Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3111
Hadde fest i leiligheta mi i går. Når jeg kom hjem fra jobb ca kl 2030, så kjente jeg parafinlukt i underetasjen i huset jeg og ni andre leier sammen. Det viste seg da at det var parafin som regelrett fosset utover kjøkkengulvet fra et rør som kom ned fra taket nede i kjelleren. Vi snakker nok 6-7 liter parafin totalt, hvor mye av det rant utover gulvet, innunder kjøleskap, fryser, kjøkkenbenk osv... Dette førte til at vi avlyste festen, sendte alle hjem og begynte å vaske og tørke opp alt sammen. Sannsynligvis er det noen av gjestene på festen som har kommet borti ei kran til en parafintank.

Nå, èn dag etter, så lukter det selvfølgelig fortsatt helt for jævlig i hele huset og det er umulig å bo der. Fem av oss som bodde nede, måtte sove andre steder i natt pga gassen. Alt må vaskes og renses.

Spørsmålet er; hvilket ansvar har huseieren i sånne tilfeller? Alternativt bosted, erstatning, vasking/rensing, etc...

Jeg må legge til at INGEN av oss visste noe om eller har hørt noe om at det finnes en gammel parafintank i huset med væske på. Dette har vi ikke blitt informert om (har bodd i huset ett år). Kommer til å ta flere dager før det går an å bruke huset normalt igjen pga lukta.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 26. august 2011 kl. 10:47.
Faktisk er det slik i teorien at dersom det ikke framkommer annet av kontrakten, så er husleier ansvarlig for utskiftning av ting og tang som går dunken i løpet av leieforholdet. Dette gjelder alt fra lyspærer til varmtvannstank. Dersom du ikke kan bo der på grunn av div. forhold må utleier sørge for annen boenhet eller du kan kreve tilbakebetalt dine utgifter (innenfor rimelighetens grenser) ved utlegg for annen boenhet som du skaffer selv etter enighet med utleier.
Huseieren har nå dratt til utlandet på ferie, og er utilgjgngelig i en uke. Det lekker fortsatt parafin. Huseieren mente at tanken var tom, men det var den tydeligvis ikke. Jeg har nå måtte finne meg et alternativt husrom, og har bodd her i fire dager.

Har jeg krav på mer enn avslag i leia?
Lekker det fortsatt parafin? Har dere snakket med huseier? Skaff en rørlegger asap.
Hvis det er som du sier at noen av dine gjester har åpnet krana så er det vel ditt ansvar
Sist endret av skukketrure; 29. august 2011 kl. 15:38.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Hvis det er som du sier at noen av dine gjester har åpnet krana så er det vel ditt ansvar
Vis hele sitatet...
Hadde jeg visst om at det var parafin i huset, hadde jeg låst døra til dette baderommet. Vi har tross alt to bad til.

§ 5-8. Leierens erstatningsansvar
Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.
Vis hele sitatet...
Huseier påstår å ikke vite om at det var parafin i huset på dette tidspunkt. Etter at jeg tok kontakt med huseiern ang. denne lekkasjen, så antok han bare at det nå var tomt for parafin, ettersom det hadde stoppet å lekke. Nå har han dratt på ferie, og det har begynt å lekke igjen. Det går ikke an å bo nede i kjelleren lenger, der hvor jeg har mitt soverom, bad, kjøkken og stue.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 29. august 2011 kl. 16:34.
Er ikke så klar på disse lovene, men som utleier selv ville jeg sagt at jeg betaler for og dekker alt som har med reperasjoner o.l. å gjøre på utstyr i huset og du som leier tar deg av cleanupen. Det var jo en "brukerfeil" så du må pent vaske i vei- men om røret er ødelagt eller trenger noen form for ekstra beskyttelse, kranlås o.l. så syntes jeg det er noe huseier bør dekke uten å tenke noe særlig på det.
Men om din nyskjerrige kamerat bare åpner kraner sånn helt uten videre så betaler jeg ikke tusenvis av kroner for å rense ut hele huset. Holder deg heller ikke erstatningspliktig sånn uten videre. Greit med lover og regler- men uhell er uhell.