Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2919
Hei.

Tenkte å spise fårikål, til frokost.
Planen var oppvarming, av ferdig fårikål, i mikrobølgeovn.
Men blir kvaliteten bedre, hvis man bruker kjele?
Klart ja. Alt man varmer i mikro smaker blæh.
Hva mener du med ferdig Fårikål? Fjordland, restemat? Dessuten, fårikål til frokost?.. er du psykopat?
Jeg lager fårikål nå, mens jeg har tid.
Bruker kjøtt fra Lofotlam, Som skal være bra.

Ødelegger jeg, hvis jeg bruker mikrobølgeovn, i morgen?
Så lenge du bare skal varme en porsjon så hadde jeg brukt en liten kjele. Tar ikke så mange minuttene
Jeg aner ikke hva du prater om. Om du, som jeg lager fårikål i kjele, kan du ha det til middag 1,2,3 dager. Husk å oppbevare det kaldt.
Takk.
Da blir det liten kjele
Kjele på svak varme. Du ødelegger ikke maten i mikroen, funker det om man må varme opp noe dritkjapt men det blir mye bedre i kjele. Føler mikroovn tar fra mye smak
Sist endret av celtseus; 29. september 2018 kl. 23:15.
Som de andre her sier så er det beste du kan gjøre å varme dette opp sakte på lav varme i en kjele for å få mest mulig smak ut av maten. Det går forøvrig helt problemfritt å varme dette i mikroen, det vil smake litt dårligere samt kjøttet blir tørrere, men det er absolutt ikke noe krise. Fårikål til frokost høres helt nydelig ut =)
Same shit
Fjordland selger jo fårikål, og det varmes i mikro. Så det er jo mulig.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Klart ja. Alt man varmer i mikro smaker blæh.
Vis hele sitatet...

Javel? Det er vel egentlig ikke noe i mikroen som tilsier at maten skal smake dritt?

Om maten først er tilberedt på ordinært vis det vil si feks med stekeskorpe eller en gryte som har putret lenge og vel på svak varme så er det jo helt ok å varme maten i mikroen. Det vil ikke forringe smaken.

Pizza feks er genialt i varme i mikro, da med grill funksjon og grillpanne. Bunnen blir sprø og osten smelter.

Gårsdagens fårikål blir nok også akkurat like god om den varmes i mikroen som den ville blitt ved å varme den i kjele på komfyren. Fordelen med mikro er jo at du kan ta ut akkurat så mye mat du ønsker å spise så kan resten av fårikålen stå kaldt. Mikro går jo også langt raskere.

Har jeg det travelt og har mange ting som må gjøres samtidig så hender det jeg koker ris, pasta eller baker poteter i mikroen slik at jeg slipper å passe på, mens jeg gjør ferdig andre ting.

Mikroovn er helt konge på kjøkkenet. Og den brukes til alt fra ostesmørbrød, oppvarming av pizza eller steking av pizza til damping av grønnsaker eller koking av ris. Restemat er perfekt i mikro, og egg og bacon har du aldri laget så kjapt som det gjøres i mikroen. Bare husk å stikke et pittelite hull i midten av plommen først.
Jaja. Koke ris, egg og sånn er nok helt greit i mikro. Å varme væsker er det eneste jeg bruker min til.
Men jeg synes konsistensen på restemat blir guffen (grønnsaker blir bløte og kjøtt hardt, sånn generelt) samt at smaken blir (vet ikke hvorfor) blass. Bør vel også nevne at den mikroen jeg har hjemme er fra ca 1988