Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2453
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Skal ikke gå igjennom hele sykehistorien min for det ville blitt en solid avhandling.

Jeg har en alvorlig psykisk lidelse hvor arbeid viser seg å bli vanskeligere og vanskeligere. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å jobbe i familiebedrift med tilrettelegging som man ikke kan forvente noe annet sted, så hadde jeg vært ute av arbeidslivet for mange mange år siden.

Nå gikk dette også drit til slutt da jeg begynte å utvikle paranoia på arbeidsplassen, samt tappet helt for energi av antipsykotikum.

Har nå vært sykemeldt i snart ett år så det må nå søkes AAP. Var hos legen forrige uke for å få sendt legeerklæring til NAV og plutselig kommer temaet ufør opp. Jeg vet ikke om legen har fått noen form for indikasjon fra NAV for dette har aldri vært et tema før.

Vi ble sittende ganske lenge sammen for å formulere det slik at NAV skulle forstå at ufør er noe jeg ikke ønsker. Har fortsatt et lite håp om at jeg kan få til noe i form av en utdannelse innenfor et yrke jeg kanskje til en grad kan fungere i, som gjør at jeg i allefall kan bidra litt til fellesskapet.

I løpet av de siste 12 årene har jeg nok vært sykmeldt i 4-5 år, samt 3 år på AAP tidligere, så det kan kanskje være noe av grunnen, samt at jeg egentlig blir mer syk for hvert år som går.

Anyways. Lover og regler er ikke min sterke side og lurer litt på hvordan et eventuelt innteksgrunnlag vil bli beregnet hvis jeg får innvilget AAP, dette går til helvete og ufør til slutt blir alternativet. Jeg vil jo få reduksjon på rundt 34% av det jeg har brutto nå fra og med februar. Det er greit nok. Men hvis jeg får AAP i 3 år uten noen resultater og ufør da blir alternativet, vil de da beregene grunnlaget basert på det jeg fikk før AAP eller vil det bli beregnet ut i fra AAP? For da begynner det å bli fryktelig trangt.

Det blir litt demotiverende å forsøke en kamp om å slippe ufør, men så ender det opp med at jeg kommer enda dårligere ut av det hvis arbeidstiltak går åt skogen.

Trodde egentlig NAV ville unngå ufør for alt det var verdt.

Vet jeg kan høre med nav om dette, men jeg har rett og slett ikke energi til det nå.

Takk
Inntektsgrunnlaget blir de 3 beste årene av de 5 siste årene før du ble syk. Altså det 5 år før det tidspunktet nav definerer deg som ufør fra. Skal du søke ung ufør, så må du søke før du fyller 36.

På aap så er det enten gjennomsnittet av de 3 siste årene, eller siste års ligning som avgjør beregningen.

De skal uansett velge det resultatet der du kommer best ut av det.

Så er noe forskjell på utregningene av beregningsgrunnlaget.

Dette er iallefall slik jeg har oppfattet det.
Sist endret av mr.roundtree; 18. desember 2017 kl. 01:40.
Stemmer det som er skrevet over når det kommer til utregningene. Det stemmer ikke at en må søke om ung ufør før en fyller 36, men det kan være en klar fordel i mange tilfeller hvor en har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år. Selv søkte jeg etter fylte 36 og fikk det innvilget, selv om jeg hadde 100% stilling ett år i en alder av 33. Hva telles egentlig som yrkesaktiv? Dersom du har vært yrkesaktiv etter fylte 26 år må det vurderes om du hadde en reell inntektsevne i denne perioden, eller om det må anses som et forsøk i arbeid.
Det er noe feil i systemet når du føler det er en kamp for å slippe ufør.
Såfremt du ikke virkelig har lyst og tro på att omskolering vil hjelpe deg på lang sikt så lytt til NAV.

Alle som blir uføre kan i dag jobbe så mye de vill uten att det går utover uføregraden.
Du må bare si ifra til NAV hvor mye du jobber (Ikke meldekort)
Du kan også tjene 0.4G (ca kr 37000) uten at det trekkes fra uførepensjon i det heletatt.
Fra NAV;
Tjener du over inntektsgrensen vil du beholde inntekten, men uføretrygden reduseres noe, Samlet sett vil du sitte igjen med mer, fordi det bare er en andel av inntekten over inntektsgrensen som fører til reduksjon av uføretrygden.
Vis hele sitatet...
Uførepensjon beregnes fra inntekt før du ble syk, det er også en minstesats som du aldri kommer under (Ca kr 240000,- brutto)

Eneste "fordelen" med AAP er muligheten for omskolering og/eller utprøving i arbeidslivet.

Mener både NAV og legen din att uføretrygd er det rette for deg så er det fornuftig å bringe det på bane.

Og NAV vil ikke unngå uføretrygd for allt det er verdt, de vil unngå snyltere for allt det er verdt!

Som en fra NAV sa til meg for en stund siden; "De som ofte trenger uføretrygd mest er de som nekter og heller vil jobbe"
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for alle svar!

Da skjønner jeg litt mer hvordan ting henger i hop. Verden falt litt i grus når dette temaet kom opp, men har lest litt rundt og prøver å vinkle det til noe positivt. Svarene her hjalp også på det. Siste forsøk av medikamenter nå blir lithium så jeg håper jo at det kan stabilisere meg og at jeg kan få til noe.

Time will show
AAP og uføre beregnes litt ulikt. Uføreberegninga er komplisert, og jeg orker ikke å ta hele greia her. Det jeg oppfatter at du spør om er hvordan eventuelt en periode med AAP påvirker en framtidig uførepensjon.

Dette blir regulert av folketrygdlove § 12-8. Det fastsettes et uføretidspunkt. Normalt er dette oppstarten av siste sykmeldingsperiode før varig uførhet. Altså hvis en går sykepenger>AAP>uføre så blir ikke uførepensjonen noe annerledes enn hvis man går sykpenger>AAP.

Hvis det ikke er sammenhengende stønadsperioder, feks at man er sykmeldt>aap>jobb en periode>uføre så kan det bli litt mer rotete. Da blir det en mer skjønnsprega vurdering om man skal ha det første sykmeldingstidspunktet.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar, Bjønnfaen (elsker nicket!) Du skal få slippe å ta hele greia.

Har fått svar på det meste jeg lurte på nå!
- det grunnlaget du får for ArbeidsAvklaringsPeriode ( aap )
er utregnet fra årsinntekt ( m.m. som nevnt ) og er det samme
over tid hvis det blir akktuelt å søke for "uføretrygd" / kunstnerlønn ..
- Lykke til
Samme grunnlag vil gjelde for evt. uføretrygd .

3 eller 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden er maksimum kvote,
og aap er 66 prosent av det og uførepensjon er 67 prosent av
grunnlaget av inntekt for utregningen .
.. uh ...
Sist endret av radion; 18. desember 2017 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, det er forskjell fra aap og uføretrygd og det er ikke samme grunnlag som gjelder. Maksimum beregningsgrunnlag er 6 ganger grunnbeløpet og ikke 3. Når det først snakkes om å være kunstner...

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Alle som blir uføre kan i dag jobbe så mye de vill uten att det går utover uføregraden.
Du må bare si ifra til NAV hvor mye du jobber (Ikke meldekort)
Du kan også tjene 0.4G (ca kr 37000) uten at det trekkes fra uførepensjon i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Høres fint ut på papiret at en kan arbeide så mye en vil uten at det går ut over uføregraden. Litt vanskelig å få til når arbeidsgivere ikke vil ta i deg med en pølseklype engang

Igjen så kan det være folk som tjener 0.4G uten at de sitter igjen med noe mer å rutte med for det. Det er litt mer innviklet enn som så, det er veldig individuelt hvilke regler som gjelder. Det jeg skulle litt frem til er at det er ikke alltid det går i pluss i økonomien selv om hvis en skulle hatt litt inntekt (merk: selv er jeg ikke så opptatt av at jeg skulle skulle hatt noe ekstra penger selv om en arbeider litt). Det kunne høres ut som at det bare gikk i pluss og at en sitter igjen med mer penger hvis en arbeider inn 0.4G, men slik er det ikke alltid.
Sist endret av Jens1; 19. desember 2017 kl. 13:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke vær bekymret for uføre. Det er ting som henger igjen fra den gammle reformen.
Jeg er selv ung uføre og var skeptisk i starten.
Men etter at jeg fikk det er mitt sykdomsbilde vesentlig forbedret, med tanke på at jeg ikke har en overhengende bekymring om hva som skjer om 1 år.
Nå vet jeg at jeg alltid vil ha en stabil inntekt og kan heller prøve å finne en løsning med hvor mye jeg eventuelt kan jobbe.

Før tenkte jeg enten jobber man fult eller så er man naver noe som ikke er tilfelle lengre.

Håper det ordner seg for deg