Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  387 150936
Tom Hagen er da arrestert etter lengre tids etterforskning. Mistenkt for drap eller medvirkning til drap.

Hva tenker freaks om denne utviklingen? Jeg er ikke overrasket. Synes hele greia har luktet vondt fra starten. Bare fordi fyren er rik så er det første alle tenker på løsepenger mens all kommunikasjon med eventuelle kidnappere og krav har vært tilnærmet fraværende. Den lille kommunikasjonen som har vært kan nå vise seg å bare ha vært villedning.

https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer...jul-1.14998261
Sist endret av Dough; 28. april 2020 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Er meget spent på hva de har på han. "Alle" har jo tenkt han var skyldig i lang tid.
Tror ikke det er så mange som er overrasket. Tror også in dubio pro reo redder ham til slutt.
Sitat av KasperAG Vis innlegg
Tror ikke det er så mange som er overrasket. Tror også in dubio pro reo redder ham til slutt.
Vis hele sitatet...
Det skal vel gode beviser til for å dømmes ett drap uten lik. Motivene her er vel gode nok om f.eks ekteskapet skurret.
Jeg var sikker på der fra dag.1. I 90% av forsvinnings/draps saker så er det en av de nærmeste som står bak. Spesielt når det er en shitload med penger involvert.
Jeg sitter på gjerdet. Den useriøse fjortissen som lurker i min umodne sjels dystopiske avkroker har lyst til å si at siden mannen er en milliarder vil han selvsagt slippe unna med det. At politiet ikke har slått det opp stort at liket er funnet betyr gjerne at de foreløpig ikke har noen god forklaring akkurat der. Å få noen dømt for drap uten et lik høres veldig spesielt ut. På den annen side tror jeg nok at politiet har en rimelig god forklaring på hva som har skjedd når du tar ut siktelse for drap: Det er mildt sagt prestisjetap å se folk bli frikjent for mord.

Hvorvidt Hagen er skyldig... Vel. All tvil skal komme tiltalte til gode og alt det der. Men selvfølgelig er dama død. Og det er jo alltid mannen. Det er den eneste plausible og ikke-spektakulære hypotesen. Men vi får se! Jeg er åpen.
Kan jo ikke nekte for at dette har vært den nærliggende tanken hele tiden. Men fy faen så iskald du skal være for å drepe ektefellen din og så kjøre det spillet der i så lang tid.
Det at hun ville ut av forholdet, og det var turbulent i tillegg gjorde at jeg syntes det lukta svidd fra starten av ��
Sitat av *pi Vis innlegg
Men fy faen så iskald du skal være for å drepe ektefellen din og så kjøre det spillet der i så lang tid.
Vis hele sitatet...
Helt enig. En normal/frisk person kunne aldri gjort noe på linje med det
Sist endret av esselte12; 28. april 2020 kl. 13:37.
Tviler på at han har tatt hennes liv selv, sikkert betalt noen.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Tviler på at han har tatt hennes liv selv, sikkert betalt noen.
Vis hele sitatet...
Jeg også har tenkt den tanken. Men at gubben er involvert på et eller annet vis er jeg ganske sikker på.

Tviler på at en søkkrik milliardær er villig til å få sine egne hender møkkete. Han har heller ikke noe lik, fordi det ikke er han som har tatt knekken på hu selv. Men at han vet hvor hun ligger, kan jeg tenke meg!
Mine to teorier fra første stund har alltid vært

1. Han har gjort det selv (betalt noen)
2. Hu lever hemmelig på en hytte (livsforsikring)
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av 420master Vis innlegg
Mine to teorier fra første stund har alltid vært

1. Han har gjort det selv (betalt noen)
2. Hu lever hemmelig på en hytte (livsforsikring)
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle en livsforsikring være interessant for et ektepar med nesten 2 mrd i formue?
Sitat av 420master Vis innlegg
Mine to teorier fra første stund har alltid vært

1. Han har gjort det selv (betalt noen)
2. Hu lever hemmelig på en hytte (livsforsikring)
Vis hele sitatet...

Påstand
1. Plausibelt
2. Hvorfor skal en milliardær være interessert i å få utbetaling på en livsforsikring

Tror nok det lukter svidd av selveste Hagen her, men igjen er det utrolig vanskelig å få noen dømt uten et lik. Blir spennende å se hva påtalemyndighetene har på han siden de har pågrepet han nå. Tipper de ikke ville gjort dette uten å være ganske sikker.
Han har nok fått noen til å gjøre jobben. Var på arbeid sa fruen forsvant. Nå ligger han tynt an.
BRAND ∞ STRONG
Twitter var ganske klar på hvem som var skyldig. Nesten med en gang.
Mulig det er de som har satt griller i hodet mitt, men jeg har aldri klart å se det tryne hans i
avisen uten å tenke at han er en skurk.

.. de viste også også hvem som tente på huset til Wara
Sist endret av vindaloo; 28. april 2020 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner ikke... Hvis han har flere milliarder i banken, hvorfor skulle han drepe kona si for pengene da? Hvis kona går fra han så tar hun kanskje med seg halvparten av pengene, men han vil jo allikevel ha langt mere penger enn det han noen gang vil ha bruk for?
Han har nok ikke milliarder stående på konto. Men om det var en skilsmisse på gang så kunne han fortsatt solgt verdiene sine, gitt kona halvparten og fortsatt vært milliardær-ish.

Med såpass mye penger kunne han heller avsluttet livet sitt på en øy i varmere strøk med unge kvinner, sus og dus. Bedre det enn fengsel for de fleste drapssaker i Norge blir vel oppklart?

Hvis han er skyldig vel og merke.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Twitter var ganske klar på hvem som var skyldig. Nesten med en gang. (...)

.. de viste også også hvem som tente på huset til Wara
Vis hele sitatet...
Twitter som i selskapet? Er det bare meg som er rar og ikke bryr meg om nyheter som dette og bruker energi på totalt bortkasta konspirering? All sannsynlighet tilsier at det var han, leser sannsynligvis domsavsiglelsen om den kommer, men der gir jeg meg. Vi vet jo ikke en dritt.
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Jeg skjønner ikke... Hvis han har flere milliarder i banken, hvorfor skulle han drepe kona si for pengene da? Hvis kona går fra han så tar hun kanskje med seg halvparten av pengene, men han vil jo allikevel ha langt mere penger enn det han noen gang vil ha bruk for?
Vis hele sitatet...
Hvorfor gidder folk å tjene milliarder i det hele tatt? Når man er på det nivået av rikdom, så tror jeg ikke det først og frenst er kjøpekraft som er motivasjonen bak å øke, eller holde på, formuen.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Påstand
1. Plausibelt
2. Hvorfor skal en milliardær være interessert i å få utbetaling på en livsforsikring

Tror nok det lukter svidd av selveste Hagen her, men igjen er det utrolig vanskelig å få noen dømt uten et lik. Blir spennende å se hva påtalemyndighetene har på han siden de har pågrepet han nå. Tipper de ikke ville gjort dette uten å være ganske sikker.
Vis hele sitatet...

Han er mrd. Men er det verdier han har tatt ut? Kanskje de har gått sammen om det og har avtalt at hu skal få hele summen? Det er ikke godt å si hva som kan være grunnen men hun er hvertfall ikke milliardær.
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Det at hun ville ut av forholdet, og det var turbulent i tillegg gjorde at jeg syntes det lukta svidd fra starten av ��
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett noe av det skrevet om, hvor har du det fra?
Dersom Tom Hagen virkelig var skyldig. Så har vel han hatt temmelig lang tid på seg, for å kvitte seg med eventuelle bevis som finnes mot ham.

Og dersom politiet har null lik, og spørs hva slags beviser / indisier de egentlig har. Hvordan kan politiet egentlig få Tom Hagen dømt for noe som helst da?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg har ikke sett noe av det skrevet om, hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Var skrevet i enkelte medier at det ryktes at han hadde vært utro og hu ville ta ut skilsmisse..
Statistisk så tilsier tallene at ektemann bør etterforskes tidlig i saken. Bortsett fra tallenes tale over tid har jeg ingen formening om hvorfor siktelsen tok så lang tid eller om påtalemyndighetene faktisk har nok til å holde ham eller nok til å felle ham. Kanskje får vi aldri svar på saken. Og det er vel også bedre med en uoppklart sak enn en sak der det dømmes på indisier. Det har jo dessverre vært noe saker der en faktisk undrer seg på åssen retten kunne dømme basert på det som er kjent.

Det er vel en svært vanskelig sak, sikkert vært i huset med likhunder og kripos har jo finkjemmet bolig, biler og nærområdet. Sokna vi vannet nær bolig etc. Uten lik, tilståelse, og helt uten markering fra likhunder blir det brått vanskelig å få tiltalen til å stå seg.

Om denne karen er skyldig vet jeg ikke, men om han faktisk er en drapsmann og har spilt et spill i halvannet år så er han virkelig iskald, Skummelt iskald. Og at politiet faktisk gikk til pågripelse i saken det får meg vel til å helle over til at de tror de har nok til å felle ham. For en mann som har bedyret sin uskyld og som har gått under radaren i halvannet år kneler vel ikke straks han blir satt på cella?

Vi får se hva som kommer av evt. tilståelser eller håndfaste bevis. Om de ikke har nok til å få ham dømt så var det en kjempetabbe å ta ham inn nå.
Sist endret av _abc_; 28. april 2020 kl. 16:57.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av funksjon Vis innlegg
Twitter som i selskapet? .
Vis hele sitatet...
nope, brukerene.
Mange gode hjemme detektiver!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
nope, brukerene.
Mange gode hjemme detektiver!
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg faktisk på... Blir mer som sladder eller synsing, med mindre bevis fremlegges.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Dersom Tom Hagen virkelig var skyldig. Så har vel han hatt temmelig lang tid på seg, for å kvitte seg med eventuelle bevis som finnes mot ham.

Og dersom politiet har null lik, og spørs hva slags beviser / indisier de egentlig har. Hvordan kan politiet egentlig få Tom Hagen dømt for noe som helst da?
Vis hele sitatet...
husk at politiet alltid sitter på mer bevis/info enn hva media klarer å koke sammen.

media setter jo sammen konspirasjoner basert på kilder både her og der. og så er det oss på div foraer som mener vi veit alt

så etter at de har overvåka gubben siden i fjor med lyd i huset så tror jeg de nok har svært svært gode bevis.

om han blir dømt til slutt er en annen sak. han er jo en rik-mann. så blir vel ikke dritmye fengsel. gammel er han også. og enda eldre når saken er "over"
Sitat av vindaloo Vis innlegg
nope, brukerene.
Mange gode hjemme detektiver!
Vis hele sitatet...
Noen eksempler på saker de har bidratt til å løse?

Og angående overvåkning så vil det sannsynligvis ha begrenset effekt siden vi ikke snakker om en typisk speed-stuker akkurat. En "god" forretningsmann som han bør både kunne holde kjeft og anta at han er i en form for kontinuerlig søkelys.
Det er spennende at det skjer noe nytt i saken for oss i offentligheten, og ikke minst må det være godt for resten av familien og nære venner at saken nærmer seg oppklaring. Har fulgt tråden på Flashback og det har vært en del bra innspill der ift. etterforskningen og forskjellige ledetråder og mulige momenter som i etterkant kom frem som momenter i mediene. Mange der mener at politiet hele tiden har ordlagt seg på en måte som at de visste hvem gjerningsmannen var og prøvde å legge press på han (Da TH). Det kan også forklare hvorfor Brøske (etterforskningslederen) og TH sin advokat har kommet med helt forskjellige uttalelser til media tidligere, i kidnapping og drapssaker der en uskyldig og fortvilt familie sitter igjen er uttalelsene mere sammensveiset.

Det med at hun har fortalt venninner om at hun levde i et turbulent forhold og tilsynelatende ville ta ut skilsmisse har ikke vært offentlig bekreftet i mediene før i dag, selvom vi godt vet at partnerdrap har vært den største sannsynligheten - statistisk sett. Er ikke til å legge under en stein at mange har mistenkt det lenge her også. Utløseren i sånne saker er som regel alltid at kona vil ut av forholdet. Det dreier seg om makt, og en mann med så mye spenn og status som TH har kan man tro han også skulle ha kontroll og makt over kona, noe man mister i det kona vil gjøre det slutt og gjøre seg uavhengig av han. Æresdrap rett og slett. De hadde særeie og en ekteskapskontrakt som ikke tilkjente hun mer enn 200.000 kr, ingen skrivefeil der altså - to hundre tusen, lommepenger for en sånn fyr så det kan ikke akuratt ha vært pga frykten for å gå konkurs heller.

Ganske naturlig at politiet har holdt korta tett til brystet når han har vært under skjult etterforskning. Da har de ventet med å ta han til de har bevis til å få han dømt, ikke bare arrestere grunnet mistanke. Det kan være innrømmelse på lydopptak via romavlytting, kommunikasjon med medskyldige osv..

I november/desember sa etterforskningsleder Brøske at de regna med å få saken avklart eller en pågripelse (husker ikke helt den eksagte ordlyden) før nyttår, så man kan gå ut fra at de sitter med ganske mye beviser fra før det og sannsynligvis har samla seg opp fler fra da til nå siden de har ventet til nå med pågripelse og siktelse, om det er riktig at de egentlig var klare for det før nyttår.

En ting er hvertfall sikkert og det er at saken har engasjert utrolig mange. Kidnapping og utpressingssaker av denne klassen er ikke hverdagskost noe sted i verden, og har man ubegrenset økonomi får man samarbeide med de mest profesjonelle mtp bestillingsdrap som det her ser ut til å være. Man kan jo si det ser ut til å ha gått ganske smud for seg siden det har tatt så lang tid før noen ble tatt. Her finnes alibi for ektemannen samme morgen hun skal ha blitt drept siden han var på jobb, alibi kvelden før siden paret var på teater med et vennepar, lite digitale spor i allefall som er offentliggjort, og fysiske spor som de der skomerkene som heller ikke ledet noen vei iallefall som hittil er offentliggjort.

Det jeg syns har vært mest snodig med hele saken er at de to mistenkelige "spanerne" fra overvåkningsopptak fra nabobygget til arbeidsplassen hans ble i mediene sagt at var sjekket ut av saken uten at de hadde meldt seg eller var sporet. Politiet sa også til mediene at den SUVen som ble observert kjørende i fart tvers over gressplenen og mot Hagens hus samme morgen som drapet eller den påståtte kidnappingen, ble sjekket ut av saken uten at vi fikk noe mere info. Eller bilen ble hvertfall sagt at ikke var noe de så på som mistenkelig lenger. Utenifra ville jeg tenkt at de var de mest mistenkelige hendelsene i hele saken, selvom man heller ikke kan la være å tenke litt actionkomedie at det er dumt å være så colarusa og gira før en kidnapping eller et drap at man blir så irritert og stressa over å ha kjørt inn feil gate at man likegjerne kjører tvers over gressplenen og liksom bare håper at ingen vil reagere på det

Enten om det hadde noe med saken å gjøre eller ikke så er det hvertfall ytterst sjeldent at drapsmenn slipper unna. Enda sjeldnere i partnerdrapssaker. Vi så jo i Janne Jemtland saken hvordan ektemannen der også selv ringte politiet og sa hun var forsvunnet, og lot som han bisto politiet med hjelp og å lete. Hva tenker de med? Han ble felt etter bare et par uker og det må være helt jævlig for et vanlig empatisk menneske å gå rundt å fake sorg og juge i så lang tid som i denne saken. Det tyder på psykopati, og det er ikke uvanlig at psykopater har høy status i forretningsmiljøer mens de er aggressive på hjemmebane bak husets fire vegger, noe som igjen styrker inntrykket om at dette sannsynligvis er nok et kaldblodig drap i partnerdrapsstatestikken.

Håper videre at skyldige får sin straff og at brikkene som faller på plass gir klarhet for venner av offeret som kanskje har mistenkt det hele tiden. Må hun hvile i fred.

Sitat av funksjon Vis innlegg
En "god" forretningsmann som han bør både kunne holde kjeft og anta at han er i en form for kontinuerlig søkelys.
Vis hele sitatet...
Det der tenker jeg motsatt om. Kan være han tenkte at han var trygg og ikke mistenkt i det hele tatt siden politiet ikke på noe tidspunkt ga han kjent status som mistenkt, steget lenge før siktelse, noe som pleier å skje ganske tidlig. Og som streit forretningsmann uten kriminell bakgrunn eller erfaring er det ikke sikkert han er rutinert eller bevisst nok til å ta forhåndsregler om overvåkning. Noen måneder kanskje men tror få går rundt å tror de kan være konstant overvåket i halvannet år med mindre det er psykisk lidelse og paranoia på gang. Politiet kan ha fått tips fra andre eller overvåket andre involverte og på den måten funnet bevis mot TH, ikke engang fra TH selv.
Sist endret av celtseus; 28. april 2020 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Og angående overvåkning så vil det sannsynligvis ha begrenset effekt siden vi ikke snakker om en typisk speed-stuker akkurat
Vis hele sitatet...
Nå er det typisk atferd for en amfetaminbruker å mistenke avlytting, gjerne etterfulgt av særs kreative tiltak for å forvirre politiet. Det finnes noen ganske morsomme tråder på freak.

En "god" forretningsmann som han bør både kunne holde kjeft og anta at han er i en form for kontinuerlig søkelys
Vis hele sitatet...
Han er sikkert en smart person, men det er overraskende lett å "forsnakke" seg.

Jeg mener ikke en konkret innrømmelse eller omtale av en straffbar handling, men nyanser som tilsier at han vet mer enn han gir uttrykk for. Det kan være at Tom Hagen omtaler konen i preteritum, f. eks "hun var et flott menneske". Eller i presens futurum(?), f. eks "hun vil bli savnet".

Ingen av eksemplene er definitive bevis, men indisier på at han vet mer enn han sier. Det står også i kontrast til uttalelser som at han fremdeles har et håp om at hun er i live.

Akkurat som i Wara-saken spiller politiet med kortene tett til brystet sånn at Tom Hagen ikke stiller forberedt.
Vel, jeg tror dere undervurderer en eventuell høyt intelligent og steinrik gjerningsmann. Han vet sikkert også godt hvor ofte gjerningsmann er en del av familie, i tillegg til at han enkelt kan kjøpe seg tilgang til sikkerhetsrådgivere som sitter på mer kompetanse enn dette forumet samlet. Man stiller nok litt annerledes som kriminell når man har lovlig formue i milliardklassen...
Ifølge Dagsrevyen gikk politiet inn med hunder for søk idag etter pågripelsen. Men de må vel ha søkt med likhund innendørs tidligere og i begynnelsen av etterforskningen også? Eller har de ventet med det til nå?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Virker litt underlige denne Tom Hagen, det er tross alt snakk om en kvinne han har vært gift med i 45år.
Er liksom ikke en kvinne på 25år som han har "datet" i par år.
"Anne-Elisabeth Hagen skulle ikke få en krone av milliardformuen"
https://www.nrk.no/norge/anne-elisab...uen-1.14998469
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Ifølge Dagsrevyen gikk politiet inn med hunder for søk idag etter pågripelsen. Men de må vel ha søkt med likhund innendørs tidligere og i begynnelsen av etterforskningen også? Eller har de ventet med det til nå?
Vis hele sitatet...
Så det. Nei tror ikke de har vært inne med likhunder før. Norske hunder er visst ikke trent i dette. To svenske likhunder deltok i søk i og rundt Langvannet ved parets boligfor et år siden, men det har ikke stått noe om at de var inne i huset. På Flashback husker jeg det var noen som skrev om at liket kunne være gjemt støpt i kjellergulvet siden kjelleren visstnok i følge han var under oppussing på den tida, og det var noe med at politiet ikke hadde ransaket hele boligen med en gang heller pga avledingen med kidnapping fra badet oppe, sånn at man ville hatt god tid til at sementen fikk tørke også. Syns det var en usannsynlig teori da jeg leste det på den tiden, men who knows!
I og med at de går inn med likhunder der NÅ så må de jo tro hun fortsatt kan være gjemt der..

Det kommer mer om politiets etterforskningsmetoder (generelt såvidt jeg forstod og ikke kun for denne saken) med Fredrik Solvang kl 21.20 på NRK. Det kan jo være givende å få med seg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Vel, jeg tror dere undervurderer en eventuell høyt intelligent og steinrik gjerningsmann. Han vet sikkert også godt hvor ofte gjerningsmann er en del av familie, i tillegg til at han enkelt kan kjøpe seg tilgang til sikkerhetsrådgivere som sitter på mer kompetanse enn dette forumet samlet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen innlegg som undervurderer Tom Hagen. Ja, det er fullt av synsing, spekulasjoner og teorier. Ikke så merkelig med tanke på mediedekningen. Burde heller ikke være overraskende at mange har gjort seg opp en mening.

Egentlig skjønner jeg ikke hva du forsøker å diskutere! For meg fremstår det som du ønsker å rakke ned på forumet og dets brukere, samtidig som du plasserer Tom Hagen på en pidestall fordi han har hatt økonomisk suksess.

Mitt poeng er kun at det er svært vanskelig å leve i en løgn under en nitidig granskning.

Man stiller nok litt annerledes som kriminell når man har lovlig formue i milliardklassen
Vis hele sitatet...
Akkurat på det punktet er det nok ikke en eneste freaker som mener noe annet. Loven er ikke lik for alle.
Han og eventuelle medhjelpere har jo hatt 18 måneder på seg til å fjerne resterende bevis og gjøre annet, politiet burde i mine øyne gjort alt de gjør nå tilbake da for å forhindre muligheten til nettopp det.
Jeg er veldig spent på hva som skulle vært motivet til Tom Hagen for å drepe kona sin gjennom nærmere 50 år. Det offentligheten til nå vet om ektepakten stiller jo Tom Hagen særdeles godt om ikke konen skulle gått til sak mot ham. At motivet er økonomisk er uansett svært usannsynlig, da Hagen har en lovlig milliardformue, og selv om han skulle miste halvparten av denne ville han fortsatt sitte igjen med mer enn han vet hva han skal gjøre med.

Som det er skrevet i media er det heller ikke sikkert at alt rundt denne ektepakten er kjent, og at de kan ha hatt andre arrangementer mellom seg i tilfelle skillsmisse.

Nyhetene/politiet fremstiller saken som om forsvinningen/drapet er noe gjerningspersonen(e) har planlagt i lengre tid, og vi kan vel med all sannsynlighet utelukke straffebudet er begått i affekt, da saken antakeligvis ville vært løst for lenge siden.

Kan det da tenkes at motivet er forankret i noe ved Anne-Elisabeth Hagens person? Og hva skulle dette være, som stikker så sterkt at det kan motivere til å gjennomføre forsettlig drap? Selvfølgelig kan det jo være at AEH har hatt en affære eller liknende (røpe forretningshemmeligheter etc), og det kan diskuteres hvorvidt dette skulle motivere en ellers så kalkulerende forretningsmann til å begå drap i kaldt blod og lyve om det i 18 måneder.

Som de fleste andre har jeg også antatt at ektemannen er en av gjerningspersonene, det er derimot hvilket motiv han skal ha hatt for å gjøre det jeg sliter med å forstå. Selvfølgelig kunne han gått på store økonomiske tap ved en skillsmisse, men tapene ville uansett ikke gått utover kjøpekraften hans.

En annen teori som jeg funderte på i starten av denne saken er som følger: Anne-Elisabeth Hagen lever på en skjult adresse som kun ekteparet kjenner (kanskje også en tredjemann som organiserer varekjøp for AEH og står for krypto-kommunikasjonen). Forsvinningen var noe som ble iscenesatt av ekteparet Hagen som ledd i en prosess i å flytte store deler av formuen til utlandet for å unngå beskatning. Selvfølgelig kan ikke TH bare overføre pengene gjennom krypto, da dette ville fått flere varsellamper til å lyse. Han må derfor involvere politiet, som tar saken på alvor og fraråder TH å overføre penger helt uten videre. For å oppstå som legitim føyer Hagen seg etter politiets råd, og saken drar ut i evighet fordi Hagen selv innser hvilken røre han har skapt for seg selv, og at straffansvaret ville vært betydelig om det skulle komme fram at han har forsøkt på. Så slik fortsetter det, og ekteparet Hagen forstår at ingen av dem kan komme på rene med hva de har gjort. TH er nå varetektsfengslet, mens AEH sitter på en ukjent adresse uten å vite hva som skjer. Jeg ser selv at dette er en helt hinsides teori, men interessant å høre andres tanker rundt dette
Selv om vonde ting kan skje i affeksjon, så er det sykt å klare å skjule det sånn her, og planlegge å leve ut denne løgnen så overbevisende. Stakkars damen har nok levd med en psykopat i lang tid om anklagen viser seg å stemme. Mine tanker går ut til resten av familien.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Jeg er veldig spent på hva som skulle vært motivet til Tom Hagen for å drepe kona sin gjennom nærmere 50 år.
Vis hele sitatet...
Det å ha vært gift med noen gjennom 50 år kan nok i noen tilfeller være motiv nok...
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Virker litt underlige denne Tom Hagen, det er tross alt snakk om en kvinne han har vært gift med i 45år.
Er liksom ikke en kvinne på 25år som han har "datet" i par år.
"Anne-Elisabeth Hagen skulle ikke få en krone av milliardformuen"
https://www.nrk.no/norge/anne-elisab...uen-1.14998469
Vis hele sitatet...
Dette fikk ting til å falle mer på plass for min del. Intuitivt virker det uforståelig at økonomi skal indusere noen form for motiv, men når en ser på dette så ser en dypt inn i sjelen til Hagen. Han er en av de søkkrike onkel-Skrue karakterene; en som uansett hvor mye han akkumulerer aldri vil slutte å telle vekslepengene etter å kjøpt seg en tyggis.

Når en også ser at særlig urimelige særeier, som dette helt åpenbart var, kan settes helt eller delvis til side - da tror jeg du nærmer deg motivet til en ræv som han.
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Jeg er veldig spent på hva som skulle vært motivet til Tom Hagen for å drepe kona sin gjennom nærmere 50 år.
Vis hele sitatet...
Vet du ikke hva motivet i partnerdrap sakene pleier å være? Makt eller rettere sagt avmakt. Fruen her har sagt til venninner at forholdet var turbulent og dårlig, hun ble med i en Facebook gruppe for leiligheter til utleie og salgs i hjembyen hun var fra i forkant av drapet, hun ville ut. Jeg tror som Bomboklat og Celtseus at mannen var psykopat og de finner seg ikke i å bli forlatt uten årevis med trakassering og trusler i etterkant om "hvis du virkelig går fra meg og ikke kommer tilbake nå så..", eller den korte varianten med å ta samboeren av dage med en gang så ikke hun "vinner" og psykopaten taper. Sånn er det i huet dems.
Fyren har mega formue og har levd nøkternt og tilbaketrukket hele livet. At han har gjort det selv er umulig det kan vel alle være enige om, og hvis han betaler noen for å gjøre det gjør han seg selv til utpressingsobjekt resten av livet. Kan presse mye penger ut fra en med milliarder på bok når pressmiddelet er resten av livet i fengsel. Du gjør deg selv til slave resten av livet.

Politiet har aldri hatt et spor å gå på, men når saken er så stor så må de sette alle kluter til å etterforske. Uten spor hvem kan man granske da? Familie. Etterhvert over 18 måneder bygger man selvsagt opp indisier som at forholdet var turbulent, Hagen har sikkert gjort en del småkriminalitet for å komme i posisjonen han er i dag etc. Over tid så har han sikkert også gitt forskjellige forklaringer noe som er typisk for folk som er uskyldige, man glemmer eller endrer detaljer. Til slutt må politiet gjøre en pågripelse rett og slett pga mengden ressurser som har blitt satt inn og det er nettopp dit vi har kommet i dag.

Om han er skyldig eller ikke er vel umulig å si, men fyren har jo absolutt ingen motiv. Han er 70 år gammel, hvor mye lidenskap kan det være igjen i forholdet? Penger er ingen problem og vil åpenbart bli et problem hvis han gjennomfører noe slikt. Uansett hvordan man vrir og vender på det så har Tom Hagen fått resten av livet sitt snudd på hode fra den dagen kona forsvinner. Ser på Hagen som en rimelig gjennomtenkt type og å gjennomføre dette for han ville ha vært ekstremt dumt uansett hvordan du vrir eller vender på det.

Tror ikke han blir dømt, tviler på at han er skyldig og synes hele dette opplegget egentlig er forferdelig av politiet. Man ser jo allerede på avisoverskrifter at han er forhåndsdømt i media.

Politiet har drevet på med piss hele tiden. F.eks når de gjennomsøkte tjernet bak huset, når de går ut og sier at mangelen på livstegn antakeligvis betyr at det ikke er snakk om en kidnapping/utpressingssak? Hva faen betyr det? Hun er åpenbart død men motivet var jo selvsagt å få penger ut av Hagen og da er det selvsagt i prinsippet en kidnapping/løsepenge sak.

Forstår ikke logikken i det hele tatt. Måten gjerningspersoner har gått fram på er etter min mening perfekt. Å gi livstegn øker sjansen for å bli tatt betraktlig, å returnere offeret selv om pengebeløpet blir utbetalt øker sjansen for å bli tatt betraktelig. Noen som går gjennom stegene med krypto valuta etc kan sakene sine og det er helt åpenbart for meg at selv om løsepenger skulle blitt betalt i fullt allerede 5 timer etter kidnappingen skjedde, så ville aldri kona hans bli returnert i live. Mest sannsynlig var hun død før de gikk ut av huset ettersom dette minsker sjansen for at ting går galt i prosessen etter kidnapping. Funderte mye på hvordan man gjennomfører dette på perfekt måte etter at denne saken kom ut og kom fram til denne prosessen etter min mening:

1. gjør løsepenger på kryptometoden med samme regler som gjerningspersoner hadde. Gjør det helt klart at ingen livstegn vil bli gitt. Legg til en klausul som sier overfør 1M i uken fram til hele beløpet er klart hvis ikke så dør hun.
2. kidnapping utføres med tørkle+kloroform teipes over munn. Offeret slutter og puste og kommer aldri til å våkne igjen.
3. Dump offeret en eller annen plass, aner ikke hva som er optimalt her
4. dra tilbake til hjemlandet og lev som normalt. Å gjennomføre noe slikt i eget land er idiotisk etter min mening. Mulig hvis man er psykopat så kan man leve med å få saken trykt nedover seg gjennom media hver dag og da ser man kanskje annerledes på akkurat dette. Kan hende det er samvittigheten min som påvirker meg her.

I mellom har man alle steg med spaning, anskaffelse av kjøretøy etc. Måten å lykkes er å velge rett offer på rett lokasjon. Skjermet oppkjørsel i et vanlig nabolag er perfekt noe som ble valgt ut her.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette fikk ting til å falle mer på plass for min del. Intuitivt virker det uforståelig at økonomi skal indusere noen form for motiv, men når en ser på dette så ser en dypt inn i sjelen til Hagen. Han er en av de søkkrike onkel-Skrue karakterene; en som uansett hvor mye han akkumulerer aldri vil slutte å telle vekslepengene etter å kjøpt seg en tyggis.

Når en også ser at særlig urimelige særeier, som dette helt åpenbart var, kan settes helt eller delvis til side - da tror jeg du nærmer deg motivet til en ræv som han.
Vis hele sitatet...
At han ikke gir fra seg aksjer i selskapene han eier er vel helt naturlig. Man kan miste kontrollen over selskapet hvis kona skulle fått disse i et oppgjør og solgt f.eks. Er enig i at likvide midler bør deles rettferdig, men for aksjer bør dette 100% ikke gjøres.

Hva om man f.eks eier 51% av et selskap for å beholde kontroll, så skilles man og kona får 10% f.eks. Hun selger og man mister kontroll og styringen av selskapet man har bygget opp fra grunnen og viet livet sitt til? Absolutt ingen rettferdighet i det.

Fakta er at Hagen er millardær men han har ikke solgt seg ut av egne selskaper, så han er milliardær i verdier men ikke i likviditet. Fyren er vel top 500 rikest i norge men bor i en bolig og kjører en bil som passer til en som er topp 400 000 rikest. Rett og slett investert alt i egne firma, det står respekt i den arbeidsmoralen.

Angående endringen i 1993 så kan denne settes i perspektiv. I 1993 var vi på slutten av en enorm finansiell krise og jeg regner med at boligen ble ført over på han og deretter belånt for investering i firma. Kan lese mer om dette her:
https://www.ssb.no/bank-og-finansmar...ner/bankkrisen

Man kan anta så mye man vil men vi vet absolutt ingenting angående motiver for forskjellige ting, og det meste har vanligvis en logisk forklaring.
Sist endret av cesece; 28. april 2020 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Noen eksempler på saker de har bidratt til å løse?

Og angående overvåkning så vil det sannsynligvis ha begrenset effekt siden vi ikke snakker om en typisk speed-stuker akkurat. En "god" forretningsmann som han bør både kunne holde kjeft og anta at han er i en form for kontinuerlig søkelys.
Vis hele sitatet...
Tja fant de ikke igjen en forsvunnet sparkstøtting på Hamar?

Tror du er inne på noe. Om han virkelig har kjørt et kalkulert spill hele veien og selv vet hva som skjedde med kona så skal det vel litt til for at han "snakker høyt med seg selv" om evt. forbrytelser eller at han tar avslørende telefonsamtaler - for han viste vel også at telefonen var avlyttet pga utpresserbrevet? Og hvem vet hvor slu han er, kanskje han er av dem som har små triks for å vite om noen har tatt seg inn - slik at han oppdaget at noen hadde vært inne i boligen og dermed var klar over evt. overvåkning. Nå blir jo dette trukket helt fra løse luften og er helt uten substans men mannen er neppe dum som har skapt milliardformue.


Og det har jo tatt en stund før politiet vendte søkelyset på ham, så han må jo ha virket og fremstått troverdig og er han da skyldig så har han gjort grundige forberedelser, lagt en detaljert plan og utført alt sammen helt iskaldt og vært like iskald under samtaler med politiet.

Nei vi får se hva som skjer. Statistikken tilsier at han er skyldig men det er jo retten som skal avsi dommen. Er han uskyldig må det være helt for jævlig å fengslet. Også på den måten de gjorde det på. Han er jo en 70 år gammel kæll, neppe særlig stor sjanse for at han hadde vært istand til lage noe voldsomt drama så rart at de ikke hentet ham hjemme eller på jobb og ikke ute "blandt folk"? Men det var kanskje joker'n, skremme fram en tilståelse?
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Nei vi får se hva som skjer. Statistikken tilsier at han er skyldig men det er jo retten som skal avsi dommen. Er han uskyldig må det være helt for jævlig å fengslet. Også på den måten de gjorde det på. Han er jo en 70 år gammel kæll, neppe særlig stor sjanse for at han hadde vært istand til lage noe voldsomt drama så rart at de ikke hentet ham hjemme eller på jobb og ikke ute "blandt folk"? Men det var kanskje joker'n, skremme fram en tilståelse?
Vis hele sitatet...
Dette er 100% hvorfor de gjorde det. Avhør er en vitenskap og en skulle tro kripos har noen eksperter som har iscenesatt dette.

De har ingen solide beviser og må ha en tilståelse. Dette gjøres ved å legge massivt psykologisk press og bygge opp saken mens de snakker med han som om de allerede har all informasjon.

I avhør vil de namedroppe de indisiene de har og prøve å få han til å tro han er tatt og dermed tilstå for lavere straff.

Her er en fantastisk youtube kanal og en god video som annoterer og gir kommentarer på amerikanske avhørsopptak. Gir et ekstremt godt innsyn både i hvor flinke og gjennomtenkte disse etterforskerne er i avhørprosessen samtidig som det gir et skummelt innblikk i psykopaters oppførsel og iskaldhet.
https://www.youtube.com/watch?v=jJZv3z7FOt0
Kona hans er vel syra bort av en eller annen psychotulling han betalte. Ikke rart de aldri fant noe gode bevis. Synes synd på barna.
Sitat av cesece Vis innlegg
De har ingen solide beviser og må ha en tilståelse.
Vis hele sitatet...
Har du hatt tilgang til bevisene, fått vurdere dem i ro og mak og fått lov til å dele hvor solide bevisene er med oss?..

Jeg vet ikke hvor solide bevisene er, men jeg sier da heller ikke noe om hvor sterke de er. Men helt uvesentlig er de nok ikke, når de foretar en arrestasjon. For en forsvarsadvokat hadde filleristet denne arrestasjonen, hvis de ikke har grunn. Eller?..
Sist endret av aluminiumfluorid; 29. april 2020 kl. 00:20.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Har du hatt tilgang til bevisene, fått vurdere dem i ro og mak og dele hvor solide bevisene er med oss?..

Jeg vet ikke hvor solide bevisene er, men jeg sier da heller ikke noe om hvor sterke de er. Men helt uvesentlig er de nok ikke, når de foretar en arrestasjon. For en forsvarsadvokat hadde filleristet denne arrestasjonen, hvis de ikke har grunn. Eller?..
Vis hele sitatet...
Gi meg en grunn til at de venter 18 måneder hvis de har beviser?

Hvor skal nye beviser ha kommet fra de siste 10 månedene? Politiet kan ikke engang si om han har gjort det alene eller ikke, det er bortimot åpenbart imo at hvis de ikke kan svare på dette så har de ingenting. Hvordan i helvete skal en 70 åring få til dette med kryptovaluta etc? Kan en god del om det, men systemet brukt her var godt over mitt hode også. Hundre hoder over hva Tom Hagen ville vært i stand til. Dette er ikke noe man bare kommer på i farten og etter min mening er dette et klart spor i saken. Antakeligvis er det utført av kriminelle nettverk fra øst-europa/russland. Kanskje til og med fra miljøer utenfor typisk hard kriminalitet og fra ting som svindel/kredittkort svindel/internett svindel, da disse gjerne er eksperter når det kommer til cryptovaluta og systemer.

Det er selvsagt en antakelse fra meg, men ut i fra hvordan politiet oppfører seg så er det åpenbart at de har ingenting unntatt indisier. Blant annet utsagnet at han har "villedet" politiet. Dette er et typisk utspill som vil komme i en indisie sak.

"i dette avhøret i 2018 sa du *dette*. Deretter i 2019 ved en anledning sa du *dette* til person X."

De kommer til å bygge opp saken sin rundt slike ting og motivet vil bli "turbulent forhold". Hagen har hatt jevnlig kontakt med politiet + sikkert diskutert saken med advokater og bekjente i utallige timer over telefon/meldinger. De har antakeligvis 1000 forskjellige utsagn som har utviklet og endret seg med tid. Når de må ty til slikt tull lover det ikke godt
Sitat av cesece Vis innlegg
Gi meg en grunn til at de venter 18 måneder hvis de har beviser?
Vis hele sitatet...
Hva med, at de har samlet beviser i 18 måneder?..

Men det du som kom med påstanden
De har ingen solide beviser og må ha en tilståelse.
Vis hele sitatet...
Så kan vi heller snu bevisbyrden riktig. Så kan heller den, som kommer med en sær påstand, heller dokumentere den. Så har du i det hele tatt relativt solide kilder til påstanden din?
лунное затмение
Solaris's Avatar
Kan nesten se ut til at hun satt på noe informasjon som han ikke ville at skulle komme fram. Ser ikke så mange andre motiver for drap i denne saken.