Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3686
Hei.

Lurer litt på undervannsteknologi. Har lyst til å begynne å studere dette, men er nysgjerrig på om noen studere/jobber som dette nå som kan si noe rundt yrket/skole.
Sitat av petter999 Vis innlegg
Hei.

Lurer litt på undervannsteknologi. Har lyst til å begynne å studere dette, men er nysgjerrig på om noen studere/jobber som dette nå som kan si noe rundt yrket/skole.
Vis hele sitatet...
Når du sier undervannsteknologi,
mener du noe alà subsea, eller andre oljerelaterte fag retninger?
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Når du sier undervannsteknologi,
mener du noe alà subsea, eller andre oljerelaterte fag retninger?
Vis hele sitatet...

Det er akkurat det jeg mener!
Sitat av petter999 Vis innlegg
Det er akkurat det jeg mener!
Vis hele sitatet...
... hvilket av de? hæ?
Sitat av artesian Vis innlegg
... hvilket av de? hæ?
Vis hele sitatet...
Tror han mener at han ikke vet hvilket av de.. :P
Tror han mener generelt rettet mot undervannsteknologi, altså kansje prøver å finne frem til litt mer spesifisert matriale..... Lykke til
Nå lurte jeg på mer generelt erfaringer. Har lest det meste som kan leses. F.eks. hvordan ser en arbeidsuke ut? Både jobb og skole. Det er det jeg mener.
Om du vil arbeide med havbunnteknologi må du gå Brønnteknikk.
Brønnteknikk kommer du til enten etter du har fullført TIP (Teknisk Industriell Produksjon Vg1), eller fullført elektro (2år).

Men siden dette er veldig populære yrker, blir du nødt til å arbeide rumpa av deg. Spesielt når det gjelder Subsea.

Før jeg går videre må jeg spørre om hvilket år du er på, eventuelt om du går på ungdomsskole ?

Btw, orker ikke å vente på svar. Jeg kommer bare til å ta i betraktning at du går på ungdomsskolen, og skal snart vie livet ditt ut i den virkelige verden.

Den letteste veien du absolutt kan ta er via TIP, altså ett vg1 år, før du går videre på brønnteknikk.
Du kan også som sagt gå elektro 2 år først, men det er uansett Brønnteknikk du ønsker å havne.

Du bør ha minst 4.7 i snitt (Laveste på skolen min hadde 4,5 - Men var på venteliste en liten stund pga det), minimalt med fravær, og en lyst til å jobbe.

Når du først ankommer brønnteknikk skolen din vil fravær og karakterer spille en enorm rolle, spesielt den første terminen (1.Halvår) du går der. For det er med de karakterene du søker til forskjellige bedrifter med.
Ikke ta meg feil, 2. Termin er viktig den og, men først og fremst sats HARDT på 1. termin.

Og så har det seg jo at du ønsker å jobbe med SubSea.
Dette er blant de vanskeligste rettingene å komme inn på, men senere den best betalte.
Her må du prestere med noe rundt 5,0 i snitt for i det hele tatt få intervju.

Men ikke la meg skremme deg. Det høres ekstremt skummelt ut når jeg sier det på den måten, men tro meg når jeg sier at det ikke er umulig.

Når det kommer til valg av skole anbefaler jeg på det sterkeste at du velger SOTS (Stavanger Offshore Tekniske Skole).
Dette har seg fordi de andre brønnteknikk skolene i landet enkelt og greit ikke har kompetanse til å lære bort noe annet foruten om boring og komplettering, noe som SOTS da har.

Når det kommer til arbeids syklusen til Subsea har jeg hørt at det er en 3 - 5 rotasjon (Altså 3 uker på, og 5 av). Dette er hva jeg da har hørt av en jeg bor med som går Subsea right this moment.


Men alt i alt.
Er det verdt å dedikere 2 år av livet ditt til å eventuelt få en jobb som betaler deg 3-4 ganger mer enn den vanlige arbeidstager?
ABSOLUTT!
Sist endret av Pandalicious; 27. februar 2013 kl. 20:30.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Men alt i alt.
Er det verdt å dedikere 2 år av livet ditt til å eventuelt få en jobb som betaler deg 3-4 ganger mer enn den vanlige arbeidstager?
ABSOLUTT!
Vis hele sitatet...
3-4 ganger mer? Så du mener at mennesker med denne bakgrunnen tjener 1,5-2 millioner kroner i året? Det var vel noe ambisiøst...
Du har veien Pandalicious nevner, som mer eller mindre bruker det som finnes, eller den mer tekniske versjonen med sivilingeniør utdannelsen. Hvis pengene skal motivere deg, så er det bedre betalt enn det meste annet når det kommer til teknologi. Det skal sies at du må dedikere mer enn 2 år av ditt liv for å oppnå dette, mest sannsynlig også en god del mer å ofre, men både i forhold til hvilke valg man har som sivilingeniør og pengene, så er det mer lukrativt.

Altså: fagskole osv. lærer deg å bruke sivilingeniørstudier lærer deg å skape. Hva du ønsker er opp til deg selv, de som skaper må legge inn en god del mer innsats.
Sist endret av Xasma; 27. februar 2013 kl. 21:34.
Sitat av Orph Vis innlegg
3-4 ganger mer? Så du mener at mennesker med denne bakgrunnen tjener 1,5-2 millioner kroner i året? Det var vel noe ambisiøst...
Vis hele sitatet...
2 millioner er nok litt ambisiøst,ja.
Men det er absolutt mulig å tjene alt mellom 800.000 og 1.5 millioner i året (Om man tar nesten all overtid tilgjengelig så klart)

Har som sagt en i huset som går Subsea nå. Og sjefen hans sa, and I quote: "Jeg kjenner ingen i denne bransjen som tjener mindre enn 800.000 i året"
Jeg går ikke på ungdomskolen. Har tatt fagbrevet, og går nå på teknisk fagskole.

Grunnen til at jeg valgte en så "tungvint" vei var av den enkle grunnen at jeg personlig mener det er en fordel å få en praktisk forståelse. Jeg har hele tiden visst at det er ingeniør jeg vil bli, men ville ikke gå rett fra skolebenken uten noe som helst erfaring fra arbeidslivet til en ingeniør stilling. (min mening, sier ikke dette er det beste for alle)

Har helt ok karakterer, men som jeg fikk inntrykk av så er det også viktig med lite fravær og vise vilje. Pandalicious hvis du kan svare så lurer jeg litt på om skolene ikke bare ser blindt på karakter. F.eks. min situasjon, gått yrkesveien som ser sånn ut: Vgs 2 år --> 2 år lære --> 1 år forsvaret så nå fagskole. Vil si jeg er en bedre kandidat med 4.4 i snitt enn en med kun skole og 5.0 i snitt. Tror du skolen også vil se sånn på det?

Hvis noen går på skole eller jobber innen dette fag felte så er det bare å pumpe ut informasjon!

Takk til alle som har svart ! =D
Sitat av petter999 Vis innlegg
Jeg går ikke på ungdomskolen. Har tatt fagbrevet, og går nå på teknisk fagskole.

Grunnen til at jeg valgte en så "tungvint" vei var av den enkle grunnen at jeg personlig mener det er en fordel å få en praktisk forståelse. Jeg har hele tiden visst at det er ingeniør jeg vil bli, men ville ikke gå rett fra skolebenken uten noe som helst erfaring fra arbeidslivet til en ingeniør stilling. (min mening, sier ikke dette er det beste for alle)

Har helt ok karakterer, men som jeg fikk inntrykk av så er det også viktig med lite fravær og vise vilje. Pandalicious hvis du kan svare så lurer jeg litt på om skolene ikke bare ser blindt på karakter. F.eks. min situasjon, gått yrkesveien som ser sånn ut: Vgs 2 år --> 2 år lære --> 1 år forsvaret så nå fagskole. Vil si jeg er en bedre kandidat med 4.4 i snitt enn en med kun skole og 5.0 i snitt. Tror du skolen også vil se sånn på det?

Hvis noen går på skole eller jobber innen dette fag felte så er det bare å pumpe ut informasjon!

Takk til alle som har svart ! =D
Vis hele sitatet...

Og jeg er absolutt enig! Folk med fagbrev i bakgrunn har mye større sjanse for å få de store jobbene enn de som har sittet hele livet sitt på skole benken.

Men jeg vet ikke om det eventuelt er for sent for deg og begynne på Brønnteknikk. Jeg regner vell med at du er rundt 20? Og videregående skoler i Norge tillater bare 4 år for elever som kommer ut av ungdomsskolen.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet mye om emne,
Men tror du skal kunne bli ingeniør på subsea feltet kun ved en master i petroleums ingeniør utdannelse.

Men kan snakke med folk som har mer peiling enn meg i morgen om du vil.
Bare list opp spørsmålene dine du ønsker svar på, så kan jeg komme i morgen ettermiddag å svare på dem så godt som jeg bare klarer
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Har som sagt en i huset som går Subsea nå. Og sjefen hans sa, and I quote: "Jeg kjenner ingen i denne bransjen som tjener mindre enn 800.000 i året"
Vis hele sitatet...
"Som går subsea" ...hva vil det egentlig si? Hva jobber han med? Det blir nesten som å si "en i huset går landjobb".
Og den greia med "ingen tjener mindre 800.000" høres litt rart ut for meg...det er jo ikke umulig å tjene så mye, men da må man jobbe ganske mye.

Men du kan også vurdere ROV-bransjen. Hvis du lurer på noe ang. denne bransjen kan du spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/fu-operator
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet mye om emne,
Men tror du skal kunne bli ingeniør på subsea feltet kun ved en master i petroleums ingeniør utdannelse.
Vis hele sitatet...
Subsea-ingeniør er en egen spesialisering, tilknyttet marinteknologi/bygg, ikke petroleum (på NTNU, hvertfall). Under petroleumsfag finner man petrofysikk, borring, reservoartek., produksjon og geofysikk, ingenting som har med marine konstruksjoner å gjøre.

Man kan nok få jobb som ingeniør tilknyttet subseateknologi med en bachelor, men utdanning innen subsea tror jeg hører til på masternivå (kjenner ikke til alle studiene i Norge, så har ikke helt oversikten).
Sist endret av Orph; 28. februar 2013 kl. 22:56.
Etter hva jeg fikk vite av ingeniør studentene i huset, skal du i så fall kunne søke deg på et universitet med petroleumsteknikk, etter teknisk fagskole. Der vil du bli bedt om å velge et valgfag som du går litt ekstra i dybden på. Og blant disse valgfagene så skal det være fag tilknyttet havbunnen.
True phreak.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Etter hva jeg fikk vite av ingeniør studentene i huset, skal du i så fall kunne søke deg på et universitet med petroleumsteknikk, etter teknisk fagskole. Der vil du bli bedt om å velge et valgfag som du går litt ekstra i dybden på. Og blant disse valgfagene så skal det være fag tilknyttet havbunnen.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke utelukke det, jeg har ikke oversikt over hva slags studier alle universitetene i landet tilbyr, men sånn umiddelbart kan jeg ikke helt se hva petroleumsfag har med subsea å gjøre, da subsea involverer undervannskonstruksjoner (bygg og strømningsteknikkrelatert), mens petroleumsfag i all hovedsak består i fluider (kjemi), bølgefysikk og bergmekanikk. Jeg går 4. året siv. ing. petroleum på NTNU, og med fagene jeg har hatt (og kan ta som valgfag), vil jeg ikke være i nærheten av kvalifisert til å drive med undervannskonstruksjoner. Undervannsproduksjon,- ja, men det går på bruk av fasiliteter, og ikke konstruksjon/design.
Sist endret av Orph; 1. mars 2013 kl. 17:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har fått det mer oppdatert nå.
Du kan ta noe som heter forkurs, som er 1 år. Da vil du få matte, fysikk + alt du trenger for å få generell studiekompetanse.

Men siden du allerede går Teknisk fagskole annbefaler jeg deg å fullføre det.
Fordelen med fagskole er at de trekker av 1 år på nødvendig ingeniør utdannelse på universitet dersom du har 2 år med Teknisk fagskole i bakgrunn. Så for Master trenger du kun 4 år istedet for 5.

jeg merker det varierer fra skole til skole. eller hvor i landet du eventuelt studerer.
NTNU har antagelig helt supre tilbud, men la oss no ikke glemme hvor oljebyen ligger :3
Eller hva Orph!?! : D

Stavanger er antagelig den beste løsning du kommer til å ha.
Og etter hva jeg har hørt, skal det være mulig å ta en fordypning i subsea teknologi på Universitet i Stavanger.