Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1559
Bor i et bofellesskap med ni andre i et hus vi leier av to menn som bor et stykke unna. I sensommers hadde vi en parafinlekkasje i huset her hvor brannvesenet måtte komme og vi måtte vaske opp mange liter med parafin fra kjøkkenet. Hele huset måtte vaskes og luftes i mange uker. Ringte selvfølgelig og varslet huseier om dette, uten at de kom hit og sjekket det ut en gang! Vi som bor her, visste ikke en gang at det var parafintank i huset! Listene vi måtte fjerne rundt kjøkkenbenken, er enda ikke kommet på plass igjen. Huseier skulle fikse dette. Det er nå gått to måneder.

Dette er bare starten på min krangel med den ene huseieren. Her kommer resten:

De siste ukene har et par av de jeg bor med blitt jævla sløve med renhold. De vasker og rydder aldri opp etter seg. Dette har jeg klagd på både til de det gjelder, òg huseier. Jeg krevde at huseieren ga de en skriftlig advarsel ASAP! Muntlige advarsler har aldri fungert tidligere på disse. Men huseieren nekter å gi de skriftlig advarsel, han tar det bare muntlig over telefonen/sms.

Nå har jeg fått nok av dette. Parafinsaken, listene som aldri kommer på plass, det lukter fortsatt parafin på kjøkkenet (huseier ser ut til å drite i det) og flere av de som bor her regelrett driter i å rydde etter seg!

Sendte sms til huseier for noen dager siden om at han fikk se til å stramme inn alle sammen. Hvis ikke så holder jeg tilbake husleie.

Hva kan man gjøre i en sånn situasjon? Kan man i det hele tatt holde tilbake husleie? Er det noe helsetilsyn eller noe man kan kontakte i forbindelse med parafinlukta? Kan jeg få huseier til å skjønne alvoret på noen måte?
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 17. oktober 2011 kl. 21:35.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Men huseieren nekter å gi de skriftlig advarsel, han tar det bare muntlig over telefonen/sms.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverrulere altså.


Men til saken. Ring og mas hver dag til det skjer noe?
Du har rett til å betale leien gjennom bank, og det er tryggest. Betaler du likevel kontant, så krev kvittering! Oppstår det mangler i leiligheten som utleier ikke utbedrer, kan du kreve avslag i leien. Det gjelder også hvis leiligheten ikke er klar for overtakelse ved avtalt dato.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=121982
http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html
Flytt !!! Det kan ikke være nødvendig å gå rundt å være så misfornøyd som du er. Livet er for kort til det. Finn deg noe annet !
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Må si meg enig med Ella der. Flytt. Gi faen i de som gir faen i deg.
Du har da vel ikke krav på å holde tilbake husleie pga de du leier sammen med ikke rydder? Det er ikke noe huseier skal bry seg med, parafinsaken derimot bør han fikse opp i. Men hvis han nekter bør du vel kanskje vurdere å flytte?
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Ikke for å kverrulere altså.


Men til saken. Ring og mas hver dag til det skjer noe?
Vis hele sitatet...
Skriftlige advarsler skal signeres
Det riktige å gjøre er å flytte. Huseierne bare gjør seg selv verre ved å la griser bo der, og ved ikke å gjøre noe med det. Huset vil forfalle og bli møkkete, og hvis skikkelig folk mistrives vil de ha problemer med å få folk til å bo der over lengre tid. Det vil skape trøbbel for dem. Derfor bør du finne et bedre sted.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Ikke for å kverrulere altså.
Vis hele sitatet...
Nei, pga at han ikke kan si opp folk uten at de har fått skriftlig advarsel først, så ønsker jeg at han skal gi de det skriftlig.

Men ja, spørs nok om jeg flytter ut . Kjedelig å bo i en svinesti.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Du har da vel ikke krav på å holde tilbake husleie pga de du leier sammen med ikke rydder? Det er ikke noe huseier skal bry seg med, parafinsaken derimot bør han fikse opp i. Men hvis han nekter bør du vel kanskje vurdere å flytte?
Vis hele sitatet...
Ts hadde jo en tråd for en tid tilbake der det fremkom at det var ts sine gjester som hadde åpnet denne parafinkrana
Sitat av Kamma Vis innlegg
Nei, pga at han ikke kan si opp folk uten at de har fått skriftlig advarsel først, så ønsker jeg at han skal gi de det skriftlig.

Men ja, spørs nok om jeg flytter ut . Kjedelig å bo i en svinesti.
Vis hele sitatet...
Kollektiv er et enten eller. Selv bodd i kollektiv 2 ganger. Gikk greit den ene gangen da han jeg bodde med nå har blitt min kamerat.
Andre gangen kom jeg så på tåhev med 2 kompiser som hadde flytte inn i kollektivet før meg. Han ene prestere å komme inn på rommet mitt, kalte meg en forbanna idiot da deres festing 24/7 ikke passet meg. Amfetamin var inne i bildet, så vil ikke si at jeg var den kjipe da de de kunne gå våkne 4 døgn i strekk.

Har du mye penger til husleie? Lei deg heller en egen leilighet, du bor jo allerede på kollektiv, så du er vant med å bo trangt?

Da kan du være din egen Herre.
Tror Ella gir det beste rådet her, å ta opp kampen med folk som i utgangspunktet gir faan vil i lengden suge energien fra deg.

MEN, når det er sagt er det dumt å la seg utnytte. Du har en mengde rettigheter i en slik sak, som å holde igjen husleien.

Jeg ville først kontaktet Husleieforeningen, de er eksperter på disse sakene, gir deg gjerne råd på telefonen og det koster ikke store slanten å bli medlem. Det viktigste er å gjøre det riktig juridisk - riktige summer, varsling, dokumentasjon etc - det vet disse alt om, de er vant til å håndtere haier.

Si opp, hold igjen husleie i oppsigelsestiden og flytt.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Du har da vel ikke krav på å holde tilbake husleie pga de du leier sammen med ikke rydder? Det er ikke noe huseier skal bry seg med, parafinsaken derimot bør han fikse opp i. Men hvis han nekter bør du vel kanskje vurdere å flytte?
Vis hele sitatet...
hvis ikke annet er avtalt så plikter utleier og holde ro og orden på eindommen... kapitel 5 husleie loven..
huseier plikter også å sørge for at husrommet er som man har blitt vist/fortalt om.. dette er jo det mann inngår en kontrakt og betaler for
Sist endret av Notoneofthem; 18. oktober 2011 kl. 00:27.
Og dere har hver deres kontrakt med utleier?
Sist endret av clarionify; 18. oktober 2011 kl. 00:35.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis ikke annet er avtalt så plikter utleier og holde ro og orden på eindommen... kapitel 5 husleie loven..
huseier plikter også å sørge for at husrommet er som man har blitt vist/fortalt om.. dette er jo det mann inngår en kontrakt og betaler for
Vis hele sitatet...
Ja det er greit nok, men det du snakker om er interiøsmessig. Huseier plikter ikke å sørge for at de som leier vasker og rydder. Det kommer jo helt an på øyet som ser hva som er møkkete og ikke. Du kan jo tenke deg hadde mora mi bodd i kollektivet hadde hun forlangt at man skulle vaska kåken annenhver dag, jeg derimot hadde sagt det var ok med hver 6. måned. Så lenge de ikke ødelegger noe i leiligheten som tilhører huseier kan man vel ha det så møkkete man bare vil
Parafinsaken er nok den der du først og fremst har muligheten til å stille krav til huseier; spesielt dersom dere har separate kontrakter. Det kan likevel vise seg å være vanskelig dersom du er den eneste som holder igjen husleia - det blir da fort en sak som fremhever deg som urealistisk og kverulerende.

Når det gjelder at samboerne dine ikke rydder er nok dette en sak dere må løse internt, og i alle fall ikke en sak hvor du kan holde igjen husleie. Huseier har også begrensede muligheter til å gi leietagere advarsel med mindre deres manglende renhold kan påføre husværet skade. Igjen er dette også litt avhengig av om dere har separate eller felles kontrakt, men det vil først og fremst være en intern sak.

Merk at huseiers plikter til å holde husrommet i orden er et mer strukturelt ansvar, slik som listene på kjøkkenet. De har ikke ansvar for at det er rent og pent. Ei heller har de nødvendigvis ansvar for å reparere ødeleggelser som leietagerene har gjort, men igjen vil dette også avhenge av om det er felles eller separate kontrakter.