Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5390
Heisann.
Jeg oppholder meg mye i Sverige og har i den forbindelse en bil jeg kjørte ned til Piteå i Norrbotten i oktober.
Den er Norsk registert på meg, som Norsk stats-borger.

Måtte i en hastesak reise derifra med fly og har vært i Nord-Norge siden, nord for Tromsø.

Den hadde frist for eu-kontroll i november 2013, og siden den ennå står der nede så har den fått begjering om avregistering.

Det feiler ikke bilen noe som helst, det vet jeg, er tidligere mekaniker så bilen vil gå igjennom en kontroll uten problemer men så er spørsmålet:

Jeg tenker og reise ned, kjøre bilen nordover til grensa, ta den på bilhenger derfra så til Tromsø by og fremstille den for kontroll.
Det er litt langt og frakte den på bilhenger fra hvor den står i Piteå og til grensa mot Norge her i Norge syntes jeg, da jeg ikke har BE lappen selv, og dermed må få en annen til og kjøre bilen som skal trekke denne bilen.
Evnt ta sjangsen på og ikke bli stoppa og kjøre den non-stop fra Piteå til Tromsø.

Så spørsmålet er, om jeg blir stoppet i kontroll av Svensk politi, vil de avregistere meg grunnet manglende Norsk eu-kontroll?
Sjekker de/kan de sjekke dette opp i en vanlig kontroll?
Vil de kunne avregistere meg i Sverige?
For det Svenske politi så er det jo ikke bare en 'kjapp sjekk' på pcen antar jeg eller sambandet for og sjekke opp et kjøretøy fra et annet land?

Alt er jo ellers i orden med tanke på avgifter, forsikring, forskriftsmessig stand, men bilen måtte stå igjen der nede da jeg måtte reise bort akutt grunnet private formål.

Aldri hørt om noen Norske kjøretøy som har blitt avregistert i Sverige da men..
Sist endret av cmx2k; 10. mars 2014 kl. 18:53.
du kan jo forsåvidt ta eu kontrollen i sverige da?
fant enn artikkel om at det er lov. Her er et utdrag fra artikkelen som jeg anså som viktig.
Vegdirektoratet gjør oppmerksom på at det bare unntaksvis godkjennes kontroller gjennomført i utlandet. Regionvegkontoret kan godkjenne slike kontroller men bare hvis det foreligger særlig grunn til å gjøre unntak fra kravet om at kontrollen skal gjennomføres i Norge. I tillegg må kontrollen være utført av kontrollorgan som er godkjent i annen EØS-stat og kontrollresultatene må dokumenteres på tilfredsstillende måte. Det er således ikke kurant å få godkjent slike kontroller i Norge. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at kjøretøyeiere som oppholder seg i utlandet deler av året har anledning til å søke om permanent endret kontrollfrist til en måned som sammenfaller med kjøretøyets bruksperiode i Norge
Trådstarter
Det er jeg klar over, og ikke helt det jeg spurte om.
Bilen skal over på Norsk side igjen grunnet en bekjent av meg skal kjøpe den av meg, når den er godkjent, så tenkte mest bare og få den til Norge, godkjenne den og selge den helst uten og måtte begynne og søke/lete opp hvem som kan godkjenne den i utlandet, så spørsmålet mitt er fortsatt som i første tråd..
Det er tusenvis av biler på veien som ikke har gyldig EU-godkjenning eller er begjert avskiltet av andre grunner. Er veldig liten sjanse for å bli stoppet, hvertfall hvis bilen er i god stand som du sier. Har selv kjørt daglig i mange måneder med avskiltningsbegjerede biler og aldri blitt stopped i kontroll.

Jeg hadde ikke hatt hatt noe problem med å legge ut på turen du beskriver. Hvis du skulle være så uheldig og bli stoppet, er det jo ikke værre enn å parkere bilen og hente den med henger
Er prøveskilter en mulighet?
Vær dog obs på at bilen kan avregistreres selv om den står på en henger. Slik sett vil det ikke gjøre noen forskjell om du kjører den selv eller hiver den på hengeren. Setter du bilen på henger før grensa vil det også kunne øke sannsynligheten for at du tas inn til kontroll...
Jeg ville kontaktet regionvegkontoret og forklart situasjonen for å undersøke om du kan få trukket begjæringen.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
For transport av avskiltede biler kan man kontakte vegvesenet og få prøveskilt.
Trådstarter
Da tror jeg bare kjører bilen fra A til Å og gir faen i tilhenger, og satser på at jeg ikke blir stoppa

Kan da ikke huske sist gang jeg ble stoppa i kontroll riktignok, men uflaksen kan være tilstede når en minst trenger den...
Du kan jo være uheldig da at veivesenet har ANPR kontroll.
Da står dem bare med en kamerabil og sjekker alle biler som kjører forbi og får melding om noen kommer uten forsikring eller begjært avskiltet.
De har sånne titt og ofte rundt her og jeg holder til nordafor.
Sitat av cmx2k Vis innlegg
Da tror jeg bare kjører bilen fra A til Å og gir faen i tilhenger, og satser på at jeg ikke blir stoppa

Kan da ikke huske sist gang jeg ble stoppa i kontroll riktignok, men uflaksen kan være tilstede når en minst trenger den...
Vis hele sitatet...
Akkurat som når jeg var i Sverige for å handle i helgen. Har aldri hatt for mye alkohol med over grensen før, men akkurat denne ene gangen jeg hadde med for mye var det rutinekontroll! ;D
Trådstarter
Kontroll av hva, kjøretøy eller tollvesenet som sjekket varer og lignende ved grensa?
Sjekka de kjøretøy oppimot eu-kontroll og slikt også da?

Norsk eller Svensk Politi/tollvesen?
Sist endret av cmx2k; 11. mars 2014 kl. 15:54.
Tror det var nark de var ute etter, men ikke godt å vite
Hvorfor sier alle EU-kontroll?

meg bekjent har ikke norge en EU kontroll av bil.. det kalles periodisk kjøretøy kontroll.... var riktignok EU som innførte slik. men norge er ikke med i EU.
Om du ikke får kjøre med bilen i Norge (grunnet eu-kontroll) så tviler jeg på at du får kjøre den i Sverige.
Svensk politi sjekker ofte opp med norsk politi når en bil blir stoppet.. På skjærtorsdagene nedi Strømstad kan man se avskiltede biler på rekke og rad..
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Hvorfor sier alle EU-kontroll?

meg bekjent har ikke norge en EU kontroll av bil.. det kalles periodisk kjøretøy kontroll.... var riktignok EU som innførte slik. men norge er ikke med i EU.
Vis hele sitatet...
Fordi det er enklere å si.

Forøvrig tror jeg ts helt fint kan kjøre fra Sverige til Tromsø uten å bli stoppet i kontroll, iløpet av mine 5 år på veien har jeg opplevd 1 gang å bli stoppet for noe annet enn førerkortkontroll/promille.

Kan vell prøve å unngå E6 så godt det går og heller bruke litt tid på å kjøre rundt større tettsteder/byer, da unngår du vell samtidig de største farene for kontroll.