Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 12835
Hei,

lurer på om noen kan få innsyn i hva som finnes på mine bankkonti? Nav? Politi? Ligningsmyndigheter? Andre?
Og hvis de kan, kan de se saldo, transaksjoner eller begge deler?

Evt, hva kreves for at de skal få innsyn, hvis de ikke allerede har det?
Er nok bare BSU beløp, saldo og slike ting som raporteres inn fra bankenes sin side ved årsskifte.
Ellers så kan skatteetaten begynne å lure om du har en større inntekt enn det som er oppgitt og skattet for.
Det kreves en fullmakt underskrevet av deg for at nav skal få innsyn. Politiet osv kan få innsyn om du er mistenkt for noe kriminelt og en jurist har gitt godkjenning. Er så mye lover og regler rundt dette, men dette er i hovedsak sånn det fungerer. Om de først har dette kan de hente ut all informasjon.
Sist endret av Omaha; 16. november 2014 kl. 04:24.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Hei,

lurer på om noen kan få innsyn i hva som finnes på mine bankkonti? Nav? Politi? Ligningsmyndigheter? Andre?
Og hvis de kan, kan de se saldo, transaksjoner eller begge deler?

Evt, hva kreves for at de skal få innsyn, hvis de ikke allerede har det?
Vis hele sitatet...
Dersom du har overført noe over grensa har de fleste myndighetsorganer tilgang til det vha valutregisteret
Skatteetaten kan få innsyn om du blir valgt for utvidet kontroll i forhold til ligningen din eller om noen har rapportert deg. Er det penger tjent utenfor norgesgrenser du tenker på eller har du mye kontantsalg?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det kreves en fullmakt underskrevet av deg for at nav skal få innsyn. Politiet osv kan få innsyn om du er mistenkt for noe kriminelt og en jurist har gitt godkjenning. Er så mye lover og regler rundt dette, men dette er i hovedsak sånn det fungerer. Om de først har dette kan de hente ut all informasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis du får trygd eller stønad så kan Nav snoke på kontoen som dem selv vil.. Letterefor Nav å snoke enn før politiet
Don P: Begge deler, men akkurat det er forsåvidt et par år siden.

Notoneofthem: Det er litt av situasjonen nå, og derfor litt skremmende. Trenger de ingen godkjennelser / fullmakter? Kan de bare kontakte banken og kikke i vei? De vet jo ikke en gang hvilken bankforbindelse jeg benytter?
Kan bekrefte at NAV kan sjekke bankkontoen(e) dine etter eget forgodtbefinnende. De gjør dette ved stikkprøver for å avdekke trygdesvindel og lignende. Så vidt meg bekjent så finnes det et register hvor det står hvilke banker du har konto i. Jeg fikk en gang en mail fra banken hvor jeg skulle svare på noen spørsmål om hvor fornøyd jeg var med kundeservice etter en henvendelse, men jeg hadde ikke vært i kontakt med banken på det tidspunktet. Fikk etter hvert vite at det var NAV som hadde "snoket" på kontoen min pga en stikkprøvekontroll. Fikk dagpenger på den tiden. Kan også nevnes at Namsmannen og Statens Innkrevingssentral kan ta pant i innestående på en konto du disponerer, hvis du skylder dem penger.
Helt korrekt, namsmann kan ta arrest i konto om kontohaver har utestående.
Da fryses konto og du får ikke ut en krone før namsmann har oversikt over alle krav mot deg og disse skal dekkes inn før arresten oppheves.

Så det må jo bety at namsmann har svært god oversikt over hva som finnes på konto. Nav fikk jo en slags blanko fullmakt for 4-5 år siden, der NAV kan sjekke kontoer, ja nærmest overvåke deg 24/7 helt uten at de trenger å få rettslig tilgang. De kan gjøre alt dette helt på eget initiativ og uten å trenge å gå veien om noe rettslige skritt.

Var en hel tråd om dette her på freak, husket ikke å bokmerke den. Men den var full av linker som såvidt jeg kunne se bekreftet at NAV faktisk er landets fremste overvåkningsorgan og har videre fullmakter enn selveste PST.

Så ja NAV kan gjøre hva de vil når de vil og de trenger ikke fullmakt fra noen. De fikk blanko fullmakt fra Stoltenberg.
Utenlandske verdier er enklest å ta inn via Paypal eller andre betalingssystemer, der en bruker dette for å betale varer der det går. Om det er kontanter er det mye enklere, ved å bare bruke kontanter på byen og til mathandel. Om det er for å slippe unna skatt i stor grad vil jeg anbefale deg og bare bite i det sure eplet. Straffeskatt er noe dritt, og folk generelt føler at skatteundragelse er stor fyfy og et veldig stort brudd på rettferdighetsprinsippet.
Unlicensed Surgeon
Her står "fasiten" fra NAV

Å her står forskriften for finnansinstutisjoner.

Følgende er veldig relevant i ditt tilfelle:
§ 3. Hvilke opplysninger som kan utleveres

Informasjon som nevnt i § 2 skal omfatte navn, adresse og personnummer på den person opplysningen gjelder. Det kan videre informeres om at vedkommende har gitt mangelfulle eller feilaktige opplysninger om sivilstand, bosted, økonomiske forhold, helsemessige forhold eller andre forhold.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Rent praktisk kan NAV ringe banken, og få lest opp kontoutskrifter. Om du har snylta på noe, og du har fått NAV Kontroll på nakken: Må jeg nok desverre si at det er en vanskelig kamp.


Når det gjelder namsmann så basserer de seg på sist inrapporterte informasjon fra bankene til skatteetaten om hvor du har konto, så ringer namsmann rundt til alle bankene og for opplyst SALDO på kontoen. Det er kun saldo namsmann er interisert i da de skal velge om de skal ta kontoen i frys eller ikke.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Astennu Vis innlegg
Hei,

lurer på om noen kan få innsyn i hva som finnes på mine bankkonti? Nav? Politi? Ligningsmyndigheter? Andre?
Og hvis de kan, kan de se saldo, transaksjoner eller begge deler?

Evt, hva kreves for at de skal få innsyn, hvis de ikke allerede har det?
Vis hele sitatet...
En jurist må godkjenne ev. innsyn fra myndighetens side. Terskelen her er f.eks ved narkotikasaker veldig lav, og ved sosiale saker (barnevern) er det ofte personlighetvernet sterkere.

Det som kreves for innsyn vil dermed variere fra sak til sak. Har du vært dømt for narkotikabruk eller handel tidligere, ev. mistenkt i den aktuelle saken, så er det mulig i å se for seg at myndighetene vil få godkjent innsyn av jurist. Eksen din vil derimot slite med å overtale politiet om innsyn på bakgrunn at du skjuler penger til skilsmissesaken, med mindre det er noen overveiende gode grunner for det.
Takk for mange gode og utfyllende svar! For ordens skyld har jeg ikke hverken unndratt skatt eller på annen måte tilegnet meg penger på annen lyssky måte.
Uten at jeg gidder å gå i detalj har jeg en del penger på konto som "ingen" vet om og som stammer fra fulle lovlig aktivitet, jeg ønsker ikke at noen skal vite om disse. Tidligere en gang har jeg dog fått fordeler siden ingen visste at de penga eksisterer. Og, de kan ha betydning for f.eks NAV med tanke på stønad / trygd / rett til kurs ol hvis jeg har forstått ting riktig.
Derfor jeg lurte på om de kunne se at de fantes noe sted :-)
Jeg synes likevel på generelt grunnlag at det er ille at ingenting er privat her i verden lenger, overvåkningssamfunnet har gått alt for langt.

Takk for mange gode og utfyllende svar! For ordens skyld har jeg ikke hverken unndratt skatt eller på annen måte tilegnet meg penger på annen lyssky måte.
Uten at jeg gidder å gå i detalj har jeg en del penger på konto som "ingen" vet om og som stammer fra fulle lovlig aktivitet, jeg ønsker ikke at noen skal vite om disse. Tidligere en gang har jeg dog fått fordeler siden ingen visste at de penga eksisterer. Og, de kan ha betydning for f.eks NAV med tanke på stønad / trygd / rett til kurs ol hvis jeg har forstått ting riktig.
Derfor jeg lurte på om de kunne se at de fantes noe sted :-)
Jeg synes likevel på generelt grunnlag at det er ille at ingenting er privat her i verden lenger, overvåkningssamfunnet har gått alt for langt.

Edit: Uttak av hele summen i brannsikker safe boltet til betonggolv og vegg er kanskje det beste alternativet....
Sist endret av Astennu; 16. november 2014 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.