Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4504
Halla godtfolk.

Fikk for noen dager siden en kjip beskjed...

Har bestilt nett over kabel fra canal digital, de kan levere alle hastigheter der jeg bor, de har oppgradert sitt utstyr. Flott tenkte jeg, kan få super internett om jeg ønsker, men gleden ble kortvarig. 5 uker etter bestilling får jeg beskjed om at det ikke er plass til meg, og telehor tar ikke kostnaden med å utbedre dette.

Det er ikke fiber der, det blir nok ikke fiber på en stund ettersom det er prosjekter over alt på det, på større plasser. Dette fører til at jeg har 0 kjangs på kablet nettverk.

Hvordan går jeg frem? Er uaktuelt i 2017 å ikke ha kablet nett ettersom jeg ikke bor langt uti hutta heita. Synes ikke det er mitt problem at de bygde for dårlig kapasitet i starten, tidligere eier av huset gjennom mange år hadde samme problem.

Og unnskyldninger som "på dette tidspunkt" og "lønnsomhet" er ikke valid, det blir ikke lønnsomt med det første uansett, er samme problem om noen år, det blir ikke tryllet frem flere hus der. Hadde de bygget ut for noen år siden hadde de hatt noen år med leie, og slippet forbannelsen de nå har etter jeg har ofret geiter på værgudens alter.

Skal de liksom holde meg uten nett i 10 år? Og "jamen vi har 4g" argumentet kan de stappe i rassen, kommer til å koste mange 1000 i måneden om de hadde hatt store nok datapakker.

Jeg tenker jo å sende dem en mail og si not my fucking problem, ufix.
Men før jeg gjør dette så må jeg jo finne ut om jeg har noen rettigheter.

Så... Hva kan jeg si? Gjelder krav på fasttelefon i 2017?
Hva med hvis jeg bestiller kabeltv, kan denne linjen utnyttes?
Politiske myndigheter i Norge har bestemt at det ikke skal være leveringsplikt på bredbånd, ISDN og andre dataoverføringstjenester. Telenor og andre selskaper har derfor ingen plikt til å tilby bredbånd, og ingen forbrukere har heller krav på å få tilgang til denne tjenesten (selv om andre i samme område har fått tilgang). Beslutningen om å tilby bredbåndstjenester avhenger derfor utelukkende av om selskapene finner det lønnsomt å tilby tjenesten, og om det er teknisk mulig å levere i området.

Siden det ikke ser ut til å bygges ut bredbånd der du bor med det første, kan det også være mulig å få bredbånd via andre typer teknologier, som for eksempel kabel-TV-nett.
Du har ingen rettigheter. Det er ingen leveringsplikt på bredbånd i Norge.
Sist endret av Jerazol; 1. mars 2017 kl. 18:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har rett på telefoni ja. Det kan Telenor løyse på andre måter enn fasttelefoni, t.d. trådlause løysinger med samme prisbetingelser som fasttelefoni.

Du har ikkje rett på noko meir enn det, og du får gå og grine til levrandøraen. Du kjem ikkje veldig langt med såpass useriøs stil som du fører i innlegget over.
Sist endret av vidarlo; 1. mars 2017 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Not VIF
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har rett på telefoni ja. Det kan Telenor løyse på andre måter enn fasttelefoni, t.d. trådlause løysinger med samme prisbetingelser som fasttelefoni.

Du har ikkje rett på noko meir enn det, og du får gå og grine til levrandøraen. Du kjem ikkje veldig langt med såpass useriøs stil som du fører i innlegget over.
Vis hele sitatet...
Så var ikke innlegget mitt en mail til telenor heller da, mer en rage til medfreaks. Hadde aldri høvlet over en stakkars ansatt i andre enden.


Men hva med kabel tv, jeg kjenner ikke teknologien bak, kan dette benyttes?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men hva med kabel tv, jeg kjenner ikke teknologien bak, kan dette benyttes?
Vis hele sitatet...
Ofte kan det det. Men det er ofte betinget at du også bestiller TV-kanaler fra leverandøren (Get, Canal Digital). Sjekk med tilbyder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men hva med kabel tv, jeg kjenner ikke teknologien bak, kan dette benyttes?
Vis hele sitatet...
Om du har forsøkt å bestille internett frå Canal Digital så har du forsøkt å bestille internett via kabel-tv-kabelen. Du kan jo muligens få inn tv-kanaler tho...

Har du sjekka om ADSL/VDSL er tilgjengeleg?
Not VIF
Trådstarter
Ja sjekket det først, samme svar, det var ikke plass til meg da heller.

Men ettersom cd kan levere, men det er telenor som har begrensningene, hvordan er dette satt opp? Kan en på noen måte komme utenom telenor?
Sist endret av SinHazzard; 1. mars 2017 kl. 19:36.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ja sjekket det først, samme svar, det var ikke plass til meg da heller.

Men ettersom cd kan levere, men det er telenor som har begrensningene, hvordan er dette satt opp? Kan en på noen måte komme utenom telenor?
Vis hele sitatet...
Canal Digital er Telenor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Canal_Digital
IT-Konsulent
Det er dessverre slik at telenor er svært glade i profitt, og at så lenge profittmarginen er under en viss prosent, får du ikke tilgang. Har du godt forholdt til nærmeste nabo som har nettverk? Det kan være akutelt å høre med dem om du kan koble deg på dems ruter med en vanelig rj45 (cat 6 plz), om det ikke er for langt.. Om 4G nettverket er godt i området, kan du til en viss grad game på det.. Har selv spilt flere MOBA spill over 4G med stabil MS på ca 50..

Om ingenting er uaktuelt, må du ta kost på å bygge ut selv.

Er det kabel inn i huset ditt? Det er da kanskje mulig å høre med en nabo som skal flytte, om de kan overdra sitt abbonoment til din husstand, og deretter overdra eierskapet
jeg jobber hos en leverandør av bredbånd og jeg kan fortelle deg at samme hvor mange telefoner du tar og mailer du sender, så vil det ikke skje en dritt.
Not VIF
Trådstarter
Og derfor er det stress, de vil nok ikke få profitt, ihvertfall ikke før mange år etter de oppgraderer. Derfor blir det nok aldri.
Vet jeg kan overta om noen flytter, men det er kjipt for den neste og løser ikke rotproblemet, dessuten så kan jeg ikke forstå hvem som eventuelt skulle ha flyttet, de har bodd her lenge mange av dem.

Mtp 4g, det er ikke hastighet jeg er mest opptatt av, heller mengden data. Streaming spiser de største pakkene rimelig kjapt, og med nrk super, netflix osv må jeg sikkert ha 500gb i måneden, skulle også lastet ned noen steam spill + masse random software for nysgjerrigheten sin skyld, da går også 500 kjapt.

Jeg har vurdert det med kabel eller ett ekstra ap for å forlenge naboens nettverk, men det går allerede sakte hos naboen.

Ok røyksopp, hva skal til for dette da?
Skal jeg trygle, grine, be eller noe annet? Jeg har ikke økonomi til å betale for en oppgradering av deres utstyr.
Samme som Røyksopp. Du kommer ingen vei uansett hvor mye du syter, klager, og kysser tær. Kostnadene blir for store, og det vil ikke være lønnsomt for noen andre enn deg. Dessverre er det slik
trygle og gråte kunne nok hjulpet i et annet tilfelle..

men hvis noen naboer har hfc nett så kunne det jo sikkert vært muligheter for å koble seg til det uten så alt for mye kostnader.

bestiller du kabel tv så må de jo ennå trekke kabler osv. hvis det aldri har vært noe internett koblet til før?

eller så kan du jo få mobilt bredbånd på 100 gb til 700 kr og sånn mini huawai, vet om kompiser som har fått spilt på det.

sorry for dobbelt brev
så ikke siste posten din,så svaret mitt ble litt dumt..
men eneste løsningen mest sannsynlig blir mobilt bb
Sist endret av xtuV; 2. mars 2017 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Not VIF
Trådstarter
Så hvis ikke å fri til medmenneskelighet hjelper noe så er en jo dømt til å ikke få nett noengang, kjip situasjon.

Det har ikke vært koblet til noen Internett her så lenge jeg vet, han jeg kjøpte av har hatt dette siden 2006, uten vettugt nett.

Som nevnt over er datamenge en dealbreaker så det holder, er jo billigere på sikt å få gravd min egen fiber. Men fremdeles noe jeg ikke har økonomi til, er viktigere å betale regninger og brødfø avkommene.

Mener du at jeg kan bestille kabel tv røyksopp, og da vil de trekke kabler som jeg senere kan si opp og benytte til internett? Jeg har forstått det sånn at det er plass til begge deler på samme kabel, bommer jeg?
Hva hindrer dem i å si at det ikke er plass til meg mtp. kabel TV? Jeg hater reklamefyllt TV, men kan leve med det en stund for å få internett.
Det finnes radio og satelittbredbånd fra feks Breiband.no. Satelitt når stort sett overalt med maks 30/6mbit, radio noe høyere men begrenset dekning. Man får vel ikke noe mer mer over ADSL etter en liten kilometer, så trådløs kan være nødløsningen.

Du kan også leie/etablere en egen radiolinje fra hvor som helst med fri sikt der ISP faktisk kan levere, så får du lett stabil linje over 100mbit.

Ellers er det lite å gjør om ISP ikke vil bygge ut, en ny switch/nye kabler/graving koster feks mer enn de får igjen i abn fra bare deg de neste årene, så kan hende du må vente vente til noen andre sier opp.
Not VIF
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
Det finnes radio og satelittbredbånd fra feks Breiband.no. Satelitt når stort sett overalt med maks 30/6mbit, radio noe høyere men begrenset dekning. Man får vel ikke noe mer mer over ADSL etter en liten kilometer, så trådløs kan være nødløsningen.

Du kan også leie/etablere en egen radiolinje fra hvor som helst med fri sikt der ISP faktisk kan levere, så får du lett stabil linje over 100mbit.

Ellers er det lite å gjør om ISP ikke vil bygge ut, en ny switch/nye kabler/graving koster feks mer enn de får igjen i abn fra bare deg de neste årene, så kan hende du må vente vente til noen andre sier opp.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke radio, kan ha satelitt men der er datamengden igjen ett issue.
Ser også for meg at det blir dyrt med egen radiolinje.

Har nå lurket litt rundt i kapaks og funnet ut at det er flere hus som ikke har aktiv linje og det ikke er ledige linjer heller. Blir LITT provosert over Telenor her som kunne ha levert til flere for mange år siden, naboen har 2 linjer ffs, 1 på telefon i 2017.

Men dette betyr forhåpentligvis at det er lettere å få til dugnadsfiber, eneste kjipe med kapaks er at det er captcha etter hvert søk så er slitsomt å søke opp alle husene her.
Fiber hadde vært det beste ettersom det er litt mer fremtid enn dsl.

Så litt kapaks + scan av nettverkene her viser at det absolutt er behov for bra nett for flere her, så tom en ssid som heter huffogdyrt :P
Sist endret av SinHazzard; 3. mars 2017 kl. 23:10.