Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2367
Heya!

I august stakk jeg på det lokale treningssenteret for å begynne å trene igjen og her fikk jeg papirer om en avtalegiro fordi jeg snart ble 18 år og kunne betale dette selv med egen konto. Jeg skrev da også under på en 6 måneders kontrakt. Jeg dro aldri tilbake på trening grunnet dårlig økonomi, og glemte å melde meg ut. Jævlig smart

Som sagt var dette i august, jeg har ikke vært der siden og i går fikk jeg faktura for månedene november og desember på til sammen 660kr som skal betales FØR den 30. desember ellers blir det sendt til inkasso.

Det jeg lurer på er; har de faktisk en gyldig kontrakt når jeg skrev under på den som 17 år?

Kan de kreve betaling den 30. desember når jeg får brevet den 28. desember? Skal jeg ikke ha 2 uker på meg til å betale?
Du kan henvise til vergemålsloven §2 og si at du var umyndig på tidspunktet kontrakten ble inngått, og at de derfor ikke kan rette krav mot deg.

Det er kreditors ansvar å sjekke at du er myndig før de innvilger deg kreditt.

Hvis saken går til inkasso, sender du en innsigelse til inkassoselskapet hvor du forklarer at avtalen ble inngått da du var umyndig. Da blir saken enten avsluttet, eller tatt til forliksrådet. Du vil vinne saken i forliksrådet, og derfor blir saken mest sannsynlig avsluttet når du sender din innsigelse.

Men, hvis du er opptatt av å fremstå som en redelig person, så bør du kanskje betale for ytelsene du har mottatt?
Det siste poenget ditt som knager meg i ryggen ja :P Tusen takk for svar!
Sist endret av Pheromone; 29. desember 2009 kl. 12:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av capidog Vis innlegg
Du kan henvise til vergemålsloven §2 og si at du var umyndig på tidspunktet kontrakten ble inngått, og at de derfor ikke kan rette krav mot deg.
Vis hele sitatet...
På den annen side oppfatter eg OP som at han har fortsatt å betale etter at han vart 18 - han har altså stadfesta avtalen ved å betale faktura. Hadde han bestridt samtlige fakturaer trur eg han ville hatt ei svært god sak...

drQ, where art thou?
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den annen side oppfatter eg OP som at han har fortsatt å betale etter at han vart 18 - han har altså stadfesta avtalen ved å betale faktura. Hadde han bestridt samtlige fakturaer trur eg han ville hatt ei svært god sak...

drQ, where art thou?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke betalt NOEN faktura etter jeg fylte 18.
Ta en telefon til treningssenteret og forklar situasjonen og spør om du kun kan betale for de gangene/den måneden du faktisk trente der. - Om de godtar det etter litt snakking så er saken ute av verden, hvis ikke så kommer du uansett til å vinne saken i forliksrådet om det kommer så langt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Som jeg har hørt er kontrakten ugyldig da du var umyndig, men jeg vet ikke alt på denne fronten.
Men forå roe deg litt ned, så anntar jeg det er forfallsdato du har på den fakturaen som er 30. Desember.
Om du da ikkehar betalt, må de sende betalingspåminnelse. Deretter må de sende 2 inkassovarsler, før de kan kjøre inkasso på deg. Jeg tror det er slik, men denne posten vil sikkert presse den nøyaktige informasjonen ut av noen rettshoder som kan alt om dette

Lykke til!
Har KUN trent der den ene dagen hvor jeg også laget til avtalegiroen.
Kjipt da, her er de hyggelige nok til å la deg melde deg inn, TROSS alderen også skal du i tillegg nekte å betale fordi du har vært for lat til å gjøre noe med det.
drQ
Egendefinert
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den annen side oppfatter eg OP som at han har fortsatt å betale etter at han vart 18 - han har altså stadfesta avtalen ved å betale faktura. Hadde han bestridt samtlige fakturaer trur eg han ville hatt ei svært god sak...

drQ, where art thou?
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg er litt i juleferiemodus, men jeg får ikke helt grep om hva trådstarter har gjort... Kontrakten ble underskrevet i august - hva har egentlig skjedd med fakturaene for september og oktober? Når ble du atten?

Jeg ser tanken om at det kan betalt fakturaer o.l., i tillegg til mottak av ytelse (eller hva man nå skal kalle det å trene på et senter), kan gjøre at trådstarter gjennom konkludent adferd har inngått en kontrakt - etter at han ble myndig.

Ellers capidog sier det vel egentlig ganske greit: Umydig + kontrakt = Ugyldig avtale. Det er en sterk ugyldighetsgrunn, og det er nok ikke særlig aktuelt med skjønn her, derfor tror jeg ikke noen slik "alternativ avtaleinngåelse" vil være særlig realistisk. Lovverket er rimelig klar på at mindreårige må beskyttes mot seg selv og andre.

Men kanskje vi uansett skal droppe synsingen?

Vergemålsloven § 37 blir kanskje litt interessant?
§ 37. Blir en avtale som en umyndig ikke bindende kunne slutte på egen hånd, ikke godkjent, eller går den annen part fra avtalen etter § 36, skal hver av partene gi tilbake det han har mottatt, eller, om det ikke kan skje, erstatte verdien. Den umyndige plikter ikke å erstatte det han har fått, i videre omfang enn det er kommet ham til nytte.
Vis hele sitatet...
Utgangspunktet er som capidog har nevnt - avtalen er ugyldig. Så slik jeg ser det vil § 37 være riktig for å "rydde opp".

Kanskje ikke helt lett å sette dette ut i verden i denne saken, men hvis trådstarter faktisk ikke har trent, kan det jo heller ikke ha kommet ham til nytte.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Betyr dette at hvis et kredittselskap bevilger meg et kreditkort med 200.000 i kreditt og jeg går bananas på BR leker så er jeg ikke nødt til og erstatte noe?
Sitat av bavarai Vis innlegg
Betyr dette at hvis et kredittselskap bevilger meg et kreditkort med 200.000 i kreditt og jeg går bananas på BR leker så er jeg ikke nødt til og erstatte noe?
Vis hele sitatet...
Hvis du er umyndig, ja. Derfor kontrolleres slikt før man får kredittkort. Man er nemlig redd for at barn skal gå bananas i lekebutikken med kredittkort.

Se dog §37 som drQ refererer til. Du måtte nok ha levert tilbake leketøyet hvis dette var mulig.
Din verje må nok erstatta den første månaden. Resten blir eit tvilsspørsmål, då det er usikkert kor ofte du har gått der. (Med mindre dei har eit logg-system). Men eg trur du slepp unna med å betala for første månaden.
Men eg ville vore meir skeptisk til at dei noensinne vil inngå ny kontrakt med deg viss du får lyst å trena att...
Sist endret av FuzzT; 29. desember 2009 kl. 18:19. Grunn: Skrivefeil
Nå kommer det helt sikkert noe ala "drit i moralen, dette er FreakForum" men samme det.
Det er snakk om 660 kroner - måk snø for en nabo eller noe sånt et par ganger, sitt i kassa på Rimi en dag eller whatever.
De gjorde en feil ved å la deg inngå avtalen når du var under 18, men det betyr ikke at du trenger å bli totalt idiot og prøve å vri deg unna..
Hvis du om si et år har lyst til å begynne å trene der igjen, hvor stor tror du lysten til treningssenteret er til å ha deg som kunde hvis du nå gjør det du kan for å slippe unna en "fillesum" ?