Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5389
Har nå vært uten førerkort i 10 mnd, men ønsker og få bort noen mnd, noen som har klart dette før?
Hva skal man eventuelt skrive i en søknad?
Noen som har en "mal" ?
Anonym bruker
"Overtalt Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva mistet du den for? Mistet min for promillekjøring i 24 mnd, søkte i mai og forklarte at jeg har behov for lappen når det kommer til jobb. Fikk til svar at behandlingstiden var opp til to mnd.

Fikk svar igår og ble vel egentlig bedt pent og pyntlig om å dra til helvete - selvom det bare er fem måneder igjen av sperrefristen.

Som en mal må du egentlig bare skrive hvorfor du har behov for lappen, legge deg flat og komme med mange gode argumenter i ditt favør.
Har du kids? Du må kjøre og hente barn på skole/ barnehage?
Har du jobb? Det er vanskelig å komme på jobb etc med kollektivt
Har du ikke jobb? Det er vanskelig å få jobb fordi mange av jobbene du passer stiller krav om førerkort
Det går an å søke om å få redusert inndragningstiden, ref vtrl § 40 og tapsforskriftens § 9-1, men det er erfaringsmessig svært vanskelig å få til noen vesentlig reduksjon. Det må foreligge særlige forhold for å få redusert tiden, og meget tungtveiende forhold dersom du skal få redusert under minstetid. I praksis betyr det at du må vise til at beslaget rammer deg hardere enn andre i tilsvarende situasjon. Jeg skal ikke være bastant og si at det alltid er sånn, men mye av argumentasjonen jeg har sett tyder på at forhold som var tilstede eller påregnelige før du valgte å opptre på en måte som medførte tap av førerretten sjelden vil medføre redusert inndragningstid. Ofte med henvisning til at eventuelle formildende omstendigheter er tatt hensyn til i dommen. Det du altså må fokusere på er hva som gjør din situasjon spesiell, og hvorfor det er totalt umulig for deg å stå ut hele inndragningstiden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
PST
Trådstarter
Noen som har en ide åssen jeg burde formulere meg i et brev?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sorcs Vis innlegg
Noen som har en ide åssen jeg burde formulere meg i et brev?
Vis hele sitatet...
Du skriv at du ønsker lappen tilbake, og fortel kva som har endra seg, ref. blåskimmelost sitt innlegg over.

Tungtvegande grunner er t.d. at du må til dialyse, og kollektivtransport ikkje er tilgjengeleg. Kort sagt er det bortkasta tid, med mindre du har særlege grunnar for det.