Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2561
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har endelig fått meg speilrefleks, et Canon 40D og fremover vil jeg poste bilder i denne tråden når jeg tar noe jeg er fornøyd med.

Jeg er totalt amatør, men (mener selv at) jeg har et lite øye for fine bilder, fått skaffet en bok om naturfotografi men ikke kommet langt i den enda.

Min far har hatt hobbyen som ung og jeg fikk derfor låne to linser inntil han får tid til hobbyen igjen, den ene er en macrolinse og det andre er en telefotolinse.

Først, macrobilder:



Og til slutt, et jeg tok kvelden jeg fikk kameraet, med telelinse


Det var alt fra meg for nå, hva synes dere?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
om du skal fortsette å legge ut bilder over lengre tid, så er det kanskje bedre å få deg en account på DeviantArt? : ) eller Foto.no
med mindre han spesialiserer seg på blomster og fugler vil ikke bildene hans få noe særlig oppmerksomhet på foto.no..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sure, ved å lage egen tråd blir terskelen lavere for å legge ut, og det er jo bra, men normen er vel egen tråd for et par bilder (gjerne samme tema/session).

Og: Aaargh! OBJEKTIV! _Deg_ skal vi hvertfall få krøket til å bruke riktig terminologi. Hvertfall denne biten.

1: Pent i liten versjon. Dog uskarpt. Flytte blomsten litt mot høyre. I tillegg er det en sånn grønn sak (aka. grønnsak høhø) bak blomsten. Den bør snarest bortføres, da den ikke har betalt for plassen den har inntatt.
2: Ikke noe å fokusere på. Du har fortsatt den ganske behagelige dusete looken, men når nærsagt ingenting er i fokus er det lite å ta tak i. Jeg er ikke interessert i spindelvevet, som faktisk er i fokus.

DOF blir lavere når:
- du er nærmere
- du bruker lengre brennvidde
- du skrur ned blendertallet

Og her er den altfor lav. Noe å støtte kamera på for lengre lukkertid og større blender, høyere ISO, motiv som ikke er så dypt, ta et stykke unna for så å croppe.

3: Fokus. Er noen smågreiner her og der som er i fokus, men det er bare fordi de tilfeldigvis var der, ikke fordi det var meningen.

Bra du begynner med fast. Kreativitet ftw.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg kommer ikke til å pøse ut med bilder hver dag, dette blir sånn maks en gang i måneden greier.

Takk jonta, bøyer meg i støvet for du vet tydeligvis hva du prater om.
Husk, jeg er halvt brite, og der heter det lens, men jeg skal pugge!

1. Unnskyldninger, unnskyldninger jeg vet, men når det gjelder den grønnsaken i bakgrunnen er det selve planten, du skjønner at den stakkars "greinen" til selve blomsten ble veeldig høy og den knakk, derfor er blomsten opp-ned.
Jeg likte veldig godt vinkelen på selve blomsten, og ignorerte bakgrunnen. Men venter jeg en uke så er vel den andre planten sin blomst oppe (jeg har to venus fluefeller stående), og jeg skal sørge for at den ikke knekker så jeg har en fin bakgrunn.

2. Nei til spindelvel, notert. Det jeg liker selv med bildet er det smale området av bladet som er i fokus, jeg liker smal DOF, men jeg har vel voldtatt teknikken med å fokusere på helt feil sted.

3. Ingen unnskyldning der, fokus på feil sted men jeg liker utsnittet.
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2010 kl. 18:54.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dodecha Vis innlegg
1. Unnskyldninger, unnskyldninger jeg vet, men når det gjelder den grønnsaken i bakgrunnen er det selve planten, du skjønner at den stakkars "greinen" til selve blomsten ble veeldig høy og den knakk, derfor er blomsten opp-ned.
Vis hele sitatet...
Hm, ser faktisk ut til at du følger en slags positiv tendens til å poste bilder av blomster som faktisk er bra. Ikke de kjedelige ultraskarpe fargesprakende sakene man har sett tusen ganger før. Er det noe med nFF som gjør at man tar bra bilder av blomster? (Bortsett fra meg da, jeg står for de kjedelige. Skjerpings)
2. Nei til spindelvel, notert. Det jeg liker selv med bildet er det smale området av bladet som er i fokus, jeg liker smal DOF
Vis hele sitatet...
Ah, lav DOF, absolutt ikke rart at man blir fascinert av det når man begynner med større sensor, som man finner på f.eks. DSLR. Problemet er at det ble en del for smal. 40D har Live-view, som kan være en fordel for å finjustere fokusen.

Har ikke selv brukt 40D. Er det lett å skifte fokuspunkt? *sjekke dpreview.com*. Jeh, ser sånn ut. Definitivt den kontrollen jeg bruker mest på kameraet. Flott er den. Ja; manuell fokus er vel og bra, men 400D, hvertfall min modell (er faktisk ganske merkbare forskjeller i handling på forskjellige utgaver, er to andre her som har, og når jeg bruker deres kamera kjennes det helt annerledes), har et dioptrisk hjul som ikke liker å benytte seg av retten til å stå stille.
men jeg har vel voldtatt teknikken med å fokusere på helt feil sted.
Vis hele sitatet...
Hehe, lett å blir ivrig. Heldigvis er de lett tilgjengelige. En øvelse kan være å ta bilder av samme ting som er helt forskjellige. Endre på hvitbalanse, komposisjon, ståsted, DOF, lys (!) osv. (well, kom ikke på noe mer)
jeg liker utsnittet.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg også.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Liveview kan hjelpe på å få riktig fokus, tenkte ikke helt på det, når det kommer til fokus har jeg den manuell på makro-objektivet, noe min far sverget var den riktige måten, i tillegg tømte jeg nesten hele batteriet på kort tid når jeg brukte autofokus med dette objektivet, rakkeren beveger seg jævlig mye.

Jeg har mye å ta tak i til neste bildesession, takk for konstruktiv kritikk!
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2010 kl. 20:11.
Sitat av ErikH Vis innlegg
med mindre han spesialiserer seg på blomster og fugler vil ikke bildene hans få noe særlig oppmerksomhet på foto.no..
Vis hele sitatet...
Bildene hannes vil få kritikk om han legger dem ut på bildekritikken pluss å skriver at han gjerne vil ha tilbakemeldinger på bilde.
Dritbra, det første bildet er helt
Likte bildene. Har null peiling på foto, men jeg likte de virkelig. Spesielt de to første.
Keep up the good work!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Dette bildet jeg tok i går natt er mer en kuriositet enn noe å skryte av:
Det dannet seg mugg i en presskanne som jeg glemte igjen på rommet mitt, mugg har jeg sett mange ganger før men det som fattet interessen min er at det ser ut som flak av gull. Jeg tviler på at det er gull, men det kunne vært interessant å funnet ut hvilken muggsopp det er, litt googling gjorde meg ikke særlig klokere.



Sist endret av Dodecha; 17. mars 2010 kl. 20:39.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det var da veldig rart fokus..?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er en lav DOF i bildene ja, i min overtrøtte tilstand slengte jeg på macrolinsa og sto klin inntil hærligheten og bare knipset i vei.
Sist endret av Dodecha; 17. mars 2010 kl. 20:46.
De tre siste bildene fikk meg virkelig til å stoppe opp og tenke litt...
Fantastiske bilder.
Fine bilder, spesielt de tre siste

Ang. muggsoppen så har kansje muggsoppen absorbert noe av underlaget? Nå vet jeg ikke om det engang er mulig, men jeg har aldri før sett muggsopp meg gullfarge.

Eller at du har stumpet over "the philosophers mold" og faktisk produserer gull
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
På #1 og #3 har du jo en ganske surrealistisk og uidentifiserbar setting. Finn frem stativ, skru opp blendertall, og ta dem igjen. Fargene er veldig steampunk/western, noe jeg synes fungerer bra.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ja de har en viss rusten feel over seg, desverre er livsformen som vokste på preskanna mi blitt destruert, men til de nyskjerrige så var det en presskanne kjøpt på obs og coops blå java kaffe som hadde stått et par uker.

Det kan tenkes at jeg prøver å gjenskape organismen i fremtiden.
Jeg hater når jeg finner presskanna mi i den tilstanden.....
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg hater når jeg finner presskanna mi i den tilstanden.....
Vis hele sitatet...
Ubegrunnet. Ta flotte bilder av den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Likte veldig godt det første bildet av presskanna. Måtte stoppe opp og virkelig granske det før det sank helt inn.

I alle fall, stå på videre!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er en lav DOF i bildene ja, i min overtrøtte tilstand slengte jeg på macrolinsa og sto klin inntil hærligheten og bare knipset i vei.
Vis hele sitatet...
Fant nettopp en rømmeboks i kjøleskapet med samme type mugg. Fine gulldraper på en eng av grønn gusje. Noen som vet hva det faktisk er?

Kan legge ut bilder Hvis da ikke madammen har pælma driten i søppla for lengst
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Interessant, den liker både kaffe og rømme.. mykologer er jo kjent for å være sære folk så vi burde jo ha minst en her inne?