Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1059
hvordan bli borger i Rogaland er spørsmålet mitt?!

Planen var å gå brønnteknikk på SOTS i Stavanger neste år, men det er en skole som kun er tilgjengelig for elever fra Rogaland fylke, ellers så må fylket du bor i kjøpe plasser, som du å kan søke på. Det blir jo da selvsagt stor konkuranse, så tanken min var å blir en Rogaland "borger".

Hvordan får jeg til dette?

Jeg kjenner desverre ingen i Rogaland som kan ta over omsorgsretten min så jeg får adresse der, så det går ikke

Men jeg skal jo flytte til Stavanger på leie-hybel, vil jeg da kunne på forskudd kunne endre bostedsadressen min dit da?

Et annet valg jeg ikke veit om fungerer er faktisk at jeg har en god kamerat. Han har en onkel som bor i Stavanger. Er det mulig at han kunne tatt over foreldreretten min da?

Hva med å kjøpe seg plass? Snakker ikke om noe som helst av bestikkelse, men om det er mulig å kjøpe sin egen plass eller noe?

Penger vil ikke være noe spørsmål her, og karakterene skal ligge på sånn nogelunde 5,2-5,4.

Veldig takknemlig for alle svar!
Du trenger vel bare å få meldt flytting dit. At noen skal ta over foreldre / omsorgsrett er vel unødvendig omstendig?

Hvis penger ikke er noe problem, lei deg hybel å få bostedsadresse meldt til folkeregisteret. Ev. få en avtale med denne onkelen om å ha adresse hos han til du får din egen.

Det du bør sjekke er fra NÅR du må ha vært bosatt i Rogaland, det følger helt sikkert med ett krav der.
Sist endret av Yalla; 12. desember 2013 kl. 08:59.
Yalla har helt rett: For å være bosatt i Rogaland, trenger du bare folkeregistrert adresse der. (Altså at en kommune i Rogaland er din skattekommune.) Det er bare å møte opp på Skattekontoret og fylle ut et skjema for flytting. Såvidt jeg husker er det gyldig fra omtrent med en gang.

Det du bør sjekke, er fra når du skal være bosatt der for å kunne søke.
Det var fliere på skulen som kom fra andre stader en rogaland, det er nesten ei landslinje, så det og komme inn bør ikkje være noko problem, så snadt karakterane dine er gode nok.

Ta kontakt med dei?
sots.no/
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det er Rogaland fylkekommune som har ansvar for inntak til videregående skoler i Rogaland. Du kan ringe dem på
51 51 69 00 og høre hva som skal til, og hvordan du må gå frem.
Åpningstid 10:00 - 14:00

kilde:
http://www.rogfk.no/Internet/Vaare-t...nguage)/nor-NO
Sist endret av ChS; 12. desember 2013 kl. 09:31.