter senrere. Kan være jeg ser ett nytt produkt ved en tilfeldighet i butikken som jeg da prøver som oftes 1 gang hvis det virker spennende og ikke overpriset.
Sist endret av Alden; 21. februar 2015 kl. 11:39.
Ja, så og si alt i en reklame er planlagt til den minste detalj. Alt fra fargebruk til skrift/skriftplassering. Jeg skrur alltid av lyden de få gangene i uken jeg ser på tv. Så sykt irriterende og masete!
Jeg får mer motsatt effekt av reklame. Spesielt av de store leverandørene.

Hvorfor skal Rema1000 måtte reklamere for seg selv? Alle vet at butikken eksisterer og alle som føler for å spare penger handler der.
Rema1000 hadde gjort det mye bedre om de sparte pengene de bruker på reklame, og kuttet prisene enda mer.
Da ville reklamen kommet mer naturlig i tester som kårer de til billigst.

Samme gjelder alle andre former for godt etablerte aktører som bare reklamerer for at de eksisterer, og ikke for noe annet.


Tilbudsreklamer har jeg mer forståelse for. De reklamerer for en spesiell kampanje som vil lokke kunder til å ta turen innom. I allefall de som er så dum å ikke sjekke prisen nasjonalt og prishistorikken til produktet først.


Generelt så er jeg imot reklame. Det byr på mer irritasjon enn glede. Spesielt de som nærmer seg 50/50 med reklame og sendinger.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Måtte inn og sjekke og så at jeg hadde reservert meg allerede i 08.
Tiden flyr gitt.
Men det stopper fortsatt ikke de helvetes markedsundersøkelsene.
Det er vel ikke noen måte å reservere seg mot det heller såvidt jeg vet..
REMA 1000 er billigst nå som LIDL forlot landet etter milliardtap.
Flertallet er lite prisbevisst så reklame skader ikke.
Hvis du er lettpåvirkelig så er det best å slutte med å røyke reklame.
Noen av oss er lite påvirkelig og synes det er greit med reklamefinansiert Fattig-manns TV.
Da kan almuen kjøpe vaskemidler til doppeltpreis mens mindretallet nyter gratis TV.
Bare så synd at disse NRK raddisene trenger seg på med makt.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, men jeg skulle seriøst ønske at Ruter og Oslo kommune kunne drite i å selge hele forbanna byen til Clear Channel og andre søpleguruer. Det er uverdig, og den gamle gubben i meg kan ikke annet enn å gremmes over det.
Vis hele sitatet...
Jeg husker tidlig på 90 tallet.
Byen ble styrt av Hoire og busskuret på Jernbanetorget hadde hull i bølgeblikket slik at regnvannet dryppet ned i ryggen min. Akersbekken var full av sykkelvrak og annet ræl.
Jeg hadde bare 2 ønsker til de folkevalgte.(Realistiske ønsker som ikke koster all verden)
Sønnen til Landsfaderen ble valgt til Borgermester og i løpet av mindre enn 6 måneder
ble busskuret fikset og Akersbekken tømt for ræl.

Sitat av eclipze Vis innlegg
Men det stopper fortsatt ikke de helvetes markedsundersøkelsene.
Det er vel ikke noen måte å reservere seg mot det heller såvidt jeg vet..
Vis hele sitatet...
Policy her er enkel. Skaff deg en mobiltelefon med Dual SIM og kjøp ett kontantkort
og oppgi det som ditt telefonnummer.
Det koster småpenger å lade og hvis du velger det fysiske nettverket du ikke allerede bruker (Netcom-Telenor) så har du en reserve løsning hvis det ene nettverket kneler.
Ikke skader det å ha en Dual SIM mobiltelefon heller. Da kan du hvis du er på ferietur kjøpe ett råttbillig kontantkort lokalt og ringe billig lokalt (Zansibar :-)

Sitat av Hypotalamus Vis innlegg
Håper på noen friske innspill
Vis hele sitatet...
Reklame er sundt og næringsrikt. Bør spises ofte og rikelig.
Jeg har ikke kjøpt Klorin siden 70 tallet. Jeg nøyer meg med Klor i håp om at det virker nesten like godt :-)
Sist endret av Jim114; 21. februar 2015 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reklame på TV. Hva syns du?
Vis hele sitatet...
Jeg misliker det såpass sterkt at jeg kuttet ut TV for åtte år siden - og når jeg en sjelden gang får et glimt av kaskadene av søppel som seeren hjernevaskes og tvangsfôres med ser det ikke ut som om jeg har gjort et dårlig valg.
Spesielt ikke mtp. hvor mange ganger hyppige reklamer har ødelagt musikk jeg har vært begeistret for, selvfølgelig til ingen nytte fordi man som regel sitter igjen med sangen på hjernen uten å huske hva slags produkt musikken var knyttet til.

Hvorfor drar du paralleller til telefonsalg i denne sammenhengen?

Min mening er at dette er to helt forskjellige typer markedsføring: En av dem har frivillig hjernevasking og repetisjon som formål, mens den andre typen er ren innvadering av privatlivet, gjerne begått av sleipe rævslikkende slimåler som gjør sitt beste for at man skal takke ja til lureri av forskjellig slag.
Noe som dessverre alt for ofte rammer helt feil målgruppe i samfunnet.
Etter å ha tittet litt rundt på nettet nå, sett i nettavisene og lignende, så kom jeg på det som irriterer meg aller mest:

Reklame før en video!

SPESIELT videoer nettavisen har hentet fra andre aktører som youtube!
Burde blitt forbudt å ha reklame før innhold man ikke har laget selv eller har rettighetene på!
Ja det er jo slik samfunnet fungerer, hvordan skal de store bedriftene og staten tjene penger hvis vi ikke kjøper noe?
Derfor må en ha masse reklame overalt.
Men hey, det er jo ingen som tvinger deg til å se på tv, gjør som meg, installer adblock på pcen og bruk netflix el. for tv serier osv.
Hostinger.no
72 3
Veldig mange idotiske reklamer og, f.eks OneCall sin noe av det værste som fins.
Det er ingen hemmelighet at reklame er gjennomtenkt hjernevask på et høyt nivå. Bare å søke opp "Edward Bernays" + "advertising" på google, så kan du finne mye om psychoanalyse og teknikker brukt i sammenheng med reklame/hjernevask.

Det ødelegger tv-opplevelsen(lol) helt, og det er så og si ingen vits i å se på tv lenger. Hvem gidder vel sitte der som en idiot når det er reklamepauser hvert 10-15 minutt? Virker som det bare har blitt hyppigere frekvens på pausene med årene óg.

Det meste er i dag mulig å streame på nett, eller laste ned. Skulle ønske folk innså dette og bare byttet ut tv-mottakeren med mediesenter-pc.
Det beste du kan gjøre med saken er egentlig bare å skru av fjernsynet for godt!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Ser minimalt på TV, men ser på max når det er nye episoder av nattpatruljen.
Så godt som samtlige reklamer der er for produkter jeg ikke er interessert i, blant annet nettpoker og annen betting.
Det som irriterer meg er når den samme reklamen kommer gang på gang.
Programmet presenteres av kommer når det begynner, når det slutter for reklamepause, etter reklamepausen og når programmet er slutt.
Sitat av Hypotalamus Vis innlegg
Min bakgrunn kommer fra salgsbransjen og jeg har lagt merke til at alle reklamene faktisk er salg på høyt plan.
Vis hele sitatet...
Reklame prøver å selge? Wow.


Du får det til å høres så mørkt og dystert ut, og som om at reklame er noe tankekontroll som kontrollerer deg. Viss du ser så mye på tv at du ser samme reklame 70 ganger på en uke er det livet ditt som suger og ikke det ondskapsfulle systemet som bare prøver å utnytte deg.




Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte GoPro Hero 4 til 3500,- når Elkjøp reklamerte på den for par uker siden..
Trur jeg aldri har kjøpt noe som helst fra reklame, tilbud fordi jeg skulle kjøpe ny genser, men eller nope.
Har blitt utsatt for mye tilbud på videoutstyr (fordi jeg driver med det) Kjøp den videokamera til 4499,- nypris 7499,- gjelder bare i Januar! Jeg avviser alltid.

Min mor derimot.. Kjøpte fotokamera fra elkjøp fordi "tilbud"? Vell synd for hun, jeg hadde bestilt et fotokamera til 3x prisen og utstyr, men fordi hun ikke klarte å vente så gikk hun glipp av det.

Vontalo; Istedenfor 3500,- gå på finn.no finn deg gopro 4 black og prut? Er sikker på at det tilbudet gjald silver/white? De er som regel utrolig dårlige kjøp kontra black edition.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Vontalo; Istedenfor 3500,- gå på finn.no finn deg gopro 4 black og prut? Er sikker på at det tilbudet gjald silver/white? De er som regel utrolig dårlige kjøp kontra black edition.
Vis hele sitatet...
Var Hero Black 4 som nå koster 4,9k
Hvorfor skal man betale for tv idag?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg får mer motsatt effekt av reklame. Spesielt av de store leverandørene.

Hvorfor skal Rema1000 måtte reklamere for seg selv? Alle vet at butikken eksisterer og alle som føler for å spare penger handler der.
Rema1000 hadde gjort det mye bedre om de sparte pengene de bruker på reklame, og kuttet prisene enda mer.
Da ville reklamen kommet mer naturlig i tester som kårer de til billigst.

Samme gjelder alle andre former for godt etablerte aktører som bare reklamerer for at de eksisterer, og ikke for noe annet..
Vis hele sitatet...
Altså... Tror du ikke selskapene har gjennomført en form for undersøking før de spytter mange millioner i reklamene? De kaster jo ikke vekk penger på gøy. De har jo åpenbart fått ett nevneverdig utbytte for reklameringen når den fortsatt eksisterer? Dette er vell ganske åpenbart.

Sitat av Ullyy Vis innlegg
Veldig mange idotiske reklamer og, f.eks OneCall sin noe av det værste som fins.
Vis hele sitatet...
Men du husker jo åpenbart annonsøren

Alt i alt er det brukerne som styrer markedet for alt. Det blir tilsynelatende vanskelig for den enkelte og regne på om dette lønner seg eller ikke. Jeg er helt sikker på at selskapene har mer data på dette enn det enkelte individ, og det hadde garantert ikke fortsatt om forbrukeren ignorerte det 110% som brorparten av tråddeltakerne antyder at de selv gjør. Selvbevisstheten styrer nok tilsynelatende mer en enkelte tror
Sist endret av random12345677; 22. februar 2015 kl. 04:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skremmende mye naive holdninger her inne... Tror dere virkelig Rena1000 og alle andre ville brukt slike enorme summer på reklame om det ikke fungerte?

Tror dere virkelig (dere som mener reklame har "null effekt, på dere eller andre) at dere har forstått noe helt revolusjonerende som ingen bedriftsledere eller PR folk har forstått før dere?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er slik systemet fungerer. Vanskelig å se noen ende på det i det store bildet, men for en selv kan man i hvert fall lett ta noen sunne, enkle grep. TV sluttet jeg å se på for over 10 år siden. En av mine topp 10 avgjørelser her i livet. Kjører selvsagt adblock på PCen. Nå trenger jeg bare at noen påtar seg å tagge ned alle reklameplakatene i sentrum, samt knuse de grelle skjermene på t-banestasjonene med en nødhammer

Nei, men jeg skulle seriøst ønske at Ruter og Oslo kommune kunne drite i å selge hele forbanna byen til Clear Channel og andre søpleguruer. Det er uverdig, og den gamle gubben i meg kan ikke annet enn å gremmes over det.

Oh, btw: Reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame
Vis hele sitatet...

Artig du skulle si det. I forrige uke var faktisk alle skjermene ved sporet på Stortinget T-banestasjon "vandalisert" - "Uadressert reklame - nei takk!" på grønne a4-ark.

Nyttig? Sikkert ikke, men allikevel.
Reklame er bare hvitt støy for meg.. Gidder ikke se på TV uansett.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, men jeg skulle seriøst ønske at Ruter og Oslo kommune kunne drite i å selge hele forbanna byen til Clear Channel og andre søpleguruer. Det er uverdig, og den gamle gubben i meg kan ikke annet enn å gremmes over det.
Vis hele sitatet...
Så sannelig er det uverdig! Det er skammelig at alt skal dreie seg om penger, også der i Norge.

Jeg kan dog meddele at reklamene i Norge er hundre ganger bedre enn i de fleste andre land; har du sett reklamepausene i USA så kjenner du deg nesten stolt av den norske versjonen.

Norge har i det minste ofte en personlighet i reklamene våre, det er ikke bare mas og fjas. Telenor-reklamene, for eksempel: De er jo faktisk underholdene og jeg ser ikke så mye galt i dem, annet enn at de kunne blitt vist litt sjeldnere.
Sitat av eclipze Vis innlegg
Måtte inn og sjekke og så at jeg hadde reservert meg allerede i 08.
Tiden flyr gitt.
Men det stopper fortsatt ikke de helvetes markedsundersøkelsene.
Det er vel ikke noen måte å reservere seg mot det heller såvidt jeg vet..
Vis hele sitatet...
Du kan kontakte teleoperatøren din og skaffe deg "hemmelig nummer", da kommer ikke nummeret ditt med på lister som selges til den type formål. Firmaer du er kunde hos som f.eks. banken din kan dog fortsatt gi ut nummeret ditt i forbindelse med kundetilfredshetsundersøkelser, men det er ikke verre enn at du sier du ikke er interessert om du blir ringt.