Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1244
Hei, jeg bor fortiden i et hus med to ved ovner (peiser) og en AC/varmepumpe. huset er to etasjer med uisolert kjeller.

problemet er at pipene til begge peisene er tett, og varmepumpen defekt.
det har vært en forferdlig kald vinter og med en huseier (...for å bruke en grov underdrivelse..) som ikke er hjelpsom ser det ikke ut til å bli stort bedre heller.

han har utsatt hele vinteren og fikse stigene på taket, selv med påbud fra branntilsynet, så vi får neppe feid pipene nok til å fyre med ved. varmepumpen er som han sier "hans eiendom, og han plikter ikke å fikse den". det han i midlertid er påbudt å fikse, er middler til å varme huset. jeg har fått låne 3stk panel ovner til det, som bringer totalen opp till 5... 5 panel over er heller ikke nok til å varme et helt hus, og ikke nok med det, så har strømregninga økt betraktelig.

spørsmålet mitt er vel mer eller mindre: har han lov til dette? tjene seg rik på at vi fryser i hjel i et "ubebolig" hus han leier ut mot betaling? har vi en sak, juridisk? eller kan han i teori og praksis kun fortsette å dumpe panelovner på meg til tross for økende strømpris?
står det i husleie kontrakt eller annonse at leiligheten har varmepumpe? eller muligheter for vedfyring? isåfall har dere sak på det.

Uansett burde han jo etterfulgt pålegget ang brannstiger, virker som en useriøs utleier.
Les kontrakten nøye, og vurdér en time hos advokat.
varmepumpen er ikke hans eiendom når han leier den ut. Skaff en reperatør selv, og så trekker du av utgiften på neste husleie. Så skal du se han ikke tør trekke deg for noe rett, da han ikke har en dritt han skulle sagt. Satans bolighaier.
Ville det ikke vært billigere å ringe en feier å få åpnet en pipe eller to? Dette går vel også noe som huseier skal betale om ikke du har gjort noe som gjør at det er tett da.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ville det ikke vært billigere å ringe en feier å få åpnet en pipe eller to? Dette går vel også noe som huseier skal betale om ikke du har gjort noe som gjør at det er tett da.
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig når det ikke er forskriftsmessig tilkomst til pipe over taket.