Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1648
Hei!

Har ett par spørsmål angående kabinett og vannkjøling?

Har akkurat nå cooler master 690 II Advanced, men vurderer å bytte til Thermaltake Chaser MK-I.
Noen som har noe å si om Thermaltake kabinettet eller har et annet kabinett å anbefale?

Likte Thermaltake kabinettet på grunn av designe, hodetelefon festet på siden, lysene og diverse.

Men hvis jeg bytter skal jeg også skaffe meg vannkjøling. Har null peiling på dette, men kommer nok til å finne ut av det.

Har disse specsene:

GTX 560 ti SLi
750w PSU
Gigabyte HK
2x1tb hdd
60gb ssd
i5 2500k

Er det mulig å ha vankjøling i kabinettet jeg har nå?

Thermaltake Chaser MK-I
http://www.prisjakt.no/product.php?p=915442
http://thermaltakeusa.com/Product.aspx?S=1393&ID=2048

Cooler Master 690 II Advanced
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6638
Ser ingen grunn til at det ikke burde gå med vannkjøling i det nåværende kabinettet ditt.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Joda var bare at jeg likte Thermaltake kabinettet og at det er veldig liten plass i mitt nåværende kabinett.
Men kan jo bruke det jeg har nå frem til at jeg gidder å kjøpe et nytt et.
Sist endret av HuskaIkke; 2. juli 2012 kl. 02:50.
Har selv cooler master 690 advanced II med lukket vankjøling (corsair h80) synest kabinettet har grei plass, hvertfall til vangjølingen men skjermkortet husket jeg det gikk akkuratt på millimeteren med når jeg satt inn (har et Asus HD6970 Direct CU II) stortsett fårnøyd med dette kabinettet men til stør/lengree GPU'er og vannkjøling som ikke er lukket er det nok litt knapt om plassen ja. Desuten det der thermaltake kabinettet så rått ut.

Håper svaret hjalp deg litt, uansett lykke til med valget

Endret: noen små skrivefeil, litt sent xD
Sist endret av snikker; 2. juli 2012 kl. 03:28.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Ok, tenkte vel egentlig på noe vankjøling som dette http://rakett1.no/index.php?route=pr...&product_id=80
Og det tviler jeg på at at det er plass til i mitt kabinett.
Vil også et med vindu på siden slik at jeg kan se vankjølingen og lysene.
JA, Tviler på du vil få plass til sånn vannkjøling med pumpe, tank, og hele pakka på innsiden. Går sikker an men isåfall er det nok ikke helt enkelt. Å bare får å nevne det så går det an å få kjøpt sidepanel med pleksiglass på siden til 690 advanced II, men har bare sett det på utenlandske nettsider og er sikkert ikke helt billig å få kjøpt dette.
Ville nok gått får thermaltaken vist jeg var i din posisjon. Uansett lykke til med oppsettet
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av snikker Vis innlegg
JA, Tviler på du vil få plass til sånn vannkjøling med pumpe, tank, og hele pakka på innsiden. Går sikker an men isåfall er det nok ikke helt enkelt. Å bare får å nevne det så går det an å få kjøpt sidepanel med pleksiglass på siden til 690 advanced II, men har bare sett det på utenlandske nettsider og er sikkert ikke helt billig å få kjøpt dette.
Ville nok gått får thermaltaken vist jeg var i din posisjon. Uansett lykke til med oppsettet
Vis hele sitatet...
Okei.

Noen som har tips til bra vannkjøling til Thermaltaken?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei.

Noen som har tips til bra vannkjøling til Thermaltaken?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke hjelpe deg med det, men har du lest guiden til 83leo?

En liten guide til vannkjøling

Det er en god start hvertfall!

Selvom jeg aldri har forstått denne brennende interessen for å fylle opp pcn med beholder og slanger som det går veske igjennom. Er ikke logisk for meg å ha det i nærheten av min dyrebare baby hvertfall.
Sist endret av CHillZoNE; 2. juli 2012 kl. 04:12.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg kan ikke hjelpe deg med det, men har du lest guiden til 83leo?

En liten guide til vannkjøling

Det er en god start hvertfall!

Selvom jeg aldri har forstått denne brennende interessen for å fylle opp pcn med beholder og slanger som det går veske igjennom. Er ikke logisk for meg å ha det i nærheten av min dyrebare baby hvertfall.
Vis hele sitatet...
Skal lese den nå.
Takk for tipset. ^^
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Ikke noe problem med vannkjøling i 690II Advanced, men du kan ikke bruke en så tykk radiator som i EK-settet da denne pluss vifter vil bygge nesten 89mm ned fra toppen og vil sannsynligvis kræsje med kjøleribber på hovedkort, minnebrikker, you name it. Dette finner du dog lett ut av selv med en tommestokk.

Ellers får du alltids plass til resten hvis du planlegger litt. Personlig fjernet jeg HDD-brønnene og plasserte pumpen samt en radiator der på et tidligere bygg. Harddisk og SSD havnet i en ledig 5 1/4-brønn. HDD-brønnene er forresten festet med popnagler og lar seg dermed fjernes og remonteres uten alt for mye prakk.

Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Ikke noe problem med vannkjøling i 690II Advanced, men du kan ikke bruke en så tykk radiator som i EK-settet da denne pluss vifter vil bygge nesten 89mm ned fra toppen og vil sannsynligvis kræsje med kjøleribber på hovedkort, minnebrikker, you name it. Dette finner du dog lett ut av selv med en tommestokk.

Ellers får du alltids plass til resten hvis du planlegger litt. Personlig fjernet jeg HDD-brønnene og plasserte pumpen samt en radiator der på et tidligere bygg. Harddisk og SSD havnet i en ledig 5 1/4-brønn. HDD-brønnene er forresten festet med popnagler og lar seg dermed fjernes og remonteres uten alt for mye prakk.

Vis hele sitatet...
Kult!
Høres ut som om du har vannkjøling selv, har du et sett eller kjøpt deler?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Kult!
Høres ut som om du har vannkjøling selv, har du et sett eller kjøpt deler?
Vis hele sitatet...
Leo er en av Freakens vannkjølingskonger, så det er nok kjøpt deler selv



Husk og oppdater her da
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Jepp skal oppdatere ettervert som jeg kjøper deler.

Har egentlig sett litt på denne, men lurer på om det blir mye støv og skit. Eventuelt lage noe skjermer den for støv?
Det er iallefall god plass. ^^
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745059


Kanskje litt off topic, men hvor får man kjøpt plexi glass og er det dyrt?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Kult!
Høres ut som om du har vannkjøling selv, har du et sett eller kjøpt deler?
Vis hele sitatet...
Jeg har kjøpt mitt litt hist og pist, men det er ingenting i veien med et sett såfremt det består av deler av noenlunde kvalitet.

I tilfeller med dårlig plass kan du også vurdere en ekstern pumpe og radiator-løsning, f.eks noe sånt. Et par hurtigkoblinger i tillegg så kan du bare koble fra herligheten ved behov. Det er jo heller ingenting i veien for å mekke noe DIY-greier hvis du er på et stramt budsjett.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Jeg har kjøpt mitt litt hist og pist, men det er ingenting i veien med et sett såfremt det består av deler av noenlunde kvalitet.

I tilfeller med dårlig plass kan du også vurdere en ekstern pumpe og radiator-løsning, f.eks noe sånt. Et par hurtigkoblinger i tillegg så kan du bare koble fra herligheten ved behov. Det er jo heller ingenting i veien for å mekke noe DIY-greier hvis du er på et stramt budsjett.
Vis hele sitatet...
Ok, budsjett er vel på ca 3000,- inkludert kabinett, hvis jeg skal kjøpe det.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Ikke noe problem med vannkjøling i 690II Advanced, men du kan ikke bruke en så tykk radiator som i EK-settet da denne pluss vifter vil bygge nesten 89mm ned fra toppen og vil sannsynligvis kræsje med kjøleribber på hovedkort, minnebrikker, you name it. Dette finner du dog lett ut av selv med en tommestokk.

Ellers får du alltids plass til resten hvis du planlegger litt. Personlig fjernet jeg HDD-brønnene og plasserte pumpen samt en radiator der på et tidligere bygg. Harddisk og SSD havnet i en ledig 5 1/4-brønn. HDD-brønnene er forresten festet med popnagler og lar seg dermed fjernes og remonteres uten alt for mye prakk.

Vis hele sitatet...
Hei leo!

Siden du er eksperten på vannkjøling hær på forumet hadde jeg håpet å kanskje få litt hjelp fra deg.

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe dette kabinettet og specsene på pcen min ser du over. http://www.prisjakt.no/product.php?p=915442
Men har lyst på vannkjøling som kjøler ned cpu`en og gpu`en.
Men har også lyst til å kunne oppgradere vannkjølingssystemet, hvis du skjønner.
Har så og si null peiling på vannkjøling, så derfor hadde jeg håpet at du eller en annen person på forumet kunne hjelpet meg litt.
Kan vel bruke ca 2000kr ++ i første omgang. ^^
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Thermaltake-kabinettet er ikke spesielt godt egnet til vannkjøling av CPU og GPU. For GTX560ti SLI + CPU behøver du minimum en 360-radiator (3x120mm) og aller helst 480. I kabinettet du ser på får du plass til 200-radiatorer i topp så du må isåfall bruke to stykker, pluss en 140-radiator bak for å oppnå god kjøling. Det er riktignok mulig å montere 120 og 140mm vifter i topp også, men det ser ut som om en 240 eller 280-radiator ikke vil passe pga. avstanden mellom vifteplassene.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med mulighet for oppgradering nei Du har jo allerede to skjermkort + CPU.

2000kr er ikke engang i nærheten av hva dette vil koste. Hvis du går for universalblokker på skjermkortene kan du muligens slippe unna med ca. 3000kr, men ideelt sett burde du legge i oppimot 4000kr. For kun CPU kan det la seg gjøre å finne noe til 1500kr. Enda mindre hvis du ikke bryr deg om kvalitet, men da er det strengt tatt like greit å gå for en lukket løsning.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Thermaltake-kabinettet er ikke spesielt godt egnet til vannkjøling av CPU og GPU. For GTX560ti SLI + CPU behøver du minimum en 360-radiator (3x120mm) og aller helst 480. I kabinettet du ser på får du plass til 200-radiatorer i topp så du må isåfall bruke to stykker, pluss en 140-radiator bak for å oppnå god kjøling. Det er riktignok mulig å montere 120 og 140mm vifter i topp også, men det ser ut som om en 240 eller 280-radiator ikke vil passe pga. avstanden mellom vifteplassene.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med mulighet for oppgradering nei Du har jo allerede to skjermkort + CPU.

2000kr er ikke engang i nærheten av hva dette vil koste. Hvis du går for universalblokker på skjermkortene kan du muligens slippe unna med ca. 3000kr, men ideelt sett burde du legge i oppimot 4000kr. For kun CPU kan det la seg gjøre å finne noe til 1500kr. Enda mindre hvis du ikke bryr deg om kvalitet, men da er det strengt tatt like greit å gå for en lukket løsning.
Vis hele sitatet...
Ok, 4000,- skal nok gå. Må bare spare litt til.

Hvilket kabinett ville du anbefalt?


For å kjøle ned Gpu`en fjerner jeg da de gamle viftene og bytter dem ut med vannblokker?
Sist endret av HuskaIkke; 7. juli 2012 kl. 04:11.